Bab3: Taat, Tawakkal, Ridha, Sabar - Mukasyafah Al Qulub



Maksud ketaatan ialah melaksanakan kewajipan dari Allah dan menjauhi larangannya Dia, dan bergantung pada undang-undang miliknya. 

Berhubung dengan firman Allah SWT,:

وَٱبْتَغِ فِيمَآ ءَاتَىٰكَ ٱللَّهُ ٱلدَّارَ ٱلْـَٔاخِرَةَ ۖ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ ٱلدُّنْيَا ۖ وَأَحْسِن كَمَآ أَحْسَنَ ٱللَّهُ إِلَيْكَ ۖ وَلَا تَبْغِ ٱلْفَسَادَ فِى ٱلْأَرْضِ ۖ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ ٱلْمُفْسِدِينَ ٧٧
Sebaliknya, carilah pahala akhirat dengan apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu, tanpa melupakan bahagianmu di dunia. Dan berbuat baiklah kepada orang lain sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu. "Janganlah kamu membuat kerosakan di muka bumi, sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang membuat kerosakan." 
(QS al-Qashash [28]: 77) 

Mujâhid bersabda, “Iaitu, saya mengamalkannya ketaatan kepada Allah SWT. Baru tahu bahawa asas ketaatan adalah ilmu (al-‘ilm) kepada Tuhan, takut kepada-Nya, berharap pada- Dia, dan pengawasan fikiran kepada-Nya. Jika hamba tidak mempunyai sifat-sifat ini, dia tidak akan memperolehi hakikat iman. Kerana, tidak benar mentaati Allah kecuali setelah mengenal-Nya dan mengimani keberadaan- Nya sebagai pencipta. Dia Yang Mahatahu dan Mahakuasa, yang tak terliput oleh pengetahuan dan tak dapat di bayangkan oleh pikiran. Tiada sesuatu yang menyerupai- Nya. Dia Maha mendengar dan Maha melihat.”

Seorang Arab badwi bertanya kepada Muhammad bin ‘Âli al-Husayn, “Apakah Anda melihat Allah ketika beribadah kepada- Nya?” Muhammad ‘Âlî bin al-Husyan menjawab, “Aku tidak pernah menyembah Tuhan yang tak kulihat.” Orang badwi itu bertanya lagi, “Bagaimana Anda melihat- Nya?” Muhammad bin ‘Âlî bin al-Husayn menjawab, “Dia tak terlihat oleh pandangan mata, tetapi Dia terlihat oleh qalb (hati) dengan hakikat keimanan. Dia tak tergapai pancaindra dan tak menyerupai manusia. Dia dikenal dengan ayat-ayat dan disifati dengan tanda-tanda. Itulah Allah Yang-tiada-Tuhanselain- Dia. Tuhannya bumi dan langit.”

Seorang ‘ârif (ahli ma‘rifat) ditanya tentang ilmu esoterik (batin). Dia menjawab, “Ia adalah salah satu dari rahasia-rahasia Allah yang disimpan di dalam hati para kekasih-Nya, yang tidak dititipkan kepada malaikat dan tak diriwayatkan bahawa Ka'ab al-Abar berkata:
“Sekiranya anak Adam beriman sebesar biji dalam kemuliaan Allah Azza wa Jalla, pasti mereka boleh berjalan di atas air dan angin. Yang Maha Suci Bahan yang membuat pengakuan kelemahan untuk mencapai makrifat-Nya sebagai iman, sebagai Dia membuat kenyataan ketidakupayaan orang yang diberi nikmat untuk bersyukur kepada-Nya dengan rasa syukur.”
Apabila kamu telah menguasai ilmu Rububiyah, ada pengakuan ibadah.  Kalau begitu mempunyai iman yang teguh di dalam hati anda, anda mesti mematuhi Tuhan.

Terdapat dua jenis iman iaitu yang nampak (zhâhir) dan tersembunyi (bâthin).
Apa yang muncul ialah sebutan lisan dan yang tersembunyi ialah kepercayaan di dalam hati. Orang yang berilmu adalah berbeza berbeza dalam tahap keakraban dan perbezaan dalam tahap ketaatan. Iman berpadu untuk mereka patuh peringkat bahagian anugerah masing-masing, kebolehan capai tinggi martabat, keikhlasan kepada Allah, pengabdian kepada-Nya, dan keredhaan kehendak dasar dia. 

