السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ ٱللَّهِ وَبَرَكاتُهُ
'بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
ADAKAH KITA INSAN PILIHAN YANG GHUROBA!
Saya menulis dengan rasa kegusaran yang amat menyulitkan, buat saya menzahirkan kebimbangan dengan suasana keliling yang semakin gawat.Pada waktu sedang menulis rencana ini , krisis di Gaza di tanah waqaf ummah Islam di Palestina sedang bergolak. Peperangan dan perlakuan Zionist Yahudi dengan dokongan Amerika Syarikat sedang mensasarkan pembunuhan "nyah bangsa" atau "ethnic cleansing" di abad moden yang semakin tidak bertamaddun.
Peperangan masih lagi berlanjutan selama 45 hari sehingga kini..
Gaza terus menjadi sasaran utama tentera Zionist Yahudi ,begitu juga penempatan saudara seagama di tebing barat Baitul Maqadis terus juga diceroboh dan perlakukan dengan zalim.
Yang semakin menekan kegusaran jiwa dengan pelbagai mehnah di negara sendiri. Semalam di Stadium Bukit Jalil , konsert2 hiburan hendonism terus datang menerjah buat sekian kalinya. Malah penganjuran konsert-konsert semakin kerap sejak tahun kebelakangan ini. Konsert-konsert yang jelas membawa pelbagai bentuk kemaksiatan yang selalu bersama bila nafsu berhibur tiada lagi hadnya. Pesta hiburan yang sering menjadi wadah perbuatan maksiat, guna dadah, minuman memabukan, pergaulan bebas antara perempuan dan lelaki yang tiada batas.
Sedih lagi, bila saudara seagama sedang menghadapi kesukaran dan kepayahan di Gaza Palestina, mereka dibom, diusir, tiada makanan,minuman, dan perubatan yang tidak ada setelah semua itu di-bom Zionist Yahudi.
Di Malaysia tanah air tercinta ini, dengan jumlah penduduk Islam masih majoriti, seolah-olah tiada rasa simpati dengan saudara Islam yang sedang kepayahan di Gaza. Malaysia di litupi rasa berhibur dengan budaya hendonism yang melampaui batas, empati kemanusiaan, yang seolah tiada. Kerajaan seolah-olah hilang arah, tiada ketegasan dari pucuk pimpinan.
Yang paling meresahkan ketidak jelasan sikap kerajaan, yang semakin liberal, kaum-kaum minoriti semakin lantang menuntut dan menentang atas ehwal agama, bangsa melayu dan negara. Kaum minoriti asal pendatang yang dipaksa penjajah supaya di iktiraf rakyat negara sebelum kemerdekaan negara di berikan: terdiri 22% Cina , 6 % India ,lain2 1% , pribumi Sabah dan Sarawak sekita 7% selain 64% ada bangsa Melayu.
Inilah dilema bangsa melayu di Tanah Air tercinta ini sedang hadapi, kekuatan majoriti politik melayu semakin berpecah belah demi kuasa dan tiadanya jati dalam diri pimpinan melayu dalam negara sebagai pembela Agama, Bangsa dan Tanah Air.Saya ingin fokuskan tentang apa yang akan dan sedang berlaku secara umumnya dalam negara kita hari ini. Hadis tentang 'Ghuroba" ini antara nubuwah kenabian tentang umat Islam diakhir zaman.
(1)Hadis tentang Ghuraba: Berbahagialah orang asing yang menghidupkan Sunnah.
عَنْ عَمْرِو بْنِ عَوْفِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ الدِّينَ بَدَأَ غَرِيبًا وَيَرْجِعُ غَرِيبًا فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ الَّذِينَ يُصْلِحُونَ مَا أَفْسَدَ النَّاسُ مِنْ بَعْدِي مِنْ سُنَّتِي
2630 سنن الترمذي كتاب الإيمان باب ما جاء أن الإسلام بدأ غريبا وسيعود غريبا
4/372 المحدث الترمذي خلاصة حكم المحدث حسن في سنن الترمذي
Dari Amr bin Auf, ia berkata: Rasulullahﷺ bersabda, “Sesungguhnya agama itu bermula dengan aneh dan akan kembali asing, maka beruntunglah orang-orang asing yang mengembalikan sunnahku yang telah dilakukan manusia. selepas saya telah diputarbelitkan.”
