Monday

Keutamaan menuntut Ilmu dalam Islam

 


In Sha Allah, dalam tulisan hari ini, saya akan membuat usaha yang rendah hati untuk menjelaskan beberapa aspek konsep dan kepentingan pengetahuan dalam Islam. Islam, seperti yang kita ketahui, adalah sistem kehidupan yang lengkap dan menyeluruh. Bukan hanya agama, yang menggambarkan hubungan antara manusia dan Penciptanya. Islam mendorong kehidupan kesejahteraan di dunia dan akhirat. Kami diajar untuk mengatakan;


Ini adalah mencari kebaikan; untuk kesejahteraan, yang mendorong manusia untuk mempelajari dan mempelajari semua yang ada di alam semesta, agar dapat memperoleh keuntungan, dan bersyukur kepada Allah (SWT). Mengenai kaedah meningkatkan pengetahuan, sangat menginspirasi untuk memperhatikan bahawa wahyu pertama yang sampai kepada Nabi (SAW) adalah perintah untuk dibaca. Beberapa ayat pertama wahyu menyebutkan pentingnya membaca, menulis, dan mengajar.

Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan. Dia menciptakan manusia dari bentuk yang melekat. Baca dan Tuhanmu adalah yang paling pemurah; yang diajar oleh pen; mengajar manusia apa yang dia tidak tahu. (al-‘Alaq, 96: 1-5)

 Membaca dan menulis adalah alat penting untuk mengungkapkan idea seseorang dan menyebarkan, memajukan dan memelihara pengetahuan. Allah juga telah mengajar manusia kefasihan pertuturan di mana dia dapat menyampaikan idea dan pemikirannya kepada orang lain. Dalam Surat al-Rahman, Allah menjelaskan hal ini dengan mengatakan;




 Yang Maha Penyayang; mengajar Al-Quran; Dia mencipta manusia; dan mengajarnya berkomunikasi 

(al-Rahman, 55: 1-4).


 Tujuan utama memperoleh pengetahuan adalah untuk mendekatkan kita dengan Pencipta dan ciptaan-Nya. Bukan hanya untuk kepuasan akal atau indera. Pengetahuan mesti dihubungkan dengan nilai dan matlamat. Sekiranya Pengetahuan dikejar dan dipraktikkan dengan kesopanan dan kerendahan hati, ia akan membawa kepada martabat, kebebasan dan keadilan. Penerapan pengetahuan yang betul dan tulus dalam kehidupan peribadi dan kolektif seseorang menjadi asas ketaqwaan atau kesedaran Tuhan.

 Nampaknya tidak sesuai untuk mengklasifikasikan pengetahuan kepada agama dan bukan agama. Pengkelasan semacam itu boleh menyebabkan salah tanggapan bahawa sains bukan agama asing dengan Islam, dan ini tidak sesuai dengan universalitas Islam. Agama yang menganggap dirinya mandiri tidak dapat menjauhkan diri dari isu-isu yang memainkan peranan penting dalam menjamin kesejahteraan dan kemerdekaan bagi masyarakat Islam. Ketekunan dan kesempurnaan Islam sebagai agama menuntut agar setiap bidang ilmu yang bermanfaat bagi umat manusia dianggap sebagai sebahagian daripada pengetahuan yang bermanfaat.

 Al-Qur'an telah berulang kali mendesak manusia untuk merenungkan dan bermeditasi atas penciptaan alam semesta, dan untuk mempelajari bagaimana langit dan bumi dijadikan tunduk kepada manusia. Oleh itu, tidak pernah ada konflik antara wahyu dan akal dalam Islam. Al-Quran sering memberitahu kita bahawa manusia dilahirkan tidak tahu keluar dari rahim ibunya. Tetapi, kemudian, Tuhan memberinya pendengaran, penglihatan, dan akal: alat untuk memperoleh pengetahuan.

Tuhanlah yang mengeluarkan anda dari rahim ibu anda tanpa mengetahui apa-apa, dan memberi anda pendengaran, penglihatan dan hati, agar anda dapat bersyukur.

 (al-Nahl, 16:78).

