Zuhud, Cinta Allah, Cinta Rasul
Dia dan mencintai segala-galanya yang membawanya lebih dekat diri kepada-Nya. Oleh itu Itu, mahabbah diertikan sebagai keinginan.Untuk patuh dan biasa mengikut Rasulullah Saw dalam ibadahnya. Ia adalah galakan ke arah ketaatan kepada miliknya.
Al-Hasan Ra berkata, “Beberapa orang berbaiah di hadapan Rasulullah, 'Wahai Rasulullah, sesungguhnya kami mencintai Tuhan kami.' Maka turunlah ayat di atas." Bashar al-Hâfî berkata, “Saya bermimpi berjumpa bersama Rasulullah SAW. Dia bertanya 'O Basyar, tahukah kamu bagaimana Allah meninggikan kamu? awak antara kawan-kawan awak?'
“Tidak, wahai Rasulullah,” jawabku. Dia berkata, “Dengan pengabdianmu kepada orang yang soleh, nasihatmu kepada saudaramu, cinta anda kepada rakan anda dan pengikut Sunnahku, dan ketaatan kamu kepada sunnahku." Tambahan pula nabi Saw berkata, “Barangsiapa yang menghidupkan sunnahku, Yalah, dia cintakan saya. Dan, sesiapa sahaja mengasihi saya, pada hari penghakiman dia akan bersama saya dalam syurga."
Dalam hadis yang masyhur dinyatakan bahawa orang yang berpegang kepada Sunnah Nabi Melihat apabila orang lain melakukan kerosakan dan Terjadilah perselisihan antara orang-orang yang beriman mazhab, dia mendapat pahala seratus pahala syahid. Seperti yang disebutkan dalam Syir'ah al-Islam.
Rasulullah SAW bersabda, “Semua umatku masuk syurga kecuali orang yang tidak menghendakinya."
Rakan-rakan bertanya "Siapa yang tidak? mahukannya?"
Dia telah menjawab, "Orang orang yang taat kepadaku masuk syurga, manakala yang lain yang ingkar
Saya tidak mahu pergi ke syurga. Setiap amalan yang tidak berasas sunnahku adalah maksiat.”
Seorang ulama sufi berkata, “Jika kamu melihat seorang guru sufi terbang di udara, berjalan di atas laut atau memakan api, dan sebagainya, semasa dia pergi perbuatan fardhu atau sunnah sengaja tau bahawa dia berbohong dalam pengakuannya. tindakannya.
Ianya bukan karâmah. Kami berlindung kepada Allah dari yang demikian itu."
Al-Junayd Ra berkata, “Seseorang tidak akan sampai kepada Allah melainkan melalui Allah. jalan raya mencapai Allah adalah mengikuti al- Mushthafâ (Nabi Muhammad) Saw.”
Ahmad al-Hawârî Ra berkata, “Setiap perbuatan tanpa mengikut sunnah adalah batil. Sebagai Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa yang mana mengabaikan sunnahku, syafa' haram baginya Pada saya.'"
(Dinyatakan dalam Syir'ah al-Islâm).
Ada orang gila yang tidak memandang rendah dirinya sendiri. Kemudian, ia diumumkan kepada Ma‘rûf al-Karkhi. Dia tersenyum, lalu berkata, "Wahai saudaraku, Allah mempunyai kekasih daripada kanak-kanak, orang dewasa, orang yang munasabah, dan orang gila. Yang ini adalah apa yang anda lihat kepada orang gila."
Al-Junayd berkata, “Guru saya al-Sarî Ra jatuh sakit. Kita tidak tahu ubat untuk menyembuhkannya penyakit dan juga tidak mengetahui punca penyakit tersebut. Doktor yang berpengalaman memberi resepi kepada kita. Oleh itu, kami menampung air kencing ke dalam botol. Kemudian, doktor ia melihat dan memerhatikannya berhati-hati. Kemudian dia berkata, 'Saya melihat air kencing ini seperti air kencing seseorang kekasih (al-‘âsyiq).’ seperti dipukul kilat dan jatuh pengsan. Botol ia jatuh dari tangan saya. Kemudian saya kembali ke al-Sarî dan memberitahunya tentang hal ini kepada dia. Dia tersenyum dan berkata, 'Allah matikan apa yang dia nampak.' Saya bertanya, 'Wahai guru, adakah Mahabbah jelas kelihatan? dalam air kencing?’ Dia berkata, ‘Betul.’” Al-Fudhail Ra berkata, “Apabila ditanya kepada awak, adakah awak sayang Allah?
