Thursday

Doa keselamatan hendaklah diketahui agar seluruh ahli keluarga mendapat perlindungan daripada Allah SWT.


Doa keselamatan hendaklah diketahui agar seluruh ahli keluarga mendapat perlindungan daripada Allah.

Ya, sebagai manusia, kita pastinya inginkan perlindungan daripada Allah yang sentiasa hadir untuk diri dan keluarga.

Makna doa keselamatan sangat luas.

Namun, apabila dilihat kepada pemahaman yang khusus, terdapat amalan solat yang merupakan salah satu sunnah Rasulullah agar sentiasa diamalkan oleh setiap umat.

Imam Ghazali pernah berkata apakah faedah solat sedangkan ketentuan Allah tidak dapat dinafikan?

Ketahuilah bahawa sebahagian ketentuan Allah boleh ditolak kerana solat.

Maka ertinya solat adalah sebab penolakan bencana, selain dapat menumbuhkan kasih sayang atau ketabahan asalkan benih itu menjadi punca tumbuhnya di bumi dan sebagai perisai dapat menghalang anak panah daripada ditembusi.

Untuk menjelaskan dan juga menafsirkan maksud perkataan yang diucapkan oleh Imam Al-Ghozali ialah kita sama-sama menjaga nilai-nilai syariat yang telah dijalankan dengan tujuan untuk sampai pada hakikatnya.

Doa Keselamatan

Berikut adalah beberapa doa keselamatan yang dapat dipanjatkan kepada Allah, antara lain:

1. Doa Selamat Di Dunia dan Akhirat

Dalam doa selamat ini menyiratkan keinginan kita kepada Allah agar sentiasa menyelamatkan kita dan keluarga kita dari penyakit dan memohon kesihatan dan melimpahkan ilmu.


اَللهُمَّ اِنَّا نَسْئَلُكَ سَلاَمَةً فِى الدِّيْنِ وَعَافِيَةً فِى الْجَسَدِ وَزِيَادَةً فِى الْعِلْمِ وَبَرَكَةً فِى الرِّزْقِ وَتَوْبَةً قَبْلَ الْمَوْتِ وَرَحْمَةً عِنْدَ الْمَوْتِ وَمَغْفِرَةً بَعْدَ الْمَوْتِ. اَللهُمَّ هَوِّنْ عَلَيْنَا فِىْ سَكَرَاتِ الْمَوْتِ وَالنَّجَاةَ مِنَ النَّارِ وَالْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسَابِ

"Allahumma inna nas aluka salamatan fiddiini wa 'aafiyatan fil jasadi waziaadatan fil'ilmi wabarakatan firrizqi waataubatan qablal maut warahmatan 'indal maut wamaghfiratan ba'dal maut allahumma hawwin'alainaa fii sakaraatil mautari wa najjata minana'abwa."

Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya kami memohon kepada-Mu keselamatan ketika beragama, kesihatan jasmani, melimpahnya ilmu, keberkatan rezeki, taubat sebelum ajal datang, rahmat ketika datang kematian, dan keampunan sesudah mati.

Ya Allah, permudahkanlah kami dalam menghadapi kematian, anugerahkan kami keselamatan dari api neraka, dan keampunan pada waktu hisab."

Dalam doa yang lain juga ada doa agar kita terhindar dari musibah dan sentiasa memohon perlindungan daripada Allah.

2. Doa Keselamatan Untuk Menolak Musibah atau Bala.

Lafaz doa berikut bertajuk "Doa Selamat Menolak Bala".

Dalam lafaz doa ini terkandung permohonan kepada Allah dari segala macam bencana dan ujian di dunia dan siksaan di akhirat.

Doa ini sering didengar dan diucapkan daripada ibu bapa selepas mereka solat di surau atau di masjid dan membaca tahlil.

اللَّهُمَّ افْتَحْ لَنَا أَبْوَابَ الخَيْرِ وَأَبْوَابَ البَرَكَةِ وَأَبْوَابَ النِّعْمَةِ وَأَبْوَابَ الرِّزْقِ وَأَبْوَابَ القُوَّةِ وَأَبْوَابَ الصِّحَّةِ وَأَبْوَابَ السَّلَامَةِ وَأَبْوَابَ العَافِيَةِ وَأَبْوَابَ الجَنَّةِ

اللَّهُمَّ عَافِنَا مِنْ كُلِّ بَلَاءِ الدُّنْيَا وَعَذَابِ الآخِرَةِ وَاصْرِفْ عَنَّا بِحَقِّ القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَبِيِّكَ الكَرِيْمِ شَرَّ الدُّنْيَا وَعَذَابَ الآخِرَةِ،غَفَرَ اللهُ لَنَا وَلَهُمْ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ، سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ العِزَّةِ عَمَّا يَصِفُوْنَ وَسَلَامٌ عَلَى المُرْسَلِيْنَ وَ الْحَمْدُ لِلهِ رَبِّ الْعَلَمِيْنَ

"Allāhummaftah lanā abwābal khair, wa abwābal barakah, wa abwāban ni‘mah, wa abwābar rizqi, wa abwābal quwwah, wa abwābas shihhah, wa abwābas salāmah, wa wa abwābal ‘āfiyah, wa abwābal jannah.

Allāhumma ‘āfinā min kulli balā’id duniyā wa ‘adzābil ākhirah, washrif ‘annā bi haqqil Qur’ānil ‘azhīm wa nabiiyikal karīm syarrad duniyā wa ‘adzābal ākhirah.

Ghafarallāhu lanā wa lahum bi rahmatika yā arhamar rāhimīn. Subhāna rabbika rabbil ‘izzati ‘an mā yashifūn, wa salāmun ‘alal mursalīn, walhamdulillāhi rabbil ‘ālamīn."

yang bermaksud: “Ya Allah, bukakanlah untuk kami pintu kebaikan, pintu keberkatan, pintu kenikmatan, pintu rezeki, pintu kekuatan, pintu kesihatan, pintu keselamatan, pintu afiyah, dan pintu syurga.

Ya Allah, selamatkanlah kami dari segala ujian dunia dan azab akhirat. Jauhkan kami dari kejahatan dunia dan azab akhirat dengan hak al-Quran yang agung dan darjat nabiMu yang pemurah.

Semoga Allah mengampuni kita dan mereka. Wahai Yang Maha Pemurah.

Maha Suci Tuhanmu, Tuhan yang memiliki keagungan, dari segala yang mereka sifatkan. Salam sejahtera ke atas para rasul. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam."

3. Doa Memohon Kebaikan

Doa keselamatan ini dinukilkan dalam buku “Mustajab Kumpulan Doa Membuka Pintu Rezeki” karangan KH. Sulaiman Bin Muhammad Bahri.

Rezeki itu sendiri boleh menjadi jalan keselamatan.

Dan untuk mendapatkannya, selain berusaha, perkara yang tidak boleh diabaikan dan dilupakan ialah mendirikan solat.

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاَةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ

"Robbij'alnii muqiimash-sholaati wa min dzurriyyatii, robbanaa wa taqobbal du'aa'."

Artinya: Ya Allah, Tuhanku, jadikanlah kami dan anak cucu kami orang-orang yang tetap mendirikan shalat.


Ya Allah, semoga Engkau mengabulkan permohonan kami.” 
(Surah Ibrahim: 40).

