Mengenai renungan terhadap al-Quran dan Sunnah, Allah berfirman:
Maksudnya:
"Dan Kami (ALLAH) tidak mengutus sebelum kamu
melainkan orang-orang yang Kami nyatakan [Mesej kami]. Oleh itu, tanyakan
kepada orang-orang mesej [iaitu, bekas tulisan suci] jika anda tidak tahu.
[Kami mengirimnya] dengan bukti yang jelas dan peraturan bertulis. Dan Kami
menyatakan kepadamu pesan [yaitu, Al-Quran] bahawa kamu boleh menjelaskan
kepada orang-orang apa yang diturunkan kepada mereka dan agar mereka dapat
berfikir. "
[An-Nahl: 43-44]
Ini adalah masa-masa yang sangat
menguji dan banyak cobaan, kesengsaraan, penderitaan yang menimpa umat ini
ketika Rasulullah ﷺ telah
memberitahu kita tentang ini, lebih dari 1400 tahun sebelumnya.
Walaupun begitu, penyebab utama
dari semua ini adalah bahawa majoriti umat Islam telah menjauhkan diri dari
Al-Quran dan ini adalah benar mengikut sunnah. Seluruh umat menderita dan
hancur.
Ini adalah kenyataan yang sangat
menyedihkan bahawa sebilangan besar umat Islam tidak tahu bahasa Arab - bahasa
Al-Quran, tetapi mereka tahu dan memahami banyak bahasa lain selain bahasa
ibunda mereka sendiri. Walaupun mengerikan adalah majoriti umat Islam belajar
membaca dan menyebut perkataan itu dalam bahasa Arab tetapi tidak mempelajari
apa-apa selainnya. Lebih menggembirakan adalah bahawa banyak orang Islam
membaca Al-Quran tanpa memahami perkataan apa yang mereka baca, walaupun mereka
mempunyai terjemahan Al-Quran dalam bahasa mereka sendiri tetapi mereka duduk
dan membacanya hanya dalam bahasa Arab tanpa memahami.
ALLAH MENGATAKAN PALING TINGGI:
"Dan Rasulullah ﷺ akan
bersabda:" Ya Allah! Sesungguhnya umatku meninggalkan Al-Quran ini (tidak
mendengarkannya dan tidak mengikut undang-undang dan ajarannya). "
[Surah Furqan (25:30)]
Seseorang dengan betul berkata:
"Jelas sekali, Al-Quran
telah dinyatakan bahwa hal itu dapat dipahami. Tidak ada akal untuk
mempercayainya jika kita tidak mengikuti maknanya. Juga, bagaimana ia dapat
menjadi sumber petunjuk bagi kita jika kita gagal memahami pesannya.
Pembacaan semata-mata (iaitu
membaca tanpa memahami maksud teks) mungkin boleh diterima sekiranya
orang-orang yang belum cukup bernasib baik untuk mendapat pendidikan dan yang
kini sudah melewati usia di mana seseorang boleh melakukannya. Tetapi
orang-orang yang telah menumpukan sebahagian besar kehidupan mereka untuk
pendidikan sekular mereka dan telah memperoleh pengetahuan tentang seni dan
sains yang berbeza dan mungkin telah belajar bahasa asing selain bahasa mereka
sendiri. Sekiranya orang-orang berpendidikan ini membaca Al-Quran tanpa
berfikir dan tanpa memahami maknanya, maka sangat mungkin bahawa, di sisi ALLAH mereka
boleh dianggap bersalah kerana tidak menghormati dan mengejek Kitab Suci. Bagi
orang-orang ini, kemungkinan hukuman kerana mengabaikan makna dan mesej Al-Quran
boleh melebihi pahala kerana membaca teksnya. "
Abu Khaithama r.a meriwayatkan
bahawa berkata:
"Tidakkah saya hendak
memberitahu anda tentang faqeeh yang benar (yang mempunyai pemahaman tentang
Agama)? (Dia) adalah orang yang tidak menyebabkan orang-orang putus asa dari
rahmat Allah dan tidak membiarkan seseorang melakukan kemaksiatan kepada Allah dan tidak meninggalkan Al-Quran,
beralih ke sesuatu yang lain daripada itu. Sesungguhnya, tidak ada kebaikan
dalam perbuatan ibadah yang tidak mempunyai pengetahuan di dalamnya. Juga tidak
ada pengetahuan dalam pengetahuan yang tidak memahaminya. Juga tidak ada
gunanya membaca Al-Quran jika tidak ada tadabbur (merenungkan maknanya) untuk
mengikutinya. "
(Rujuk Kitab al-Ilm dari Imam Nasai 143)
Sebilangan orang jahil mengatakan
bahawa kalimat Sayyidina Ali r.a . Juga tidak ada gunanya membaca
Al-Quran jika tidak ada tadabbur (merenungkan maknanya) untuk mengikutinya
..." bertentangan dengan hadis Rasulullah ﷺ yang
menyatakan: "Barangsiapa membaca sepucuk surat dari Kitab ALLAH , dia akan dikreditkan dengan
perbuatan baik, dan perbuatan baik mendapat pahala sepuluh kali ganda. Saya
tidak mengatakan bahawa Alif-Lam-Mim adalah satu huruf, tetapi Alif adalah
sepucuk surat, Lam adalah huruf dan Mim adalah huruf. ''
[Tirmidzi 2919 Sahih]
Oleh itu, mereka mendakwa bahawa
dengan hanya membaca Alif-Lam-Mim seseorang dikreditkan dengan 30 perbuatan
baik dan kerana tidak ada yang mengetahui maknanya, ini membuktikan bahawa
membaca tanpa pemahaman menghasilkan perbuatan yang baik.
