Thursday

Nilai Islam dengan Nilai Sekular Barat.

Membandingkan Nilai Islam dengan Nilai Sekular Barat - 1

Soalan:

1) Adakah anda mengatakan bahawa sebahagian daripada memahami al-Quran adalah memahami konteks sejarahnya?

2) Perlukah saya mempertimbangkan dunia 1400 tahun yang lalu ketika saya membaca Al-Quran?

Terdapat dua perkara di sini. Pertama, seseorang yang ingin mempelajari Islam dengan betul harus menyedari masa ketika ayat-ayat diturunkan dan konteks di mana ia diturunkan. Anda akan sering melihat bahawa surah-surah terbahagi kepada sama ada Makkah atau Madinah. Hal ini penting kerana situasi masyarakat Islam berbeza ketika mereka mula di Makkkah berbanding ketika mereka berhijrah ke Madinah. Perkara kedua adalah bahawa hanya kerana kita harus mengetahui konteks sejarah Al Quran tidak bermaksud hanya sesuai untuk waktu ia diturunkan. Ini adalah mesej yang berlaku untuk kehidupan kita hari ini. Ramai sarjana sejak beberapa ratus tahun yang lalu telah belajar untuk menangani keadaan sosial dan teknologi baru dengan cara Islam. Saya mesti mengatakan pada pendapat saya sendiri walaupun ada orang yang ragu-ragu untuk berubah - ada pelbagai contoh. Ini tidak bermaksud bahawa tidak mungkin Al-Quran menjadi panduan untuk hari ini. Kita mesti terus melakukan pembaharuan sistem tanpa reformasi Islam.

Oleh itu, saya mengatakan bahawa saya ingin mengambil contoh bagaimana membaca Al-Quran dari konteks sejarahnya boleh menyebabkan seseorang salah faham. Ini adalah isu alkohol. Perlahan-lahan dilarang. Pertama orang diberitahu bahawa ada yang baik dan buruk dalam alkohol tetapi yang buruk melebihi yang baik. Orang-orang itu diberitahu untuk tidak meminum alkohol ketika bersolat dan kemudiannya dilarang sama sekali. Ini tersebar di seluruh Al-Quran jadi katakan seseorang yang baru mula membaca Al-Quran melihat ayat di mana alkohol mempunyai kebaikan dan keburukan. Mereka mungkin menganggap tidak boleh minum alkohol kerana Allah mengatakan ada kebaikan. Sekiranya mereka tidak mengetahui bahawa di kemudian hari di dalam Al-Quran, ia dilarang sama sekali sehingga boleh menyebabkan mereka melihat mesej Islam secara berbeza. Lihatlah Allah memahami keinginan kita dan mungkin sekiranya alkohol dilarang dalam wahyu pertama orang tidak akan memeluk Islam. Jadi perlahan-lahan dilarang untuk mempermudah orang. Atau masalah lain boleh timbul.

Jadi secara ringkasnya saya fikir ketika mempelajari al-Quran seperti dengan serius bahawa penting untuk memahami konteks sejarahnya dan peristiwa yang berlaku. Juga pada masa yang sama saya adalah penyokong mereka yang ingin menggunakan Islam dalam kehidupan masa kini dan untuk memperbaiki sistem menggunakan Islam. Tidak ada yang akan menjadi 100% seperti sebelumnya 1400 tahun yang lalu dan kita mesti terbuka terhadap beberapa perubahan tetapi bukan perubahan dalam al-Quran. Dan anda mungkin menganggap bahawa adalah tugas yang sukar untuk mempelajari konteks seperti itu, tetapi bahkan kita umat Islam tidak mengetahui semua perkara dalam sejarah Islam, itulah sebabnya kita bergantung kepada mereka yang berpendidikan untuk menolong kita dalam perkara tersebut.

Membandingkan Nilai Islam dengan Nilai Sekular Barat -2

Soalan:

Kedua, saya sering mendengar orang menjelaskan bahawa ayat-ayat agresif dalam Al-Quran ada kaitannya dengan "jika orang memulakan perang dengan orang yang damai". Dengan kata lain, ini semua mengenai reaksi terhadap pencerobohan. Walaupun saya menjumpai ayat-ayat seperti itu di dalam Al-Quran, saya menjumpai banyak lagi petikan yang memberi petunjuk kepada orang Islam bahawa orang yang tidak beriman mesti memeluk Islam atau menjadi dhimmi. Ini bukan situasi defensif, reaktif, ini adalah petunjuk agar tindakan proaktif diambil oleh umat Islam.?