4. Doa Keselamatan di Jalan

Apabila seseorang pergi atau bermusafir untuk mengambil tempat tertentu, kita hendaklah mendoakan keselamatannya di jalan raya agar selamat sampai ke destinasi yang dituju.

Seperti yang di riwayatkan, adapun berikut ini adalah doa Rasulullah ketika beliau mengutus salah seorang sahabatnya:

اللَّهُمَّ اطْوِ لَهُ البَعِيْدَ (البُعْدَ), لَيْهِ السَّفَرَ

"Allahummathwi lahul ba'īda (bu'da) wa hawwin 'alayhis safara."

Maksudnya: "Ya Allah, dekatkanlah perjalanannya dan mudahkanlah baginya perjalanan."

5. Doa Keberkahan Rumah Tangga

Dalam sebuah riwayat yang diriwayatkan , ada satu doa yang diajarkan kepada kita suami isteri untuk mewujudkan rumah tangga bahagia yang penuh barakah.

Doanya adalah seperti berikut:

اَللّٰهُمَّ بَارِكْ لِيْ فِيْ أَهْلِيْ وَبَارِكْ لَهُمْ فِيَّ وَارْزُقْنِيْ مِنْهُمْ وَارْزُقْهُمْ مِنِّي. اَللّٰهُمَّ اجْمَعْ بَيْنَنَا مَا جَمَعْتَ إِلَى خَيْرٍ وَفَرِّقْ بَيْنَنَا إِذَا فَرَّقْتَ إِلَى خَيْرٍ

“Allâhumma bârik lî fî ahlî wa bârik lahum fiyya warzuqnî minhum warzuqhum minnî. Allâhummajma' bainanâ mâ jama'ta ilâ khairin wa farriq bainanâ idzâ farraqta ilâ khairin."

Artinya: “Ya Allah, rahmatilah aku dalam keluargaku dan berkatilah mereka dalam diriku. Berilah aku rezeki dari mereka dan berikanlah mereka rezeki dariku.Ya Allah, kumpulkanlah kami kepada kebaikan dan pisahkanlah kami apabila Engkau pisahkan kami dengan kebaikan."

6. Doa untuk Keselamatan Ibu Bapa

Bagi seorang anak, mendoakan kedua ibu bapa agar sentiasa sihat dan sentiasa dalam kebaikan walau di mana sahaja mereka berada adalah amat penting.

Sering kali, doa untuk ibu bapa diucapkan selepas solat fardu.

Berikut adalah doa yang boleh diucapkan untuk ibu bapa, baik yang masih hidup mahupun yang sudah meninggal dunia.

رَبِّ اغْفِرْ لِيْ وَلِوَالِدَيَّ وَارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِيْ صَغِيْرَا 

"Rabbighfir lī, wa li wālidayya, warham humā kamā rabbayānī shaghīrā."

Maksudnya: "Ya Tuhanku, ampunilah dosaku dan (dosa) kedua ibu bapaku. Kasihanilah mereka sebagaimana mereka berdua menyayangiku semasa aku kecil."

7. Doa Terhindar dari Fitnah dan Kezaliman

Memang tidak dina
fikan, perkembangan zaman dan teknologi, bukan sahaja memberi impak positif, malah turut memberi impak negatif.

Pada masa ini, teknologi sering digunakan sebagai medium untuk menyampaikan perkara negatif termasuk fitnah yang merugikan seseorang.

Untuk itu agar kita terhindar dari fitnah akhir zaman, berikut bacaan doa selamat yang dapat kita panjatkan kepada Allah antara lain:

رَبَّنَا لاَ تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ وَنَجِّنَا بِرَحْمَتِكَ مِنَ الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ

"Rabbanâ lâ taj'alnâ fitnatal lil qaumidh dhâlimîn wa najjinâ birahmatika minal qaumil kâfirîn."

Artinya: "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan kami sasaran fitnah bagi orang-orang yang zalim, dan selamatkanlah kami dengan rahmat-Mu dari (perdayaan) orang-orang kafir."

8. Doa Keselamatan untuk Palestina

Supaya masyarakat Islam di negeri Palestin dapat mencapai kemerdekaan, kita bukan sahaja melakukan usaha melalui rayuan dan kutipan derma, tetapi juga boleh diperkukuhkan dengan usaha melaksanakan Qunut Nazilah.

Qunut Nazilah diamalkan ketika umat Islam menghadapi masalah keselamatan, pertanian, bencana alam, bencana kemanusiaan dan sebagainya.

Doa berikut dibacakan oleh Sayyidina  Umar Ibn Al Khattab ra dan Ibnu Umar ra:

اللَّهُمَّ إنَّا نَسْتَعِينُكَ وَنَسْتَغْفِرُكَ وَنَسْتَهْدِيكَ وَنُؤْمِنُ بِكَ وَنَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ وَنُثْنِي عَلَيْكَ الْخَيْرَ كُلَّهُ نَشْكُرَكَ وَلَا نَكْفُرُكَ وَنَخْلَعُ وَنَتْرُكُ مَنْ يَفْجُرُكَ اللَّهُمَّ إيَّاكَ نَعْبُدُ وَلَك نُصَلِّي وَنَسْجُدُ وَإِلَيْكَ نَسْعَى وَنَحْفِدُ نَرْجُو رَحْمَتَك وَنَخْشَى عَذَابَكَ إنَّ عَذَابَك الْجِدَّ بِالْكُفَّارِ مُلْحَقٌ

Allâhumma innâ nasta‘înuka wa nastaghfiruk, wa nastahdîka wa nu’minu bik wa natawakkalu alaik, wa nutsnî alaikal khaira kullahu nasykuruka wa lâ nakfuruk, wa nakhla‘u wa natruku man yafjuruk.
Allâhumma iyyâka na'budu, wa laka nushalli wa nasjud, wa ilaika nas'â wa nahfid, narjû rahmataka wa nakhsyâ adzâbak, inna adzâbakal jidda bil kuffâri mulhaq."

Artinya: “Ya Tuhan kami, kami memohon pertolonganMu, memohon ampun kepadaMu, mengharapkan petunjukMu, beriman kepadaMu, bertawakkal kepadaMu, memujiMu.

Bersyukur dan tidak mengingkari segala kebaikan-Mu, dan kami menarik diri dan meninggalkan orang-orang yang menderhaka kepada-Mu.

Ya Tuhan kami, hanya kepada Engkaulah kami menyembah, hanya kepada Engkaulah kami berdoa dan sujud, hanya kepada Engkaulah kami berjalan dan berlari. Kami mengharapkan rahmat-Mu.

Kami takut akan azab-Mu kerana azab-Mu yang pedih akan menimpa orang-orang kafir."

9. Doa Minta Keselamatan dari Orang dan Penguasa yang Zalim

Doa ini merupakan doa yang diucapkan oleh Nabi Musa AS yang dinyatakan dalam al-Quran agar dijauhkan daripada orang yang zalim.

رَبِّ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ

“Rabbi Najjinii Minal Qòumidh Dhòlimiin.”

Maksudnya: "Wahai Tuhanku, selamatkanlah dan peliharalah aku daripada orang-orang yang zalim." (Surah At-Tahrim: 11).

Selain rakyat, ada juga pemerintah yang zalim kepada rakyatnya.

Doa memohon keselamatan ini boleh diucapkan apabila anda merasakan ada yang tidak kena dengan keputusan keputusan pemerintah yang zalim.