Hadis ini sahih 100% dan
kesimpulan yang diambil dari hadis ini juga betul. Tetapi, apa yang mereka
lakukan di bawah naungan hadis ini adalah 100% baatil (salah). Hadis ini dan
targheeb ditarik untuk membaca Quraan dan kerana Quraan tidak lain adalah
firman ALLAH , ada barakah (keberkatan) di
dalamnya dan seseorang diberi pahala kerana mengucapkan kalimah ALLAH dari mulutnya. Namun, pembacaan
kata-kata ALLAH secara umum, tidak boleh kosong
dari pemahaman, perenungan, dan tindakan.
Kita tidak mampu duduk dan
membaca Quraan tanpa peduli untuk mengetahui apa yang sedang kita baca dan jika
kita tidak tahu apa yang kita baca maka mengapa kita dapat merenungkannya atau
bertindak di atasnya.
Jadi, apa bukti untuk ini?
Tafsir ibn katheer berbunyi:
"ALLAH memerintahkan mereka untuk
merenungkan Al-Qur'an dan melarang mereka mengabaikannya, atau mengabaikan
makna bijak dan kata-kata yang fasih. Allah menyatakan bahawa tidak ada
percanggahan, percanggahan, pernyataan bertentangan atau percanggahan dalam
Al-Quran, kerana itu adalah wahyu dari Yang Maha Bijaksana, Maha Puji. Oleh
itu, Al-Quran adalah kebenaran yang datang dari Kebenaran, ALLAH. Inilah sebabnya mengapa Allah berfirman dalam Ayat lain:
"Tidakkah mereka kemudian
berfikir secara mendalam (tadabbur) dalam Al-Quran, atau hati mereka terkunci
(dari memahaminya)"
(Surah Muhammed ayat 24)
Begitu juga terdapat banyak ayat
dalam Al-Quran yang menasihati untuk mempertimbangkan dan melaksanakan dan
mengutuk mereka yang tidak melakukannya. Ayat yang satu ini cukup untuk
membuktikan bahawa tidak ada gunanya membaca Al-Quran tanpa bertafakur
(tadabbur) sebaliknya ia adalah perbuatan yang patut dicela. Sekiranya kita
tidak memahami apa yang kita baca, bagaimana mungkin kita dapat merenungkan dan
menindakinya.
Rasulullah ﷺ bersabda: "Celakalah
orang yang membacanya tetapi tidak memikirkannya."
Inilah hadis lengkap yang ada di
Tafsir ibn katheer: Ibn Marduwyah mencatat bahawa `Ata 'berkata," Saya, Ibn `Umar dan` Ubayd bin `Umayr pergi ke` Aisyah dan memasuki kamarnya, dan ada
layar antara kita dan dia. Ibnu Umar berkata, "... Ceritakan
kepada kami tentang hal yang paling luar biasa yang anda saksikan dari Rasulullah ﷺ."
Dia menangis dan berkata, "Semua urusannya sangat mengagumkan." Pada
suatu malam, dia mendekatiku sehingga kulitnya menyentuh kulitku dan berkata,
"Biarlah aku menyembah Tuhanku." Saya juga suka kamu menyembah
Tuhanmu. 'Dia menggunakan kulit air dan berwuduk, tetapi tidak menggunakan
terlalu banyak air. Dia kemudian berdiri dalam solat dan menangis sehingga
janggutnya menjadi basah. Dia sujud dan menangis hingga membuat tanah basah.
