Sunday

Kesederhanaan adalah Sebahagian daripada Iman


Apa itu Mukjizat (Keajaibkan)?

Our'an ialah ucapan Allah yang diturunkan kepada Nabi pilihan-Nya Muhammad sebagai cabaran kepada manusia dan jin. * Cabaran ini tidak diberikan kepada malaikat, kerana Allah tidak memberi mereka kehendak bebas. Mereka komited untuk mematuhi perintah-Nya dengan rela dan tunduk. Oleh itu, Al-Quran adalah cabaran kepada mereka yang mempunyai kebebasan memilih, serta keupayaan mental untuk membezakan antara yang benar dan yang salah.

 Mukjizat adalah perbuatan ilahi yang menentang dan melampaui norma dan undang-undang universal, yang Allah berikan kepada para rasul dan rasul-Nya untuk meyakinkan manusia tentang kebenaran mesej mereka. Dengan sokongan surgawi ini, undang-undang duniawi dan fenomena semula jadi disebabkan oleh cara yang begitu hebat sehingga semua percubaan untuk penjelasan rasional dikalahkan.

Mengetahui bahawa para rasul-Nya pasti akan dicabar untuk melakukan mukjizat sedemikian, Allah menganugerahkan kepada mereka kuasa ini. Demikianlah Abraham dapat menahan pembakaran oleh api; Yesus memulihkan penglihatan kepada orang buta dan membangkitkan orang mati; dan Musa membelah Laut Merah. -. mukjizat Muhammad (SAW) adalah Our'an itu sendiri.

Perbezaan antara mukjizat Allah dan mukjizat [peristiwa] ghaib yang lain adalah dalam cabaran mukjizat-mukjizat ini dipersembahkan kepada kekuatan orang yang diutus oleh utusan tertentu.

Keajaiban sebenar menentang semua hukum alam yang ditetapkan oleh Allah, yang tidak boleh dilanggar atau digantung, kecuali dengan Kehendak-Nya.

 * Nota: linn ialah makhluk yang terdiri daripada api tanpa asap yang mendiami alam perantaraan antara sfera duniawi dan malaikat.

Objek sebenar setiap mukjizat Rasul adalah cabaran terhadap sifat-sifat tertentu setiap kumpulan orang yang dihantar kepada mereka. Suatu mukjizat akan menjadi sia-sia jika ia tidak mencapai kesan yang diinginkan kepada saksi-saksinya. Agar ia memberi impak sepenuhnya, ia harus berkaitan dengan bidang pengetahuan di mana khalayak sasarannya mahir. Sebagai contoh, jika orang yang diutuskan Rasul cemerlang dalam bidang perubatan, ilmu sihir atau filologi, keajaiban itu juga harus melibatkan bidang ini.

Hanya dengan cara ini keajaiban dapat memenuhi tujuannya. Peraturan ini telah diperhatikan dalam semua mukjizat ketuhanan yang dilakukan oleh para Rasul dan Nabi Allah. Mukjizat Ilahi tidak terhad kepada cabaran yang mereka berikan kepada orang-orang yang sebelum ini ia berlaku, tetapi juga direka untuk menyediakan mereka dengan kapasiti untuk menganggapnya sebagai tanda-tanda kuasa-Nya atas semua perkara di Alam Semesta.

Ini diilustrasikan oleh mukjizat di mana Allah melindungi Ibrahim dari api yang menyala, dan menyebabkan Musa bayi itu diselamatkan daripada lemas di Sungai Nil. Dalam kedua-dua mukjizat ini, undang-undang alam telah digantung, dengan kehendak Allah dan sifat fizikalnya dinetralkan. Mukjizat Abraham direka untuk mencabar penyembahan berhala yang dengan membakarnya hidup-hidup membalas dendam terhadapnya setelah dia menghina mereka. Hukuman ini, selain menjadi cabaran kepada Tuhan Abraham, dan demonstrasi kuasa berhala mereka bertujuan untuk menjadi amaran kepada sesiapa yang tergoda untuk menentang berhala.

