Thursday

Nikmat Yang Paling Agung.

 Betapa ramai di-antara kita yang lupa mensyukuri setiap nikmah yang didapati.

Nikmah Yang Paling Agong

Secara umumnya nikmah yang paling agong itu ialah anugerah keimanan. Juga Islam sebagai agama yang jelas dibenarkan oleh Allah Rabul Jalalluh didalam Al Quran:

إِنَّ ٱلدِّينَ عِندَ ٱللَّهِ ٱلْإِسْلَٰمُ ۗ وَمَا ٱخْتَلَفَ ٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْكِتَٰبَ إِلَّا مِنۢ بَعْدِ مَا جَآءَهُمُ ٱلْعِلْمُ بَغْيًۢا بَيْنَهُمْ ۗ وَمَن يَكْفُرْ بِـَٔايَٰتِ ٱللَّهِ فَإِنّ "ٱللَّهَ سَرِيعُ ٱلْحِسَابِ

(Sesungguhnya agama (yang diridhai) disisi Allah hanyalah Islam. Tiada berselisih orang-orang yang telah diberi Al Kitab kecuali sesudah datang pengetahuan kepada mereka, karena kedengkian (yang ada) di antara mereka. Barangsiapa yang kafir terhadap ayat-ayat Allah maka sesungguhnya Allah sangat cepat hisab-Nya.


Iman  dan Islam itulah nikmah yang tiada terperi akan nilai dari nikmah2 yang lain. Namun tidaklah terhitung akan nikmah-nikmah yang diberikan oleh Allah Rabul Jalil yang maha penyayang juga maha pemurah. Tiadalah Allah Rabul Jalalluh itu menyuruh kira atau hitung nikmah-nikmah itu, tetapi tetaplah kita bersedia dan perlunya kita syukuri. 

Apa yang paling afdal bagaimana dan mengapa kita  beriman sering kali lalai dengan dua nikmah  ini:

1) Nikmah Sihat Wa'afiat 
2) Nikmah masa lapang yang diberikan Allah Rabul jalil. 

Nikmah  Sihat:
Inilah nikmah yang ramai diantara kita yang lalai dalam menikmatinya. Tubuh badan yang sihat tidak digunakan juga tidak disyukuri. Kesihatan yang diberikan tidak digunakan dengan sebanyak mungkin dalam melakukan amal ibadah. Seperti melakukan amalan-amalan sunat: solat2 sunat rawatib, Qiamulail dan solat2 sunat yang lain.Melakukan puasa2 sunat dan yang paling utama melakukan solat berjemaah pada  solat 5 waktu. Kerana nikmah sihat yang dikurniakan, berjalan kaki menuju ketempat-tempat solat seperti mussalla, surau juga masjid yang mana ini akan juga memberi kesihatan dan afiat kepada tubuh badan.
Namun masih ramai memilih untuk tidak ta'at dalam mendirikan solat 5 waktu. Inilah kefasikan yang amat besar, kerana tidak mensyukuri nikmah sihat itu sendiri.
Juga melakukan kerja-kerja  kebaikan dan kebajikan. Juga seperti berbuat budi kepada tanah, bercucuk tanam dan sebagainya. Kerena ini bolih diumpamakan sebagai manesfastasi bila kita berasa syukur kepada Allah Rabul Jalalluh.

Nikmah  Masa Lapang:

Allah Rabul Jalalluh telah pun memperuntukan masa yang cukup untuk kita sebagai manusia. Selalu kita mendengar keluhan dari kalangan kita dengan ungkapan "tiada masa" - "No Time.
Telah dijadikan siang dan malam, masa, hari, bulan dan tahun sejak mula Allah Rabul Jalalluh mencipta langit dan bumi. Waktu siang buat kita diberi masa untuk mencari rezeki. Pada malam harinya buat kita melakukan ibadah baik yang wajib dan yang disunahkan. Lihat sahaja pada waktu menjelang maghrib dan waktu seterusnya di bahagian malam masih ramai dikalangan kita umat Islam tidak menfa'at waktu santai yang lapang ini untuk menghadirkan diri solat berjemaah di surau atau di masjid.  