Sumber: Sunan al-Tirmidzi 2630
Gred: Hasan (adil) menurut Al-Tirmidzi
(2) Hadis tentang Ghuraba: Orang asing yang diberkati meninggalkan puak penyembah berhala mereka.
عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ الْإِسْلَامَ بَدَأَ غَرِيبًا وَسَيَعُودُ غَرِيبًا فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ قَالَ قِيلَ وَمَنِ الْغُرَبَاءُ قَالَ النُّزَّاعُ مِنَ الْقَبَائِلِ
3784 مسند أحمد بن حنبل
6/325 المحدث شعيب الأرناؤوط خلاصة حكم المحدث إسناده صحيح في تخريج المسند لشعيب
Abdullah bin Mas’ud berkata: Rasulullahﷺ bersabda, “Sesungguhnya Islam itu bermula sebagai sesuatu yang asing dan ia akan kembali asing, maka beruntunglah orang-orang yang asing itu”. Dikatakan, "Siapakah orang asing itu?" Rasulullahﷺ bersabda, “Orang-orang yang keluar dari suku mereka.”
Sumber: Musnad Ahmad 3784
Gred: Sahih (sahih) menurut Al-Arna’ut
(3) Hadis tentang Kepuasan: Berbahagialah orang yang berpuas hati dengan Islam.
عَنْ فَضَالَةَ بْنِ عُبَيْدٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ طُوبَى لِمَنْ هُدِيَ إِلَى الْإِسْلَامِ وَكَانَ عَيْشُهُ كَفَافًا وَقَنَعَ
2349 سنن الترمذي كتاب الزهد باب ما جاء في الكفاف والصبر عليه
4/170 المحدث الترمذي خلاصة حكم المحدث صحيح في سنن الترمذي
Dari Fadalah bin Ubaid radhiyallahu 'anhu, Rasulullahﷺ bersabda, "Berbahagialah orang yang mendapat petunjuk kepada Islam, rezekinya cukup, dan cukup dengan apa yang ada padanya."
Sumber: Sunan al-Tirmidzi 2349
Gred: Sahih (sahih) menurut Al-Tirmizi
عَنْ فَضَالَةَ بْنِ عُبَيْدٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ طُوبَى لِمَنْ هُدِيَ إِلَى الْإِسْلَامِ وَكَانَ عَيْشُهُ كَفَافًا وَقَنَعَ
2349 سنن الترمذي كتاب الزهد باب ما جاء في الكفاف والصبر عليه
4/170 المحدث الترمذي خلاصة حكم المحدث صحيح في سنن الترمذي
(4) Hadis tentang golongan ini yang menyuruh kebaikan kepada ummat yang ketika telah rosak.
عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنَ سَنَّةَ أَنَّهُ سَمِعَ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- يَقُولُ بَدَأَ الإِسْلاَمُ غَرِيباً ثُمَّ يَعُودُ غَرِيباً كَمَا بَدَأَ فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَنِ الْغُرَبَاءُ قَالَ الَّذِينَ يُصْلِحُونَ إِذَا فَسَدَ النَّاسُ
Dari ‘Abdurrahman bin Sannah. Ia berkata bahwa Rasulullahﷺ bersabda, “Islam itu akan datang dalam keadaan asing dan kembali dalam keadaan asing seperti awalnya. Beruntunglah orang-orang yang asing.” Lalu ada yang bertanya pada Rasulullahﷺ mengenai ghuroba’, lalu beliau menjawab, “(Ghuroba atau orang yang terasing adalah) mereka yang memperbaiki manusia ketika rusak.”
HR. Ahmad 4: 74. Berdasarkan jalur ini, hadits ini dho’if.
