Thursday

Sucikan Hati Dengan Mengingati Allah.

Sucikan Hati Dengan Mengingati Allah.

 9 Cara Mensucikan Hati Dengan Mengigati  Allah.

Rasulullahﷺ bersabda: “Setiap sesuatu ada pengilap, dan penggosok hati ialah zikir kepada Allah. Tidak ada yang lebih mujarab dalam menyelamatkan seseorang daripada azab Allah daripada berzikir kepada Allah.”

(Sahih Imam Ahmad)

Jadi Berikut adalah 9 cara untuk membersihkan hati kita dengan mengingati Allah:

 1. Utamakan solat 5 waktu.

Allah suka bahawa kita mengutamakan tindakan-tindakan yang Dia kehendaki daripada kita: “…Hamba-Ku mendekati-Ku dengan tiada yang lebih Aku cintai daripada apa yang telah Aku wajibkan ke atasnya…”

Nabi ditanya, "Amalan apakah yang paling dicintai oleh Allah?" Baginda menjawab, “Untuk menunaikan solat pada waktu-waktu yang telah ditetapkan awalnya” 

(Sahih Bukhari).

2. Membaca Al-Quran dengan Kefahaman.

Al-Quran adalah risalah Allah kepada manusia. Ia dihantar untuk membimbing dan menyembuhkan hati kita. Ia dihantar untuk direnungkan: 

"Sesungguhnya Kami menurunkannya sebagai Al-Quran dalam bahasa Arab, supaya kamu memahaminya" 

(Quran 12:2).

3. Bacalah "kalimat yang paling disayangi oleh Allah".

Rasulullahﷺ bersabda, “Kalimat yang paling disukai Allah ada empat: 

Subhanallah (سبحان الله ), 

Al-Hamdulillah (ٱلْحَمْدُ لِلّٰهِ), 

La ilaha illa-Allah (لا إله إلا الله)

Allahu Akbar (الله أكبر). 
Tidak ada salahnya bagi kamu yang mana di antara mereka kamu mulakan (sedang mengingati Allah). 
(Sahih Muslim)


4. Berdoalah kepada Allah dengan Nama-nama-Nya yang Indah

"Dan nama-nama yang paling indah adalah kepunyaan Allah, maka serulah Dia dengan nama-nama itu"

 (Quran 7:180). 

Anda boleh katakan sebagai contoh, Ya Rahman (Yang Maha Penyayang), kasihanilah saya; Ya Ghaffar (Yang Maha Pengampun), ampunilah aku, dsb.

Mohon ampun kepada Allah dengan mengucapkan "Astaghfirullah" (Saya memohon ampun kepada Allah)

Rasulullahﷺ mengajarkan bahawa memohon ampun kepada Allah menggilap hati: “Kadang-kadang saya melihat selubung di hati saya, dan saya memohon ampun kepada Allah seratus kali dalam sehari.”

“Sesungguhnya seorang mukmin apabila melakukan dosa, maka timbullah noda hitam di hatinya. Jika dia bertaubat dan meninggalkan maksiat dan beristighfar, nescaya hatinya akan digilap, tetapi jika dia bertambah dosa, maka bertambahlah hitamnya. Demikianlah penutup yang Allah sebutkan di dalam kitabnya: “Tidak, tetapi dalam hati mereka ada penutup disebabkan apa yang mereka usahakan.

[Qur’an 83:14]”

5. Berdoalah kepada Allah untuk segala keperluanmu.

Rasulullahﷺ bersabda, “Doa itu adalah ibadah.”

Kemudian Dia (ﷺ) membaca (ayat 40:60), 


“Dan Tuhanmu berfirman: ‘Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu.’ ”

 (Quran 40:60)

6. Rasulullah ﷺ menjelaskan cara terbaik untuk berdoa:

"Apabila salah seorang di antara kamu berdoa, hendaklah dia memulai dengan memuji Allah, kemudian hendaklah dia berselawat ke atas Nabi, kemudian hendaklah dia bertanya apa yang dia suka selepas itu." Kemudian seorang lelaki lain berdoa selepas itu, dan dia memuji Allah dan berselawat ke atas Nabi. Nabi bersabda: “Wahai ahli ibadah, bertanyalah maka kamu akan dikabulkan.”

7. Selawat ke atas Rasulullahﷺ


“Allah dan malaikat-malaikat-Nya berselawat ke atas Nabi: Wahai orang-orang yang beriman! Bersholawatlah kamu untuknya dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya” 

(QS. 33:56).

Mengucapkan “Allahummah Salli Ala Sayyidinaa Muhammad” atau “Allahumma Salli Ala Nabiyunna Muhammad” (Ya Allah limpahkanlah rahmat kepada junjungan kami/ nabi Muhammad) adalah cara mudah untuk mendapatkan keberkatan, meningkatkan kedudukan rohanimu, dan mendekatkan diri kepada Tuhanmu. Anda tidak perlu berwudhu untuk melakukan ibadah ini.

Rasulullahﷺ bersabda: 

“Barangsiapa berselawat ke atasku satu kali, maka Allah akan berselawat ke atasnya sepuluh kali ganda dan menghapuskan darinya sepuluh kesalahan dan mengangkatnya sepuluh darjat.”

8. Fikirkan Fikiran Positif Tentang Allah

Ingatlah Rahmat-Nya, Pertolongan-Nya, Hikmah-Nya, Kasih-Nya, dan Kebaikan-Nya. Ingatkan diri anda tentang Hadis Qudsi ini: “Aku kepada hamba-Ku sebagaimana yang dia harapkan daripada-Ku. Aku bersamanya apabila dia ingat kepada-Ku. Jika dia ingat kepada-Ku di dalam hatinya, Aku ingat dia kepada-Ku, dan jika dia ingat kepada-Ku dalam satu majelis, Aku akan menyebutnya dalam majelis yang lebih baik daripadanya, dan jika dia mendekatkan diri kepada-Ku sejengkal, Aku akan lebih dekat kepadanya. sejengkal tangannya, dan jika dia mendekatkan diri kepada-Ku sejengkal, Aku akan mendekatkan kepadanya sedepa, dan jika dia datang kepada-Ku dengan berjalan, maka Aku akan segera kepadanya.”

9. Bersyukurlah kepada Allah atas kurniaanNya kepada anda.

Setiap malam, fikirkan 3 perkara yang anda bersyukur kepada Allah. Anda juga boleh memikirkan bahagian terbaik hari anda. Dengan memfokuskan fikiran anda pada perkara yang berjalan lancar pada hari anda, anda mengira berkat anda.

Allah menghubungkan mengingati-Nya dengan bersyukur kepada-Nya: 

“Ingatlah kepada-Ku niscaya Aku ingat kepadamu. Bersyukurlah kepada-Ku dan janganlah kamu mengingkari Aku.” 

(Quran 2:152)

Allah menggambarkan hati yang bersih sebagai bersyukur: 



“Allah tidak mahu membebankan kamu dengan kesusahan. Sebaliknya, Dia ingin membersihkan kamu; dan untuk menyempurnakan nikmat-Nya kepadamu; dan supaya kamu bersyukur.”

 (Quran 5:6)