Terutamanya antara masa lapang diantara waktu maghrib dan Isyak, jangka waktu yang singkat ini hampir semua surau dan masjid didatangi kaum Muslimin bagaikan lebah mencari madu dipagi hari. Kerana disurau dan masjid adanya madu-madu manis, selain menunaikan solat maghrib dan Isyak. Yang pasti diantara dua waktu yang singkat ini, diadakan majlis-majlis zikir, pengajian Ilmu baik agama atau zikir2 yang lain. 

Alangkah rugi masa lapang diantara dua waktu solat ini dipersiakan begitu sahaja. Anak2 muda sepatutnya merasa ghairah dengan ilmu dari kuliah yang pelbagai tajuk dan cabang ilmu agama Islam. Ibu bapa seharus berkewajiban, mengalakan anak2 muda mereka menghadiri ke musolla, surau dan masjid antara dua waktu santai ini. 

Nikmah Waktu Lapang yang sering dilalaikan, tiadalah mereka memahami arti syukur. Waktu lapang yang mereka dapati terus berlalu setiap hari tanpa sedikit pun di menfa'atkan. Seharus kita mensyukuri waktu lapang yang diberi Allah SWT untuk membuat apa juga amal kebaikan. Masa lapang selepas waktu Asyar, ada yang mengambil waktu lapang itu untuk beriadah seketika, selepas balik dari kerja. Namun berapa ramai antara kita, mengunakan waktu lapang untuk beriadah, tetapi tiada pula kelapangan buat menyiapkan diri untuk menunaikan solat, baik secara sendirian, bersama keluarga atau berjemaah di surau atau masjid. 

Ramai pula yang ada  masa lapang selepas waktu maghrib hingga Isyak namun lalai, solat berjemaah, 
menghadari kuliah agama di surau atau masjid malah tiada dilakukan amalan ibadah sunat, tidak membaca Al Quran, tidak berzikir dan nikmah waktu lapang tidak di tempuhi dengan sewajarnya untuk membuat amal ibadat, mengaji ilmu dan kebajikan yang pelbagai untuk diri sendiri sebagai bekalan di hari akhirat. Tetaplah mereka dengan dunia dan kesenangan. Yang mana semua kesenangan dunia itu hanyalah  fatamorgana yang illusi dan amat malang kerana tidak pula mensyukuri nikmah waktu lapang.

Imam Al Jauzi mengatakan:

"Dunia adalah umpama ladang buat kita menanam,
Akhirat adalah umpama ladang yang akan kita tuai hasilnya."

Akhir kata janganlah kita mensia siakan Nikmah2 agong yang diberikan Allah Rabbul Jalalluh. Jangan lah kita menjadi insan yang kufur nikmah. 



Referensi: https://tafsirweb.com/1151-quran-surat-ali-imran-ayat-19.html


Tuesday

Rasulullah ﷺ - Kesempurnaan Akhlak Muslimin

 

Ayat2 Al Quran - Tentang keutamaan Akhlak.

Rasulullah ﷺ diutus sebagai utusan kepada umat manusia sebagai manusia teladan. Malik, Mawatta; Ahmed, Musnad dan Mishkat al-Masabih melaporkan salah satu firmannya: "Tuhan telah mengutus saya sebagai rasul agar saya dapat menunjukkan kesempurnaan akhlak, kehalusan adab dan keunggulan dalam tingkah laku."

Rasulullah ﷺ begitu prihatin untuk memperlakukan orang-orang di sekelilingnya dengan cara yang terbaik sehingga dia biasa berdoa, "Ya Tuhan! Aku hanyalah seorang lelaki. Sekiranya aku menyakiti sesiapa dengan cara apa pun, maka maafkan aku dan jangan menghukumku." (Ahmed, Musnad, Jilid 6 ms 103)

Berikut adalah lima nasihat Rasulullah ﷺ tentang pentingnya berakhlak mulia.

