Perkahwinan bermaksud rumah tangga, yang tiangnya adalah Adam dan Hawa, dari mana keluarga dan keturunan berasal, kemudian rumahtangga, kemudian masyarakat, tidak lama kemudian diikuti oleh pelbagai bangsa dan negara bertunas. Allah Yang Maha Mulia dan Maha Tinggi telah menetapkan mengenai fakta ini, yang boleh diterjemahkan sebagai,
وَهُوَ الَّذِيْ خَلَقَ مِنَ الْمَاۤءِ بَشَرًا فَجَعَلَهٗ نَسَبًا وَّصِهْرًاۗ وَكَانَ رَبُّكَ قَدِيْرًا
“Dan Dialah yang telah menciptakan manusia dari air, kemudian Dia menciptakan daripadanya dua jenis keturunan: keturunan dan perkawinan. Tuhanmu Maha Kuasa.”
(Bab al Furqan/Ayat:54)
Mushaharah ialah ikatan kekeluargaan yang terjalin melalui perkahwinan, seperti menantu, bapa mertua, abang ipar, dan sebagainya. Perkahwinan adalah benteng yang boleh menindas nafsu seks manusia yang liar, menahan nafsu duniawinya, melindungi kehormatannya dan mengelakkannya daripada terjerumus ke dalam lubang maksiat dan kemungkaran.
Kita telah melihat bagaimana Al-Quran membangkitkan dari setiap pasangan perasaan saling memerlukan, dan menyempurnakan ketidaksempurnaan pasangan lain. Pada asasnya, wanita adalah seperti cabang lelaki, dan lelaki adalah seperti akar untuk wanita. Oleh itu, akar akan sentiasa memerlukan cawangannya, dan cawangan akan sentiasa memerlukan akarnya. Mengenai hakikat ini, Allah Ta'ala telah menetapkan, yang boleh diterjemahkan sebagai;
هُوَ الَّذِيْ خَلَقَكُمْ مِّنْ نَّفْسٍ وَّاحِدَةٍ وَّجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ اِلَيْهَاۚ فَلَمَّا تَغَشّٰىهَا حَمَلَتْ حَمْلًا خَفِيْفًا فَمَرَّتْ بِهٖ ۚفَلَمَّآ اَثْقَلَتْ دَّعَوَا اللّٰهَ رَبَّهُمَا لَىِٕنْ اٰتَيْتَنَا صَالِحًا لَّنَكُوْنَنَّ مِنَ الشّٰكِرِيْنَ
“Dia-lah Allah – yang menciptakan kamu dari diri yang satu, dan daripadanya Dia menjadikan pasangannya, supaya dia merasa senang kepadanya.”
(Bab Al A’raf/Ayat: 189)
Satu makhluk tunggal dalam ayat ini merujuk kepada Adam, dan pasangannya ialah Hawa. Oleh itu, dalam Islam, perkahwinan bukan sekadar alat untuk memelihara kewujudan manusia, tetapi lebih daripada itu, ia bertujuan untuk melaksanakan perintah Allah -Maha Suci dan Maha Tinggi- seperti dalam ayat-Nya, yang boleh diterjemahkan sebagai;
وَاِنْ خِفْتُمْ اَلَّا تُقْسِطُوْا فِى الْيَتٰمٰى فَانْكِحُوْا مَا طَابَ لَكُمْ مِّنَ النِّسَاۤءِ مَثْنٰى وَثُلٰثَ وَرُبٰعَ ۚ فَاِنْ خِفْتُمْ اَلَّا تَعْدِلُوْا فَوَاحِدَةً اَوْ مَا مَلَكَتْ اَيْمَانُكُمْ ۗ ذٰلِكَ اَدْنٰٓى اَلَّا تَعُوْلُوْاۗ
“Dan jika kamu khawatir tidak akan mampu berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yatim (bilamana kamu menikahinya), maka nikahilah perempuan (lain) yang kamu senangi: dua, tiga atau empat. Tetapi jika kamu khawatir tidak akan mampu berlaku adil, maka (nikahilah) seorang saja, atau hamba sahaya perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu lebih dekat agar kamu tidak berbuat zalim..”