Namun ada hadits semisal itu riwayat Ahmad 1: 184 dari Sa'ad bin Abi Waqqash dengan sanad jayyid
(5) Islam itu mulanya terasing / باب بَدَأَ الإِسْلاَمُ غَرِيبًا
حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، وَيَعْقُوبُ بْنُ حُمَيْدِ بْنِ كَاسِبٍ، وَسُوَيْدُ بْنُ سَعِيدٍ، قَالُوا حَدَّثَنَا مَرْوَانُ بْنُ مُعَاوِيَةَ الْفَزَارِيُّ، حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ كَيْسَانَ، عَنْ أَبِي حَازِمٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ـ صلى الله عليه وسلم ـ " بَدَأَ الإِسْلاَمُ غَرِيبًا وَسَيَعُودُ غَرِيبًا فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ " .
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:
“Islam bermula sebagai sesuatu yang asing dan akan kembali menjadi asing, maka berita gembira kepada orang asing.”
Grade: | Sahih (Darussalam)Sunan Ibnu Majah 3986/book36, hadith 61/Vol 5,Book 36, Hadith 3986
| | |
Selanjutnya hadith-hadith berkaitan "Kelompok Ghuroba)
Dalam riwayat lain, baginda menjawab soalan yang sama, “Mereka adalah sekumpulan kecil orang di kalangan penduduk jahat yang besar. Orang yang menentang mereka lebih banyak daripada orang yang mengikuti mereka"
(Ahmad, Al-Albani menilai ia sahih dalam Sahihah (4/153)).
Pernyataan Rasulullahﷺ "Islam bermula sebagai sesuatu yang aneh" bermaksud bahawa sebelum kedatangannya manusia berada dalam kesesatan. Maka Allahﷻ mengutusnya untuk membimbing manusia kepada kebenaran. Diriwayatkan bahawa Rasulullahﷺ bersabda, “Sesungguhnya Allahﷻ memandang kepada penduduk bumi dengan hina, orang Arab dan bukan Arab, kecuali sebahagian daripada sisa Ahli Kitab (iaitu, Yahudi dan orang Kristian)”
(Sahih Muslim).
Apabila Rasulullahﷺ diutus dan mula menyeru manusia kepada Islam, hanya segelintir orang dari pelbagai suku yang menyahut seruan baginda. Mereka yang menjawab takut akan keluarga dan suku mereka bahawa mereka boleh mencederakan atau menyakiti mereka dengan teruk. Namun, mereka tetap bersabar kerana Allahﷻ. Umat Islam ketika itu lemah. Mereka diusir dan dipindahkan dari rumah mereka dan terpaksa melarikan diri ke negara-negara terpencil. Mereka dua kali terpaksa berhijrah ke Habsyah dan akhirnya ke Madinah. Di antara mereka ada yang diazab dan diseksa kerana Allahﷻ dan mereka yang dibunuh. Pada masa itu mereka yang masuk Islam dianggap 'orang asing'
Kemudian Islam bertapak di Madinah dan menjadi kuat. Orangnya menjadi kelihatan dalam semua aspek. Selepas itu, orang ramai mula masuk Islam secara beramai-ramai. Allah menjelaskan agama kepada mereka dan menyempurnakan nikmat-Nya kepada mereka. Kemudian Rasulullahﷺ wafat namun umat Islam tetap teguh pada agama mereka. Mereka bekerjasama dan menyokong satu sama lain pada zaman Abu Bakar dan Umar. Kemudian syaitan melancarkan rancangannya terhadap umat Islam. Dia melemparkan ketakutan dan penderitaan di antara mereka dan menyebarkan di antara mereka ujian hawa nafsu dan keraguan. Kedua-dua kesusahan ini terus berkembang sedikit demi sedikit sehingga kebanyakan ciptaan jatuh ke dalam ketaatan syaitan. Ada yang masuk ke dalam ketaatannya melalui ujian keraguan, ada yang terjerumus ke dalamnya melalui ujian hawa nafsu, dan ada juga yang terjerumus ke dalamnya kerana kedua-duanya.
