Tuesday

Bagaimana Untuk Mendapat Taqwa?


Perkataan Taqwa banyak digunakan dalam iman kita. Ia adalah satu konsep yang perlu untuk kita fahami - kerana ia adalah salah satu hak yang Allah SWT miliki ke atas kita dalam kehidupan ini. 

Perkataan taqwa dalam bahasa Arab diterjemahkan kepada kesedaran. Lebih khusus - ia merujuk kepada kesedaran Allah SWT. Seluruh kewujudan seorang mukmin berakar pada satu konsep: penyerahan sepenuhnya kepada Allah SWT. Perkataan Islam dalam bahasa Arab diterjemahkan kepada penyerahan, dan perkataan Muslim diterjemahkan kepada orang yang tunduk kepada Allah.

Satu detik pengajaran yang indah di zaman para sahabat berlaku di mana Omar Ibn Al Khattab RA bertanya kepada Ubay ibn Kaab RA tentang definisi taqwa. Ubay menjawab dengan bertanya kepada Omar sama ada dia pernah melalui laluan yang penuh dengan duri. Apabila Omar berkata dia melakukannya, Kaab bertanya kepadanya bagaimana dia berjaya melaluinya. Omar menjawab dengan berkata "Saya menyingkap (pakaian saya) dan melakukan yang terbaik (untuk mengelakkan duri). Ubay kemudian berkata "itulah taqwa". Ini adalah cara yang kuat dan indah untuk menerangkan apa itu kesedaran Tuhan. Ia adalah menyedari Allah SWT dalam setiap detik kehidupan kita baik dalam kesulitan mahupun senang.

Berikut adalah 3 cara untuk meningkatkan taqwa anda kepada Allah SWT jika anda sentiasa berusaha untuk berpegang kepada mereka:

1- Mengingati akhirat:

Sentiasa mengingatkan diri kita tentang hari kiamat dan api neraka akan mengawal kita, dan membantu kita mengutamakan Allah dalam semua keadaan.

2- Teruskan berdoa dan memohon kepada Allah agar memberi taqwa

Nabi SAW pernah membuat pelbagai doa yang melibatkan ketakwaan. Yang popular ialah “Ya Allah! Aku memohon kepadamu petunjuk, ketakwaan, kesucian dan kekayaan.”

3- Bersihkan keraguan atau salah faham anda

Cara terbaik untuk menghapuskan sebarang keraguan yang kita ada tentang apa-apa isu Islam atau perkara yang boleh dan tidak boleh kita lakukan ialah bertanya kepada mereka yang