Saturday

Bab: Syukur Dengan Nikmat Allah SWT - (2)

Related image





Syukur dengan nikmat Allah SWT adalah antara sifat-sifat mulia para Nabi2 Allah juga Rasul2 Allah SWT. Syukur dengan nikmat2 Alllah SWT yang mereka terzahir pada sifat zahir dan batin mereka, antara Nabi2 Allah SWT yang paling banyak bersyukur malah sentiasa bersyukur adalah Nabi Nuh AS dan Nabi Ibrahim AS. Walau perlbagai rupa bentuk ujian demi ujian mereka tetap bersyukur dengan nikmat Iman dan kehidupan yang berikan olih Allah SWT. Bersyukur kepada Allah SWT adalah antara sifat2 unggul  insan yang beriman. Antara nikmat dan keutamaan yang dikurniakan kepada hamba Nya yang sentiasa berikut bolihlah di gariskan secara ringkas seperti berikut:

Ada 21 keutamaan yang didapati olih hamba2  Nya yang sentiasa bersyukur dengan nikmat-nikmat kurnian Allah Wajala.

(1)
Bersyukurlah - Syukur  seorang hamba kerana diberi cahaya keimanan pada dirinya.

(2)
Bersyukurlah - Syukur kerana dikurnia Allah SWT dengan kesihatan yang baik. umur yang panjang dan harta dunia yang mencuckupi.

(3)
Bersyukurlah - Syukur diberi Allah SWT dengan rezeki yang beroqah.

(4)
Bersyukurlah - Syukur kerana diberi kecenderungan menuju jalan ke Akhirat agar mendapat nikmat syurga.

(5)
Bersyukurlah - Syukur kerena mendapat nikmat sabar dengan ujian dari Allah SWT dalam pelbagai rupa dan bentuk.

(6)
Bersyukurlah - Syukur kerana sentiasa berusaha membersihkan jiwa dan menjauhkan penyakit2 hati.

(7)
Bersyukurlah - Syukur kerana dapat mendidik jiwa agar tidak terjerumus dalam sifat-sifat  dendam  kesumat.

(8)
Bersyukurlah - Syukur dengan peringatan Allah Rabbul Jallaluh agar sentiasa berusaha dan istiqamah dalam membina jati diri.

(9)
Besryukurlah - Syukur dengan kesabaran kurniaan Allah SWT bila ditimpa kesusahan dan musibah kerana itu mungkin kifarah dari dosa yang kita lakukan.

(10)
Bersyukurlah - Syukur dengan kesempurnaan tubuh badan yang diberikan olih Allah SWT.

(11)
Bersyukurlah - Syukur  adalah antara sifat-sifat mamuddah yang diberikan terhadap hamba-hambanya yang sentiasa Tawakkal. Sifat terpuji yang diberi kepada hamba Nya yang bertakwa.

(12)
Bersyukurlah -  Syukur menjadi hamba Nya yang tidak terpalit dengan sifat sombong kerana insaf dan  mengerti bahawa semua kurniaan dan kejayaan adalah dengan izin Allah SWT.

(13)
Bersyukurlah - Syukur dengan kehidupan yang terhindar dari pelbagai rupa azab dan bencana dari Allah SWT. seperti - gempa, ribut taufan dan lain2 nya.

(14)
Bersyukurlah - Syukur mendapat tambahan nikmat dari Allah SWT kerana diri yang sentiasa bersyukur dengan nikmat kurniaan Nya.

(15)
Bersyukurlah - Syukur dengan usaha dan jalan petunjuk yang diberi Allah SWT  supaya dapat menghindarkan diri dari hasutan syaitan dan Iblis.

(16)
Bersyukurlah -  Syukur kerana berjaya dalam menempuh kehidupan didunia  dengan berpandukan Taqwa nya, dalam pandangan Allah SWT.

(17)
Bersyukurlah -  Syukur mendapatkan keberkatan dalam kehidupan didunia dimana Allah SWT terus menambah nikmat dan keberkatan dalam hidup nya.

(18)
Bersyukurlah -  Syukur kerana dapat memberi kebahagian pada orang lain dengan izin Allah SWT. Jadi inilah  kebahagian yang paling bahagia.

(19)
Bersyukurlah - Syukur kerana senantiasa berasa cukup dan memuaskan dalam menjalani kehidupan didunia yang penuh ujian dan mehnah ini. Inilah sifat "Qona'ah" yang amat kurang didapati dikalangan manusia.

(20)
Bersyukurlah - Syukur kerana ringan dalam mengucapkan "Alhamdullilah" terhadap apa juga yang didatangkan Allah Azza Wajalla, lebih2 lagi bila nikmah yang bertambah-tambah.

(21)
Bersyukurlah - Syukurlah dikurniakan Allah SWT jiwa yang senantiasa ingin memperbaiki diri, meningkatkan iman dan amal. Istiqamah dalam mengimbangi "Syukur & Sabar".


Bersyukurlah dalam menjalani kehidupan didunia ini sebagai  Khalifah Allah Rabbul Jallil bertanggung jawab dengan urusan dunia, namun tetap juga jiwa dan raga memberi keutamaan dalam menjaga urusan agama buat bekal dihari pembalasan.