Senyap. Kerana, jika anda menjawab 'tidak', kamu telah menjadi kafir. Sebaliknya, jika anda Jika anda menjawab 'ya', bermakna sifat anda bukan fitrah kekasih Allah. Jadi berhati-hati dalam suka dan benci (sesuatu).”
Sufyân berkata, “Barangsiapa yang mencintai Orang yang cintakan Allah SWT, ertinya dia cintakan Allah. Barangsiapa memuliakan orang yang mengagungkan Allah SWT, bererti dia bertasbih Allah SWT.
Sahl berkata, “Tanda cinta kepada Allah ialah cinta kepada Al-Quran. Tanda cinta Allah dan Al-Quran adalah cinta Nabi SAW. Tanda cinta kepada Rasulullah SAW ialah cinta kepada sunnah. Tanda cinta sunnah adalah cinta dunia akhirat. Tanda Cinta ke akhirat adalah kebencian terhadap dunia. Tanda benci dunia adalah tidak mengambilnya melainkan sebagai peruntukan dan perantara ke arah akhirat." bû al-Hasan al-Zanjânî berkata, “Pada dasarnya ibadah terdapat tiga bahagian tubuh iaitu telinga, hati dan lidah. Telinga untuk diambil pelajaran, hati untuk berdoa pula lidah untuk bercakap benar, meninggikan, dan berzikir.
Sebagaimana firman Allah SWT:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱذْكُرُوا۟ ٱللَّهَ ذِكْرًۭا كَثِيرًۭا وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةًۭ وَأَصِيلًا ٤٢٤١
"Berzikir kepada Allah dengan berzikir sebanyak-banyaknya ramai. Dan bertasbih kepada-Nya pada waktu-waktu tertentu pagi dan petang."
(QS al-Ahzâb [33]: 41-42).
‘Abdullah dan Ahmad bin Harb telah masuk sebuah tempat. Kemudian, Ahmad bin Harb mencelah sehelai daun rumput. Kemudian 'Abdullah berkata kepadanya, “Engkau mengambil lima perkara yang melalaikan hati anda daripada bertasbih kepada Maulamu. Anda sudah biasa sibuk dengan selain dari berzikir kepada Allah SWT. Anda berjaya ia sebagai jalan yang diikuti oleh orang lain, dan kamu menghalangnya daripada meninggikan kepada Tuhannya. Anda bebankan diri anda hujjah (hujjah) Allah SAW pada hari kiamat."
Ini dipetik daripada Raunaq al-Majâlis. Al-Sarî Ra berkata, “Saya bersama al-Jurjânî lihat tepung. Kemudian, al-Jurjânî menelannya. Saya bertanya kepadanya tentang itu, 'Kenapa awak tidak makan makanan lain?’ Dia menjawab, 'Saya mengira antara mengunyah dan menelannya ada tujuh puluh tasbih.
Kerana Jadi, saya tidak makan roti sejak itu empat puluh tahun yang lalu.'” Sahl bin 'Abdullah makan setiap lima belas sekali sehari. Apabila memasuki bulan Ramadhan, dia tidak makan kecuali sekali. Kadang kala dia menahan kelaparan sehingga tujuh puluh hari. Jika makan, badannya menjadi lemah. Namun begitu kalau lapar, badan jadi kuat. Dia membuat tawaran di Masjidil Haram selama 30 tahun tanpa kelihatan makan dan minum. Dia tidak terlepas seketika bahkan dari zikir kepada Allah.
'Umar bin 'Ubayd tidak pernah pergi rumahnya kecuali tiga perkara iaitu solat berjemaah, menziarahi orang sakit, dan berkabung orang yang meninggal dunia. Dia berkata, “Saya melihat orang mencuri dan merompak. Umur adalah mutiara yang indah yang tidak ternilai, maka Ia harus disimpan di dalam almari kekal di akhirat. Ketahuilah pencari itu akhirat mesti melakukan zuhud yang mendalam hidup di dunia sehingga hanya satu matlamat dan batin tidak terpisah dari zahir. Tidak mungkin mengekalkan negeri itu kecuali dengan penguasaan dalaman dan luaran.” Ibrâhîm bin al-Hâkim berkata, “Jika apabila saya ingin tidur, ayah saya sering menghempaskan dirinya ke katil ke dalam laut, kemudian bertasbih. Ikan berkumpul dan menyertai dia dalam kemuliaan.