Seseorang mungkin bertanya, mengapa Allah mengizinkan-Nya Ibrahim untuk melalui pengalaman ini? Mengapa Dia tidak mengilhamkan dia untuk melarikan diri dari penyeksanya? Seandainya Allah menolong Ibrahim untuk melarikan diri, orang-orang musyrik akan mempunyai alasan untuk terus mempercayai kelebihan berhala-berhala mereka, atas kekuasaan Allah. Pada masa yang sama, mereka akan terus percaya bahawa Abraham tidak dapat melarikan diri dari kemurkaan berhala mereka. Siksaan Abraham melalui api adalah perlu untuk mukjizat ini berlaku untuk menunjukkan kepada penyembahan berhala tentang kepalsuan berhala mereka. Mana-mana pembantu syurga kepada Abraham sebelum benar-benar dipaksa ke dalam api akan menghilangkan keajaiban kesannya sepenuhnya.

Untuk penyembah berhala kemudiannya dapat mengaitkan ketidakmampuan mereka untuk membinasakan Abraham, dengan campur tangan sedemikian. Tetapi Allah menghendaki segala perbuatan itu dilakukan agar kesan penuh mukjizat itu dapat difahami. Oleh itu, apabila Abraham dilemparkan ke dalam api Allah menyebabkan sifatnya yang terbakar digantung, membolehkan Abraham berdiri dalam api tanpa cedera sebagai cabaran kepada penyembahan berhala. Tujuan di sebalik mukjizat ini bukanlah untuk menyelamatkan Nabi Ibrahim daripada nasibnya jikalau ini adalah kehendak Allah, Dia tidak akan membolehkan penyembah berhala menangkapnya. Dia sebenarnya mahu mereka melihat Abraham berdiri di dalam api yang menyala tanpa cedera, menentang berhala mereka. Ini membuktikan bahawa berhala-berhala itu tidak mampu untuk mendatangkan mudarat kepada rasul yang telah menghina mereka. Hanya dengan cara ini penyembah berhala dapat diyakinkan tentang kepalsuan berhala mereka dan kebenaran Tuhan Abraham. Mengenai mukjizat ini, Allah berfirman: [dalam Kami'an.]

 قُلْنَا يَـٰنَارُ كُونِى بَرْدًۭا وَسَلَـٰمًا عَلَىٰٓ إِبْرَٰهِيمَ ٦٩

 "Kami berfirman: 0 api, jadilah kesejukan dan keselamatan bagi Ibrahim."

(al-Anbiya' 21:69)

 

Terdapat persamaan besar antara mukjizat Abraham dan penyelamatan Musa dari Sungai Nil. Dalam mukjizat ini, ibu Musa telah diilhamkan oleh Allah untuk meninggalkannya di sungai supaya dia terhindar dari kematian tertentu oleh Firaun. Untuk meninggalkan bayi yang tidak berdaya kepada mangsa sungai yang bergelora kepada semua bahayanya adalah perkara terakhir yang mungkin dilakukan oleh seorang ibu. Dalam keadaan biasa, adalah lebih bijak untuk menyembunyikan kanak-kanak itu atau melarikan diri bersamanya keluar dari Mesir. Sebaliknya, ibu Musa telah diilhamkan untuk memilih pilihan ini walaupun terdapat bahaya yang jelas.

Walau bagaimanapun, dalam keputusannya, terdapat tujuan. Kerana Allah menghendaki bayi kecil itu dikelilingi oleh bahaya-bahaya ini untuk menunjukkan pemeliharaan-Nya dan kekuasaan-Nya. Dengan menghalang perjalanan semula jadi tindakan sedemikian, orang yang beriman dan tidak beriman sama-sama ditunjukkan bahawa dalam cengkaman bahaya dan kematian keselamatan dan kehidupan boleh didapati jika Allah menghendaki.

SHAYKH MUHAMMAD MITWALLI AL-SHA'RAWI