Allahﷻ
Rasulullahﷺ
Mengenal Secara Ringkas Mazhab Asy'ariyah dan
Maturidiyah
Lama
kelamaan, kehidupan manusia telah berubah, begitu juga pemikiran manusia telah
banyak berubah. Dan kemunculan berbagai kelompok mazhab dalam dunia Islam telah
memberikan warna tersendiri di dalamnya. Dan pemikiran ini mula muncul selepas kewafatan Rasulullahﷺ. Segala kemunculan pemikiran ini didorong oleh beberapa faktor,
antaranya faktor politik yang berlaku pada zaman kepimpinan Sayyidina Ali RA bersama pengikut Sayyidina Muawiyyah RA, sehingga muncul kumpulan baru yang dinamakan
Khawarij, muncul kumpulan lain menentang kumpulan lain, dan kesemuanya. ini
mempunyai idea yang berbeza. Ada yang masih dalam koridor al-Quran dan
as-Sunnah, tetapi ada yang jauh menyimpang dari Al-Quran dan Sunnah Rasulullahﷺ.
Terdapat beberapa
golongan di kalangan umat Islam yang mula muncul. Kumpulan ini merasakan bahawa
mereka paling betul, dan cenderung menyalahkan orang lain kerana tidak
bersetuju dengan kumpulan mereka.
Daripada semua ini timbul perselisihan antara umat
Islam di pelbagai pelusuk dunia. Dari sinilah muncul tokoh-tokoh pembaharu
Islam yang sesuai dengan apa yang disampaikan oleh Rasulullahﷺ iaitu Imam
al-Asy’ari dan Imam Maturidi. Orang yang menisbahkan dirinya kepada Imam
Asy'ari menggelarkan diri mereka dengan nama Asy'ariyah atau Asy'ariyin. Dan mereka
yang menisbahkan dirinya kepada Imam Maturidi dengan nama Maturidiyah. Dan dua
golongan ini dinamakan "Ahlussunnah Wal Jama'ah".
Sejarah mazhab al-Asy'ariyah
Asy'ariyah ialah fahaman teologi yang dibina oleh
Abul Hasan bin Ismail yang dikenali sebagai Asy'ari. Asy'ariyah sebagai bentuk
penghuraian doktrin akidah Islam yang sangat terkenal pada masa itu. Mazhab
al-Asy'ari ialah mazhab teologi yang dinisbahkan kepada pengasasnya, Al-Imam
Abu al-Hasan al-Asy'ari. Mazhab ini diikuti oleh majoriti Muslim Ahlussunnah
wal Jama'ah sejak dahulu hingga sekarang.
Golongan Ahlussunnah ialah mereka yang beriman
mengikut mazhab Abul Hasan al-Asy'ari dan dalam fiqh mengikut empat mazhab.
Mazhab akidah yang dikenali sebagai akidah Asy'ariyah ini diikuti oleh jumhur
ulama hadith dan ulama fiqh besar yang terkenal seperti Imam al-Baihaqi, Imam
al-Ghazali, Imam Fakhrudin, dan beberapa imam lain.
Lahirnya mazhab al-Asy'ariah
Al-Imam Abu Hasan al-Asy'ari hidup pada separuh kedua
abad ketiga dan separuh pertama abad ke-4 H. Pada masa ini kita dapat
mengetahui beberapa peristiwa penting yang berlaku. Ia merupakan zaman keemasan
dalam dunia sains Islam, khususnya dalam bidang teologi (pemikiran, ilmu
ketuhanan). Tempoh ini adalah masa kebebasan berfikir untuk semua orang, inilah
yang menjadikan teologi berkembang. Setiap orang boleh menyatakan pandangan
mereka tentang sesuatu, dengan syarat mereka mempunyai bukti dan hujah untuk
apa yang dia katakan.
Daripada kebebasan bersuara ini muncul pelbagai
sekolah baharu(New School of Thought) yang membangun dengan agak pesat, yang menjadi cabaran dan
ancaman kepada sekolah yang sebelum ini muncul. Seperti yang dinyatakan oleh Abu
al-Ma'ali Azizi bin Abdul Malik Syaidzalah (w. 494 H / 1100 M) berikut;
"Setelah tahun 260 H berlalu, pemimpin sesat
mengangkat kepala dan rakyat jelata terancam, malah ayat-ayat agama mula
dipadam dan panji kebenaran mula dikikis khabarnya."
Daripada apa yang telah disampaikan di atas, ini
memaklumkan kepada kita bahawa mazhab-mazhab dalam Islam telah tersebar pada
separuh kedua abad ke-3 H. Dan mazhab sesat yang paling kuat ketika itu ialah
Mu'tazilah yang hampir terdapat di setiap kawasan. pada masa itu.itu.