Wahab bin Munabbih berdoa kepada Allah untuk menghilangkan rasa mengantuk pada waktu malam. Kerana bahawa, dia tidak pernah tidur selama empat berpuluh-puluh tahun, Hasan al-Hallâj mengikat kakinya dari buku lali ke lutut dengan tiga belas ikatan.
Dia menunaikan solat dalam keadaan suka itulah seribu rakaat sehari semalaman. Al-Junayd pernah pergi ke pasar dan membukanya kedai itu. Dia masuk, diturunkan tirai, memenuhi solat empat ratus rakaat, kemudian rumah selama empat puluh tahun.
Hasbyî bin Dâwud menunaikan solat dhuha dengan wuduk untuk solat 'Isya, kemudian lakukannya Orang beriman sentiasa dalam keadaan suci. Setiap kali anda menghadapi masalah, cepat menyucikan, solat dua rakaat, dan cuba hadapi kiblat dalam setiap duduk. Biarlah dia bayangkan bahawa dia sedang duduk di hadapan Nabi SAW mengikut tahap kehadiran dan penyeliaan dia berfikir. Oleh itu dia sudah biasa bersikap tenang dalam semua tindakannya. Dia sanggup menanggung menderita, tidak melakukan sesuatu yang menyakiti (orang lain), dan meminta-minta keampunan dari setiap perkara yang menyakitkan Dia tidak bangga dirinya atas perbuatannya, kerana bangga (‘ujb) diikutkan sifat syaitan. Lihatlah diri anda dengan mata kehinaan dan peluklah orang yang soleh dengan mata kemuliaan dan keagungan. Siapa pun tidak mengetahui kemuliaan orang benar, Allah melarangnya bergaul dengan mereka.
Dan sesiapa sahaja siapa tak tahu pada mulanya ketaatan, kemanisan ketaatan dicabut itu dari hatinya.
Al-Fudhail bin ‘Iyâdh ditanya, “Wahai Abu ‘âli, bilakah seseorang itu boleh disebut orang yang bertaqwa?”
Dia menjawab, “Jika ada kesetiaan dalam diri niatnya, dalam hati ada rasa takut, ada kebenaran di lidahnya, dan ada perbuatan baik pada anggota badannya."
Allah SWT berfirman ketika Rasulullah SAW melakukan mi'raj, "Wahai Ahmad, jika kamu mahu menjadi orang yang paling berhati-hati', berlaku zuhudlah di dunia dan cinta akhirat." Nabi Saw bertanya, “Wahai Tuhanku,
Bagaimana saya bertindak sebagai seorang pertapa di dunia?" Allah menjawab, “Ambillah ia dari dunia untuk memenuhinya keperluan makan, minum dan pakaian. jangan jadi simpan untuk esok Dan membiasakan diri berzikir kepada-Ku." Nabi SAW bertanya lagi, “Wahai Tuhanku, bagaimana Saya sedang membiasakan diri zikir kepada-Mu?” Allah jawab,
“Dengan mengasingkan diri diri anda daripada lelaki. Gantikan tidur anda dengan solat dan (juga gantikan) makanmu dengan kelaparan.” Rasulullah SAW bersabda, “Zuhud di dunia boleh tenangkan hati dan badan. Cinta dia boleh membiak emosi dan kesedihan. Cinta kepada duniawi adalah ibu bapa setiap kesilapan, dan zuhud dari dunia adalah ibu bapa setiap kebaikan dan taat."
Seorang lelaki soleh melewati sekumpulan manusia. Tiba-tiba dia terdengar seorang doktor bercakap menerangkan tentang penyakit dan ubat-ubatan. Dia bertanya, “Wahai penyembuh penyakit badan, boleh awak merawat penyakit hati?" Doktor menjawab, “Ya, namakan penyakit itu." Orang soleh itu berkata, “Dosa telah hitamkan ia supaya menjadi keras dan kering. Bolehkah anda merawatnya?”
Doktor menjawab, “Ubatnya ialah berserah diri, memohon sungguh-sungguh, istiggfar di tengah malam dan di siang hari, bersegeralah menuju ketaatan kepada Dzat Yang Maha Mulia dan Maha Pemberi pengampunan, dan permintaan maaf kepada Raya Yang Maha Esa.Ini ubat penyakit hati dan penawarnya daripada Zat Yang Maha Mengetahui segala yang ghaib.”