Doa ini diucapkan oleh isteri Firaun untuk mendapatkan perlindungan daripada Firaun yang menjadi pemerintah yang zalim dan sewenang-wenang kepada kaumnya.

رَبِّ ٱبْنِ لِى عِندَكَ بَيْتًا فِى ٱلْجَنَّةِ وَنَجِّنِى مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِۦ وَنَجِّنِى مِنَ ٱلْقَوْمِ ٱلظَّٰلِمِينَ

“Ròbbibni Lii ‘Indaka Baitan Fil Jannati Wa Najjinii Min Fir’auna Wa ‘Amalihi Wa Najjinii Minal Qòumidh Dhòlimiin.”

Artinya: "Ya Tuhanku, bangunkanlah untukku sebuah rumah di sisi-Mu di dalam surga, dan selamatkanlah aku dari Fir'aun dan perbuatannya, dan selamatkanlah aku dari kaum yang zalim." 
(Surah At-Tahrim: 11).

Sebenarnya doa memohon keselamatan ini boleh dibaca bila-bila masa dan di mana-mana sahaja. Namun, ada kalanya doa dimakbulkan. Masa-masa ini mempunyai keistimewaan kerana tidak semua orang bebas pada masa itu.

Waktu yang tepat untuk membaca doa keselamatan termasuk:

1. Selepas Azan
Doa yang dilafazkan selepas azan hendaklah dibaca selepas membaca doa selepas azan. Mengucapkan doa pada waktu ini berkemungkinan akan dimakbulkan.

2. Selepas menunaikan solat 5 waktu
Doa ini boleh diucapkan di penghujung siri selepas membaca zikir agar sentiasa mengingati kebesaran dan perlindungan Allah.

3. Selepas Solat Asar
Solat tahaju lazimnya dilakukan antara pukul 01:00 pagi hingga menjelang subuh.

Waktu ini sangat istimewa kerana pada umumnya manusia sedang tidur pada waktu itu, jadi memerlukan kemahuan dan keazaman yang kuat untuk melakukannya.

4. Malam Lailatul Qadar
Setiap muslim pasti mengetahui keistimewaan malam ini.

Oleh sebab itu, umat Islam berlomba-lomba untuk mendapatkan keistimewaan malam itu dengan melakukan Itikaf di masjid, berzikir, dan sebagainya.

Waktu ini juga boleh digunakan untuk memanjatkan doa keselamatan.



Friday

Kehidupan sebagai Perjalanan Penyempurnaan Diri (Actualization / Esteem)

Penyempurnaan Diri or Self Actualization /Esteem

Allahberfirman di dalam Al-Quran: “Ketika Tuhanmu mengeluarkan anak-anak Adam dari sulbi mereka zuriat keturunan mereka dan menjadikan mereka kesaksian terhadap diri mereka sendiri (seraya berfirman):

 'Bukankah Aku ini Tuhan kamu (yang memelihara dan memelihara kamu)?' berkata: 'Ya! Kami benar-benar bersaksi!’ (Ini) supaya kamu pada hari kiamat tidak berkata: ‘Kami tidak mengambil peduli tentang ini’” 

(Al-A’raf, 172).

Allah juga berfirman dalam sebuah Hadis Qudsi: 

“Aku ciptakan semua hamba-Ku sebagai hunafa’ (orang-orang tauhid yang tulen), tetapi syaitan-syaitan memalingkan mereka daripada kepercayaan mereka” 

(Sahih Muslim).

Rasulullah bersabda: “Tiada anak yang dilahirkan melainkan atas fitrah (sifat fitrah/kecenderungan/ fitrah manusia yang sihat yang Allah tanamkan dalam diri manusia)” 

(Sahih Muslim). 

Dalam versi lain dari hadith ini, ia ditambah: "...kemudian ibu bapanya menjadikannya seorang Yahudi atau Nasrani atau Zoroaster."

Menurut pendapat ulama yang dominan, ketiga-tiga petikan di atas membicarakan perkara yang sama. Pengertian perjanjian antara Allah dan keturunan Adam, keadaan asal monoteisme murni dalam diri manusia, dan sifat manusia yang sihat, hampir sinonim antara satu sama lain.

Inti dari ketiga-tiga ayat tersebut adalah bahawa Allah telah mengambil dari sulbi Adam keturunannya seperti zarah-zarah kecil, dan menjadikan mereka bersaksi tentang diri mereka sendiri bahawa Dia adalah Pencipta dan Tuan mereka. Setiap yang baru lahir di dunia ini dilahirkan dengan perjanjian dan ikrar ini. Ini bermakna bahawa setiap orang dilahirkan dengan kecenderungan semula jadi terhadap Islam sebagai kebenaran utama dan satu-satunya agama dengan Allah; kecenderungan semula jadi -- atau fitrah manusia yang murni -- yang Allah tanamkan kepada semua manusia pada hari perjanjian. 

Dalam kapasiti mereka sebagai pencipta dan hamba semata-mata, semua manusia dilahirkan dengan kecenderungan kepada Pencipta, Tuan dan Pemelihara mereka. Setiap orang pada mulanya bebas daripada sebarang kepercayaan palsu, dan akan sentiasa menikmati kecenderungan terhadap kebaikan dan kepercayaan yang kukuh -- tanpa mengira corak tingkah laku yang diterima pakai -- sementara pada masa yang sama secara semula jadi tidak menyukai kejahatan, penipuan dan kepalsuan.

Setelah dilahirkan sedemikian, tugas setiap orang adalah untuk kekal sebagai tidak bersalah, tulen, semulajadi dan benar kepada dirinya yang mungkin. Dalam erti kata lain, setiap orang adalah untuk menjadi dan kekal sendiri, dan tidak ada yang lain. Tujuan dan misi keberadaannya telah ditentukan oleh Penciptanya, jadi tugasnya hanyalah untuk terus berada di landasan dan tidak menyerah pada dirinya sendiri. Tragedi terbesar, bagaimanapun, adalah apabila seseorang menghabiskan - atau membazir - seluruh hidupnya dengan sia-sia berpura-pura dan cuba menjadi sesuatu yang dia tidak sepatutnya menjadi, atau apabila dia terlibat dalam pertempuran yang kalah melawan sifat dirinya dan sifatnya. sifat beberapa pemalar yang tidak berubah dalam sistem Allah.

Ia berikutan bahawa seseorang itu sebenarnya tidak menjadi seorang Muslim; dia dilahirkan sedemikian. Dia hanya perlu berusaha untuk kekal begitu, atau menjadi yang lebih baik. Apabila seseorang dalam kehidupan sebenar memeluk Islam dan menjadi seorang Muslim, dia hanya kembali kepada apa yang dia asal dan sentiasa dimaksudkan untuk menjadi. Dia hanya membetulkan keadaan semula. Dia menemui semula dirinya.

Oleh itu, kami tidak mengatakan bahawa seseorang itu masuk Islam, kerana masuk Islam bermaksud menukar atau mengubah sesuatu daripada sesuatu kepada sesuatu yang lain, dan seseorang itu tidak pernah menjadi seorang Muslim buat kali pertama, selepas dia menjadi sesuatu yang lain. Sebaliknya, kami mengatakan bahawa seseorang itu kembali kepada Islam, kerana dia pada asalnya adalah seorang Muslim, tetapi pada satu ketika dan kerana beberapa faktor luaran, terkeluar dari jalan yang lurus. Dia akhirnya menyedari kesilapannya, dan menyesal, memutuskan untuk kembali kepada diri asalnya.