Saya cadangkan anda menyenaraikan ayat-ayat yang ingin anda jelaskan. Anda tidak boleh dilarang menyenaraikan ayat-ayat quran sehingga anda tidak perlu takut akan perkara tersebut. Ya ada status dhimmi. Tetapi mereka mempunyai hak dengan status ini. Ya, setiap orang yang bukan beragama Islam di negara Islam mesti mendapat pendidikan mengenai Islam. Amat memalukan bagi umat Islam sekiranya mereka majoriti di sebuah negara di bawah undang-undang Islam jika mereka tidak memanggil orang bukan Islam untuk Islam. Ini mesti dilakukan dengan cara yang baik walaupun seperti yang dinyatakan dalam Al-Quran. Pendakwaan Islam kepada orang bukan Islam tidak membantu membawa mereka masuk Islam menurut pendapat saya. Dan anda tahu kami melakukan ini kerana cinta. Kerana jika kita tidak peduli dengan orang bukan Islam, kita akan meninggalkan mereka ke dunia mereka sendiri tetapi kita tidak melakukan ini. Kami memanggil mereka Islam kerana kami percaya ia menawarkan kehidupan yang lebih baik bagi mereka.

Dan orang bukan Islam juga berhak diperlakukan dengan adil di negara Islam. Status mereka adalah perlindungan dan pada masa perang mereka tidak perlu bergabung dengan tentera tetapi sebaliknya tentera melindungi mereka. Ketika anda melihat kehidupan Rasulullah , dia selalu berhubungan dengan orang bukan Islam. Malangnya di beberapa negara hari ini di mana umat Islam adalah majoriti mereka memperlakukan orang bukan Islam tanpa rasa hormat tetapi ini salah kerana mereka akan melihat sifat ini sebagai sebahagian daripada Islam dan ini akan menjauhkan mereka dari Islam, berikut adalah penjelasan ringkas mengenai kewajiban seorang Muslim sepatutnya:

Tugas seorang Muslim terhadap orang bukan Islam

Soalan:

 Apa kewajipan seorang Muslim terhadap orang bukan Islam, baik dia seorang dhimmi di negara Islam atau di negerinya sendiri, dan orang Islam itu tinggal di tanah orang bukan Islam itu? Tugas yang ingin saya jelaskan adalah interaksi pelbagai jenis, bermula dengan memberi salam dan diakhiri dengan meraikan perayaan orang bukan Islam dengannya. Adakah dibenarkan untuk membawanya sebagai teman di tempat kerja sahaja? Mohon nasihat kami, semoga Allah memberi ganjaran kepada anda.

 

 

Segala puji bagi Allah.

Kewajiban Muslim terhadap orang bukan Islam merangkumi beberapa perkara:

(a)

Dakwah atau memanggilnya kepada Allah, semoga Dia dimuliakan dan dimuliakan. Dia harus memanggilnya kepada Allah dan menjelaskan kepadanya tentang kenyataan Islam bila mungkin, berkenaan dengan apa sahaja masalah yang dia ketahui, kerana inilah kebaikan terbesar yang dapat dia berikan kepada sesama warganya dan kepada orang-orang yang dia temui orang Yahudi , Orang Kristian dan lain-lain yang mungkin menjadi penganut agama Islam (musyrik), kerana Nabi (saw) bersabda: "Orang yang membimbing orang lain ke arah kebaikan akan mendapat pahala seperti orang yang melakukannya." Dan dia berkata kepada Ali, ketika dia mengirimnya ke Khaybar dan memerintahkannya untuk memanggil orang Yahudi ke Islam: "Demi Allah, jika Allah memberi petunjuk seorang lelaki melalui anda, itu akan lebih baik bagi anda daripada memiliki unta merah (jenis terbaik). " Dan dia (berkat dan sejahtera Allah) berkata: "Barangsiapa memanggil orang lain untuk mendapat petunjuk yang benar, ia akan mendapat pahala seperti orang-orang yang mengikutinya, tanpa sedikit pun mengurangi pahala mereka."