Penyebaran ajaran sesat ini ditandai dengan semakin
kuatnya aliran Mu'tazilah sejak mendapat sokongan daripada tiga Khalifah
Abbasiyah sebelum al-Mutawakkil iaitu Khalifah al-Ma'mun, al-Mu'tasim, dan
al-Watsiq. Dan aliran Mu'tazilah semakin berkembang selepas kematian
al-Mutawakkil, perkembangan yang pesat ini menjadikannya sebagai ideologi
beberapa mazhab seperti Khawarij, Syiah, di pelbagai wilayah.
Penyebaran mazhab Mu'tazilah inilah yang menyebabkan
berlakunya pertembungan antara ulama fiqh dan ahli hadis yang perhatiannya
tertumpu kepada ilmu agama dengan dalil dan hujah berdasarkan tafsiran
al-Quran, hadis, ijma', dan analogi (qiyas).
Dari perkembangan mazhab Mu'tazilah yang meluas,
muncul beberapa ulama yang menjadi perantara antara Ahlussunnah dan Mu'tazilah
iaitu Al-Imam Abu Mansur al-Maturidi al-Hanafi (w. 333 H/944 M) yang tinggal di
Samarkand. , Uzbekistan, dan Imam Abu Ja'far at-Thahawi al-Hanafi (239-321
H/853-933 M) di mana mereka sehaluan dan bersetuju dengan al Imam Asy'ari yang
ingin menggabungkan Ahlussunnah dengan Mu'tazilah. Cuma dari dua gerakan
pemikiran ini (al-Maturidi dan Abu Ja'far), hanya gerakan al-Maturidi yang
bermetamorfosis menjadi mazhab teologi dalam dunia Islam.
Biografi Abu al-Hasan al-Asy'ari ( 260-330 H /
873-947 M )
Nama penuh beliau ialah Abu al-Hasan Ali bin Ismail
bin Abi Bisyri Ishaq bin Salim bin Ismail bin Abdullah bin Musa bin Bilal bin
Abi Burdah Amir bin Abu Musa Abdullah bin Qais al-Asy'ari. Nama Asy'ari adalah
kerabat kepada Asy'ar, nama seorang lelaki dari suku Qahthan yang kemudiannya
menjadi nama suku dan tinggal di Yaman. Dari kabilah inilah lahirnya Sayyidina Abu Musa Asy’ari RA yang terkenal sebagai seorang yang soleh, maka beliau merupakan seorang
fuqaha’ di antara para sahabat Rasulullahﷺ. Sayyidina Abu Musa Asy'ari RA dilahirkan pada 22
tahun sebelum Hijriyah dan meninggal dunia pada 44 Hijriyah/665 Masihi.
Sejarah Mazhab Maturidiyah
Mazhab Maturidiyah diasaskan oleh Abu al-Mansur
al-Maturidi. Aliran ini hampir sama dengan mazhab Asy’ariyah iaitu sebagai
penolakan terhadap pemikiran Mu’tazilah yang tidak sesuai dengan al-Quran dan
sunnah yang ditinggalkan oleh Nabi Muhammad. Walaupun pandangan agama yang
dipegang oleh al-Maturidi hampir sama dengan Mu'tazilah.
Dalam kitab terjemahan Abd Rahman Dahlan dan Ahmad
Qari menjelaskan bahawa pengasas mazhab Maturidiyah ialah Abu Mansur
Al-Maturidi yang kemudian namanya digunakan sebagai nama mazhab ini.
Dalam mazhab ini, hujah dan hujah dari aqli kalami
sentiasa digunakan dalam mematahkan perselisihan seperti golongan Mu'tazilah,
Jahmiyah dan lain-lain untuk menentukan hakikat agama dan akidah Islam.
Pemikiran Maturidiyah
• Akal dan wahyu
Menurut al-Maturidi mengenal Tuhan boleh dikenali
dengan akal.
• Tindakan manusia
Segala yang berkaitan dengan keperluan manusia, dan
segala yang dicipta adalah kehendak Allah swt., justeru tidak ada percanggahan
dengan fitrah Allah swt. yang mencipta perbuatan manusia dan usaha manusia.
Kemudian kerana kuasa diciptakan dalam diri manusia dan perbuatan yang
dilakukan adalah perbuatan manusia itu sendiri dalam erti kata yang sebenarnya,
sudah tentu kuasa itu juga kuasa manusia.
• Sifat-Sifat Tuhan
Allah SWT. ia mempunyai sifat-sifat seperti kalam,
sama', bashar dan sebagainya, ia adalah mulzamah (harus) bagi Allah swt. Tuhan
sekalian alam.
• Melihat Tuhan
Al-Maturidi berkata bahawa manusia akan dapat melihat Tuhan di akhirat.
Rujukan
Al Hafizh ibn Asakir, Tabyin Kidzb al-Muftari,
Damsyik: At-Taufiq, 1347 H.
Hamad dan Fauzi al-Anjari Sinan, Ahlusunnah
al-Asy'ariyah.