Dia kemudian berbaring di sebelahnya dan menangis. Ketika Bilal datang untuk
memberi tahu Rasulullah ﷺ untuk
solat Subuh, dia berkata, `` Ya Rasulullah! Apa yang membuat anda menangis,
sedangkan ALLAH telah mengampuni dosa-dosa
sebelumnya dan yang terakhir
"Wahai Bilal! Apa yang
menghalangi saya menangis, ketika malam ini, Ayat ini diturunkan kepada saya"
"Sesungguhnya, dalam
penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang, memang ada
tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal."
[Surah al Imran (3: 190)]
Lalu berkata: "Celakalah
orang yang membacanya tetapi tidak memikirkannya."
(Tafsir ibn katheer)
Lebih-lebih lagi, ada banyak
hadis sahih dari Rasulullah ﷺ yang
kita cintai yang mempunyai ungkapan ini, “beberapa orang akan membaca Al-Quran
tetapi tidak akan melampaui tenggorokan mereka dan yang akan keluar dari (yaitu
meninggalkan) agama (Islam) ketika anak panah berlalu melalui permainan. "
Dan dalam beberapa riwayat, perkataan yang digunakan untuk menggantikan
Al-Quran adalah iman (iman). Kedua-duanya mempunyai makna yang sama di sini,
kerana jika Al-Quran tidak melebihi dari kerongkong mereka, bagaimana iman
(iman) dapat melebihi dan sebaliknya.
Salah satu hadits di mana iman
digunakan adalah diriwayatkan oleh Sayidina Ali r.a mengatakan: Saya mendengar Rasulullah
ﷺ bersabda, "Pada
hari-hari terakhir dunia ini akan muncul beberapa orang muda bodoh yang akan
menggunakan (dalam tuntutan mereka) ucapan terbaik dari semua orang (iaitu
Al-Qur'an) dan mereka akan meninggalkan Islam sebagai anak panah yang melalui
permainan ini. Kepercayaan mereka tidak akan melampaui tenggorokan mereka ..
"
[Sahih Al-Bukhari, 4808]
Semua hadis ini membicarakan
kumpulan Orang-orang yang akan keluar dari fahaman Islam (kharijie) dan sifat
utama mereka adalah bahawa Al-Quran hanya akan terhad kepada leher mereka
(iaitu untuk tujuan bacaan yang kuat) dan ia tidak akan melampaui. Ini hanya
boleh berlaku apabila pembaca tidak cuba memahami apa yang dibacanya, atau /
dan tidak memahaminya dengan betul berdasarkan sunnah, atau / dan tidak
bertafakur atas aayat ALLAH, atau / dan tidak melaksanakan
Deen ALLAH dengan betul pada dirinya
sendiri.
Siapa di antara kita yang ingin
berkongsi sifat ini yang disediakan khas untuk Kharijiees (iaitu mereka yang
keluar dari Islam)?
Oleh itu, kita tidak boleh
membaca Al-Quran tanpa memberi perhatian sewajarnya untuk memahaminya dengan
betul dan melaksanakan apa yang kita baca. Kita harus membaca Al-Quran setiap
hari dan membacanya dengan penuh pengertian, dan tidak boleh meninggalkannya.
Kita harus memahami dan bertindak berdasarkan Quran berdasarkan sunnah; di
dalamnya terletak kejayaan kita.
Oleh itu, sekarang mari kita
lihat bagaimana para pendahulu kita yang saleh membaca Al-Quran: 'Ataa' semoga
ALLAH memberkati baginda melaporkan
bahawa Abu 'Abdur-Rahmaan As-Sulami , semoga Allah berfirman kepadanya: "Kami
belajar Al-Quran dari orang-orang (yaitu para sahabat semoga ALLAH berkenan dengan mereka) yang
mengatakan kepada kita bahawa mereka tidak akan pernah melampaui hafalan
sepuluh ayat sehingga mereka memahami maksudnya dan menerapkannya. Kami belajar
makna ayat-ayat Al-Quran ini dan implikasi praktiknya. Walau bagaimanapun, akan
tiba masanya beberapa orang akan membaca Al-Quran, tetapi tidak akan melampaui
tenggorokan mereka (iaitu mereka tidak akan memahami / memahami / melaksanakan
apa yang mereka baca). "
[Dirakam oleh di tabari; disahkan
oleh Ahmad Shakir]