Kehidupan, sudah tentu, adalah perniagaan yang sangat serius dan bermakna. Ia menandakan hidup hanya sebagai Muslim -- iaitu, dalam penyerahan sepenuhnya kepada kehendak dan perintah Pencipta dan Penguasa alam semesta -- dan mati hanya seperti itu. Ia memerlukan penerimaan dan penghayatan tanpa syarat bahawa manusia adalah seorang hamba dan Allah adalah Tuannya, dan apa sahaja yang berlaku dalam perjalanan manusia sama ada berjaya atau gagal melaksanakan misi dunianya, tidak akan pernah ada pertukaran gelaran: hamba itu mesti kekal sebagai hamba selama-lamanya, dan Tuan mesti kekal sebagai Tuan selama-lamanya.

Seseorang tidak boleh hidup menurut kehendak dan perintahnya sendiri, kerana keduanya adalah relatif dan duniawi. Dalam skop penyelidikan falsafah dan lawatan berkanun yang berkaitan dengan skema ontologi sesuatu, manusia tidak boleh pada masa yang sama subjek dan objek, sumber dan sasaran, penyelamat dan yang diselamatkan. Itu adalah kompleks yang tidak komprehensif dan jauh di luar jangkauan manusia dan kebolehan rasional dan rohaninya. Percubaan untuk berbuat demikian adalah tindakan yang terlalu angkuh dan tidak masuk akal.

Perkara yang dimaksudkan adalah lebih mudah, lebih mudah dan lebih mudah dicapai. Oleh itu, walaupun Islam digambarkan oleh Allah dan Rasulullahﷺ  sebagai agama yang mudah dan fitrah, falsafah, sebaliknya - sebagai saingan agama -- digelar hampir oleh semua orang, termasuk ahli falsafah sendiri, sebagai terlalu sukar. , subjek yang sukar difahami dan hampir tidak praktikal. 


"Sesungguhnya hanya Allah-lah yang memanggil dengan limpah kurnia-Nya kepada syurga yang penuh kenikmatan, tempat yang tenang dan ampunan" 

(al-Baqarah, 221)

(Yunus: 25). 

Oleh itu, Allah dengan tegas mengingatkan dalam Al-Quran: 


“Wahai manusia! Kamulah yang berkehendak kepada Allah, tetapi Allah Maha Kaya, Maha Terpuji.” 

(Fathir: 15).

Fitrah manusia bukanlah artikel yang telah selesai. Ia tidak lebih daripada potensi luar biasa, atau kapasiti, yang ditanam dalam diri manusia, yang mesti dijaga dengan berhati-hati dan dioptimumkan sepenuhnya. Ia adalah satu cara untuk mencapai satu set matlamat yang lebih tinggi, bukan matlamat, atau tujuan, dengan sendirinya. Matlamatnya ialah fitrah mendorong manusia untuk menjadi khalifah Allah yang patut dicontohi di bumi, yang seluruh tindakan, perkataan dan pemikirannya akan selaras sepenuhnya dengan paradigma syurgawi, dan warisan duniawinya, yang membuktikan dan mengesahkan yang terdahulu, tidak akan terlepas daripada budaya dan tamadun murni secara menyeluruh. Dengan kata lain, matlamatnya ialah manusia dalam keseluruhannya dan ontologi (kesejahteraan) yang lengkap.

Fitrah boleh diabaikan atau dilupakan, tetapi tidak pernah padam sepenuhnya. Ia boleh menjadi sangat lemah sehingga beberapa keadaan luaran yang tidak baik boleh dengan mudah menimpa manusia dan, akibatnya, benar-benar membayangi dan melumpuhkan fitrahnya. Tanpa kuasa fitrah, seseorang menjadi keliru dan keliru. Suara-suara fitrahnya yang semakin sayu terus menerpa telinganya yang semakin pekak dan hatinya yang keras.

Yang berkata, menjadi seorang Muslim bermakna memelihara dan memupuk fitrah yang tidak putus-putus, serta penyediaan sarana dan kemudahan yang diperlukan yang sekaligus akan membantu dan mempercepatkan yang terdahulu. Ia juga bermaksud perjuangan melawan faktor dan unsur, serta cara dan kemudahan mereka sendiri, yang cenderung untuk melemahkan dan menghalang fungsi fitrah yang baik.

Menjadi seorang Muslim juga menandakan pertumbuhan rohani, intelek dan etika seseorang individu daripada potensi pertumbuhan ke arah pemenuhan matlamat tertinggi yang berkaitan dengan susunan metafizik tertinggi sesuatu, makna dan pengalaman. Ia seterusnya memerlukan integrasi yang harmoni antara "diri dalaman dan ideal" dan "diri sebenar dan berfungsi". Itulah gambaran sebenar aktualisasi diri yang, seterusnya, merupakan intipati misi khalifah terhormat manusia di bumi.

Kepentingan "zikir" (zikir) dan "ayat" (tanda-tanda)

Ia sebahagiannya disebabkan oleh semua ini bahawa konsep "zikir" (mengingat Allah) adalah begitu penting dalam Islam. Dengan tidak henti-hentinya mengingat dan memuji Allah, manusia secara tidak langsung mengingati dirinya dan tujuan dan misi hidupnya yang berat, juga, dalam proses menundukkan dan mengekang egonya dengan berkesan. Dengan tidak melupakan Allah, manusia juga tidak melupakan dirinya.

Manusia perlu ingat pada setiap masa, tetapi kecenderungan untuk mengingat bukanlah kelebihannya. Dia adalah makhluk yang mudah lupa, memerlukan peringatan yang berterusan, kerana itu manusia dipanggil "insan" (manusia, orang dan manusia), yang berasal daripada perkataan "nasiya" dan "nisyan", yang bermaksud "lupa" dan "kelupaan" masing-masing.

Dari segi ontologi, melupakan, tetapi ingat -- atau diingatkan -- tepat pada masanya, adalah manusia. Walau bagaimanapun, untuk menjadi seorang yang pelupa dan lalai, adalah satu corak yang anomali dan menjijikkan. Ia adalah tanda kerosakan dan kegagalan rohani seseorang. Tidak hairanlah bahawa melupakan sering dikaitkan dengan Syaitan dan tipu daya liciknya. 

Menurut terminologi al-Quran, kadang-kadang apabila Syaitan berjaya menipu dan menyesatkan manusia, dia melakukannya hanya dengan membuat dia lupa. Allah juga berfirman bahawa salah satu senario yang paling menyeksakan bagi manusia di dunia ini ialah apabila dia melupakan dirinya sendiri. Sebab itulah Allah, akibat sebahagian manusia melupakanNya, menghukum mereka dengan menyebabkan mereka lupa diri. Dia berkata: 

“Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa kepada diri mereka sendiri. Itulah orang-orang yang derhaka!” 

(al-Hasyr, 19).

Peringatan pertama dalam diri manusia ialah fitrahnya. Tugas Fitrah disokong dan dipandu oleh wahyu Allah (Al-Quran), yang juga, antara nama dan sifat lain, dikenali sebagai "zikir". Apabila Allah bersumpah dengan Al-Quran dalam surah (bab) Sad, Dia menggambarkannya sebagai "penuh zikir" (Sad, 1), iaitu, dikurniakan dan penuh dengan peringatan, peringatan dan semua yang perlu diingati. Allah juga berfirman: 

“Dan sesungguhnya Kami telah memudahkan Al-Quran untuk diingati; tetapi adakah sesiapa yang ingat?” 

(al-Qamar, 22).

 Sehubungan dengan itu, Al-Qur’an harus dilihat sebagai panduan hidup dan petunjuk bagi manusia, yang ayat-ayatnya tidak secara kebetulan dipanggil "ayat" atau tanda-tanda yang membimbing, menasihati dan memberi amaran. Semasa melaksanakan tugasan hidupnya, manusia perlu membaca, memahami sepenuhnya dan bertindak dengan teliti atas tanda-tanda tersebut. Hanya selepas itu dia akan dapat tiba di destinasi yang diidam-idamkan untuk merealisasikan diri.

Lebih-lebih lagi, Nabi (saw), yang melaluinya Al-Quran telah diturunkan, juga hanya "mudhakkir" (Peringatan) kepada manusia. Maka Allah berfirman kepada Rasulullah



“Peringatkanlah mereka, kerana kamu hanyalah seorang yang berzikir. Kamu sekali-kali bukanlah penjaga atas mereka” 

(al-Ghasyiyah, 21, 22).

Selain daripada al-Qur'an yang diturunkan (al-qur'an al-tadwini), terdapat juga "qur'an" ontologis (al-qur'an al-takwini), boleh dikatakan. Untuk melakukan keadilan sepenuhnya kepada manusia yang secara intrinsik "pelupa", Penciptanya, Allah, di samping itu, mencipta dan menyebarkan "ayat" (tanda-tanda) yang tidak terhitung di seluruh rangkaian kewujudan bertingkat, baik di langit dan di bumi. . Oleh itu, manusia telah dijemput -- seperti dalam Al-Quran yang diturunkan dan ayat-ayatnya -- untuk membaca, merenung, memahami dan mengamalkan ayat-ayat itu, jika dia benar-benar ingin memahami dan menerima kedudukannya di dalam alam semesta dan objektif kewujudannya, memupuk dalam proses hubungan produktif dengan realiti fizikal dan transenden kehidupan. Dua bacaan: bacaan ayat (tanda-tanda) Al-Qur'an yang diturunkan, dan bacaan ayat (tanda-tanda) ontologi "qur'an", melengkapi satu sama lain dalam "mengingatkan" manusia dan meningkatkan keyakinannya untuk cari jalannya dan maju dengan yakin.

Manusia bergerak ke hadapan ke arah penyempurnaan diri menandakan permulaan tamadun yang tulen. Hanya apabila manusia tiba di sana barulah tamadun yang lengkap menjadi realiti, dan dengan itu memenuhi potensi dan bakat fizikal, mental, etika dan rohaninya, manusia menjadi benar-benar beradab. Sudah tentu, manusia yang keliru, tersesat, putus asa, bersalah, gagal dan "dilupakan" sama sekali tidak boleh dikategorikan sebagai beradab.

Disebabkan ini, mungkin, tamadun dipanggil "hadarah" dalam bahasa Arab. Istilah ini berasal daripada perkataan "hadara" dan "hadir", yang bermaksud "hadir" dan "hadir" masing-masing. Mesej yang ingin disampaikan ialah apabila manusia mencapai tahap aktualisasi diri sepenuhnya, unsur-unsur tamadun sebenar mula muncul. Yang pertama adalah punca, yang kedua adalah kesan. Kehadiran semata-mata lelaki seperti itu, dan kehadiran keadaannya di mana-mana, adalah raison d'être tamadun tulen. Semua jenis halangan, halangan dan gangguan, baik konseptual mahupun fizikal, yang mungkin berdiri di antara manusia dan pencapaiannya terhadap panggilan syurganya, dan menyebabkan dia dan sifat-sifatnya yang menggariskan "tidak hadir", mesti dihapuskan selama-lamanya dan dalam semua konteks. .

Satu ciri tamadun tulen, berikutan, adalah bahawa konstituennya bertujuan, bukan sahaja untuk mengekalkan status aktualisasi diri manusia, tetapi juga mendorongnya ke peringkat yang lebih tinggi. Ia adalah penjelmaan setiap kebaikan dan kebaikan, di satu pihak, dan setiap inisiatif nyata, rancangan dan program yang berjaya, di pihak yang lain. Dalam erti kata lain, tamadun seperti itu adalah gabungan "ayat" (tanda) buatan manusia, yang selaras dengan ayat Al-Quran dan ayat dunia fizikal, mengarahkan manusia ke destinasi terakhirnya. Hanya tahap keharmonian yang tertinggi, serta kerjasama, antara tiga genre "ayat" (tanda) boleh menjamin kejayaan dan kebahagiaan manusia di kedua-dua dunia.

________________________________________

 Kategori: Kepercayaan & Kerohanian, Nilai Terpilih: Bimbingan, Kerohanian

Islamiccity

Memahami Muraqabah

Muraqabah


Muraqabah: Kefahaman, Sikap Mental dan Kedekatan

Manusia yang sempurna (Insan Kamil) ialah manusia yang mampu mengimbangi antara keperluan material dan imaterial atau keperluan fizikal dan keperluan rohani. Keupayaan untuk mengimbangi antara dua fitrah manusia ini akan menghasilkan ketenangan batin dan kehidupan yang tenang. Tasawuf menawarkan ajaran kepada manusia untuk menjadi manusia yang sempurna. Antaranya dengan mempunyai sikap mental muhasabah (muhasabah diri) terhadap tingkah laku yang bertentangan dengan kehendak Allah, dan sentiasa melakukan muraqabah iaitu sentiasa merasa diperhatikan dan dilihat oleh Allah agar sentiasa berhati-hati dalam melakukan sesuatu.

Jadi apakah sikap mental dan kesegeraan muraqabah?

Memahami Muraqabah

Muraqabah secara etimologi (bahasa) berasal dari bahasa Arab, yaitu menjaga atau mengawasi. Sedangkan menurut istilah muraqabah ialah perasaan yang dirasakan selalu diawasi atau sentiasa berada di bawah pengawasan Allah.

Pengertian Muraqabah Menurut Ulama

1. Menurut Imam al-Qusyairi, muraqabah ialah keadaan seseorang yang meyakini sepenuh hati bahawa Allah sentiasa melihat dan mengawasi makhluk-Nya.

2. Menurut Syaikh Ibrahim bin Khawas, muraqabah ialah kebersihan segala amalan sama ada rahsia atau terang-terangan hanya kepada Allah.

Sikap Mental Muqarabah

Sikap muraqabah akan memberi kesedaran kepada diri dan jiwa bahawa dirinya sentiasa diperhatikan dan dilihat oleh Allah pada bila-bila masa dan dalam apa jua keadaan. Sehingga dengan kesedaran ini seseorang akan meneliti apa yang telah dilakukannya dalam kehidupan seharian, sama ada mengikut kehendak Allah atau malah menyimpang dari apa yang telah ditentukanNya.

Jika sikap mental muqarabah tertanam dalam kesedaran dan sentiasa memandang Allah dengan hati dan dia sedar bahawa Allah sentiasa memandangnya dengan penuh perhatian, maka orang itu akan lebih yakin untuk mengamalkan dan melakukan apa sahaja yang diredhai Allah sehingga agar fikirannya lebih terbuka untuk dapat mendekatkan diri kepada Allah, dan matlamat menjadi Insan Kamil akan tercapai.

Kesegeraan Muraqabah

1. Satu perkara yang pasti dari wujudnya akhlak seperti ini ialah ibadah yang optimum yang dilakukan seseorang dan sejauh mana dia daripada kemaksiatan. Kerana dia sedar bahawa Allah sentiasa memerhati dan memerhatinya.

2. Rasa dekat dengan Allah. Perasaan ini akan menyebabkan cinta yang membara untuk bertemu denganNya. Dia juga akan melihat dunia hanya sebagai ladang untuk mengaut pahala di akhirat kelak, bertemu dengan Kekasih iaitu Allah

3. Akan mempunyai firasat yang betul.

Wednesday

Fitnah Akhir Zaman - Muncul Generasi Ruwaibiddah



 Muncul Generasi Ruwaibidhah, Zaman Yang Diperingatkan oleh Rasul

Amaran tentang masa yang akan datang apabila manusia dipenuhi dengan pelbagai tipu daya.


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَيَأْتِي عَلَى النَّاسِ سَنَوَاتٌ خَدَّاعَاتُ يُصَدَّقُ فِيهَا الْكَاذِبُ وَيُكَذَّبُ فِيهَا الصَّادِقُ وَيُؤْتَمَنُ فِيهَا الْخَائِنُ وَيُخَوَّنُ فِيهَا الْأَمِينُ وَيَنْطِقُ فِيهَا الرُّوَيْبِضَةُ قِيلَ وَمَا الرُّوَيْبِضَةُ قَالَ الرَّجُلُ التَّافِهُ فِي أَمْرِ الْعَامَّةِ.

 (رواه ابن ماجة)

Dari Abu Hurairah رضي الله عنه berkata, Rasulullahﷺ bersabda: “Akan datang tahun-tahun penuh dengan kedustaan yang menimpa manusia, pendusta dipercaya, orang yang jujur didustakan, amanat diberikan kepada pengkhianat, orang yang jujur dikhianati, dan Ruwaibidhah turut bicara.” Lalu beliau ditanya, “Apakah al-ruwaibidhah itu?” Beliau menjawab,“Orang-orang bodoh yang mengurusi urusan perkara umum” (HR Ibnu Majah).

Hadis ini diriwayatkan oleh Ibn Majah dalam Sunannya, bab syiddatu al-zaman (masa susah) nombor 4026. Sanadnya muttashil (bersambung), tetapi pada mutu periwayatannya terdapat dua perawi yang bermasalah, iaitu Ishaq bin Abi. Al-Furat dari masyarakat Kibar al-Furat.tabi'in (generasi lama tabi'in) diulas oleh Maslamah bin Qasim, Ibn Hajar al-Asqalani dan Al-Dzahabi sebagai perawi majhul (tidak dikenali). Juga seorang perawi bernama Abdul Malik bin Qudamah bin Ibrahim dari generasi tabi' at-tabi'in, yang Abu Hatim mengulasnya sebagai dha'if al-Hadith (hadis dhaif), bahkan Al-Nasa'i mengulasnya laisa. bi al-qawi (tidak kuat). Imam Al-Dzahabi dan Ibn Hajar al-Asqalani menganggapnya lemah (da'if). Jadi, dari segi kualiti, Hadis ini dikategorikan sebagai Hadis dha'if.

Namun selain riwayat di atas dari sahabat Abu Hurairah رضي الله عنه, Imam Ahmad juga meriwayatkan hadis dari dua jalan yang berbeda, yaitu dari sahabat Abu Hurairah ra dalam Musnad Abi Hurairah bab no. 7571 dan daripada Anas bin Malik ra dalam bab Musnad Anas bin Malik. Hadis dari jalan Abu Hurairah رضي الله عنه sebagai berikut::

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّهَا سَتَأْتِي عَلَى النَّاسِ سِنُونَ خَدَّاعَةٌ يُصَدَّقُ فِيهَا الْكَاذِبُ وَيُكَذَّبُ فِيهَا الصَّادِقُ وَيُؤْتَمَنُ فِيهَا الْخَائِنُ وَيُخَوَّنُ فِيهَا الْأَمِينُ وَيَنْطِقُ فِيهَا الرُّوَيْبِضَةُ قِيلَ وَمَا الرُّوَيْبِضَةُ قَالَ السَّفِيهُ 

يَتَكَلَّمُ فِي أَمْرِ الْعَامَّة

. (رواه أحمد)

“Dari Abu Hurairah رضي الله عنه berkata, Rasulullahﷺ  bersabda: “Sesungguhnya akan datang kepada manusia tahun-tahun tipu daya, di mana orang-orang yang berdusta dipercayai dan orang-orang yang jujur ​​ditipu, orang-orang yang mengkhianati diberi kepercayaan, sedangkan orang-orang yang berdusta ditipu. amanah dikhianati, dan di dalamnya juga terdapat al-ruwaibidhah." Ditanya, "Apakah al-ruwaibidhah itu wahai Rasulullah?" Beliau bersabda: “Itulah orang bodoh yang bercakap (memberi fatwa) dalam urusan manusia” 

(HR Ahmad).

Hadis ini diriwayatkan daripada Abu Hurairah رضي الله عنه dengan kualiti yang sama, walaupun sebahagian perawi yang terkandung dalam hadis ini berbeza dengan hadis pertama. Malah dinilai tsiqah (boleh dipercayai) dan dhabit (kuat hafalan), dua orang perawi didapati dha'if seperti yang dijelaskan di atas. Sedangkan Hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dari jalan Anas bin Malik رضي الله عنه adalah sebagai berikut:

 عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ أَمَامَ الدَّجَّالِ سِنِينَ خَدَّاعَةً يُكَذَّبُ فِيهَا الصَّادِقُ وَيُصَدَّقُ فِيهَا الْكَاذِبُ وَيُخَوَّنُ فِيهَا الْأَمِينُ وَيُؤْتَمَنُ فِيهَا الْخَائِنُ وَيَتَكَلَّمُ فِيهَا الرُّوَيْبِضَةُ قِيلَ وَمَا الرُّوَيْبِضَةُ قَالَ الْفُوَيْسِقُ يَتَكَلَّمُ فِي أَمْرِ الْعَامَّةِ. (رواه أحمد)

“Dari Anas bin Malik رضي الله عنهRasulullahﷺ  bersabda, “Sebelum kemunculan Dajjal akan ada beberapa tahun kemunculan penipu, sehingga orang yang jujur ​​dibohongi, sedangkan pendusta dibenarkan. Orang yang diberi amanah dikhianati, sedangkan orang yang suka mengkhianati dipercayai, dan al-ruwaibidhah bersuara,” seseorang bertanya, apakah ruwaibidhah itu? Rasulullahﷺ bersabda, “Orang fasik membicarakan perkara umum” 

(HR Ahmad).

Selain Hadis yang disebutkan di atas, terdapat Hadis lain yang membicarakan hal ini, maka menurut kajian penulis, dengan melihat beberapa saluran yang ada, Hadis yang membicarakan ini dapat dikategorikan sebagai Hadis hasan li-ghairihi (Hasan kerana daripada sokongan daripada saluran lain). Perkara yang sama dinyatakan oleh pengkritik Hadis, Syuaib Al-Arnauth, dalam Ta'liq Musnad Ahmad no. 7912, yang menilai riwayat Ibn Majah sebagai Hadis hasan, bahkan Ibn Hajar al-Asqalani mengulas sanad dengan jayyid (baik).Bahkan kritikus men-shahih-kan riwayat Ibnu Majah sebagaimana termaktub dalam Shahih wa Dha’if Sunan Ibni Majah no. 4036. Maka, Hadits ini dapat dijadikan sebagai dalil-argumentasi. Terlebih lagi, hal yang dibicarakan terkait dengan pesan moral dan perintah menjauhkan diri dari sifat-sifat tercela.

Penjelasan tentang kandungan hadis

Imam Al-Suyuthi menjelaskan, maksud perkataan al-khada' dalam Hadis di atas ialah "Al-Khadda' al-makru wa al-hilatu, wa idhafatu al-khadda' ila as-sanawat majaziyah wal-muradu ahlu as- sanawati" (Al Khadda' bermaksud khianat dan tipu daya. Pertautan Al Khadda' dengan al-sanawat (tahun) adalah bentuk kiasan/majaz, bermaksud orang yang hidup pada tahun-tahun tersebut) 

(Syarh Sunan Ibni Majah, 1/292). Manakala kata al-ruwaibidhah, merupakan bentuk tashghir (pengurangan) daripada al-rabidh yang bermaksud melutut. Kemudian perkataan al-rabidh yang asalnya bererti melutut dipinjam untuk kegunaannya (isti'arah) menjadi makna lain iaitu kedudukan yang rendah (inferior). Seolah-olah menggambarkan orang yang melutut sebagai seorang yang rendah kemampuan dan ilmunya, tetapi banyak bercakap dan mengeluarkan kenyataan tanpa berlandaskan ilmu yang secukupnya dan dipandang baik oleh pemujanya, sehingga memberi pengaruh dan impak yang luas.

 

Selanjutnya Imam Al-Suyuthi menyatakan “Qauluhu wa yanthiq fiha al-ruwaibidhah tafsiruhu ma marra min Hadith Anas رضي الله عنه ’; 

(Sabdanya "Dan ar-ruwaibidhah bercakap", penjelasannya sebagaimana disebutkan dalam Hadis Anas رضي الله عنه . : “Kami bertanya: Wahai Rasulullah, apakah yang dilihat oleh orang-orang sebelum kami?” Baginda bersabda: “Rajanya (pemimpin) datang daripada orang-orang kecil di antara kamu, yang melakukan perbuatan keji ialah orang-orang kamu yang besar, dan berilmu 

(Al- Rajul Al-Tafih).

Al-Ruwaibidhah ialah satu bentuk tasghir (pengurangan) rabidhah, iaitu orang yang lemah, yang berlutut kepada orang mulia yang memahami urusan, kemudian dia duduk untuk mendapatkan sesuatu daripadanya) 

(Syarah Sunan Ibni). 

Ibnu Majah, 1/292).Penjelasan di atas menegaskan Hadits ini memberikan informasi beberapa hal. Pertama, memberi peringatan tentang bahaya dan dampak berbicara tanpa landasan ilmu.  Sebagaimana ditegaskan Allah dalam:

"Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu."

 (Qs Al-Baqarah: 168)

"Ia hanya menyuruh kamu melakukan kejahatan dan perkara-perkara yang keji, dan (menyuruh) supaya kamu berkata (dusta) terhadap Allah apa yang kamu tidak ketahui (salah benarnya)."

  (Qs Al-Baqarah: 169)

"Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya".

(Qs Al-Isra’: 36). 

Kedua, penjelasan pentingnya sifat jujur sekaligus peringatan keras bahaya dusta, yang selaras dengan sabda Rasulullahﷺ dari Abdullah bin Mas’ud رضي الله عنه yang artinya: “Hendaknya kalian bersikap  jujur, karena kejujuran menuntun kepada kebaikan, dan kebaikan itu menuntun ke surga. Bila seseorang terus bersikap jujur dan berjuang keras melaksanakannya, ia akan dicatat di sisi Allah  sebagai orang yang jujur (shidiq). Jauhilah kedustaan, karena ia menyeret kepada keburukan, dan  keburukan menjerumuskan ke neraka. Bila seseorang terus berdusta dan mempertahankannya, maka ia akan dicatat di sisi Allah sebagai pendusta” 

(HR Muslim).

Ketiga, Hadits ini menjelaskan, hendaknya seseorang memilih pemimpin yang memiliki kualifikasi dan kemampuan, baik ilmu, amanah, dan kejujuran, di samping pertimbangan lainnya. Keempat, Hadits ini menunjukkan jalan keluar ketika menghadapi situasi kacau semacam itu dengan kembali kepada ilmu (Al-Qur’an dan Al-Sunnah) dan ulama. Kelima, Hadits ini mengingatkan pentingnya menjaga amanah dan bahaya menyia-nyiakannya, di mana sejalan dengan penjelasan Imam Ibnu Rajab Al-Hanbali: ‘

 (Kandungan yang tertera dalam Hadits ini berupa tanda-tanda datangnya kiamat kembali pada persoalan-persoalan banyaknya urusan yang diserahkan pada yang bukan ahlinya, seperti sabda Rasulullahﷺ pada orang yang bertanya tentang arti al-Sa’ah (kiamat-kehancuran): “(yaitu) Jika urusan diserahkan pada yang bukan ahlinya, maka tunggulah saat kehancurannya)” 

(Jami’ al-‘Ulum wa al-Hikam, 1/139).

Kesimpulan

Hadis ini memberi peringatan akan datangnya suatu zaman, di mana manusia dipenuhi dengan pelbagai tipu daya dan tipu daya, serta pembohongan (hoax). Gambar ini digunakan oleh Rasulullahﷺ sebagai tanda dekatnya hari kiamat, di mana banyak pendusta digambarkan sebagai orang yang jujur. Sebaliknya, orang yang jujur ​​dihukum sebagai pendusta, pengkhianat dilihat sebagai boleh dipercayai, dan dialu-alukan seperti pahlawan. Sedangkan orang yang amanah dianggap pengkhianat dan dijenayahkan, dan orang yang bodoh pula diberi kepercayaan untuk menjaga masalah masyarakat. Akibatnya, berlaku ketidaktentuan, huru-hara (chaos) dan kemusnahan. 

Wallahu a'lam bis-shawab.


Allah 

رضي الله عنه

Tuesday

Teguhlah dengan Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah.


   " BERPEGANG TEGUHLAH KEPADA AQIDAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH "

 Marilah sama-sama kita meningkatkan ketakwaan kepada Allahﷻ dengan penuh ketaatan, keyakinan dan keikhlasan. Iaitu dengan melakukan segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Mudah-mudahan kita menjadi insan yang bertaqwa seterusnya selamat dan berjaya di dunia serta di akhirat.

Pada hari yang mulia ini marilah sama-sama kita menghayati khutbah yang bertajuk: “Berpegang Kepada Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah”. Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah merupakan pegangan yang dominan di kalangan masyarakat Islam hampir diseluruh dunia khususnya di rantau Asia Tenggara termasuk negara kita Malaysia. Malaysia di antara negara yang menjadikan Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah sebagai pegangan rasmi masyarakat Islam di negara ini berdasarkan keputusan dan pengamalan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan dan para mufti serta ahli-ahli Jawatankuasa Fatwa Seluruh Malaysia. Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bersidang pada 5 Mei 1996 telah menetapkan bahawa:

“Umat Islam di Malaysia hendaklah hanya mengikut ajaran Islam yang berasaskan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dari segi Aqidah, Syariah dan Akhlak”.