 

1. Hadis 285

... Abu Hurayrah mengatakan bahawa Rasulullah ﷺ, bersabda, "Jika seseorang mempunyai akhlak yang baik, seseorang dapat mencapai tahap pahala yang sama dengan mereka yang menghabiskan malam mereka dalam berdoa."

 2. Hadis 286

... Abu Hurayrah berkata, "Saya mendengar Abu al Qasim Rasulullah ﷺ, berkata, 'Yang terbaik di antara kamu dalam Islam adalah mereka yang mempunyai akhlak yang terbaik, asalkan mereka mengembangkan rasa pengertian."

 3. Hadis 289

... 'Abd Allah ibn' Amr berkata, "Ada empat ciri yang, jika anda memilikinya, akan menghalangi anda untuk terpengaruh jika anda kehilangan manfaat duniawi tertentu. Mereka adalah watak yang baik, pandangan suci, kejujuran, dan kepercayaan . "

 4. Hadis 291

... Umm Darda melaporkan bahawa Abu Darda bangun pada suatu malam untuk berdoa dan mulai menangis, berkata, "Ya Allah, Engkau menciptakanku dengan sifat yang baik. Sekarang, berilah aku sopan santun." Dia mengulangi doa ini sepanjang malam. Pada waktu pagi saya berkata kepadanya, "Wahai Abu Darda, mengapa 'kamu menghabiskan sepanjang malam berulang kali berdoa untuk adab?" Dia berkata kepada saya, "Wahai Ummu Darda, orang yang beriman akan menghabiskan waktunya untuk memperbaiki adabnya sehingga, dengan cara itu, dia dapat memasuki Syurga. Jika dia mengabaikan adabnya, mereka akan membawanya ke neraka. Muslim akan dimaafkan walaupun dia tidur. " Ketika saya bertanya kepadanya bagaimana hal itu mungkin, dia menjawab, "Saudaranya akan bangun pada waktu malam dan berdoa kepada Allah, dan Allah akan menjawab doanya. Dia akan mendoakan saudaranya, dan Allah juga akan menjawab doanya untuknya. "

Semoga Tuhan menolong kita menjadi watak dan adab terbaik untuk keluarga, rakan dan semua orang di sekeliling kita.

 Rujukan: Buku Akhlak dan Adab Muslim Bukhari. Diterjemahkan oleh Yusuf Takak-DeLorenzo. Diterbitkan oleh Al-Saadawi Publications

Monday

Keutamaan menuntut Ilmu dalam Islam

 


In Sha Allah, dalam tulisan hari ini, saya akan membuat usaha yang rendah hati untuk menjelaskan beberapa aspek konsep dan kepentingan pengetahuan dalam Islam. Islam, seperti yang kita ketahui, adalah sistem kehidupan yang lengkap dan menyeluruh. Bukan hanya agama, yang menggambarkan hubungan antara manusia dan Penciptanya. Islam mendorong kehidupan kesejahteraan di dunia dan akhirat. Kami diajar untuk mengatakan;


Ini adalah mencari kebaikan; untuk kesejahteraan, yang mendorong manusia untuk mempelajari dan mempelajari semua yang ada di alam semesta, agar dapat memperoleh keuntungan, dan bersyukur kepada Allah (SWT). Mengenai kaedah meningkatkan pengetahuan, sangat menginspirasi untuk memperhatikan bahawa wahyu pertama yang sampai kepada Nabi (SAW) adalah perintah untuk dibaca. Beberapa ayat pertama wahyu menyebutkan pentingnya membaca, menulis, dan mengajar.

Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan. Dia menciptakan manusia dari bentuk yang melekat. Baca dan Tuhanmu adalah yang paling pemurah; yang diajar oleh pen; mengajar manusia apa yang dia tidak tahu. (al-‘Alaq, 96: 1-5)

 Membaca dan menulis adalah alat penting untuk mengungkapkan idea seseorang dan menyebarkan, memajukan dan memelihara pengetahuan. Allah juga telah mengajar manusia kefasihan pertuturan di mana dia dapat menyampaikan idea dan pemikirannya kepada orang lain. Dalam Surat al-Rahman, Allah menjelaskan hal ini dengan mengatakan;




 Yang Maha Penyayang; mengajar Al-Quran; Dia mencipta manusia; dan mengajarnya berkomunikasi 

(al-Rahman, 55: 1-4).


 Tujuan utama memperoleh pengetahuan adalah untuk mendekatkan kita dengan Pencipta dan ciptaan-Nya. Bukan hanya untuk kepuasan akal atau indera. Pengetahuan mesti dihubungkan dengan nilai dan matlamat. Sekiranya Pengetahuan dikejar dan dipraktikkan dengan kesopanan dan kerendahan hati, ia akan membawa kepada martabat, kebebasan dan keadilan. Penerapan pengetahuan yang betul dan tulus dalam kehidupan peribadi dan kolektif seseorang menjadi asas ketaqwaan atau kesedaran Tuhan.

 Nampaknya tidak sesuai untuk mengklasifikasikan pengetahuan kepada agama dan bukan agama. Pengkelasan semacam itu boleh menyebabkan salah tanggapan bahawa sains bukan agama asing dengan Islam, dan ini tidak sesuai dengan universalitas Islam. Agama yang menganggap dirinya mandiri tidak dapat menjauhkan diri dari isu-isu yang memainkan peranan penting dalam menjamin kesejahteraan dan kemerdekaan bagi masyarakat Islam. Ketekunan dan kesempurnaan Islam sebagai agama menuntut agar setiap bidang ilmu yang bermanfaat bagi umat manusia dianggap sebagai sebahagian daripada pengetahuan yang bermanfaat.

 Al-Qur'an telah berulang kali mendesak manusia untuk merenungkan dan bermeditasi atas penciptaan alam semesta, dan untuk mempelajari bagaimana langit dan bumi dijadikan tunduk kepada manusia. Oleh itu, tidak pernah ada konflik antara wahyu dan akal dalam Islam. Al-Quran sering memberitahu kita bahawa manusia dilahirkan tidak tahu keluar dari rahim ibunya. Tetapi, kemudian, Tuhan memberinya pendengaran, penglihatan, dan akal: alat untuk memperoleh pengetahuan.

Tuhanlah yang mengeluarkan anda dari rahim ibu anda tanpa mengetahui apa-apa, dan memberi anda pendengaran, penglihatan dan hati, agar anda dapat bersyukur.

 (al-Nahl, 16:78).

 Istilah yang digunakan untuk pengetahuan dalam bahasa Arab ialah 'ilm. Perkataan ‘ilm dan kata terbitannya terdapat dalam Al-Quran sekitar 700 kali. Istilah pengetahuan kurang menyatakan semua aspek 'ilm. Pengetahuan di dunia Barat bermaksud mengenal fakta, kebenaran, atau prinsip, seperti dari kajian atau penyelidikan. 'Ilm, bagaimanapun, adalah istilah yang merangkumi teori, tindakan dan pendidikan. Tidak ada cabang kehidupan intelektual Muslim, kehidupan beragama dan politik Muslim, dan kehidupan sehari-hari umat Islam rata-rata yang tetap tidak tersentuh oleh sikap menyeluruh terhadap pengetahuan. Al-Quran bahkan menjadikan pengetahuan sebagai syarat untuk mencapai ketaqwaan. Taqwa seperti yang kita ketahui bermaksud kesedaran Tuhan. Ini juga merujuk kepada rasa takut kepada Allah. Maknanya juga meliputi kebenaran, ketakwaan, dan menyelamatkan diri dari apa sahaja yang boleh membahayakan. Kita ada di Surat Fatir,

Hanya hamba-hambaNya, yang memiliki pengetahuan, takut kepada Allah

Al Baqarah (35:28).