'Orang asing' pada akhir zaman akan menjadi sedikit sekali lagi. Imam Awzai, semasa mengulas hadis ini, menyatakan bahawa, "Islam tidak akan hilang tetapi ahli Sunnah akan kekal sehingga hanya tinggal seorang di antara mereka." Itulah sebabnya para ulama terdahulu (salaf) dahulu banyak memuji sunnah. Mereka biasa mengaitkannya dengan bentuk keanehan positif dan digunakan untuk menunjukkan bahawa bilangan mereka sedikit. Beberapa petikan mereka adalah seperti berikut:
“Tiada sesuatu yang lebih asing daripada sunnah dan orang yang mengetahuinya adalah lebih asing.” – Yunus bin Ubayd
“Layanilah ahli sunnah dengan kebaikan, kerana sesungguhnya mereka adalah orang yang asing”. – Sufyan Al-Thawri
“Jika seseorang datang kepadamu dari timur dan dia dari ahli sunnah, maka ucapkanlah salam kepadanya, dan jika seseorang sampai kepadamu dari barat dan dia dari ahli sunnah, maka berilah salam kepadanya kerana ahlul kami. -Sunnah wal Jama'ah hanyalah sedikit sahaja." – Yusuf bin Asbat.
Cendekiawan Islam terkenal Ibn Qayyim berkata, Umat Islam adalah orang asing di kalangan manusia; orang mukmin yang sebenar adalah orang asing di kalangan orang Islam; dan para ulama adalah orang yang asing di antara orang-orang yang benar-benar beriman. Dan para pengikut Sunnah, mereka yang meninggalkan segala bentuk bid’ah, adalah orang asing.
Keanehan yang kita rasakan adalah sensasi yang pernah dialami oleh para nabi dan rasul sebelum Rasulullahﷺ. Nabi Nuh mengkhabarkan firman Allahﷻ kepada kaumnya selama 950 tahun namun beliau ditolak dan diperolok-olokkan. Nabi Luth, Nabi Ibrahim dan Nabi Yunus, didera, dianiaya dan dihina. Nabi Musa ditolak bukan sahaja oleh Firaun tetapi juga oleh kaumnya sendiri apabila mereka menolak seruannya dan menyembah anak lembu emas bukannya Tuhan semata-mata. Nabi Isa dan murid-muridnya dicemuh apabila mereka memilih untuk menyembah Allahﷻ Yang Maha Esa dan pastinya pernah merasai keanehan yang kita rasai hari ini.
Ibn Qayyim mencadangkan bahawa terdapat tiga peringkat keanehan. Yang pertama dia panggil 'keanehan yang patut dipuji', yang merupakan hasil daripada berpegang kepada kepercayaan kepada Tuhan Yang Satu. Sungguh aneh orang-orang yang mengatakan, tiada Tuhan selain Allahﷻ dan Muhammad Rasulullahﷺ adalah utusan-Nya. Ia adalah keanehan yang menghiburkan, yang datang dari mengetahui bahawa tidak ada pertolongan kecuali dari Allah. Dia (Tuhan) mengatakan bahawa kebanyakan manusia tidak akan mengikuti kebenaran. Sesiapa yang menyembah Allahﷻ dengan sebenar-benarnya dan betul akan menjadi orang asing dari kalangan manusia.
وَإِن تُطِعْ أَكْثَرَ مَن فِى ٱلْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَن سَبِيلِ ٱللَّهِ ۚ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا ٱلظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ ١١٦
"Jika kamu menuruti kebanyakan orang yang di muka bumi iaitu orang-orang kafir, mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah dari agamaNya; mereka hanya mengikut sangkaan apabila mereka berselisih dengan kamu tentang status bangkai dengan berkata ‘Apa yang telah dibunuh oleh Allah adalah lebih patut kamu makan daripada apa yang kamu bunuh diri kamu sendiri!’; mereka hanya meneka bercakap palsu dalam perkara ini."