Adapun keikhlasan adalah hamba sedekah tanpa disangka balas daripada Sang
Pencipta. Allah adalah Pencipta awak dan apa apa awak buat. Jika ketaatan adalah mengharap pahala dan takut akan azab wahai hamba ia tidak mempunyai keikhlasan yang sempurna. Dia hanya berfungsi untuk dirinya sendiri.

Rasulullah SAW bersabda:
 “Tidak peduli siapapun bahkan di antara kamu menjadi seperti anjing yang jahat;
kalau dia takut, dia kerja. Dan jangan awak menjadi seperti buruh yang jahat;
jika tidak diberi upah, dia tidak bekerja (dengan Baik)."

وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَعْبُدُ ٱللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍۢ ۖ فَإِنْ أَصَابَهُۥ خَيْرٌ ٱطْمَأَنَّ بِهِۦ ۖ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ ٱنقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِۦ خَسِرَ ٱلدُّنْيَا وَٱلْـَٔاخِرَةَ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ ٱلْخُسْرَانُ ٱلْمُبِينُ ١١

Allah SWT berfirman:, "Dan di antara manusia ada orang yang menyembah Allah dengan berada di hujung. Maka jika dia memperoleh kebajikan, tinggal dia dalam keadaan itu. Tetapi jika ditimpa musibah, kembalikan dia"
(QS al-hajj [22]: 11).

Kita wajib beribadah dan wajib mentaatiNya kerana kurnia yang telah diberikan kepada kita dan kebajikan yang telah dianugerahkan kepada kita khususnya kerana kebajikan itu diperintahkan kita akan diberi ganjaran keutamaan dan balaslah orang yang sesat daripadanya dengan adil.

Tawakal ialah bertawakkal kepada Allah SWT apabila ada keperluan, bergantung pada- miliknya apabila kamu dalam kesusahan, dan percayalah kepada-Nya apabila anda ditimpa musibah. Jiwa tetap tenang dan hati tetap tenang. Mempercayai orang kepada Allah yang mengetahui yang Dia tentukan takdir dan segala sebab ada dalam diri kebijaksanaan 

Yang Maha Pencipta.  mereka
jangan bergantung pada ayahmu,
anak, harta, dan perbuatan,  tetapi dengan
Arahan-Nya, mereka menyampaikan semua penting bagi-Nya. 

Dalam walau apa pun keadaan, mereka tidak bergantung kecuali kepada Allah. Sesiapa yang bergantung kepada Allah, cukuplah  kepada dia. Bagi keseronokan, ia bermakna mempunyai fikiran yang terbuka melawan takdir yang berlaku. Seorang ulama bersabda, “Orang yang paling dekat dengan Allah adalah yang paling gembira dengan hadiah miliknya."

Di antara perkataan orang bijak ialah, “Alangkah seronoknya penyakit dan penyakit yang membentuk dadah."
Seperti kata seorang penyair:
Betapa banyak nikmat yang telah kamu lipat antara taring malapetaka
dan keseronokan telah berubah. Berteguh hati tentang peristiwa masa anda
kerana semuanya akan berlalu. Di sebalik kesusahan ada kebahagiaan
Di sebalik kelicinan itu ada cacatnya.

كُتِبَ عَلَيْكُمُ ٱلْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌۭ لَّكُمْ ۖ وَعَسَىٰٓ أَن تَكْرَهُوا۟ شَيْـًۭٔا وَهُوَ خَيْرٌۭ لَّكُمْ ۖ وَعَسَىٰٓ أَن تُحِبُّوا۟ شَيْـًۭٔا وَهُوَ شَرٌّۭ لَّكُمْ ۗ وَٱللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ٢١٦

Cukuplah bagi kita firman Allah SWT. boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik untuk kamu 
(QS al-Baqarah [2] : 216)

Ketahuilah bahawa ketaatan hamba kepada Allah tidak akan sempurna melainkan dengan menolak keduniaan. Dalam kata-kata hikmah menyebut bahawa nasihat akan bermakna semasa tiada tirai yang menutupi hati. tirai itu
adalah duniawi. Selain itu, seorang yang bijak berkata, “Dunia ini sesat, jadi jadikan ia berlaku ketaatan...."