 وَاتَّقُوا اللَّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّه

Memiliki ketaqwaan kepada Allah dan Allah akan memberi anda pengetahuan (2: 282


قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا

Satu-satunya had yang ditetapkan untuk memperoleh pengetahuan dalam Islam ialah umat Islam harus mencari pengetahuan yang berguna. Segala pengetahuan yang menolong manusia dalam melaksanakan peranan yang ditugaskan oleh Tuhannya di dunia ini berguna, selain daripada itu dianggap pengetahuan yang tidak berguna. Itulah sebabnya seorang pencari ilmu harus berdoa kepada Allah;

اللَّهُمَّ انْفَعْنِي بِمَا عَلَّمْـتَنِي وَ عَلِّمْنِي مَا يَنْفَعُنِي

"Ya Allah, buatlah yang berguna bagiku apa yang telah kamu ajarkan kepadaku dan ajarkanlah kepadaku apa yang berguna bagiku

Menurut sebuah hadis, pengetahuan dari mana tidak ada keuntungan yang diperoleh adalah seperti harta yang tidak dibelanjakan untuk tujuan Allah. Nabi (SAW) biasa berlindung dengan Allah (SWT) dari empat perkara.

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لاَ يَنْفَعُ وَمِنْ قَلْبٍ لاَ يَخْشَعُ وَمِنْ نَفْسٍ لاَ تَشْبَعُ وَمِنْ دَعْوَةٍ لاَ يُسْتَجَابُ لَهَا

"Ya Allah, aku berlindung denganMu dari empat perkara: pengetahuan yang tidak bermanfaat, hati yang tidak tunduk, jiwa yang mempunyai selera makan yang tidak puas, dan permohonan yang tidak didengar." Allahumma Ameen

أَقُولُ قَوْلِي هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لِي وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ المُسْلِمينَ وَالمُسْلِمَاتْ فَاسْتَغْفِرُوهْ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيد المرسلين وعلى آله 

وأصحابه أجمعين.