 Istilah yang digunakan untuk pengetahuan dalam bahasa Arab ialah 'ilm. Perkataan ‘ilm dan kata terbitannya terdapat dalam Al-Quran sekitar 700 kali. Istilah pengetahuan kurang menyatakan semua aspek 'ilm. Pengetahuan di dunia Barat bermaksud mengenal fakta, kebenaran, atau prinsip, seperti dari kajian atau penyelidikan. 'Ilm, bagaimanapun, adalah istilah yang merangkumi teori, tindakan dan pendidikan. Tidak ada cabang kehidupan intelektual Muslim, kehidupan beragama dan politik Muslim, dan kehidupan sehari-hari umat Islam rata-rata yang tetap tidak tersentuh oleh sikap menyeluruh terhadap pengetahuan. Al-Quran bahkan menjadikan pengetahuan sebagai syarat untuk mencapai ketaqwaan. Taqwa seperti yang kita ketahui bermaksud kesedaran Tuhan. Ini juga merujuk kepada rasa takut kepada Allah. Maknanya juga meliputi kebenaran, ketakwaan, dan menyelamatkan diri dari apa sahaja yang boleh membahayakan. Kita ada di Surat Fatir,

Hanya hamba-hambaNya, yang memiliki pengetahuan, takut kepada Allah

Al Baqarah (35:28).


 وَاتَّقُوا اللَّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّه

Memiliki ketaqwaan kepada Allah dan Allah akan memberi anda pengetahuan (2: 282


قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا

Satu-satunya had yang ditetapkan untuk memperoleh pengetahuan dalam Islam ialah umat Islam harus mencari pengetahuan yang berguna. Segala pengetahuan yang menolong manusia dalam melaksanakan peranan yang ditugaskan oleh Tuhannya di dunia ini berguna, selain daripada itu dianggap pengetahuan yang tidak berguna. Itulah sebabnya seorang pencari ilmu harus berdoa kepada Allah;

اللَّهُمَّ انْفَعْنِي بِمَا عَلَّمْـتَنِي وَ عَلِّمْنِي مَا يَنْفَعُنِي

"Ya Allah, buatlah yang berguna bagiku apa yang telah kamu ajarkan kepadaku dan ajarkanlah kepadaku apa yang berguna bagiku

Menurut sebuah hadis, pengetahuan dari mana tidak ada keuntungan yang diperoleh adalah seperti harta yang tidak dibelanjakan untuk tujuan Allah. Nabi (SAW) biasa berlindung dengan Allah (SWT) dari empat perkara.

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لاَ يَنْفَعُ وَمِنْ قَلْبٍ لاَ يَخْشَعُ وَمِنْ نَفْسٍ لاَ تَشْبَعُ وَمِنْ دَعْوَةٍ لاَ يُسْتَجَابُ لَهَا

"Ya Allah, aku berlindung denganMu dari empat perkara: pengetahuan yang tidak bermanfaat, hati yang tidak tunduk, jiwa yang mempunyai selera makan yang tidak puas, dan permohonan yang tidak didengar." Allahumma Ameen

أَقُولُ قَوْلِي هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لِي وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ المُسْلِمينَ وَالمُسْلِمَاتْ فَاسْتَغْفِرُوهْ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيد المرسلين وعلى آله 

وأصحابه أجمعين.

 Diilhamkan oleh perintah-perintah Al-Qur'an, umat Islam awal memulakan kajian ilmiah dengan serius. Mereka tidak hanya mencapai ketuanan politik dan menemukan kerajaan yang luas, tetapi juga melampaui semua bangsa lain dalam bidang pengetahuan dan usaha intelektual. Cendekiawan Muslim tidak membataskan pengajian mereka kepada ilmu agama seperti tafsir, hadis, fiqh, usul al-fiqh, 'ilm al-kalam, dan falsafa tetapi juga mempelajari kimia, fizik, astronomi, botani, matematik, perubatan, geografi, dan pelbagai disiplin ilmu fizikal, semula jadi, sosial, dan manusia yang lain. Sebilangan sarjana ini telah membimbing dunia dalam sains selama beberapa abad dan meninggalkan tanda yang kekal dalam dunia pengetahuan.
 Islam tidak hanya berkaitan dengan apa yang mesti dan tidak boleh dilakukan oleh manusia, tetapi juga dengan apa yang perlu dia ketahui. Bahagian pertama dari kesaksian iman dalam Islam, La ilaha illallah adalah penyataan pengetahuan mengenai Realiti. Umat ​​Islam memandang pelbagai ilmu sebagai bukti yang menunjukkan kebenaran penyataan paling mendasar dalam Islam ini. Pernyataan ini adalah apa yang terkenal dalam Islam sebagai prinsip tauhid. Semangat ilmiah para saintis dan ilmuan Muslim mengalir dari kesedaran mereka tentang tauhid. Tidak ada yang lebih baik menggambarkan asal usul keagamaan semangat keilmuan dalam Islam daripada kenyataan bahawa semangat ini pertama kali ditunjukkan dalam sains agama.
Dalam usaha untuk memelihara sunnah Nabi dari pencemaran yang luar biasa, dan inovasi yang tidak berasas, umat Islam awal memperkenalkan kaedah pelaporan dan penilaian, yang dikenal sebagai sistem isnad atau rantai penularan, dan sistem asma 'al-rijal atau mengetahui kehidupan awal perawi hadis. Pada masa itu, tidak ada orang lain termasuk orang Yunani, Rom dan Parsi yang mengetahui tentang keperluan dan kegunaan kaedah saintifik untuk menilai, merekod dan menyimpan data sejarah. Oleh itu dengan memulakan kaedah ini, umat Islam menjadi pengasas sejarah ilmiah dan pensejarahan moden.
 Diilhamkan oleh ajaran Al-Quran dan Sunnah Nabi (SAW), umat Islam menyelidiki perkara dan memerhatikan gerak-gerik badan-badan syurga dengan teliti. Mereka menjadi pembawa ilmu pengetahuan ketika Eropah tenggelam dalam kebodohan. Islam inilah yang membawa cahaya belajar selama berabad-abad, membuka jalan untuk Renaissance dan Pencerahan Eropah.
Islam tidak membezakan antara pengetahuan yang diperoleh dari dunia fizikal, yang kita peroleh melalui pancaindera fizikal kita dan pengetahuan yang diturunkan, yang kita peroleh dari Al-Quran dan Sunnah. Mereka adalah satu kesatuan yang utuh. Penciptaan sempurna ini diciptakan oleh satu Pencipta. Dia tidak mencipta alam semesta ini tanpa tujuan. Orang-orang yang benar-benar memahami yang dikurniakan pengetahuan merenungkan dunia fizikal dan mencapai satu kesimpulan,

رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّار

 Tuhan kami, Engkau tidak menciptakan semua ini tanpa tujuan. Maha Suci Engkau! Oleh itu, lindungi kami dari azab neraka (Aal ‘Imran, 3000: 191).


Tuhan berfirman gambar "Imran,

إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآَيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ 

).

 Dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang, ada tanda-tanda bagi mereka yang mempunyai pengertian (Aal ‘Imran, 3: 190).

Izinkan saya membuat kesimpulan dengan mengatakan bahawa tanpa pengetahuan kita akan tersesat. Tragedi kemanusiaan amnya dan umat Islam khususnya adalah bahawa keseluruhan tumpuan perhatian kita hari ini adalah pada pengetahuan yang diperoleh. Pada umumnya, kami telah membuang pengetahuan yang dinyatakan. Sekiranya semua pengetahuan yang diperoleh ditambah dengan pengetahuan yang dinyatakan, dunia ini akan menjadi dunia yang sangat bahagia dan makmur; tempat tinggal yang jauh lebih baik. Izinkan saya mengingatkan anda dan saya bahawa jika kita melupakan Allah, Allah akan menjadikan kita lupa diri.

الْفَاسِقُونَ  هُمُ    أُولَٰئِكَ هُمُ  

وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ ۚ

Jangan menjadi seperti orang-orang yang melupakan Allah. Oleh itu, Dia menjadikan mereka lupa diri. Orang seperti itu adalah pelanggar (al-Hashr, 59:19).

Marilah kita berdoa kepada Allah untuk menambah pengetahuan kita agar dapat memanfaatkannya di dunia dan di akhirat. Allahumma Ameen.

credit:delivered by Dr. Munawar Haque on Jan 31, 2014