Abu al-Walîd al-Baji berkata:
Jika saya tahu pasti bahawa hidup saya hanya sekejap. Saya tidak akan membuang masa biarlah dia baik dan taat.

Seseorang berkata kepada Rasulullah SAW, “Aku benci kematian." Rasulullah SAW bertanya, “Apa awak mempunyai harta?” Dia telah menjawab, "Ya." Jadi Dia berkata, "Berikan kepadaku hartamu, Kerana seseorang bergantung pada hartanya.”

Diriwayatkan bahawa ‘Îsâ As berkata: 
“Kebaikan Ia terdapat pada tiga perkara iaitu dalam ucapan, pandangan dan diam. Siapa pun yang mana ucapannya bukan berzikir kepada Allah, dia ada melakukan dengan sia-sia. Siapa pun pandangan siapa daripada mengambil pelajaran, dia telah lalai. Siapa pun diam dia bukan tafakkur, dia telah bermain-main. Tinggalkan fikiran butir-butir dan meninggalkan kelemahan kerana ia lazat. Fikiran akan terjaga keinginan kerana hubungan jiwa dengannya. Berhati-hati, jangan berlonggok pandangan terhadap sesuatu yang tidak halal, kerana dia adalah anak panah yang mengetahui dan kuasa siapa yang mengawal. 

Rasulullah SAW berkata: "Pandangan itu adalah salah satu daripadanya anak panah syaitan. Sesiapa yang meninggalkannya kerana mereka takut kepada Allah dan diikuti iman,dia akan mendapat kemanisan di dalam hati."

Seorang bijak pandai berkata, “Barangsiapa yang memanjakan diri. Pada pandangannya, terdapat banyak penyesalan. Membiasakan diri dengan pandangan akan mendedahkan rahsia, mendedahkan keburukan  manusia, dan
kekalkan hidup di Neraka Saqar.

Jagalah matamu, kerana jika kamu memanjakannya, anda akan mendapati diri anda dalam sesuatu yang tidak disukai. Namun, jika anda menguasainya, anda boleh menguasai ahli badan anda yang lain.

Seseorang bertanya kepada Plato, “Di mana yang paling penting untuk jantung, pendengaran atau penglihatan?" Plato menjawab, “Keduanya. Suka sepasang sayap burung yang tidak dapat terbang kecuali kedua-duanya. Dia tidak boleh
bangkit kecuali dengan kekuatan mereka berdua.

Kadang-kadang salah seorang daripada mereka patah, kemudian itu seorang lagi menanggung keletihan dan penderitaan.” Muhammad bin Dhawa’ berkata, “Cukuplah bagi seorang hamba hanya satu kekurangan di sisi Allah, dan sikap terhadap orang yang berakal ialah penyelidikan setiap perkara yang muncul dalam mindanya.

Seorang zuhud melihat orang yang separuh umur mentertawakan seorang budak. Orang zuhud ia bertanya kepadanya, “Wahai orang yang rosak akal dan hati, wahai orang yang rosak oleh akal, tidakkah anda berasa malu? Malaikat perakam semua tindakan anda, yang mana tunjuk dan menjadi saksi kepada anda di atas habis semua perbuatan kamu, serta apa yang menunjukkannya dan menjadi saksi bagi kamu dalam malapetaka keburukan yang nyata dan penipuan yang tersembunyi apabila anda berdepan dengan maqam (kedudukan) yang orang tidak ambil peduli orang berdiri di sana, tetapi berhati-hati habis semua makhluk!"‘Âli Kw (Karramallâh wajhah) berkata, “Mata adalah jalan syaitan. Mata serta merta pengaruh bahagian badan yang lain dan paling keras slam itu.

Oleh itu, sesiapa sahaja yang mana menundukkan ahli badannya pada nafsunya untuk mendapatkan keuntungan kelazatan, dia telah membazir perbuatan itu baik." ‘Abdullah bin al-Mubârak berkata: “Iman yang penting percaya Apa itu
dibawa oleh para rasul. Siapa pun yang percaya al-Quran, beliau mula mengamalkannya Dan bertahan selamanya di neraka. Siapa pun siapa yang menjauhi perkara haram, dia pergi ke arah keinsafan.

