Saturday

Apa Itu Mujahadah?


Dan sembahlah Tuhanmu, sehingga datang kepadamu (perkara yang tetap) yakin.

(Surah Al Hijr ayat 99)


وَ الَّذِیْنَ جَاهَدُوْا فِیْنَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَاؕ-وَ اِنَّ اللّٰهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِیْنَ۠(۶۹)

"Dan orang-orang yang berjihad di jalan Kami, pasti Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami; dan sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertakwa."

(Surah al-Ankaboot, ayat 69)

Eksegesis: Makna yang diperoleh daripada ayat ini adalah luas; kesyumulannya meliputi perkara-perkara syariah dan kerohanian. Ayat ini secara jelas berkaitan dengan mujaahadah. Sama seperti bagaimana jalan keikhlasan ditunjukkan kepada mereka yang sentiasa berusaha untuk bertaubat, jalan untuk beramal kepada mereka yang menuntut ilmu, dan jalan ke syurga bagi mereka yang beramal dengan sunnah, jalan juga dibuka bagi mereka yang berusaha dalam jalan Allah Taala.

Orang-orang yang berusaha dalam urusan ibadah dan membersihkan hati dan batin (Nafs) mereka bertambah kefahaman mereka tentang Allah Taala dan mengalami bukaan rohani yang mendedahkan rahsia ketuhanan. Imam Abu al-Qasim al-Qushayri رَحْمَةُ الـلّٰـهِ عَـلَيْه menyatakan: 

'Saya mendengar Uztad Abu Ali al-Daqaaq رَحْمَةُ الـلّٰـهِ عَـلَيْـه berkata: “Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah dengan beribadah kepada Allah, bertakwalah dengan mujaahadah,. pembukaan rohani (mushaahadah).” Dalil untuk ini adalah ayat: 'Dan orang-orang yang berjihad di jalan Kami, pasti Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami.' Imam juga menyebut petikan ahli sufi: 'Terdapat keberkatan dalam usaha', ertinya, perbuatan [berusaha dalam ibadah.adalah cara untuk mencapai keberkatan yang berkaitan dengan keadaan batin.' 

 (p. 899, al-Khaazin, al-Ankaboot, verse 69, vol. 3. p. 457)

(al-Risaalah al-Qushayriyyah, pp. 306 - 307)


Maksud mujaahadah

Imam al-Qurayshi رَحْمَةُ الـلّٰـهِ عَـلَيْه meringkaskan makna mujaahadah dengan cara berikut: 'Ketahuilah bahawa asas dan pengukuhan mujaahadah tertumpu pada menafikan diri yang lebih rendah (nafs) pada kebanyakan masa apa yang dikehendakinya dan memaksanya untuk bertindak menentangnya. keinginan dan kemahuan.' Beliau selanjutnya menyatakan: 'Terdapat dua sifat diri yang lebih rendah: kekal dimanjakan dengan keinginan dan menjauhi perbuatan baik. Oleh itu, apabila diri yang lebih rendah menjadi tidak terkawal dalam mengejar keinginan, ia perlu dikurangkan dengan menggunakan tampuk ketakwaan (taqwa). Apabila ia cuba berdiri sebagai penghalang dalam melakukan perbuatan baik, ia perlu untuk menjauhkannya di luar kehendaknya.’

al-Risaalah al-Qushayriyyah, p. 308

Mujaahadah itu perlu untuk keadaan batin.

Tanpa ibadah dan usaha, tiada apa yang akan dicapai di jalan ini. Syaikh Abu Ali al-Daqaaq رَحْمَةُ الـلّٰـهِ عَـلَيْه menyatakan: 'Ketahuilah bahawa tidak ada sesuatu pun yang dapat dicapai dalam perjalanan ini oleh orang yang tidak melakukan mujaahadah pada permulaannya.' 

Sayyiduna Abu Usman al-Maghribi

رَحْمَةُ الــلّٰهمَةُ اللّٰهُمَهُمْ عَلَهُمْ عَلَهُهُمْ عَلَهُهُمْ عَلَهُمْ عَلَهُمَهْمَهْمَةٌ عَلَهُ عَلَهُمْ عَلَهُ مَعْدَهُ عَلَهُ مَعْدَه 

"selalu berkata: perlu dia akan mengalami bukaan [rohani] di jalan menuju kedekatan kepada Allah Taala atau sesuatu yang akan diwahyukan kepadanya adalah dalam kesesatan.'

(al-Risaalah al-Qushayriyyah, p. 306)

Dua kategori mujaahadah

Jenis pertama berkaitan dengan melakukan ibadah zahir dan menjauhi dosa zahir. Jenis kedua merujuk kepada memerhati bentuk ibadah batin dan menyucikan akhlak dan keadaan batin seseorang. Jenis kedua lebih sukar daripada yang pertama, tetapi juga lebih bermanfaat. 

