Tuesday

Rasulullah ﷺ - Kesempurnaan Akhlak Muslimin

 

Ayat2 Al Quran - Tentang keutamaan Akhlak.

Rasulullah ﷺ diutus sebagai utusan kepada umat manusia sebagai manusia teladan. Malik, Mawatta; Ahmed, Musnad dan Mishkat al-Masabih melaporkan salah satu firmannya: "Tuhan telah mengutus saya sebagai rasul agar saya dapat menunjukkan kesempurnaan akhlak, kehalusan adab dan keunggulan dalam tingkah laku."

Rasulullah ﷺ begitu prihatin untuk memperlakukan orang-orang di sekelilingnya dengan cara yang terbaik sehingga dia biasa berdoa, "Ya Tuhan! Aku hanyalah seorang lelaki. Sekiranya aku menyakiti sesiapa dengan cara apa pun, maka maafkan aku dan jangan menghukumku." (Ahmed, Musnad, Jilid 6 ms 103)

Berikut adalah lima nasihat Rasulullah ﷺ tentang pentingnya berakhlak mulia.

 

1. Hadis 285

... Abu Hurayrah mengatakan bahawa Rasulullah ﷺ, bersabda, "Jika seseorang mempunyai akhlak yang baik, seseorang dapat mencapai tahap pahala yang sama dengan mereka yang menghabiskan malam mereka dalam berdoa."

 2. Hadis 286

... Abu Hurayrah berkata, "Saya mendengar Abu al Qasim Rasulullah ﷺ, berkata, 'Yang terbaik di antara kamu dalam Islam adalah mereka yang mempunyai akhlak yang terbaik, asalkan mereka mengembangkan rasa pengertian."

 3. Hadis 289

... 'Abd Allah ibn' Amr berkata, "Ada empat ciri yang, jika anda memilikinya, akan menghalangi anda untuk terpengaruh jika anda kehilangan manfaat duniawi tertentu. Mereka adalah watak yang baik, pandangan suci, kejujuran, dan kepercayaan . "

 4. Hadis 291

... Umm Darda melaporkan bahawa Abu Darda bangun pada suatu malam untuk berdoa dan mulai menangis, berkata, "Ya Allah, Engkau menciptakanku dengan sifat yang baik. Sekarang, berilah aku sopan santun." Dia mengulangi doa ini sepanjang malam. Pada waktu pagi saya berkata kepadanya, "Wahai Abu Darda, mengapa 'kamu menghabiskan sepanjang malam berulang kali berdoa untuk adab?" Dia berkata kepada saya, "Wahai Ummu Darda, orang yang beriman akan menghabiskan waktunya untuk memperbaiki adabnya sehingga, dengan cara itu, dia dapat memasuki Syurga. Jika dia mengabaikan adabnya, mereka akan membawanya ke neraka. Muslim akan dimaafkan walaupun dia tidur. " Ketika saya bertanya kepadanya bagaimana hal itu mungkin, dia menjawab, "Saudaranya akan bangun pada waktu malam dan berdoa kepada Allah, dan Allah akan menjawab doanya. Dia akan mendoakan saudaranya, dan Allah juga akan menjawab doanya untuknya. "

Semoga Tuhan menolong kita menjadi watak dan adab terbaik untuk keluarga, rakan dan semua orang di sekeliling kita.

 Rujukan: Buku Akhlak dan Adab Muslim Bukhari. Diterjemahkan oleh Yusuf Takak-DeLorenzo. Diterbitkan oleh Al-Saadawi Publications