Kemudian lelaki alim itu menjerit dan melarikan diri sambil menangis. Dia berkata, “Doktor yang baik,awak telah menyembuhkan penyakit jantung saya." Doktor ia berkata, “Ini adalah penawar penyakit jantung orang yang bertaubat dan kembali hati dia kepada Dzat Yang Maha Benar dan Maha Agung, Terimalah taubat.”
Hamba melayani tuannya pada siang hari, dan pada malam itu dia menyembah Tuhannya. Sehinggalah pada suatu malam, tuannya berkeliling di mengelilingi rumahnya, kemudian tiba di bilik hamba Itu. Tiba-tiba dia melihat bilik itu menyala, sedang budak itu sedang sujud dan di atas kepalanya terdapat seolah-olah lampu tergantung seperti antara langit dan bumi. Budak itu alim dan merendahkan diri (kepada Allah). Dia berdoa:
“Ya Allah, saya tunaikan hak tuanku dan berkhidmat kepadanya pada tengah hari. Jika saya tidak begitu tidak akan terlepas siang dan malam saya terpisah untuk berkhidmat kepada Engkau, maka ampunilah Aku, ya Tuhanku."
Tuannya memerhati perkara ini sehingga dia tiba waktu subuh. Lampu hilang dan bumbung bilik ia ditutup semula. Kemudian, dia kembali dan memberitahu isterinya tentang hal itu.
Bila malam kedua tiba, dia mengajak isteri dia dan datang ke pintu bilik. Tiba-tiba mereka temui hamba itu sedang sujud dan terdapat lampu di atas kepalanya.
Mereka berdiri di hadapan pintu bilik tidur sambil melihat hamba itu dan menangis sehingga subuh.
Jadi, mereka memanggil hambanya itu dan berkata;
"Awak saya bebas kerana Allah SWT begitu awak boleh beribadah siang dan malam mu dengan beribadah kepada Dzat yang engkau mohonkan maaf-Nya.”
Kemudian, budak itu menadahkan tangannya ke langit dan berkata:
"Wahai Pemilik segala rahasia kini rahasia itu telah tampak, Hidup ini tak lagi kuinginkan, setelah rahasia itu tersebar.
Lalu dia berdoa, “Ya Allah, aku memohon kematian kepada-Mu.” Hamba itu pun tersungkur dan kemudian wafat. Demikianlah keadaan orang-orang saleh, serta para pencinta dan pendamba hidup abadi.
Dalam Zahr al-Riyâd disebutkan bahwa Mûsâ As punya seorang sahabat yang sangat dekat. Pada suatu hari, sahabatnya berkata, “Wahai Mûsâ, berdoalah kepada Allah agar aku dapat mengenal-Nya dengan makrifat yang sebenar-benarnya.” Mûsâ As berdoa, dan doanya dikabulkan.
Kemudian,karibnya pergi ke puncak gunung bersama binatang-binatang buas. Mûsâ pun kehilangan dia. Maka Mûsâ berdoa, “Wahai Tuhanku, aku kehilangan saudara dan sahabatku.”
Tiba-tiba ada jawaban, “Wahai Mûsâ, orang yang mengenal-Ku dengan makrifat yang tidak benar-benar bergaul dengan makhluk selamanya."
Dalam sebuah hadis dinyatakan bahawa Yahyâ As dan ‘îsâ As sedang berjalan-jalan di pasar.
Tiba-tiba seorang perempuan terlanggarnya mereka. Yahyâ As berkata, "Demi Allah, saya tidak merasakannya." Kemudian 'îsâ As bertanya, "Maha Suci Allah tubuhmu bersama saya, tetapi hati awak ada mana?" Yahyâ As menjawab, “Wahai anak bibiku, kalau hati rasa tenang dengan orang lain. Ya Allah, sekelip mata pun awak akan fikir saya tidak tahu Tuhan."
Seorang ulama berkata, “Hikmah yang benar ialah menceraikan dunia dan akhirat, Dan bersendirian untuk Maula (Allah Swt). Dia mabuk kerana teguk Mahabbah. Oleh itu, dia tidak sedar kecuali apabila melihat Allah. Dia masuk pada cahaya dan Tuhannya."