Oleh itu memanggilnya (bukan Islam) kepada Islam, menyampaikan Islam kepadanya dan bersikap ikhlas kepadanya adalah antara kaedah terbaik untuk mendekati Allah

(b)

Dia tidak boleh menganiaya dirinya, sehubungan dengan kesejahteraan fizikalnya, kekayaan atau kehormatannya. Sekiranya dia seorang dhimmi (non-Muslim yang hidup di bawah pemerintahan Muslim), musta'man (orang yang diberi jaminan keamanan di tanah Muslim) atau mu'aahid (seseorang dengan negaranya yang orang-orang Islam mempunyai perjanjian damai), maka dia harus memberi haknya, dan tidak melanggar kekayaannya dengan mencuri, mengkhianati atau menipu, dan dia tidak boleh mencederakannya secara fizikal dengan memukul atau membunuhnya, kerana kenyataan bahawa dia adalah mu'aahid atau dhimmi, atau musta'man, bermaksud bahawa dia dilindungi oleh syarak.

(c)

Tidak ada sebab mengapa kita tidak boleh berinteraksi dengannya, membeli, menjual, menyewa, mengambil pekerja dan sebagainya. Diriwayatkan dalam laporan sahih bahawa Rasulullah membeli dari kuffaar yang menyembah berhala, dan dia membeli dari orang Yahudi, dan ini adalah interaksi. Ketika dia meninggal, perisainya dijanjikan oleh seorang Yahudi untuk mendapatkan makanan yang dibelinya untuk keluarganya.

(d)

Berkenaan dengan salam, orang Islam tidak boleh mengucapkan salam, tetapi dia dapat mengucapkannya, karena Rasulullah bersabda: "Jangan mulakan salam salam dengan orang Yahudi atau Kristian." Dan dia (berselawat dan selawat ke atasnya) berkata: "Sekiranya orang-orang Kitab menyambut kamu dengan salam (dengan mengucapkan al-salaamu 'alaykum), katakanlah' Wa 'alaykum." "Jadi orang Islam tidak boleh memulai memberi salam kepada seorang kaafir, tetapi jika kaafir memulakannya, dan orang Yahudi atau Nasrani dan lain-lain menyambut anda dengan salam, maka anda harus mengucapkan "wa 'alaykum," seperti yang dikatakan oleh Rasulullah .

 

Ini adalah beberapa hak antara seorang muslim dan seorang kafir.

Hak lain adalah menjadi jiran yang baik. Oleh itu, jika dia berjiran, bersikap baik kepada dia dan jangan mengganggu dia; bersedekah kepadanya jika dia miskin, memberinya hadiah, memberinya nasihat yang bermanfaat, kerana ini adalah perkara-perkara yang akan menariknya kepada Islam dan menjadi Muslim; dan kerana jiran mempunyai hak. Rasulullah bersabda: "Jibreel terus mendesak saya untuk bersikap baik kepada jiran saya sehingga saya berfikir bahawa dia akan menjadikannya pewaris saya." Saheeh - dipersetujui. Sekiranya jiran itu adalah kaafir, dia masih mempunyai hak jiran; jika dia adalah kerabat dan kaafir, maka dia mempunyai dua hak: hak jiran dan hak saudara.

Salah satu hak jiran adalah bahawa anda harus bersedekah kepadanya, tetapi tidak zakaah, jika dia miskin, kerana Allah berfirman (tafsiran maksudnya): "ALLAH tidak melarang anda untuk berlaku adil dan baik terhadap mereka yang tidak berperang terhadap anda kerana agama dan juga tidak mengusir anda dari rumah anda. Sesungguhnya, Allah menyukai orang-orang yang berurusan dengan adil ”[al-Mumtahanah 60: 8]. Menurut hadis sahih yang diriwayatkan dari Asma 'binti Abi Bakr (ra), ibunya, yang merupakan seorang musyrik, memeluknya ketika berlaku gencatan senjata antara Rasulullah dan penduduk Makkah, meminta pertolongan. Asma ’meminta izin kepada Nabi (saw) - haruskah dia menjalin hubungan kekeluargaan dengannya? Rasulullah bersabda: "Menjalin hubungan kekeluargaan dengannya."

Tetapi untuk merayakan perayaan mereka, orang Islam tidak boleh mengambil bahagian dalam merayakan perayaan mereka, tetapi tidak ada salahnya memberikan ucapan takziah kepada mereka jika orang yang dikasihi meninggal dunia, seperti mengatakan "Semoga Allah memberi ganti rugi atas kehilangan anda" dan kata-kata baik lainnya . Tetapi dia tidak boleh mengatakan "Semoga Allah mengampuni dia" atau "Semoga Allah merahmati dia" jika si mati itu adalah kaafir, dan dia tidak boleh mendoakan si mati jika dia seorang kaafir. Tetapi dia boleh mendoakan agar orang yang masih hidup mendapat petunjuk dan mendapat pampasan dan sebagainya. Petikan akhir.