(Surah An Nisa: 3)
Di bawah ajaran Islam, pasangan boleh menjalani kehidupan mereka secara sinergi dan bersatu dalam segala-galanya; perasaan mereka, hati dan motivasi mereka, cita-cita dan matlamat akhir mereka, dsb.:
Salah satu keagungan Al-Qur’an dan tanda kesempurnaannya adalah kita dapat melihat semua makna tersebut, baik yang sudah disebut atau belum, tercermin dalam sebuah ayat, yaitu;
اُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ اِلٰى نِسَاۤىِٕكُمْ ۗ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَاَنْتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ ۗ عَلِمَ اللّٰهُ اَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُوْنَ اَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ ۚ فَالْـٰٔنَ بَاشِرُوْهُنَّ وَابْتَغُوْا مَا كَتَبَ اللّٰهُ لَكُمْ ۗ وَكُلُوْا وَاشْرَبُوْا حَتّٰى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْاَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْاَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِۖ ثُمَّ اَتِمُّوا الصِّيَامَ اِلَى الَّيْلِۚ وَلَا تُبَاشِرُوْهُنَّ وَاَنْتُمْ عَاكِفُوْنَۙ فِى الْمَسٰجِدِ ۗ تِلْكَ حُدُوْدُ اللّٰهِ فَلَا تَقْرَبُوْهَاۗ كَذٰلِكَ يُبَيِّنُ اللّٰهُ اٰيٰتِهٖ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُوْنَ
“ Dihalalkan bagimu pada malam hari puasa bercampur dengan istrimu. Mereka adalah pakaian bagimu, dan kamu adalah pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahwa kamu tidak dapat menahan dirimu sendiri, tetapi Dia menerima tobatmu dan memaafkan kamu. Maka sekarang campurilah mereka dan carilah apa yang telah ditetapkan Allah bagimu. Makan dan minumlah hingga jelas bagimu (perbedaan) antara benang putih dan benang hitam, yaitu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa sampai (datang) malam. Tetapi jangan kamu campuri mereka, ketika kamu beriktikaf dalam masjid. Itulah ketentuan Allah, maka janganlah kamu mendekatinya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepada manusia, agar mereka bertakwa.”
(Surah Al Baqarah/Ayat: 187)
Maksud Sakina, Mawadda, dan Rahmah
Al-Quran telah menggambarkan tentang ikatan naluri dan emosi antara suami dan isteri, sebagai salah satu tanda kebesaran Allah dan nikmat-Nya yang tidak terhitung. Allah yang Maha Mulia dan Maha Tinggi telah menetapkan, yang boleh diterjemahkan sebagai;
وَمِنْ اٰيٰتِهٖٓ اَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِّنْ اَنْفُسِكُمْ اَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوْٓا اِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَّوَدَّةً وَّرَحْمَةً ۗاِنَّ فِيْ ذٰلِكَ لَاٰيٰتٍ لِّقَوْمٍ يَّتَفَكَّرُوْنَ
“Dan di antara tanda-tanda (kebesaran)-Nya ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia menjadikan di antaramu rasa kasih dan sayang. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berpikir..”
(Bab Ar Ruum/Ayat:21)
Kecenderungan seorang suami terhadap isterinya dan kedamaian yang dia rasai daripada bersamanya, dan keterikatan seorang isteri kepada suaminya adalah sesuatu yang wajar dan sesuai dengan naluri mereka. Ayat di atas adalah asas kepada kehidupan yang sentiasa dipenuhi dengan ketenangan. Isteri ibarat tempat berteduh bagi suaminya, setelah seharian bersusah payah mencari rezeki, dan tempat mencari ketenangan setelah penat dan lelahnya. Akhirnya, di tempat ini semua keletihannya akan dibongkar. Memang benar, kepada isterinya, yang sepatutnya menyambutnya dengan penuh kasih sayang, wajah ceria dan senyuman. Pada masa itu, suaminya akan mendapati dalam dirinya, telinga yang mendengarnya dengan baik, hati yang belas, dan percakapan yang menghiburkan.
Sifat-sifat wanita solehah ditekankan dalam tujuan penciptaannya, iaitu menjadi ketenangan bagi lelaki, dengan segala makna perkataan “ketenangan (sakinah)” itu sendiri. Dan untuk ketenangan yang dianggap sepatutnya, ia (baca: wanita) perlu memenuhi beberapa kriteria, yang paling penting iaitu: pemiliknya hendaklah memenuhi sukacita apabila dia melihatnya, ia mampu memelihara keluarga dan hartanya. , ia tidak membenarkan sesiapa yang menentangnya hidup dengannya.