Imam al-Qushayri رَحْمَةُ الـلّٰـهِ عَـلَيْه menulis mengenai hal ini: ‘Orang ramai berusaha untuk melakukan perbuatan zahir, manakala orang-orang soleh berusaha untuk menyucikan hati mereka. Adalah mudah untuk menahan lapar dan berjaga di malam hari, tetapi adalah sangat sukar untuk memurnikan akhlak dan menjaga kesucian diri (nafs) yang lebih rendah daripada perkara-perkara yang hina.

(al-Risaalah al-Qushayriyyah, p. 309)

Jenis mujaahadah yang pertama juga berprestij, kerana ia dicintai oleh Allah Taala apabila umat-Nya menggunakan harta dan badan mereka dalam urusan ibadah. Ini adalah Sunnah Rasulullaصَلَّى الـلّٰـهُ عَلَيْهِ وَاٰلِهٖ وَسَلَّم dan cara orang-orang yang bertakwa. Al-Quran juga telah memberikan penekanan yang besar terhadap perkara ini. Perhatikan ayat-ayat berikut:

Dinyatakan tentang sedekah (sedekah), berdiri dalam solat dan bertaubat:

Orang-orang yang sabar, dan orang-orang yang benar, dan orang-orang yang taat, dan orang-orang yang membelanjakan hartanya, dan orang-orang yang memohon ampun pada waktu subuh.

(Part 30, Surah al-Shams, verses 7 - 10)

(Iaitu) orang-orang yang sabar, dan orang-orang yang benar, dan orang-orang yang berbudi bahasa, dan orang-orang yang berinfak di jalan Allah, dan orang-orang yang memohon keampunan di akhir malam.

(Part 3, Surah Aal Imran, verse 17)

Mengenai berjaga di malam hari [untuk beribadah], membaca Al-Quran dan sujud, dinyatakan:

Mereka tidak sama - di antara Ahli Kitab, umat yang tetap berdiri, membaca ayat-ayat Allah di waktu pagi dan mereka sujud.

Kesemua mereka tidak serupa; di antara Ahli Kitab ada yang teguh di atas kebenaran, mereka membaca ayat-ayat Allah pada sebahagian malam dan mereka sujud.

(Part 3, Surah Aal Imran, verse 113)


Berkorban tidur untuk beribadah kepada Allah Taala.

Disebutkan dalam al-Quran:

Lambung mereka meninggalkan tempat tidurnya sambil berdoa kepada Tuhan mereka dengan rasa takut dan harap, dan mereka menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.

(Part 30, Surah al-Alaa, verses 14 - 15)

Lambung mereka terlepas dari tempat tidurnya dan mereka berdoa kepada Tuhannya dengan rasa takut dan harap, serta mereka mendermakan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.

(Part 21, Surah al-Sajdah, verse 16)

Walaupun bermalam dalam ibadah sambil sujud dan berdiri, mereka ini tidak menjadi mangsa kesombongan dan kesombongan. Sebaliknya, mereka dengan rendah hati berdoa kepada Allah Taala untuk keselamatan dari Neraka dan memohon ampun. Yang Maha Kuasa menyatakan:

Mereka tidur sedikit pada waktu malam 

(Part 30, Surah al-Shams, verses 7 - 10)

dan pada waktu subuh mereka memohon ampun.

Sahih al-Bukhari, Hadith 52

Mereka akan kurang tidur pada waktu malam. Dan akan memohon ampun pada bahagian akhir malam.[10]

Beliau juga menyatakan:

Dan orang-orang yang ada di dalam Tuhan mereka dimuliakan dan dibangkitkan (۶۴), dan orang-orang yang berkata: "Ya Tuhan kami, beritahukanlah kepada kami azab Jahm."

Dan orang-orang yang menghabiskan malam dengan sujud dan berdiri kerana Tuhan mereka. Dan orang-orang yang berserah diri, 'Ya Tuhan kami, jauhkanlah azab Neraka dari kami, sesungguhnya azabnya itu adalah belenggu di leher.' [11]

Mengenai orang-orang yang mencari keredhaan Tuhannya, mereka tenggelam dalam cinta-Nya dan memohon kepada-Nya, Allah Taala berfirman:

Dan janganlah kamu mengusir orang-orang yang menyeru Tuhannya pagi dan petang, kerana mengharap wajah-Nya.

Dan janganlah kamu menjauhkan (dari majlis kamu) orang-orang yang menyeru Tuhannya di waktu pagi dan petang; mencari keredhaan-Nya.

Penekanan pada solat, bacaan al-Quran dan solat Subuh adalah jelas di mana Yang Maha Kuasa telah menyatakan:

Dirikanlah sembahyang dari tergelincir matahari hingga senja malam dan bacaan subuh - bahawa bacaan subuh itu disaksikan 

Tegakkan solat, dari tergelincir matahari hingga gelap malam, dan Al-Quran di waktu pagi (iaitu Solat Subuh); sesungguhnya para malaikat itu hadir pada Al-Quran pagi itu.

