Membandingkan
Nilai Islam dengan Nilai Sekular Barat - 1
Soalan:
1) Adakah anda mengatakan bahawa
sebahagian daripada memahami al-Quran adalah memahami konteks sejarahnya?
2) Perlukah saya mempertimbangkan dunia
1400 tahun yang lalu ketika saya membaca Al-Quran?
Terdapat dua perkara di sini. Pertama,
seseorang yang ingin mempelajari Islam dengan betul harus menyedari masa ketika
ayat-ayat diturunkan dan konteks di mana ia diturunkan. Anda akan sering
melihat bahawa surah-surah terbahagi kepada sama ada Makkah atau Madinah. Hal
ini penting kerana situasi masyarakat Islam berbeza ketika mereka mula di
Makkkah berbanding ketika mereka berhijrah ke Madinah. Perkara kedua adalah
bahawa hanya kerana kita harus mengetahui konteks sejarah Al Quran tidak
bermaksud hanya sesuai untuk waktu ia diturunkan. Ini adalah mesej yang berlaku
untuk kehidupan kita hari ini. Ramai sarjana sejak beberapa ratus tahun yang
lalu telah belajar untuk menangani keadaan sosial dan teknologi baru dengan
cara Islam. Saya mesti mengatakan pada pendapat saya sendiri walaupun ada orang
yang ragu-ragu untuk berubah - ada pelbagai contoh. Ini tidak bermaksud bahawa
tidak mungkin Al-Quran menjadi panduan untuk hari ini. Kita mesti terus
melakukan pembaharuan sistem tanpa reformasi Islam.
Oleh itu, saya mengatakan bahawa saya
ingin mengambil contoh bagaimana membaca Al-Quran dari konteks sejarahnya boleh
menyebabkan seseorang salah faham. Ini adalah isu alkohol. Perlahan-lahan
dilarang. Pertama orang diberitahu bahawa ada yang baik dan buruk dalam alkohol
tetapi yang buruk melebihi yang baik. Orang-orang itu diberitahu untuk tidak
meminum alkohol ketika bersolat dan kemudiannya dilarang sama sekali. Ini
tersebar di seluruh Al-Quran jadi katakan seseorang yang baru mula membaca
Al-Quran melihat ayat di mana alkohol mempunyai kebaikan dan keburukan. Mereka
mungkin menganggap tidak boleh minum alkohol kerana Allah mengatakan ada
kebaikan. Sekiranya mereka tidak mengetahui bahawa di kemudian hari di dalam
Al-Quran, ia dilarang sama sekali sehingga boleh menyebabkan mereka melihat
mesej Islam secara berbeza. Lihatlah Allah memahami keinginan kita dan mungkin
sekiranya alkohol dilarang dalam wahyu pertama orang tidak akan memeluk Islam.
Jadi perlahan-lahan dilarang untuk mempermudah orang. Atau masalah lain boleh
timbul.
Jadi secara ringkasnya saya fikir
ketika mempelajari al-Quran seperti dengan serius bahawa penting untuk memahami
konteks sejarahnya dan peristiwa yang berlaku. Juga pada masa yang sama saya
adalah penyokong mereka yang ingin menggunakan Islam dalam kehidupan masa kini
dan untuk memperbaiki sistem menggunakan Islam. Tidak ada yang akan menjadi
100% seperti sebelumnya 1400 tahun yang lalu dan kita mesti terbuka terhadap
beberapa perubahan tetapi bukan perubahan dalam al-Quran. Dan anda mungkin
menganggap bahawa adalah tugas yang sukar untuk mempelajari konteks seperti
itu, tetapi bahkan kita umat Islam tidak mengetahui semua perkara dalam sejarah
Islam, itulah sebabnya kita bergantung kepada mereka yang berpendidikan untuk
menolong kita dalam perkara tersebut.
Membandingkan
Nilai Islam dengan Nilai Sekular Barat -2
Soalan:
Kedua, saya sering mendengar orang
menjelaskan bahawa ayat-ayat agresif dalam Al-Quran ada kaitannya dengan
"jika orang memulakan perang dengan orang yang damai". Dengan kata
lain, ini semua mengenai reaksi terhadap pencerobohan. Walaupun saya menjumpai
ayat-ayat seperti itu di dalam Al-Quran, saya menjumpai banyak lagi petikan
yang memberi petunjuk kepada orang Islam bahawa orang yang tidak beriman mesti
memeluk Islam atau menjadi dhimmi. Ini bukan situasi defensif, reaktif, ini
adalah petunjuk agar tindakan proaktif diambil oleh umat Islam.?