(Surah Al Anam/6 :116)
وَمَآ أَكْثَرُ ٱلنَّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ ١٠٣
(Dan walaupun kamu berusaha bersungguh-sungguh) sekuat mana pun kamu berusaha, (kebanyakan manusia) penduduk Mekah (tidak akan beriman) kepada kitab-kitab suci dan rasul-rasul.
(Surah Yusof /12:103)
وَأَنِ ٱحْكُم بَيْنَهُم بِمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَهُمْ وَٱحْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَنۢ بَعْضِ مَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ إِلَيْكَ ۖ فَإِن تَوَلَّوْا۟ فَٱعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ أَن يُصِيبَهُم بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ ۗ وَإِنَّ كَثِيرًۭا مِّنَ ٱلنَّاسِ لَفَـٰسِقُونَ ٤٩
Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari dosa-dosa mereka; dan sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik.
(Surah l Maidah/6 : 49)
وَٱتَّبَعْتُ مِلَّةَ ءَابَآءِىٓ إِبْرَٰهِيمَ وَإِسْحَـٰقَ وَيَعْقُوبَ ۚ مَا كَانَ لَنَآ أَن نُّشْرِكَ بِٱللَّهِ مِن شَىْءٍۢ ۚ ذَٰلِكَ مِن فَضْلِ ٱللَّهِ عَلَيْنَا وَعَلَى ٱلنَّاسِ وَلَـٰكِنَّ أَكْثَرَ ٱلنَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ ٣٨
(Dan aku telah mengikuti agama bapa-bapaku) Aku berpegang teguh kepada agama nenek moyangku, (Abraham dan Ishak dan Yakub. Tidak pernah bagi kami) tidak halal bagi kami (menyifatkan) sebarang berhala. kepada Allah. Ini) Agama yang suci, kenabian dan Islam yang Allah telah memuliakan kita (adalah dari limpah kurnia Allah kepada kita) satu nikmat yang Allah kurniakan kepada kita (dan kepada manusia) dengan menghantar kita kepada mereka; dikatakan juga bahawa ini bermaksud: ini adalah kurnia kepada orang yang beriman melalui nikmat iman; (tetapi kebanyakan manusia) penduduk Mesir (tidak bersyukur) tidak percaya akan hal ini.
(Surah Yusof /12:38)
(Tafsir2r Al Jalalain, Sunni dan Tafsir Ibnu Abbass RA)
Mengenai jenis keanehan kedua, 'keanehan yang patut dipersalahkan', Ibn Qayyim berkata lebih daripada 600 tahun yang lalu, kata-kata yang relevan sehingga kini. “Keanehan mereka adalah kerana keengganan mereka mengikuti jalan Allahﷻ yang betul dan lurus. Keanehan ini ialah keanehan tidak sesuai dengan agama Islam dan, oleh itu, ia akan kekal aneh walaupun penganutnya ramai, kuat kuasanya dan kewujudannya berleluasa. Mereka itu adalah orang-orang yang asing kepada Allahﷻ, Rasul-Nya, dan agama-Nya.”
Kategori ketiga ialah keanehan yang dirasai oleh pengembara. Ia tidak patut dipuji dan tidak pula dicela. Ia bagaimanapun mempunyai potensi untuk menjadi terpuji. Apabila seseorang yang tinggal di sesuatu tempat dalam tempoh yang singkat, mengetahui bahawa dia perlu meneruskan dia berasa pelik, seolah-olah tidak tergolong di mana-mana.
Rasulullahﷺ bersabda;
“Hiduplah di dunia ini seolah-olah kamu orang asing atau pengembara”
(Sahih Bukhari).
Keanehan yang dirasai oleh ramai penganut Islam biasanya merupakan perkara yang baik. Boleh jadi keanehan terpuji itulah yang mengesahkan cinta kita kepada Allahﷻ dan Rasul-Nya. Ia mengingatkan kita untuk menjalani kehidupan kita seolah-olah kita seorang pengembara di perhentian jalan, menunggu Allahﷻ memanggil kita pulang ke tempat tinggal terakhir kita.
Sila ambil perhatian bahawa perkataan Allah dan Tuhan digunakan secara bergantian dalam artikel.