Istilah Ahli Sunnah Wal Jamaah berasal daripada dua patah  perkataan iaitu “ahl al-Sunnah” dan “al-Jamaah” yang memberi maksud golongan yang mengikuti pegangan Rasulullahﷺ atau mengikuti jalan hidup Rasulullahﷺ

dan jamaah para sahabat terutamanya para khulafa’ al- Rasyidin yang dididik oleh Rasulullahﷺ. Ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah meliputi ajaran-ajaran Islam mengenai akidah, syariah dan akhlak yang dibawa semenjak zaman Rasulullahﷺ serta para sahabat Rasulullahﷺ. Istilah Ahli Sunnah Wal Jamaah diambil dan dirumus oleh ulama berdasarkan riwayat hadis. Daripada Abdullah bin Amr R.A bahawa Rasulullahﷺ bersabda:

 “Sesungguhnya telah berpecah Bani Israil kepada tujuh puluh dua (72) kelompok. Manakala umatku akan berpecah kepada tujuh puluh tiga (73) kelompok di mana kesemuanya akan ke neraka kecuali satu (1) kelompok. Mereka bertanya: Siapakah mereka itu wahai Rasulullah? Baginda s.a.w. menjawab: Mereka adalah golongan yang berpegang kepada ajaranku dan para sahabatku.

(Riwayat at- Tirmidzi)

Berdasarkan riwayat hadis tersebut dan riwayat-riwayat lain yang seerti dengannya, para ulama telah membuat kesimpulan bahawa maksud mereka yang mengikut sunnah Rasulullahﷺ dan para sahabat ialah golongan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah satu pegangan yang berakar umbi dari ajaran yang dibawa oleh Rasulullahﷺ. dan para sahabat Rasulullahﷺ. Kemudian, disusun dengan lebih bersistem dan teguh oleh dua tokoh imam Ahli Sunnah Wal Jamaah iaitu Imam Abu al-Hassan al-Ash’ari dan Imam Abu Mansur al-Maturidi.

Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah disifatkan sebagai ajaran yang betul, lurus, selamat, jelas dan tiada kekeliruan di dalamnya. Sementara ajaran-ajaran lain disifatkan sebagai ajaran yang keliru, menyeleweng dan mempunyai kecenderungan yang jauh daripada ajaran yang berasaskan al-Quran dan al-Sunnah. Antara ciri-ciri pegangan Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah ialah:

Pertama :

Berpegang dan mentafsirkan hukum-hukum Islam berdasarkan kepada sumber perundangan utama iaitu al-Quran, al-Sunnah, Ijmak dan Qias tanpa menolak atau mengurangkan peranan salah satu darinya.

Kedua :

Berpegang kepada ajaran Islam yang meliputi perkara mengenai Iman iaitu akidah, Islam iaitu syarak dan Ihsan iaitu akhlak.

Ketiga :

Berpegang kepada al-Quran yang dihimpunkan oleh para sahabat terutamanya al-Quran yang dikenali sebagai Mashaf Uthmani serta berpegang kepada al- Sunnah terutamanya hadis-hadis yang dihimpunkan oleh imam-imam besar hadis seperti Imam Bukhari, Imam Muslim, Imam Tirmidzi, Imam Abu Daud, Imam an- Nasa’ie, Imam Ibnu Majah dan imam-imam lain yang diiktiraf.

Keempat : Berkepercayaan bahawa para sahabat kesemuanya bersikap benar dan adil tanpa mengkufurkan salah seorang dari mereka. Terutamanya, para khulafa’ al- Rasyidin iaitu Saidina Abu Bakar as-Siddiq R.A, Saidina Umar al-Khattab R.A, Saidina Uthman bin ‘Affan R.A dan Saidina Ali bin Abi Talib R.A.

Kelima : Percaya dan beriman kepada perkara ghaib terutamanya yang sabit melalui al-Quran dan al-Sunnah seperti siksaan azab kubur, pembalasan syurga, neraka dan sebagainya.

Keenam : Tidak mengkufurkan saudara se-Islam atau yang berkiblatkan Kaabah (ahl al-Qiblah) dengan mudah  kecuali dengan pertimbangan ilmu atau hujjah yang kuat  dan sikap yang adil.

Ketujuh : Kesederhanaan dalam kepercayaan dan pengamalan iaitu tidak terlalu ekstrem dan tidak terlalu cuai. Adapun fahaman-fahaman lain yang dipelopori oleh beberapa golongan seperti Syiah, Rafidhah, Khawarij, Qadariyyah, Murji’ah, Jahmiyyah dan sebagainya telah menyalahi sebahagian atau semua daripada perkara di atas. Seperti menolak al-Quran dan al-Sunnah, mentafsirkan Islam berdasarkan akal semata-mata dan kehendak nafsu, mengkufurkan para sahabat, bersikap ekstrem dan sebagainya. Justeru, fahaman dan ajaran seperti yang disebutkan di atas tertolak dan tidak tergolong di dalam kelompok Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Pendirian pihak berkuasa dan institusi Islam di Malaysia dalam menetapkan Ahli Sunnah Wal Jamaah sebagai pegangan rasmi tidak lain adalah bertujuan untuk dijadikan sebagai panduan dan pegangan hidup serta pengamalan masyarakat Islam di negara ini. Ternyata sikap ini turut memberi impak positif yang berpanjangan dalam menyatupadukan umat dan mengukuhkan perpaduan serta kestabilan negara ini.

Oleh itu, sebarang usaha untuk memasukkan ajaran dan fahaman yang berlainanan daripada Ahli Sunnah Wal Jamaah dan berlainan daripada pengamalan biasa masyarakat Islam di negara ini dianggap sebagai usaha untuk memecahbelahkan masyarakat, mengacau-bilaukan kestabilan serta keharmonian negara.

Diharapkan kerjasama daripada seluruh masyarakat Islam di negeri ini untuk sama-sama membenteraskan ajaran dan fahaman yang menyalahi akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah sebagai menyahut seruan Allah selari dengan konsep tolong-menolong dalam membuat perkara kebajikan dan taqwa.

Kesimpulan Pentingnya kita menjaga Aqidah dan Tauhid.

Pertama : Aqidah dan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah satu-satunya akidah dan pegangan yang diyakini dan jaminan selamat daripada azab api neraka oleh Rasulullahﷺ.

Kedua : Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah pegangan rasmi institusi dan masyarakat Islam di negara ini yang perlu dipegang dan dipertahankan.

Ketiga : Sebarang ajaran, fahaman, pegangan atau ideologi yang bercanggah dan menyeleweng daripada Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah hendaklah dicegah dan dijauhi sebagaimana yang difatwakan oleh Majlis Agama atau Jabatan Mufti negeri-negeri seluruh Malaysia.

Keempat : Segala ajaran dan fahaman baru yang mengelirukan perlulah dirujuk kepada Majlis Fatwa Kebangsaan, Jabatan Mufti negeri-negeri dan alim ulama bertauliah serta institusi-institusi Islam yang diiktiraf oleh pihak berkuasa.

Firman Allahﷻ dalam Surah Al-An’am ayat 116 yg bermaksud:

"Engkau menuruti kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkan engkau daripada jalan Allah, mereka tidak lain hanyalah menurut sangkaan semata-mata dan mereka tidak lain hanyalah berdusta”.

 (Al-An’am: 116)

Rasulullahﷺ                                                               Allah