 Diilhamkan oleh perintah-perintah Al-Qur'an, umat Islam awal memulakan kajian ilmiah dengan serius. Mereka tidak hanya mencapai ketuanan politik dan menemukan kerajaan yang luas, tetapi juga melampaui semua bangsa lain dalam bidang pengetahuan dan usaha intelektual. Cendekiawan Muslim tidak membataskan pengajian mereka kepada ilmu agama seperti tafsir, hadis, fiqh, usul al-fiqh, 'ilm al-kalam, dan falsafa tetapi juga mempelajari kimia, fizik, astronomi, botani, matematik, perubatan, geografi, dan pelbagai disiplin ilmu fizikal, semula jadi, sosial, dan manusia yang lain. Sebilangan sarjana ini telah membimbing dunia dalam sains selama beberapa abad dan meninggalkan tanda yang kekal dalam dunia pengetahuan.
 Islam tidak hanya berkaitan dengan apa yang mesti dan tidak boleh dilakukan oleh manusia, tetapi juga dengan apa yang perlu dia ketahui. Bahagian pertama dari kesaksian iman dalam Islam, La ilaha illallah adalah penyataan pengetahuan mengenai Realiti. Umat ​​Islam memandang pelbagai ilmu sebagai bukti yang menunjukkan kebenaran penyataan paling mendasar dalam Islam ini. Pernyataan ini adalah apa yang terkenal dalam Islam sebagai prinsip tauhid. Semangat ilmiah para saintis dan ilmuan Muslim mengalir dari kesedaran mereka tentang tauhid. Tidak ada yang lebih baik menggambarkan asal usul keagamaan semangat keilmuan dalam Islam daripada kenyataan bahawa semangat ini pertama kali ditunjukkan dalam sains agama.
Dalam usaha untuk memelihara sunnah Nabi dari pencemaran yang luar biasa, dan inovasi yang tidak berasas, umat Islam awal memperkenalkan kaedah pelaporan dan penilaian, yang dikenal sebagai sistem isnad atau rantai penularan, dan sistem asma 'al-rijal atau mengetahui kehidupan awal perawi hadis. Pada masa itu, tidak ada orang lain termasuk orang Yunani, Rom dan Parsi yang mengetahui tentang keperluan dan kegunaan kaedah saintifik untuk menilai, merekod dan menyimpan data sejarah. Oleh itu dengan memulakan kaedah ini, umat Islam menjadi pengasas sejarah ilmiah dan pensejarahan moden.
 Diilhamkan oleh ajaran Al-Quran dan Sunnah Nabi (SAW), umat Islam menyelidiki perkara dan memerhatikan gerak-gerik badan-badan syurga dengan teliti. Mereka menjadi pembawa ilmu pengetahuan ketika Eropah tenggelam dalam kebodohan. Islam inilah yang membawa cahaya belajar selama berabad-abad, membuka jalan untuk Renaissance dan Pencerahan Eropah.
Islam tidak membezakan antara pengetahuan yang diperoleh dari dunia fizikal, yang kita peroleh melalui pancaindera fizikal kita dan pengetahuan yang diturunkan, yang kita peroleh dari Al-Quran dan Sunnah. Mereka adalah satu kesatuan yang utuh. Penciptaan sempurna ini diciptakan oleh satu Pencipta. Dia tidak mencipta alam semesta ini tanpa tujuan. Orang-orang yang benar-benar memahami yang dikurniakan pengetahuan merenungkan dunia fizikal dan mencapai satu kesimpulan,

رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّار

 Tuhan kami, Engkau tidak menciptakan semua ini tanpa tujuan. Maha Suci Engkau! Oleh itu, lindungi kami dari azab neraka (Aal ‘Imran, 3000: 191).


Tuhan berfirman gambar "Imran,

إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآَيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ 

).

 Dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang, ada tanda-tanda bagi mereka yang mempunyai pengertian (Aal ‘Imran, 3: 190).

Izinkan saya membuat kesimpulan dengan mengatakan bahawa tanpa pengetahuan kita akan tersesat. Tragedi kemanusiaan amnya dan umat Islam khususnya adalah bahawa keseluruhan tumpuan perhatian kita hari ini adalah pada pengetahuan yang diperoleh. Pada umumnya, kami telah membuang pengetahuan yang dinyatakan. Sekiranya semua pengetahuan yang diperoleh ditambah dengan pengetahuan yang dinyatakan, dunia ini akan menjadi dunia yang sangat bahagia dan makmur; tempat tinggal yang jauh lebih baik. Izinkan saya mengingatkan anda dan saya bahawa jika kita melupakan Allah, Allah akan menjadikan kita lupa diri.

الْفَاسِقُونَ  هُمُ    أُولَٰئِكَ هُمُ  

وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ ۚ

Jangan menjadi seperti orang-orang yang melupakan Allah. Oleh itu, Dia menjadikan mereka lupa diri. Orang seperti itu adalah pelanggar (al-Hashr, 59:19).

Marilah kita berdoa kepada Allah untuk menambah pengetahuan kita agar dapat memanfaatkannya di dunia dan di akhirat. Allahumma Ameen.

credit:delivered by Dr. Munawar Haque on Jan 31, 2014

Thursday

Kelebihan Ayat 128 – 129 Surah At-Taubah - Fadhilat

 


Kelebihan Ayat 128 – 129 Surah At-Taubah | Tahukah Saudara tentang besarnya fadhilat ayat-ayat ini Jika di amalkan?