Saya cadangkan anda menyenaraikan
ayat-ayat yang ingin anda jelaskan. Anda tidak boleh dilarang menyenaraikan
ayat-ayat quran sehingga anda tidak perlu takut akan perkara tersebut. Ya ada
status dhimmi. Tetapi mereka mempunyai hak dengan status ini. Ya, setiap orang
yang bukan beragama Islam di negara Islam mesti mendapat pendidikan mengenai
Islam. Amat memalukan bagi umat Islam sekiranya mereka majoriti di sebuah
negara di bawah undang-undang Islam jika mereka tidak memanggil orang bukan
Islam untuk Islam. Ini mesti dilakukan dengan cara yang baik walaupun seperti
yang dinyatakan dalam Al-Quran. Pendakwaan Islam kepada orang bukan Islam tidak
membantu membawa mereka masuk Islam menurut pendapat saya. Dan anda tahu kami
melakukan ini kerana cinta. Kerana jika kita tidak peduli dengan orang bukan
Islam, kita akan meninggalkan mereka ke dunia mereka sendiri tetapi kita tidak
melakukan ini. Kami memanggil mereka Islam kerana kami percaya ia menawarkan
kehidupan yang lebih baik bagi mereka.
Dan orang bukan Islam juga berhak
diperlakukan dengan adil di negara Islam. Status mereka adalah perlindungan dan
pada masa perang mereka tidak perlu bergabung dengan tentera tetapi sebaliknya
tentera melindungi mereka. Ketika anda melihat kehidupan Rasulullah ﷺ,
dia selalu berhubungan dengan orang bukan Islam. Malangnya di beberapa negara
hari ini di mana umat Islam adalah majoriti mereka memperlakukan orang bukan
Islam tanpa rasa hormat tetapi ini salah kerana mereka akan melihat sifat ini
sebagai sebahagian daripada Islam dan ini akan menjauhkan mereka dari Islam,
berikut adalah penjelasan ringkas mengenai kewajiban seorang Muslim sepatutnya:
Tugas
seorang Muslim terhadap orang bukan Islam
Soalan:
Apa kewajipan seorang Muslim
terhadap orang bukan Islam, baik dia seorang dhimmi di negara Islam atau di
negerinya sendiri, dan orang Islam itu tinggal di tanah orang bukan Islam itu?
Tugas yang ingin saya jelaskan adalah interaksi pelbagai jenis, bermula dengan
memberi salam dan diakhiri dengan meraikan perayaan orang bukan Islam
dengannya. Adakah dibenarkan untuk membawanya sebagai teman di tempat kerja sahaja?
Mohon nasihat kami, semoga Allah memberi ganjaran kepada anda.
Segala puji bagi Allah.
Kewajiban Muslim terhadap orang bukan
Islam merangkumi beberapa perkara:
(a)
Dakwah atau memanggilnya kepada Allah,
semoga Dia dimuliakan dan dimuliakan. Dia harus memanggilnya kepada Allah dan
menjelaskan kepadanya tentang kenyataan Islam bila mungkin, berkenaan dengan
apa sahaja masalah yang dia ketahui, kerana inilah kebaikan terbesar yang dapat
dia berikan kepada sesama warganya dan kepada orang-orang yang dia temui orang
Yahudi , Orang Kristian dan lain-lain yang mungkin menjadi penganut agama Islam
(musyrik), kerana Nabi (saw) bersabda: "Orang yang membimbing orang lain
ke arah kebaikan akan mendapat pahala seperti orang yang melakukannya."
Dan dia berkata kepada Ali, ketika dia mengirimnya ke Khaybar dan
memerintahkannya untuk memanggil orang Yahudi ke Islam: "Demi Allah, jika
Allah memberi petunjuk seorang lelaki melalui anda, itu akan lebih baik bagi
anda daripada memiliki unta merah (jenis terbaik). " Dan dia (berkat dan
sejahtera Allah) berkata: "Barangsiapa memanggil orang lain untuk mendapat
petunjuk yang benar, ia akan mendapat pahala seperti orang-orang yang
mengikutinya, tanpa sedikit pun mengurangi pahala mereka."
Oleh itu memanggilnya (bukan Islam)
kepada Islam, menyampaikan Islam kepadanya dan bersikap ikhlas kepadanya adalah
antara kaedah terbaik untuk mendekati Allah
(b)
Dia tidak boleh menganiaya dirinya,
sehubungan dengan kesejahteraan fizikalnya, kekayaan atau kehormatannya.
Sekiranya dia seorang dhimmi (non-Muslim yang hidup di bawah pemerintahan
Muslim), musta'man (orang yang diberi jaminan keamanan di tanah Muslim) atau
mu'aahid (seseorang dengan negaranya yang orang-orang Islam mempunyai
perjanjian damai), maka dia harus memberi haknya, dan tidak melanggar
kekayaannya dengan mencuri, mengkhianati atau menipu, dan dia tidak boleh
mencederakannya secara fizikal dengan memukul atau membunuhnya, kerana
kenyataan bahawa dia adalah mu'aahid atau dhimmi, atau musta'man, bermaksud
bahawa dia dilindungi oleh syarak.
(c)
Tidak ada sebab mengapa kita tidak
boleh berinteraksi dengannya, membeli, menjual, menyewa, mengambil pekerja dan
sebagainya. Diriwayatkan dalam laporan sahih bahawa Rasulullah ﷺ
membeli dari kuffaar yang menyembah berhala, dan dia membeli dari orang Yahudi,
dan ini adalah interaksi. Ketika dia meninggal, perisainya dijanjikan oleh
seorang Yahudi untuk mendapatkan makanan yang dibelinya untuk keluarganya.
(d)
Berkenaan dengan salam, orang Islam
tidak boleh mengucapkan salam, tetapi dia dapat mengucapkannya, karena Rasulullah
ﷺ bersabda: "Jangan mulakan salam
salam dengan orang Yahudi atau Kristian." Dan dia (berselawat dan selawat
ke atasnya) berkata: "Sekiranya orang-orang Kitab menyambut kamu dengan
salam (dengan mengucapkan al-salaamu 'alaykum), katakanlah' Wa 'alaykum."
"Jadi orang Islam tidak boleh memulai memberi salam kepada seorang kaafir,
tetapi jika kaafir memulakannya, dan orang Yahudi atau Nasrani dan lain-lain
menyambut anda dengan salam, maka anda harus mengucapkan "wa 'alaykum,"
seperti yang dikatakan oleh Rasulullah ﷺ.
Ini adalah beberapa hak antara seorang
muslim dan seorang kafir.
Hak lain adalah menjadi jiran yang
baik. Oleh itu, jika dia berjiran, bersikap baik kepada dia dan jangan
mengganggu dia; bersedekah kepadanya jika dia miskin, memberinya hadiah,
memberinya nasihat yang bermanfaat, kerana ini adalah perkara-perkara yang akan
menariknya kepada Islam dan menjadi Muslim; dan kerana jiran mempunyai hak. Rasulullah
ﷺ bersabda: "Jibreel terus mendesak
saya untuk bersikap baik kepada jiran saya sehingga saya berfikir bahawa dia
akan menjadikannya pewaris saya." Saheeh - dipersetujui. Sekiranya jiran
itu adalah kaafir, dia masih mempunyai hak jiran; jika dia adalah kerabat dan
kaafir, maka dia mempunyai dua hak: hak jiran dan hak saudara.
Salah satu hak jiran adalah bahawa anda harus bersedekah kepadanya, tetapi tidak zakaah, jika dia miskin, kerana Allah berfirman (tafsiran maksudnya): "ALLAH tidak melarang anda untuk berlaku adil dan baik terhadap mereka yang tidak berperang terhadap anda kerana agama dan juga tidak mengusir anda dari rumah anda. Sesungguhnya, Allah menyukai orang-orang yang berurusan dengan adil ”[al-Mumtahanah 60: 8]. Menurut hadis sahih yang diriwayatkan dari Asma 'binti Abi Bakr (ra), ibunya, yang merupakan seorang musyrik, memeluknya ketika berlaku gencatan senjata antara Rasulullah ﷺ dan penduduk Makkah, meminta pertolongan. Asma ’meminta izin kepada Nabi (saw) - haruskah dia menjalin hubungan kekeluargaan dengannya? Rasulullah ﷺ bersabda: "Menjalin hubungan kekeluargaan dengannya."
Tetapi untuk merayakan perayaan mereka,
orang Islam tidak boleh mengambil bahagian dalam merayakan perayaan mereka,
tetapi tidak ada salahnya memberikan ucapan takziah kepada mereka jika orang
yang dikasihi meninggal dunia, seperti mengatakan "Semoga Allah memberi
ganti rugi atas kehilangan anda" dan kata-kata baik lainnya . Tetapi dia
tidak boleh mengatakan "Semoga Allah mengampuni dia" atau
"Semoga Allah merahmati dia" jika si mati itu adalah kaafir, dan dia
tidak boleh mendoakan si mati jika dia seorang kaafir. Tetapi dia boleh
mendoakan agar orang yang masih hidup mendapat petunjuk dan mendapat pampasan
dan sebagainya. Petikan akhir.