Berkenaan dengan bab Ar Ruum:21 di atas, terdapat beberapa akhlak yang perlu direnungkan:
Salah satu keagungan Al-Qur’an dan tanda kesempurnaannya adalah kita dapat melihat semua makna tersebut, baik yang sudah disebut atau belum, tercermin dalam sebuah ayat, yaitu:
n kedamaian yang dia rasai daripada bersamanya, dan keterikatan seorang isteri kepada suaminya adalah sesuatu yang wajar dan sesuai dengan naluri mereka. Ayat di atas adalah asas kepada kehidupan yang sentiasa dipenuhi dengan ketenangan. Isteri ibarat tempat berteduh bagi suaminya, setelah seharian bersusah payah mencari rezeki, dan tempat mencari ketenangan setelah penat dan lelahnya. Akhirnya, di tempat ini semua keletihannya akan dibongkar. Memang benar, kepada isterinya, yang sepatutnya menyambutnya dengan penuh kasih sayang, wajah ceria dan senyuman. Pada masa itu, suaminya akan mendapati dalam dirinya, telinga yang mendengarnya dengan baik, hati yang belas, dan percakapan yang menghiburkan.
Sifat-sifat wanita solehah ditekankan dalam tujuan penciptaannya, iaitu menjadi ketenangan bagi lelaki, dengan segala makna perkataan “ketenangan (sakinah)” itu sendiri. Dan untuk ketenangan yang dianggap sepatutnya, ia (baca: wanita) perlu memenuhi beberapa kriteria, yang paling penting iaitu: pemiliknya hendaklah memenuhi sukacita apabila dia melihatnya, ia mampu memelihara keluarga dan hartanya. , ia tidak membenarkan sesiapa yang menentangnya hidup dengannya.
Berkenaan dengan bab Ar Ruum:21 di atas, terdapat beberapa akhlak yang perlu direnungkan:
(I): Abu al Hasan al Mawardy berkata tentang maksud ayat tersebut, “supaya kamu beroleh kedamaian pada mereka dan dijadikanNya di antara kamu kasih sayang dan belas kasihan.” (ar Ruum:21) “Ada empat pendapat mengenai ayat ini:
Pertama: bahawa makna Mawaddah (cinta) adalah al Mahabbah (cinta) sedangkan makna ar Rahmah (rahmat) ialah asy Syafaqah (belas kasihan).
Kedua: bahawa makna Mawaddah ialah al Jima’ (hubungan kelamin) dan Rahmah bermaksud al walad (anak).
Ketiga: maksud Mawaddah ialah menyayangi orang yang lebih tua dan Rahmah bermaksud berkasih sayang kepada yang lebih muda.
Keempat: bahawa maksud kedua-dua perkataan itu ialah saling menyayangi antara pasangan (Lihat: (al-Mawardy: an-Nukat Wa al-‘Uyûn).
Ibnu Katsir berkata, “Di antara tanda-tanda kebesaran-Nya yang menunjukkan keagungan dan kesempurnaan kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan wanita untuk menjadi jodohmu, dari kalangan, agar kamu cenderung kepada mereka dan menemukan ketenangan pada mereka. Seandainya Dia menciptakan seluruh anak Adam (manusia) berjenis kelamin laki-laki, dan menciptakan perempuan dari jenis yang lain, misalnya dari jin atau binatang, nescaya tidak akan bersatu hati antara mereka dan isteri-isteri mereka, malah , ia akan menghalau mereka, jika jodoh mereka tergolong dalam jenis lain daripada mereka. Tambahan pula, di antara kesempurnaan rahmat-Nya kepada anak-anak Adam, Dia menjadikan untuk mereka jodoh mereka dari jenis mereka sendiri, dan menciptakan di antara mereka perasaan cinta (mawaddah), iaitu cinta, kasih sayang, dan belas kasihan. Oleh kerana berkemungkinan seorang lelaki mengikat seorang wanita dengannya berdasarkan cinta dan kasih sayangnya kepadanya, maka lelaki itu akan dapat memperoleh zuriat daripadanya, atau dia (wanita itu) memerlukannya untuk memberikan kasih sayang kepadanya , atau untuk menjalin kedekatan hati di antara mereka, dan seterusnya.”
