Monday

1. Mazhab Aqeedah Ahlul Sunnah Wal Jamaah.


Allah

Rasulullahﷺ

Mengenal Secara Ringkas Mazhab Asy'ariyah dan Maturidiyah

Lama kelamaan, kehidupan manusia telah berubah, begitu juga pemikiran manusia telah banyak berubah. Dan kemunculan berbagai kelompok mazhab dalam dunia Islam telah memberikan warna tersendiri di dalamnya. Dan pemikiran ini mula muncul selepas kewafatan Rasulullahﷺ. Segala kemunculan pemikiran ini didorong oleh beberapa faktor, antaranya faktor politik yang berlaku pada zaman kepimpinan Sayyidina Ali RA bersama pengikut Sayyidina Muawiyyah RA, sehingga muncul kumpulan baru yang dinamakan Khawarij, muncul kumpulan lain menentang kumpulan lain, dan kesemuanya. ini mempunyai idea yang berbeza. Ada yang masih dalam koridor al-Quran dan as-Sunnah, tetapi ada yang jauh menyimpang dari Al-Quran dan Sunnah Rasulullahﷺ.

Terdapat beberapa golongan di kalangan umat Islam yang mula muncul. Kumpulan ini merasakan bahawa mereka paling betul, dan cenderung menyalahkan orang lain kerana tidak bersetuju dengan kumpulan mereka.

Daripada semua ini timbul perselisihan antara umat Islam di pelbagai pelusuk dunia. Dari sinilah muncul tokoh-tokoh pembaharu Islam yang sesuai dengan apa yang disampaikan oleh Rasulullahﷺ iaitu Imam al-Asy’ari dan Imam Maturidi. Orang yang menisbahkan dirinya kepada Imam Asy'ari menggelarkan diri mereka dengan nama Asy'ariyah atau Asy'ariyin. Dan mereka yang menisbahkan dirinya kepada Imam Maturidi dengan nama Maturidiyah. Dan dua golongan ini dinamakan "Ahlussunnah Wal Jama'ah".

Sejarah mazhab al-Asy'ariyah

Asy'ariyah ialah fahaman teologi yang dibina oleh Abul Hasan bin Ismail yang dikenali sebagai Asy'ari. Asy'ariyah sebagai bentuk penghuraian doktrin akidah Islam yang sangat terkenal pada masa itu. Mazhab al-Asy'ari ialah mazhab teologi yang dinisbahkan kepada pengasasnya, Al-Imam Abu al-Hasan al-Asy'ari. Mazhab ini diikuti oleh majoriti Muslim Ahlussunnah wal Jama'ah sejak dahulu hingga sekarang.

Golongan Ahlussunnah ialah mereka yang beriman mengikut mazhab Abul Hasan al-Asy'ari dan dalam fiqh mengikut empat mazhab. Mazhab akidah yang dikenali sebagai akidah Asy'ariyah ini diikuti oleh jumhur ulama hadith dan ulama fiqh besar yang terkenal seperti Imam al-Baihaqi, Imam al-Ghazali, Imam Fakhrudin, dan beberapa imam lain.

Lahirnya mazhab al-Asy'ariah

Al-Imam Abu Hasan al-Asy'ari hidup pada separuh kedua abad ketiga dan separuh pertama abad ke-4 H. Pada masa ini kita dapat mengetahui beberapa peristiwa penting yang berlaku. Ia merupakan zaman keemasan dalam dunia sains Islam, khususnya dalam bidang teologi (pemikiran, ilmu ketuhanan). Tempoh ini adalah masa kebebasan berfikir untuk semua orang, inilah yang menjadikan teologi berkembang. Setiap orang boleh menyatakan pandangan mereka tentang sesuatu, dengan syarat mereka mempunyai bukti dan hujah untuk apa yang dia katakan.

Daripada kebebasan bersuara ini muncul pelbagai sekolah baharu(New School of Thought) yang membangun dengan agak pesat, yang menjadi cabaran dan ancaman kepada sekolah yang sebelum ini muncul. Seperti yang dinyatakan oleh Abu al-Ma'ali Azizi bin Abdul Malik Syaidzalah (w. 494 H / 1100 M) berikut;

"Setelah tahun 260 H berlalu, pemimpin sesat mengangkat kepala dan rakyat jelata terancam, malah ayat-ayat agama mula dipadam dan panji kebenaran mula dikikis khabarnya.

Daripada apa yang telah disampaikan di atas, ini memaklumkan kepada kita bahawa mazhab-mazhab dalam Islam telah tersebar pada separuh kedua abad ke-3 H. Dan mazhab sesat yang paling kuat ketika itu ialah Mu'tazilah yang hampir terdapat di setiap kawasan. pada masa itu.itu.

Penyebaran ajaran sesat ini ditandai dengan semakin kuatnya aliran Mu'tazilah sejak mendapat sokongan daripada tiga Khalifah Abbasiyah sebelum al-Mutawakkil iaitu Khalifah al-Ma'mun, al-Mu'tasim, dan al-Watsiq. Dan aliran Mu'tazilah semakin berkembang selepas kematian al-Mutawakkil, perkembangan yang pesat ini menjadikannya sebagai ideologi beberapa mazhab seperti Khawarij, Syiah, di pelbagai wilayah.

Penyebaran mazhab Mu'tazilah inilah yang menyebabkan berlakunya pertembungan antara ulama fiqh dan ahli hadis yang perhatiannya tertumpu kepada ilmu agama dengan dalil dan hujah berdasarkan tafsiran al-Quran, hadis, ijma', dan analogi (qiyas).

Dari perkembangan mazhab Mu'tazilah yang meluas, muncul beberapa ulama yang menjadi perantara antara Ahlussunnah dan Mu'tazilah iaitu Al-Imam Abu Mansur al-Maturidi al-Hanafi (w. 333 H/944 M) yang tinggal di Samarkand. , Uzbekistan, dan Imam Abu Ja'far at-Thahawi al-Hanafi (239-321 H/853-933 M) di mana mereka sehaluan dan bersetuju dengan al Imam Asy'ari yang ingin menggabungkan Ahlussunnah dengan Mu'tazilah. Cuma dari dua gerakan pemikiran ini (al-Maturidi dan Abu Ja'far), hanya gerakan al-Maturidi yang bermetamorfosis menjadi mazhab teologi dalam dunia Islam.

Biografi Abu al-Hasan al-Asy'ari ( 260-330 H / 873-947 M )

Nama penuh beliau ialah Abu al-Hasan Ali bin Ismail bin Abi Bisyri Ishaq bin Salim bin Ismail bin Abdullah bin Musa bin Bilal bin Abi Burdah Amir bin Abu Musa Abdullah bin Qais al-Asy'ari. Nama Asy'ari adalah kerabat kepada Asy'ar, nama seorang lelaki dari suku Qahthan yang kemudiannya menjadi nama suku dan tinggal di Yaman. Dari kabilah inilah lahirnya Sayyidina Abu Musa Asy’ari RA yang terkenal sebagai seorang yang soleh, maka beliau merupakan seorang fuqaha’ di antara para sahabat Rasulullahﷺ. Sayyidina Abu Musa Asy'ari RA dilahirkan pada 22 tahun sebelum Hijriyah dan meninggal dunia pada 44 Hijriyah/665 Masihi.

Sejarah Mazhab Maturidiyah

Mazhab Maturidiyah diasaskan oleh Abu al-Mansur al-Maturidi. Aliran ini hampir sama dengan mazhab Asy’ariyah iaitu sebagai penolakan terhadap pemikiran Mu’tazilah yang tidak sesuai dengan al-Quran dan sunnah yang ditinggalkan oleh Nabi Muhammad. Walaupun pandangan agama yang dipegang oleh al-Maturidi hampir sama dengan Mu'tazilah.

Dalam kitab terjemahan Abd Rahman Dahlan dan Ahmad Qari menjelaskan bahawa pengasas mazhab Maturidiyah ialah Abu Mansur Al-Maturidi yang kemudian namanya digunakan sebagai nama mazhab ini.

Dalam mazhab ini, hujah dan hujah dari aqli kalami sentiasa digunakan dalam mematahkan perselisihan seperti golongan Mu'tazilah, Jahmiyah dan lain-lain untuk menentukan hakikat agama dan akidah Islam.

Pemikiran Maturidiyah

• Akal dan wahyu

Menurut al-Maturidi mengenal Tuhan boleh dikenali dengan akal.

• Tindakan  manusia

Segala yang berkaitan dengan keperluan manusia, dan segala yang dicipta adalah kehendak Allah swt., justeru tidak ada percanggahan dengan fitrah Allah swt. yang mencipta perbuatan manusia dan usaha manusia. Kemudian kerana kuasa diciptakan dalam diri manusia dan perbuatan yang dilakukan adalah perbuatan manusia itu sendiri dalam erti kata yang sebenarnya, sudah tentu kuasa itu juga kuasa manusia.

• Sifat-Sifat Tuhan

Allah SWT. ia mempunyai sifat-sifat seperti kalam, sama', bashar dan sebagainya, ia adalah mulzamah (harus) bagi Allah swt. Tuhan sekalian alam.

• Melihat Tuhan

Al-Maturidi berkata bahawa manusia akan dapat melihat Tuhan di akhirat.

Rujukan

Al Hafizh ibn Asakir, Tabyin Kidzb al-Muftari, Damsyik: At-Taufiq, 1347 H.

Hamad dan Fauzi al-Anjari Sinan, Ahlusunnah al-Asy'ariyah.