Siapa pun makan dari usaha itu Halal, dia dalam perjalanan menuju kewarasan. Siapa pun memenuhi kewajipan- kewajipan, betul keislamannya.
Sesiapa yang sentiasa bercakap benar, dia terselamat daripada hukuman qisas (hukuman).
Siapa pun ikut sunnah, amalannya shah.
Barangsiapa yang ikhlas kepada Allah, amalannya diterima."

Diriwayatkan daripada Abû al-Dardâ', bahawa dia memohon kepada Rasulullah, “Wahai Rasulullah, berikanlah wasiat kepadaku." Kemudian dia bersabda, “Berusahalah dengan cara yang benar halal, beramal, mengemis kepada Allah akan memberi rezeki harian kamu, dan pertimbangkan anda berada di tengah-tengah orang yang mati. Anda mesti berhati-hati untuk tidak bangga perbuatan baik, kerana itu adalah penyakit yang paling berbahaya Dan buat perbuatan baik orang lain jadi membazir. Orang ramai bangga perbuatan baik sebagai tindakan
kebajikan kepada Allah, walaupun dia tidak tahu apa amalannya diterima atau tidak. Kemaksiatan mewarisi penghinaan dan kebinasaan, manakala ketaatan mewarisi kemuliaan dan keagungan. biarlah kamu berhati-hati terhadap riyaâ' (menunjuk-nunjuk).
Firman Tuhan: 

وَلَوْ أَنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا۟ مَا فِى ٱلْأَرْضِ جَمِيعًۭا وَمِثْلَهُۥ مَعَهُۥ لَٱفْتَدَوْا۟ بِهِۦ مِن سُوٓءِ ٱلْعَذَابِ يَوْمَ ٱلْقِيَـٰمَةِ ۚ وَبَدَا لَهُم مِّنَ ٱللَّهِ مَا لَمْ يَكُونُوا۟ يَحْتَسِبُونَ ٤٧

"Dan itu jelas bagi mereka azab daripada Tuhan yang tidak pernah mereka duga"
(QS al-Zumar [39]: 47).”

Dikatakan, “Mereka beramal perbuatan baik yang pernah mereka lihat dunia. Pada hari kiamat semua ini akan didedahkan kepada mereka sebagai kejahatan."
Ketika membaca ayat ini sebahagian ulama salaf bersabda, “Aduhai, celakalah orang-orang yang bertindak riyaâ'.”

قُلْ إِنَّمَآ أَنَا۠ بَشَرٌۭ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰٓ إِلَىَّ أَنَّمَآ إِلَـٰهُكُمْ إِلَـٰهٌۭ وَٰحِدٌۭ ۖ فَمَن كَانَ يَرْجُوا۟ لِقَآءَ رَبِّهِۦ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًۭا صَـٰلِحًۭا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِۦٓ أَحَدًۢا ١١٠
Begitu juga ia disebut dalam perkataan Alah Swt: "dan janganlah dia mengaitkan dirinya dengan orang lain tiada sesiapa dalam beribadah kepada Allah
(QS al-Kahfi [18]: 110). 

وَٱتَّقُوا۟ يَوْمًۭا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى ٱللَّهِ ۖ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍۢ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ ٢٨١
"Ingatlah akan hari (ketika) kamu semua dikembalikan kepada Allah, kemudian tiap-tiap jiwa akan disempurnakan apa yang telah dikerjakannya dan tidak ada yang dianiaya."
 (QS al-Baqarah [2]: 281).

Dâwûd As berkata kepada Sulaiman As,
“Yang menunjukkan ketakwaan seorang mukmin Terdapat tiga daripadanya, iaitu benar-benar bergantung kepada sesuatu yang tidak diperolehi, sungguh gembira dengan apa yang telah dicapai dan benar-benar bersabarlah dengan apa yang telah berlalu.”

Separuh perkataan orang bijak ialah: “Siapa bertawakkal (kepada Allah) untuk musibah, dia sampai tahap sempurna.”

Sabar mempunyai beberapa cabang, iaitu sabar dengan kewajipan dengan teruskan mengejarnya dengan sempurna masa kegemarannya, kesabaran untuk ibadah sunnah, sabar apabila sakit, sabar dengan kemiskinan, sabar dalam diri elakkan maksiat, nafsu, keraguan (yang keraguan), (elakkan) berlebihan- lebih dalam perbuatan semua anggota badan, dan seumpamanya.