(Lihat: Tafsir Ibnu Katsir)
(II) Mari kita renung sejenak, pada ayat Allah, "dari kaummu sendiri". Isteri adalah manusia yang mulia, di dalamnya terdapat persamaan antara dia dan suami, sedangkan lelaki mempunyai tahap Qiwamah (kepimpinan) terhadap wanita.
(Lihat: Bab al Baqara/Lembu: 228)
Hak kepimpinan yang dimiliki oleh seorang suami tidak semestinya dia boleh bertindak secara berwibawa dan menindas dengan menutup pendapat orang lain (isterinya). Ia seperti tanda lalu lintas yang mengawal perjalanan orang ramai, tetapi bukan untuk menghalangnya. Oleh itu, kepimpinan itu tidak bermaksud untuk mengenepikan peranan wanita dalam menyatakan pendapatnya dan memberi bantuan kepadanya dalam membina keluarga mereka.
(III): Keselamatan, keamanan, dan kestabilan boleh membawa keselamatan kepada anak-anak, yang akan melindungi mereka daripada apa-apa yang boleh mengancam kewujudan mereka dan menyesatkan mereka dari jalan yang lurus, kerana mereka sedang berkembang di dalam "institusi" yang bersih yang bebas daripada rasuah atau campur tangan negatif, di mana hak dan matlamat hidup setiap orang jelas, setiap individu melakukan kewajipannya, sebagaimana sabda Rasulullah saw,
“Setiap kamu adalah pemimpin, dan setiap pemimpin bertanggungjawab atas apa yang dipimpinnya.”
Kepimpinan telah diputuskan, dan setiap individu redha antara satu sama lain, dengan menahan diri daripada melakukan pelanggaran. Ini adalah maksud ketetapan Allah dalam surah
(An Nisaa:34.)
(IV): Setiap suami dan isteri hendaklah menghormati pendapat orang lain. Perlu ada perbincangan yang berlandaskan kasih sayang, tetapi jangan terlalu panjang hingga ke tahap perbahasan. Adalah lebih baik satu pihak mengalah kepada pendapat orang lain jika pendapat lain itu kelihatan lebih kuat, kerana perbincangan objektif yang dipupuk dengan kasih dan sayang akan dapat mengatasi sebarang rintangan demi memelihara rumah tangga yang bahagia.
(V) Cinta dan kasih sayang yang tumbuh pada awalnya sebagaimana sifat yang dikurniakan Allah SWT kepada suami isteri akan bertambah seiring dengan bertambahnya kebaikan dalam diri masing-masing.
Bertentangan dengannya, rasa kasih dan sayang akan berkurangan seiring dengan berkurangnya kebaikan dalam diri mereka berdua kerana secara fitrahnya jiwa akan menyayangi seseorang yang melayannya dengan lemah lembut dan sentiasa berbuat baik kepadanya; lebih-lebih lagi jika orang itu adalah suami atau isteri, antaranya Allah Yang Maha Mulia dan Maha Tinggi telah menciptakan cinta. Yang pasti, cinta itu akan bertambah besar dan lebih kuat. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Dunia itu ibarat perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah."
(VI), kesan terbaik yang diperoleh dari rumah tangga Nabi adalah terpeliharanya hak antara suami dan isteri, semasa hidup mereka, bahkan selepas kematian mereka. Hal ini dapat dilihat dari apa yang dikatakan oleh 'Aisyah – semoga Allah meridhainya- , dia dari isteri tercinta Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam- yang sangat cemburu terhadap Khadijah –semoga Allah meridhainya. -, Isteri pertama Nabi, yang telah meninggal dunia dan yang, dia tidak pernah bertemu. Ia hanya kerana dia sentiasa mengingati kebaikan dan jasanya.
Semoga Allah SWT menjadikan rumahtangga kaum muslimin sebagai rumahtangga yang dipenuhi dengan ketenangan, kasih sayang dan belas kasihan. Dan ia dapat direalisasikan apabila umat Islam kembali kepada ajaran Nabi mereka, dan mengambil contoh dari kehidupan perkahwinannya.
Rujukan: Tsulâtsiyyah al-Hayâh az-Zawjiyyah: as-Sakan, al-Mawaddah, ar-Rahmah oleh Dr.Zaid bin Muhammad ar-Rummany.