Saya secara umumnya tidak beberapa pasti dengan fadhilat ayat-ayat ini. Walaupun sejak usia muda saya membaca ayat-ayat ini bila membaca Al Quran.Namun tidak secara khusus mendalami kehebatan ayat 128-129 Surah At Taubah ini.  Kini pada usia saya telah lebih saya terpanggil buat memahami Ayat 128-129 hingga ayat2 berikutnya. Kini saya tahu tentang kelebihan ayat-ayat 128-129 di dalam Surah At-Taubah.

Inilah agaknya rezeki yang Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  beri kepada saya di saat-saat usia yang berumur ini, Tafsir Al Quran antara ilmu Agama Islam yang sangat saya minati. Syukur diberi kesempatan untuk terus menimba fadhilat dan hikmah disebalik setiap ayat didalam Al Quran Karim. Jadi saya mengambil kesempatan ini untuk berkongsi maklumat ini dengan seberapa ramai yang boleh.

Dikatakan bahawa barangsiapa yang membaca ayat ini sebanyak 7 kali setiap kali selesai solat fardhu, dengan izin Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ ;

·        Bila kita dalam kesempitan, maka akan mendapat kelapangan.

·        Bila kita seorang yang lemah, maka kita akan menjadi kuat.

·        Bila kita dipandang hina, maka akan mendapat kemulian.

·        Bila kita terasa dikalahkan, maka kita akan mendapat pertolongan.

·        Bila kita dalam keperitan berhutang, akan diberi jalan segera melunaskannya.

·        Bila kita dalam kesusahan, maka akan dihilangkan kesusahan itu.

·        Bila kita menghadapi kesulitan dalam kehidupan , maka dengan segera akan dapat kelapangan hidup.

 Maksud ayat 128

 Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Rasulullah ), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat lobakan (inginkan) kebaikan bagi kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman.

Bahasa Inggeris

Surely, a Messenger has come unto you from among yourselves; grievous to him is that you should fall into trouble; he is ardently desirous of your welfare; and to the believers, he is compassionate, merciful.

 Maksud ayat 129

Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (Wahai Muhammad): “Cukuplah bagiku Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  (yang menolong dan memeliharaku), tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia kepadaNya aku berserah diri, dan Dialah yang mempunyai ‘Arasy yang besar.

Bahasa Inggeris

But if they turn away, say, ‘Allah is sufficient for me. There is no God but He. In Him do I put my trust, and He is the Lord of the mighty Throne

Jadi kepada semua yang sedang membaca, yang terbaca dan membaca sorotan Ayat-ayat Al Quran ini,mungkin itu pun dengan kehendak Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  juga. Amalkanlah. Tidak akan rugi apa pun malah dengan izinNya mungkin saudara dapat keluar dari apa sahaja permasalahan yang saudara hadapi. Ataupun mungkin apa yang dihajati akan ditunaikan olehNya.

Sila klik link  mana-mana butang di bawah. Moga-moga apa yang saudara lakukan itu diperkirakan sebagai amalan yang baik di sisi Allah Rabbul Jalalluh. Mungkin ada di antara saudara-saudara kita yang sedang mencari pertolongan seperti ini dan saudara mampu menolong mereka. Insyallah.

 (Ada juga ingin berkongsi pengalaman setelah mengamal surah At -Taubah atau ayat 128-129 ini? Sila komen di bahagian bawah).

 

9:128-129 Tafsir Surah At Taubah, ayat 128-129.

 لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ (١٢٨) فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (١٢٩)

 Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  berfirman menyebutkan limpahan nikmat yang telah diberikanNya kepada orang-orang mukmin melalui seorang rasul yang diutus olehNya,

 "128. Sungguh telah datang kepada kalian Rasul dan diri kalian," 

 Nabi Ibrahim a.s. telah berdoa, "Ya Tuhan kami, utuslah untuk mereka seorang rasul dari kalangan mereka sendiri."

 Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  memberi kurnia kepada orang-orang yang beriman dengan mengutus di antara mereka seorang rasul dari golongan atau dari kalangan mereka sendiri, iaitu dari bangsa mereka dan sebahasa dengan mereka, iaitu Rasulullah  Mereka mengenal nasab (keturunan)nya, sifatnya, tempat keluar dan tempat masuknya, serta kebenaran (kejujuran) dan amanahnya.

 Rasulullah  bersabda, "Aku dilahirkan dari hasil pernikahan dan bukan dilahirkan dari sifah (perkahwinan ala Jahiliah), sejak Adam hingga ayah dan ibuku melahirkan diriku. Dan tiada sesuatupun dari sifat Jahiliah  yang menyentuhku.”

 

"berat terasa atasnya apa yang kalian derita," 

 

Iaitu terasa berat olehnya sesuatu yang membuat umatnya menderita kerananya. Di dalam hadis sahih disebutkan, "Sesungguhnya agama ini mudah, semua syariatnya mudah, penuh dengan toleransi lagi sempurna. Ia mudah bagi orang yang dimudahkan oleh Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  dalam mengerjakannya."

 Nabi s.a.w. bersabda, "Aku diutus dengan membawa agama Islam yang hanif lagi penuh dengan toleransi."

 "sangat menginginkan keselamatan atas kalian," 

 Beliau s.a.w. sangat menginginkan kalian mendapat hidayah, keimanan, keamanan, keselamatan, manfaat dunia dan akhirat. Beliau s.a.w. telah mengajarkan ilmu, menjelaskan semua perkara yang mendekatkan kepada syurga dan menjauhkan dari neraka.

 Rasulullah . bersabda, "Sesungguhnya Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  tidak sekali-kali mengharamkan sesuatu melainkan Dia telah mengetahui bahawa kelak akan ada dari kalian yang melanggarnya. Ingatlah, sesungguhnya akulah yang menghalang-halangi kalian agar jangan sampai kalian berhamburan terjun ke neraka sebagaimana berhamburannya laron (kelkatu) atau lalat."

 "terhadap orang-orang mukmin sangat penyantun sangat penyayang." 

 Beliau Rasulullah  mengasihani, menyayangi dan merendah dirinya terhadap orang-orang yang beriman. Oleh kerana itu, hak Beliau Rasulullah  harus didahulukan di atas semua hak makhluk, dan wajib bagi umatnya beriman kepadanya, memuliakannya, membantunya dan menghormatinya.

 "129. Maka jika mereka berpaling, maka katakanlah, "Cukuplah Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  bagiku; tidak ada Tuhan kecuali Dia. AtasNya aku bertawakkal. Dan Dia Tuhan 'Arasy yang agung.""

 

Jika umatnya menderhaka, berpaling dari keimanan dan berpaling apa yang Beliau s.a.w. sampaikan, iaitu syariat yang agung, suci, sempurna lagi global, maka Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  lah yang memberikan kecukupan kepadanya. Beliau s.a.w. tidak bertanggung jawab terhadap apa yang mereka kerjakan.

 Tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ. Hanya kepadaNya Beliau Rasulullah  bertawakal dalam meraih hal yang bermanfaat dan menghindarkan hal yang bermadharrat. Dialah yang memiliki segala sesuatu, dan Dia juga yang menciptakannya, kerana Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arasy yang agung yang merupakan atap dari semua makhluk.

 Disebutan ‘Arasy secara khusus, kerana ia merupakan makhluk Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  yang paling besar. Semua makhluk mulai dari langit, bumi, dan segala sesuatu yang ada pada keduanya serta segala sesuatu yang ada di antara keduanya berada di bawah 'Arasy dan tunduk patuh di bawah kekuasaanNya. Pengetahuan (ilmu) Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  meliputi segala sesuatu, kekuasaanNya menjangkau segala sesuatu, dan Dialah yang melindungi segala sesuatu.

Selesai tafsir surah At Taubah (Bara’ah). Segala puji dan anugerah hanyalah milik Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ .