“Tidak benar-benar beriman seseorang di antara kamu sehingga dia menyukai untuk saudaranya apa yang dia suka untuk dirinya sendiri”.
[Al-Bukhari dan Muslim].
Islam, melalui petunjuk dan undang-undangnya, sangat berminat untuk mengatur hubungan manusia dengan Tuhan mereka yang Maha Kuasa, untuk mereka mencapai kebahagiaan di dunia dan akhirat. Pada masa yang sama, Islam menggubal undang-undang apa yang mengawal perhubungan sesama manusia, agar rasa kasih sayang dan keharmonian berlaku dalam masyarakat Islam. Ini hanya boleh dicapai apabila setiap individu berminat untuk melindungi dan menjaga kebajikan orang lain seperti dia sendiri, dan barulah masyarakat Islam akan menjadi kuat dan mantap.
Untuk mencapai tujuan besar ini, Rasulullahﷺ (semoga Allahﷻ memuliakan sebutannya) membimbing umatnya untuk mencapai prinsip solidariti dengan berkata: "Tidaklah seorang di antara kamu benar-benar beriman sehingga dia menyukai untuk saudaranya apa yang dia sukai. suka untuk dirinya sendiri", menjelaskan bahawa untuk iman menjadi berakar dalam hati seseorang mesti mencintai kebaikan untuk orang lain seperti dia suka untuk mencapainya sendiri, sama ada untuk dikurniakan kurnia atau dibebaskan daripada penderitaan; ini adalah jalan ke arah tahap kepercayaan yang sempurna dalam hati seseorang.
Jika kita renungkan riwayat di atas, kita dapati bahawa untuk mencapai keadaan akidah tersebut memerlukan jiwa untuk memiliki kecemerlangan dan budi pekerti yang tinggi ketika berhadapan dengan orang lain. Dalam keadaan ini seseorang terlepas pandang terhadap kesilapan, tabah tanpa mengira bahaya yang mungkin ditimpa orang lain dan memaafkan perlakuan buruk. Di samping itu, dia berkongsi kegembiraan dan kesedihan saudara seislamnya; dia menziarahi orang sakit, menghiburkan orang yang memerlukan, menaja anak yatim, memberi nafkah kepada janda dan menawarkan bantuan kepada orang lain dan menceriakan mereka dengan senyuman.
Sebagaimana dia suka orang bergembira, dia juga ingin agar mereka berjaya di akhirat, dan dengan itu dia sentiasa berusaha untuk membimbing mereka ke jalan yang benar, sambil mengingati firman Allah (maksudnya):
وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًۭا مِّمَّن دَعَآ إِلَى ٱللَّهِ وَعَمِلَ صَـٰلِحًۭا وَقَالَ إِنَّنِى مِنَ ٱلْمُسْلِمِينَ ٣٣
“Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: "Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!"— Abdullah Muhammad Basmeih'".
[Al Fussilat:Ayat 33]
Riwayat itu juga melampaui batas kaum muslimin untuk menutupi keinginan kebaikan sampai kepada orang kafir. Dia suka bahawa Allahﷻ memberkati mereka dengan limpah kurnia iman dan Allahﷻ menyelamatkan mereka dari kegelapan mempersekutukan Allahﷻ dan kemaksiatan. Makna ini dibuktikan dengan riwayat di mana Rasulullahﷺ (semoga Allahﷻ memuliakan sebutannya) bersabda: "Menjadi seorang Muslim yang sejati dicapai dengan mencintai orang lain apa yang kamu cintai untuk dirimu sendiri".
[At-Tirmithi]
Sesungguhnya kita mempunyai contoh terbaik pada Rasulullahﷺ (semoga Allahﷻ memuliakan sebutan baginda). Suatu ketika Rasulullahﷺ (semoga Allahﷻ memuliakan sebutannya) menasihati Abu Dhzar رضي الله عنه: “Wahai Abu Dhzar Aku melihat kamu adalah seorang yang lemah, dan aku mencintai kamu seperti yang aku cintai untuk diriku sendiri, maka jangan sekali-kali kamu menjaga (walaupun) dua orang, dan jangan kamu bertanggungjawab terhadap harta anak yatim."
[Muslim]
Salaf kami (pendahulu yang soleh) semoga Allahﷻ merahmati mereka mengambil implikasi nasihat Rasulullahﷺ ini, dan sangat ikhlas dalam pelaksanaannya dengan cara yang terbaik. Ibn ‘Abbas رضي الله عنه berkata: “Aku melewati sebuah ayat dalam kitab Allahﷻ, dan berharap agar semua orang mengetahui ilmu yang aku miliki tentangnya.”
Satu lagi contoh seperti itu ialah pernah Wasi’ Ibn Muhammad semoga Allahﷻ merahmatinya ingin menjual keldainya dan orang yang membelinya daripadanya berkata kepadanya: “Adakah kamu fikir ia baik untukku”. Beliau semoga Allahﷻ merahmatinya menjawab: "Seandainya saya tidak menyangka, saya tidak akan cuba menjual kepada anda pada mulanya."
Kedua-dua contoh ini dan banyak lagi mencerminkan keluhuran iman yang dicapai oleh orang-orang ini yang membuahkan hasil seperti itu.
Salah satu implikasi dari riwayat yang kami sampaikan ialah seorang muslim tidak boleh menghendaki orang lain apa yang dia benci terjadi pada dirinya. Ini memaksa orang itu untuk menjauhi banyak sifat buruk, seperti iri hati, dengki, mementingkan diri sendiri, kedekut dan sifat-sifat lain yang diremehkan yang dia tidak suka digunakan oleh orang apabila berurusan dengannya.
Akhir sekali, salah satu buah dari mengamalkan riwayat yang agung ini ialah terbentuknya masyarakat yang berakhlak mulia bagi umat Islam apabila ahli-ahlinya menikmati kasih sayang yang sama dan ikatan yang kuat antara mereka, sehingga mereka menyerupai satu badan yang kuat yang tidak mudah dikalahkan. Dengan itu, negara Islam akan mencapai kemakmuran yang dicari.