Allah Taala berfirman tentang Qiyam al-Layl dan Salah al-Layl:

یٰۤاَیُّهَا ​​​​الْمُزَّمِّلُۙ(۱) قُمِ الَّیْلَ اِلَّا قَلِیْلًاۙ(۲) نِّصْفَهٗۤ اَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِیْلًاۙ(۳) اَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْاٰنَ تَرْتِیْلًاؕ(۴) اِنَّا سَنُلْقِیْ عَلَیْكَ قَوْلًا ثَقِیْلًا(۵) اِنَّ نَاشِئَةَ الَّیْلِ هِیَ اَشَدُّ وَطْاً وَّ اَقْوَمُ قِیْلًاؕ( ۶)

 Wahai orang yang berselimut (dengan selendang iaitu Nabi Muhammad). Berdirilah (untuk solat) pada malam hari kecuali sebahagian daripada malam. Setengah malam, atau kurang sedikit daripada itu. Atau perbanyakkan sedikit, dan bacalah Al-Quran dengan seronok dalam peringkat-peringkat yang berbeza secara perlahan (iaitu setiap huruf Al-Quran mesti disebut secara tersendiri dan betul). Sesungguhnya Kami kelak akan mewajibkan kepadamu kalimat yang berat. Sesungguhnya bangun malam (untuk solat) itu adalah lebih berat (di atas badan) dan paling sesuai (waktu) untuk perkataan itu mengalir dengan betul.

Dalam meniru Qiyam al-Layl Nabi, para Sahabat juga akan beribadah dengan banyak:

Allah Ta'ala berfirman:

تَرٰىهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا یَّبْتَغُوْنَ فَضْلًا مِّنَ اللّٰهِ وَ رِضْوَانًا٘-سِیْمَاْهُمِ فِسُمْ جُّوْمِ فِسُمْجُّومِ فِسُونَ

Kamu akan melihat mereka rukuk dan sujud, mencari Keredhaan Allah dan keredhaan-Nya. Tanda-tanda mereka adalah pada muka mereka dengan tanda-tanda sujud.'

Jenis mujaahadah yang kedua ialah melakukan ibadah batin dan menyucikan batin dan akhlak:

Ibadah batin merujuk kepada cinta kepada Allah dan Rasul-Nya صَلَّى الـلّٰـهُ عَلَيْهِ وَاٰلِهٖ وَسَلَّم; mempunyai keyakinan agama; ikhlas; mendekatkan diri kepada Allah; bertawakkal kepada Allah; berpuas hati, sabar dan bersyukur; berasa insaf, merenung dan bertaubat; merenung Ilahi; bersemangat untuk melakukan kebaikan; berpaling kepada Allah ketika bersedih; bersikap sederhana; bertakwa kepada Allah dan mengharapkan rahmat-Nya; takut akan azab ilahi; menjadi sedar Tuhan; dan kembali kepada Allah Taala dalam setiap perkara. Ini semua adalah ibadah yang tinggi. Menyucikan keadaan dalaman dan akhlak dikenali sebagai ‘tazkiyyah al-nafs’ (penyucian diri). Hal ini dinyatakan dalam Al-Quran:

قَدْ اَفْلَحَ مَنْ تَزَكّٰىۙ(۱۴) وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهٖ فَصَلّٰىؕ(۱۵)

Sesungguhnya berjaya ialah orang yang suci. Dan bersembahyang dengan menyebut nama Tuhannya.

Al-Quran juga menyatakan:

وَ نَفْسٍ وَّ مَا سَوّٰىهَاﭪ(۷) فَاَلْهَمَهَا فُجُوْرَهَا وَ تَقْوٰىهَاﭪ(۸) قَدْ اَفْلَحَ مَنْ زَكّٰىهَاﭪ(۹) وَ قَدْ خَابَ مَنْ دَسّٰىهَاؕ(۱۰)

Dan demi jiwa dan demi Dia yang menjadikan ia patut. Dan ditanamkan padanya (yakni dalam jiwa manusia, kefahaman tentang) dosa dan ketakwaannya. Sesungguhnya berjayalah orang yang menyucikannya (yakni jiwanya). Dan tidak beruntung orang yang menutupinya dengan dosa.

Di atas jalan kerohanian, tazkiyyah dan penyucian hati inilah yang sangat dititikberatkan, kerana meluruskan hati menghasilkan pembetulan keadaan zahir juga. Nabi صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَاٰلِهٖ وَسَلَّم bersabda: ‘Berhati-hatilah! Terdapat seketul daging di dalam badan; jika ia baik, maka seluruh jasad tetap baik, dan jika ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ambil iktibar; ia adalah hati.’

Untuk memahami dan mendekatkan diri kepada Allah Taala, mujaahadah jenis kedua ini juga perlu dilakukan. Ia lebih mencabar daripada jenis pertama. Namun, dengan izin Allah Taala, mereka yang berazam juga menguasai perkara ini. Cabaran timbul dalam perjalanan ini kerana tipu daya diri rendah (nafs) sangat halus dan banyak. Seseorang tidak menyedari dalam keadaan biasa perangkap diri yang lebih rendah yang dia telah menjadi mangsa. Walau bagaimanapun, apabila keadaan tertentu timbul, maka seseorang akan mengetahui bahawa penyakit rohani seperti itu masih ada. Sebagai contoh, seseorang mungkin percaya bahawa dia seorang individu yang sabar. Walau bagaimanapun, apabila musibah melanda, dia menemui realiti dirinya; kesukaran itu menyebabkan dia resah, dan dia mengeluarkan kata-kata aduan. Perkara yang sama timbul dalam situasi jika seseorang tidak dihormati; ia membuatkan seseorang menyedari betapa hati menginginkan pujian dan penghormatan serta dipenuhi dengan narsisisme.

Imam Abu al-Qasim al-Qushayri رَحْمَةُ الـلّٰـهِ عَـلَيْه menceritakan kisah menarik yang berkaitan dengan ini. Imam menulis: ‘Ada seorang Syaikh yang menunaikan solat di saf pertama masjid selama bertahun-tahun. Pada suatu hari, atas sebab tertentu, dia tidak dapat sampai ke Masjid tepat pada waktunya, lalu dia solat di saf terakhir. Selepas itu, dia menghilang untuk masa yang lama. Selepas tempoh yang panjang, apabila dia dilihat semula, dia ditanya di mana dia berada. Beliau menjawab: 

“Saya telah mengqadha solat yang telah saya lakukan di saf pertama masjid selama bertahun-tahun. Saya fikir doa-doa itu terdiri daripada keikhlasan untuk Allah Taala. Namun, kerana tiba lewat pada suatu hari, orang ramai melihat saya menawarkan Solat di barisan terakhir, yang menyebabkan saya berasa malu. Oleh itu, saya menyedari bahawa saya telah pergi ke masjid lebih awal selama bertahun-tahun hanya untuk menunjukkan kepada orang ramai. Oleh itu, saya mengulangi solat mereka.”’

Satu lagi riwayat yang serupa disebutkan mengenai Sayyiduna Abu Muhammad al-Murtaish رَحْمَةُ الـلّٰـهِ عَـلَيْه. Dia menyatakan: ‘Saya telah mengerjakan haji berkali-kali, tetapi kemudian saya mengetahui bahawa diri saya yang lebih rendah (Nafs) memainkan peranan dalam kesemuanya. Ini kerana pada suatu hari, ibu menyuruh saya membawa sekoci air. Ini terasa membebankan diri saya yang lebih rendah. Oleh itu, saya mendapat tahu bahawa untuk diri saya yang lebih rendah mudah menerima apa yang saya kejar selama beberapa kali saya mengerjakan haji adalah kerana pengaruh dan kepentingan diri sendiri. Seandainya diriku yang lebih rendah telah dihapuskan, tidaklah sukar baginya untuk menunaikan sesuatu yang dianggap betul dalam Islam: mentaati ibuku.

(al-Risaalah al-Qushayriyyah, hlm. 309

Lebih lanjut dinyatakan dalam ayat:

وَ اِنَّ اللّٰهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِیْنَ۠(۶۹)

Dan sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertakwa.[20]

Surah al-Ankaboot, ayat 6

Allah Taala menolong mereka di dunia, dan Dia akan memberikan kepada mereka keampunan dan pahala di akhirat.[21

Mufti Muhammad Qasim Atari

Nota Sensasi yang Meliputi Tuhan:

Rujukan:

 [1] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 21, Surah al-Ankaboot, verse 69)

[2] Madarik, al-Ankaboot, Ayah. 69, p. 899, al-Khaazin, al-Ankaboot, verse 69, vol. 3. p. 457

[3] al-Risaalah al-Qushayriyyah, pp. 306 - 307

[4] al-Risaalah al-Qushayriyyah, p. 308

[5] al-Risaalah al-Qushayriyyah, p. 306

[6] al-Risaalah al-Qushayriyyah, p. 309

[7] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 3, Surah Aal Imran, verse 17)

[8] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 3, Surah Aal Imran, verse 113)

[9] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 21, Surah al-Sajdah, verse 16)

[10] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 26, Surah. al-Zaariyaat, verses 17 - 18)

[11] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 19, Surah al-Furqaan, verses 64 - 65)

[12] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 7, Surah al-Anaam, verse 52)

[13] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 15, Surah Bani Israeel, verse 78)

[14] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 29, Surah al-Muzzammil, verses 1 - 6)

[15] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 26, Surah al-Fath, verse 29)

[16] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 30, Surah al-Alaa, verses 14 - 15)

[17] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 30, Surah al-Shams, verses 7 - 10)

[18] Sahih al-Bukhari, Hadith 52

[19] al-Risaalah al-Qushayriyyah, p. 309

[20] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 21, Surah al-Ankaboot, verse 69)

[21] Madarik, Surah al-Ankaboot, verse 69, p. 900

Sunday

Taqwa, takut kepada Allahﷻ

 

Taqwa, takut kepada Allahﷻ, membuat seorang mukmin terjaga

Taqwa, takut kepada Allahﷻ, adalah satu-satunya kekuatan yang dapat menahan manusia daripada kejahatan dan kemungkaran. Takwa kepada Allahﷻ inilah yang membuatkan hati seorang mukmin terjang dan membolehkannya membezakan yang hak daripada yang batil.

Takut kepada Tuhan kerana ketakwaan diri yang dalam bahasa Arab bermaksud Taqwa, sebenarnya melambangkan seluruh ajaran Rasulullahﷺ 

Taqwalah yang memberi makna kepada ibadah-ibadah mudah kita yang jika tidak tiada apa-apa tanpanya. Tidakkah kita terfikir apakah ertinya perbuatan fizikal solat (solat) seperti rukuk dan sujud tanpa hati yang diselitkan dengan Taqwa?

Apakah yang membezakan rasa lapar dan dahaga (ketika berpuasa) seorang mukmin dengan perbuatan orang kafir yang sama?

Bagaimanakah perbuatan fizikal berjalan di antara dua gunung Safa dan Marwa (dalam Haji dan Umrah) menjadi berharga di sisi Allahﷻ?

Taqwa di dalam hati kitalah yang menjadikan ritual fizikal sederhana ini satu makna yang istimewa di sisi Allahﷻ.

Sebagai contoh, apabila menyebut tentang upacara penyembelihan haiwan (dengan nama Allah) di dalam Al-Quran, Allahﷻ berfirman:

 

 "Daging dan darahnya tidak sampai kepada Allahﷻ, tetapi yang sampai kepada-Nya ialah Taqwa (takwa, dsb.) daripada kamu. . Demikianlah Kami telah menundukkan mereka untuk kamu supaya kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya kepada kamu."

(Surah Al-Haj: 37).

Oleh itu, marilah kita memastikan bahawa ibadah kita tidak terhad kepada perbuatan kosong tetapi lebih dihiasi dengan Taqwa. Sekali lagi, seperti yang dinyatakan dalam ayat tersebut, "tetapi yang sampai kepada-Nya ialah ketaqwaan daripada kamu."

Kajian terhadap Al-Quran akan menunjukkan bahawa setiap aspek ajarannya ditujukan kepada penciptaan keadaan rohani yang bertaqwa ini dalam setiap tindakan orang beriman.

Taqwa adalah jiwa puasa. Dikatakan sebagai keadaan kerohanian di mana seseorang, yang percaya dengan teguh pada Kemahakuasaan Allahﷻ dan Kehadiran-Nya, mempunyai keinginan yang kuat untuk membezakan antara kebajikan dan maksiat, dan keinginan yang membara untuk mengamalkan kebaikan dan menjauhi kejahatan untuk melindungi dirinya dari kemurkaan Allahﷻ. Taqwa adalah satu-satunya kekuatan yang membolehkan umat Islam mencapai status manusia 'kelas dunia'.

Bertakwa kepada Allahﷻ bermaksud menyelamatkan, menjaga atau memelihara sesuatu daripada perkara yang membahayakannya. Dalam pengertian agama, ia bermaksud menjaga daripada kejahatan atau diselamatkan daripada dosa, dan dalam terminologi Syariah, berkonotasi menjauhkan diri daripada segala yang memudaratkan jiwa manusia.

Pengertian dasar Taqwa ialah menyelamatkan diri daripada apa-apa yang menimbulkan kebimbangan untuk membahayakan atau memudaratkan. Oleh itu, ia termasuk ketakutan atau kebimbangan terhadap akibat yang berikut daripada tindakan atau tingkah laku tertentu. Secara lanjutan, ia bermaksud kesedaran tentang tanggungjawab seseorang terhadap orang lain.

Menurut Al-Quran, Taqwa harus menjadi hasil akhir dari semua bentuk ibadah. Al-Quran berkata:

 

"Hai manusia! Sembahlah Rab kamu (Pencipta dan Pemelihara) yang telah menciptakan kamu dan orang-orang sebelum kamu, supaya kamu bertakwa..."

(2:21).

Sekali lagi, keutamaan yang sama ditekankan sebagai objektif puasa:

"Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu, supaya kamu bertakwa"

(2:183).

Haji juga diperintahkan dengan tujuan yang sama:



 "Demikianlah, dan sesiapa yang memuliakan llambang-lambang Allah, maka sesungguhnya itu adalah dari ketakwaan hati"

(22:32).

Penyembelihan haiwan juga dipersembahkan dengan tujuan ini:;


"Daging dan darahnya tidak sampai kepada Allah tetapi ketakwaanmu sampai kepada Nya" 

(22:37).

Al-Quran berulang kali meminta kita untuk menjaga Taqwa, mematuhi keputusan Rasulullah, melaksanakan perintah Syariah, dan menahan diri dari perbuatan yang dilarang, dan untuk mencapai kemuliaan. Seorang Muslim berserah diri di hadapan Allahﷻ dan melakukan apa yang diperintahkan kepadanya dan menahan diri dari apa yang diperintahkan kepadanya.

Taqwa, takut kepada Allahﷻ, adalah satu-satunya kekuatan yang dapat menahan manusia daripada kejahatan dan kemungkaran. Taqwa kepada Allahﷻ inilah yang membuatkan hati seorang mukmin terjaga dan membolehkannya membezakan yang hak daripada yang batil.

Selain itu, Taqwa adalah satu-satunya kebajikan yang membawa kemuliaan kepada seorang mukmin, lelaki atau wanita, dalam masyarakat Islam. Al-Quran berfirman;

 "Wahai manusia, Kami ciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan, dan Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allahﷻ ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu, sesungguhnya Allahﷻ Maha Mengetahui lagi Maha Mendalam PengetahuanNya"

(49:13).

Keadilan dan Taqwa adalah dua prinsip yang muncul sebagai konsekuensi yang diperlukan dari doktrin Keesaan Allahﷻ, yang menurut Al-Qur'an dan tradisi, merupakan dasar iman, sedangkan disiplin dan apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan dalam kanun. undang-undang hanyalah ungkapan zahirnya, atau cara untuk mencapai tujuan yang telah ditetapkan ilahi bagi manusia dalam kewujudan kolektif dan juga individu.

 

Kredit: Khwaja Mohammed Zubair

 

Thursday

Kisah Sahabat Mulia: Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎


Kisah Sahabat Mulia: Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎ , Sahabat Yang Merendah Diri

Dalam usia muda, jiwanya sudah terang benderang dengan cahaya iman. Hatinya dipenuhi dengan kefahaman dan kefahaman tentang Islam.

Pertama kali bertemu Rasulullah, beliau langsung jatuh cinta dan menyerahkan seluruh jiwa raganya; menjadi pendampingnya. Ke mana sahaja dia pergi, Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎ sentiasa berada di sisinya.

Rabi'ah melayani segala keperluan Rasulullah sepanjang hari hingga habis waktu Isya' terakhir. Lebih dari itu, ketika Rasulullah hendak tidur, Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎  sering meringkuk berjaga di pintu rumahnya. Pada tengah malam, apabila Rasulullah bangun untuk solat, baginda sering mendengar baginda membaca Al-Fatihah dan ayat-ayat Al-Quran.

Sudah menjadi kebiasaan Rasulullah bahawa jika seseorang berbuat baik kepadanya, pasti dia akan membalasnya dengan kebaikan yang lebih. Maka, dia membalas budi Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎  dengan kebaikan juga.

Suatu hari dia memanggilnya dan berkata, "Wahai Rabi'ah bin Ka'ab, ucapkanlah permintaanmu, aku akan memenuhinya!"

Setelah diam seketika, Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎  menjawab, "Wahai Rasulullah, berilah aku sedikit masa untuk memikirkan apa yang patut aku minta. Selepas itu, aku akan memberitahumu."

"Baiklah," jawab Rasulullah.

Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎ adalah seorang pemuda yang miskin, tidak mempunyai keluarga, harta dan tempat tinggal. Beliau menetap di Shuffatul Masjid (tambak masjid), bersama-sama rakan-rakannya yang sama nasibnya, iaitu orang-orang fakir dari kalangan orang Islam. Orang panggil mereka "dhuyuful Islam" (tetamu) Islam. Jika seseorang memberi hadiah kepada Rasulullah , ia biasanya memberikannya kepada mereka. Rasulullah  hanya mengambil sedikit sahaja.

Dalam hati, Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎ ingin meminta agar kekayaan dunia dibebaskan dari kemiskinan. Dia ingin memiliki harta, isteri, dan anak seperti kawan-kawan yang lain. Namun, hati kecilnya berkata, "Celakalah engkau wahai Rabi'ah bin Ka'ab! Kekayaan dunia akan lenyap. Mengapa engkau tidak meminta Rasulullah  berdoa kepada Allah untuk kebaikan dunia akhirat. awak?"

Hatinya tetap dan lega dengan permintaan sebegitu. Kemudian dia datang kepada Rasulullah  dan berkata, "Wahai Rasulullah, aku memohon agar engkau berdoa kepada Allah agar menjadi temanmu di syurga."

Lama-lama Rasulullah diam. Selepas itu dia berkata, "Apakah tidak ada lagi permintaanmu?"

"Tidak ya Rasulullah. Tidak ada lagi permintaan yang melebihi permintaanku," jawab Rabi'ah bin Ka'ab dengan tegas.

"Kalau begitu, bantulah aku dengan dirimu. Luaskan sujud," kata Rasulullah .

Sejak itu, Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎ bersungguh-sungguh dalam beribadah, demi mendapatkan kemaslahatan menemani Nabi di syurga, serta manfaat berbakti kepada baginda di dunia ini. Tidak lama kemudian Rasulullah  memanggilnya. "Apakah kamu tidak mahu berkahwin, wahai Rabi'ah?" dia tanya.

"Aku tidak mahu ada apa-apa yang mengganggu perkhidmatanku kepadamu ya Rasulullah. Selain itu, aku tidak mempunyai apa-apa untuk mas kahwin, dan untuk kelangsungan rumah tangga," jawab Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎.

Nabi terdiam seketika. Tidak lama kemudian dia memanggil Rabi'ah kembali dan bertanya, "Apakah kamu tidak mahu berkahwin, wahai Rabi'ah?"

Dan Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎ kembali menjawab seperti sebelumnya. Sehingga ketiga kalinya Nabi memanggil dan bertanya hal yang sama.Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎ menjawab, "Sudah tentu wahai Rasulullah. Tetapi, siapa yang mahu mengahwini saya, keadaan saya seperti yang anda fahami."

"Temui keluarga Fulanah. Beritahu mereka bahawa Rasulullah  menyuruh kamu mengahwinkan anak perempuan kamu, si Fulanah, dengan kamu."

Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎ dengan malu-malu datang ke rumah mereka dan menyampaikan tujuan kedatangannya. Tuan rumah menjawab, "Selamat datang wahai Rasulullah, dan selamat datang kepada Rasulullah. Demi  Allah, utusan Rasulullah  tidak boleh kembali, melainkan setelah hajatnya tercapai!"

Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎ kemudian mengahwini anak perempuan itu. Dan Rasulullah  juga memberinya sebidang kebun, bersempadan dengan taman Sayidina Abu Bakar Ash-Siddiq رضي الله عنه‎. Suatu ketika, Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎ bertengkar dengan Sayidina Abu Bakar Ash-Siddiq رضي الله عنه‎ tentang pokok kurma. Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎ mengakui pokok kurma itu kepunyaannya, manakala Sayidina Abu Bakar Ash-Siddiq رضي الله عنه‎ juga mengakui perkara yang sama.

Apabila perselisihan semakin memanas, Sayidina Abu Bakar Ash-Siddiq رضي الله عنه‎ sempat mengeluarkan kata-kata yang tidak sesuai untuk didengari. Setelah menyedari bahawa dia telah mengucapkan kata-kata ini, Sayidina Abu Bakar Ash-Siddiq رضي الله عنه‎ menyesalinya dan berkata kepada Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎, "Wahai Rabi'ah, ucapkanlah juga perkataan yang aku katakan kepadamu, sebagai hukuman (qishash) untukku!"

Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎ menjawab, "Tidak! Saya tidak akan mengatakannya!"

"Aku akan mengadu kepada Rasulullah, jika kamu tidak mahu mengatakannya!" kata Sayidina Abu Bakar Ash-Siddiq رضي الله عنه‎, lalu pergi menemui Rasulullah .

Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎ mengikut di belakangnya. Kerabat Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎ dari Bani Aslam berkumpul dan mencela sikapnya. "Bukankah dia yang mengutuk kamu dahulu? Kemudian dia juga mengadu tentang kamu kepada Rasulullah?" mereka berkata.

Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎ menjawab, "Celaka kamu! Tidakkah kamu tahu siapa dia? Itulah "Ash-Siddiq", sahabat Rasulullah  yang paling rapat dan ibu bapa kaum Muslimin. Pergilah kamu segera sebelum dia melihat kamu ramai di sini. .Aku takut dia menyangka kamu akan menolongku dalam urusan ini sehingga dia marah.Kemudian dalam kemarahannya dia datang mengadu kepada Rasulullah .Rasulullah  akan marah kerana kemarahan Sayidina Abu Bakar Ash-Siddiq رضي الله عنه‎. Kemarahan mereka berdua adalah kemurkaan Allah.

Mendengar perkataan Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎, mereka pun pergi. Sayidina Abu Bakar Ash-Siddiq رضي الله عنه‎ berjumpa dengan Rasulullah  dan menceritakan apa yang berlaku. Nabi mengangkat kepalanya dan bertanya kepada Rabi'ah, "Apa yang terjadi antara kamu dan Ash-Siddiq?"

"Wahai Rasulullah, baginda menghendaki agar aku mengucapkan sumpah seranah kepadanya, sebagaimana baginda bersabda kepadaku. Namun, aku tidak mahu mengucapkannya," jawab Rabi'ah.

Rasulullah  berkata, "Bagus! Jangan katakan perkataan itu. Tetapi katakan, semoga  Allah mengampuni Abu Bakar!"

Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎ pun mengeluarkan kata-kata itu. Mendengar kata-kata Rabi'ah bin Ka'ab رضي الله عنه‎Sayidina Abu Bakar Ash-Siddiq رضي الله عنه‎ pergi dengan linangan air mata sambil berkata, "Semoga Allah membalasmu dengan kebaikan, wahai Rabi'ah." Mereka juga hidup dalam harmoni semula.

#Kesihatan

Kerendahan Jiwa Sahabat Rasulullah Abu Dom Dom RA


Saudaraku muslim yang mulia. 

Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Anas r.a. Rasulullah bersabda :

 Ertinya : “ Salah seorang di antara kamu tidaklah beriman ( secara sempurna ) sehingga ia mencintai kebaikan bagi saudara-saudaranya sepenuh kecintaanya akan kebaikan itu untuk dirinya sendiri.” Ini adalah makna daripada firman Allah yang bermaksud : 

Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.

( Al-Hujarat:10 ) 

Bagaimana cara kita mencintai saudara sebagaimana mencintai diri kita sendiri? Para ulama menjelaskan, “ Engkau mencintai kebaikan baginya seperti halnya engkau menginginkan perkara itu bagi dirimu sendiri.” Sedangkan di antara bentuk kebaikan yang paling agung adalah engkau menginginkan agar ia menempuh jalan yang lurus, memperoleh petunjuk, mendirikan solat lima waktu dengan berjemaah, agar ia sentiasa mendalami urusan agama. 

Suatu ketika ada seorang Arab Badwi yang mencaci Ibnu Abbas ra. Lalu Ibnu Abbas ra  menjawab, “ Adakah kamu masih juga mencaciku, sedangkan pada diriku ada tiga sifat ( mulia ) ?”Orang itu bertanya, “ Apakah ketiga sifat ( mulia ) tersebut, wahai Ibnu Abbas?” Beliau menjawab; 

a)Demi zat yang jiwaku ada ditangan-Nya, setiap kali turun hujan di suatu negeri, aku selalu memuji Allah ( mengucap hamdallah ) dan turut berasa senang, sekalipun aku tidak mendapat keuntungan sedikit pun dengan turunnya hujan di negeri itu. 

b)Demi Allah, setiap kali aku dengar ada seorang hakim yang menghukumi dengan kitab Allah, aku pasti mendoakan kebaikan untuknya, sekalipun ku tidak mempunyai apa-apa kepentingan. 

c)Demi Allah, setiap kali aku memahami satu ayat daripada kitab Allah, maka aku selalu berharap kepada Allah kiranya berkenan memberikan kefahaman kepada orang lain seperti yang dapat aku fahami." 

Para Ulama menceritakan kebiasaan Ibnu Sirin. Setiap kali beliau berganjak ke tempat tidur, beliau selalu membersihkan dirinya daripada debu, lantas membaca surah Al-Ikhlas tiga kali dan juga ayat-ayat mu'awwidzat (yang berisi perlindungan daripada Allah seperti surah Al-Falaq, An-Nas dan yang lain), baru kemudian memanjatkan doa:

“ Ya Allah, berikanlah keampunan kepada orang yang mencelaku, yang menzalimiku dan yang mencaciku. Ya Allah, berikanlah keampunan kepada orang yang melakukan perkara itu terhadapku daripada kalangan kaum muslimin.” 

Abu Daud meriwayatkan dengan sanad mursal bahawa Rasulullah. Bersabda kepada para sahabat: 

“Adakah masing-masing daripada kamu berasa keberatan untuk menjadi seperti Abu Domdom.?” 

Abu Domdom adalah salah seorang sahabat Rasulullah. Dia seorang yang miskin. Segenggam kurma pun ia tidak punya. Suatu kali Rasulullah. memerintahkannya agar bersedekah. Dia pun mencari sekeping wang dinar atau dirham di dalam rumahnya untuk disedekahkan, namun dia idak mempunyai apa-apa. Maka, dalam kegelapan malam, dia pun bangun dan mengerjakan solat dua rakaat seraya berdoa:

"Ya Allah, ya Tuhanku! Orang-orang yang berharta boleh bersedekah dengan harta mereka, mereka yang memiliki kuda boleh mengerahkan kuda mereka (untuk kepentingan jihad) dan orang yang memiliki unta juga boleh menyiapkan unta mereka. Sedangkan aku ini, Ya Allah, tidak punya harta benda. Tidak punya kuda dan tidak punya unta. Ya Allah, kerana itu aku sedekahkan kepada-Mu dengan doaku ini dan terimalah sedekahku ini. Ya Allah, setipa orang yang berbuat zalim kepadaku atau mencelaku atau mencaciku atau mengunjingku daripada kalangan kaum muslimin, maka jadikanlah mereka selalu sihat, selalu mendapat kemudahan dan selalu mendapat maaf dari-Mu.” 

Akhirnya, Allah pun menerima sedekahnya Abu Dom Dom:

"Dan bacakanlah (wahai Muhammad) kepada mereka kisah (mengenai) dua orang anak Adam (Habil dan Qabil) yang berlaku dengan sebenarnya, iaitu ketika mereka berdua mempersembahkan satu persembahan korban (untuk mendampingkan diri kepada Allah). Lalu diterima korban salah seorang di antaranya (Habil), dan tidak diterima (korban) dari yang lain (Qabil). Berkata (Qabil):" Sesungguhnya aku akan membunuhmu!". (Habil) menjawab: "Hanyasanya Allah menerima (korban) dari orang-orang yang bertaqwa;

( Al-Maidah: 27 )