Thursday

Kelebihan Ayat 128 – 129 Surah At-Taubah - Fadhilat

 


Kelebihan Ayat 128 – 129 Surah At-Taubah | Tahukah Saudara tentang besarnya fadhilat ayat-ayat ini Jika di amalkan?

Saya secara umumnya tidak beberapa pasti dengan fadhilat ayat-ayat ini. Walaupun sejak usia muda saya membaca ayat-ayat ini bila membaca Al Quran.Namun tidak secara khusus mendalami kehebatan ayat 128-129 Surah At Taubah ini.  Kini pada usia saya telah lebih saya terpanggil buat memahami Ayat 128-129 hingga ayat2 berikutnya. Kini saya tahu tentang kelebihan ayat-ayat 128-129 di dalam Surah At-Taubah.

Inilah agaknya rezeki yang Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  beri kepada saya di saat-saat usia yang berumur ini, Tafsir Al Quran antara ilmu Agama Islam yang sangat saya minati. Syukur diberi kesempatan untuk terus menimba fadhilat dan hikmah disebalik setiap ayat didalam Al Quran Karim. Jadi saya mengambil kesempatan ini untuk berkongsi maklumat ini dengan seberapa ramai yang boleh.

Dikatakan bahawa barangsiapa yang membaca ayat ini sebanyak 7 kali setiap kali selesai solat fardhu, dengan izin Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ ;

·        Bila kita dalam kesempitan, maka akan mendapat kelapangan.

·        Bila kita seorang yang lemah, maka kita akan menjadi kuat.

·        Bila kita dipandang hina, maka akan mendapat kemulian.

·        Bila kita terasa dikalahkan, maka kita akan mendapat pertolongan.

·        Bila kita dalam keperitan berhutang, akan diberi jalan segera melunaskannya.

·        Bila kita dalam kesusahan, maka akan dihilangkan kesusahan itu.

·        Bila kita menghadapi kesulitan dalam kehidupan , maka dengan segera akan dapat kelapangan hidup.

 Maksud ayat 128

 Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Rasulullah ), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat lobakan (inginkan) kebaikan bagi kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman.

Bahasa Inggeris

Surely, a Messenger has come unto you from among yourselves; grievous to him is that you should fall into trouble; he is ardently desirous of your welfare; and to the believers, he is compassionate, merciful.

 Maksud ayat 129

Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (Wahai Muhammad): “Cukuplah bagiku Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  (yang menolong dan memeliharaku), tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia kepadaNya aku berserah diri, dan Dialah yang mempunyai ‘Arasy yang besar.

Bahasa Inggeris

But if they turn away, say, ‘Allah is sufficient for me. There is no God but He. In Him do I put my trust, and He is the Lord of the mighty Throne

Jadi kepada semua yang sedang membaca, yang terbaca dan membaca sorotan Ayat-ayat Al Quran ini,mungkin itu pun dengan kehendak Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  juga. Amalkanlah. Tidak akan rugi apa pun malah dengan izinNya mungkin saudara dapat keluar dari apa sahaja permasalahan yang saudara hadapi. Ataupun mungkin apa yang dihajati akan ditunaikan olehNya.

Sila klik link  mana-mana butang di bawah. Moga-moga apa yang saudara lakukan itu diperkirakan sebagai amalan yang baik di sisi Allah Rabbul Jalalluh. Mungkin ada di antara saudara-saudara kita yang sedang mencari pertolongan seperti ini dan saudara mampu menolong mereka. Insyallah.

 (Ada juga ingin berkongsi pengalaman setelah mengamal surah At -Taubah atau ayat 128-129 ini? Sila komen di bahagian bawah).

 

9:128-129 Tafsir Surah At Taubah, ayat 128-129.

 لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ (١٢٨) فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (١٢٩)

 Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  berfirman menyebutkan limpahan nikmat yang telah diberikanNya kepada orang-orang mukmin melalui seorang rasul yang diutus olehNya,

 "128. Sungguh telah datang kepada kalian Rasul dan diri kalian," 

 Nabi Ibrahim a.s. telah berdoa, "Ya Tuhan kami, utuslah untuk mereka seorang rasul dari kalangan mereka sendiri."

 Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  memberi kurnia kepada orang-orang yang beriman dengan mengutus di antara mereka seorang rasul dari golongan atau dari kalangan mereka sendiri, iaitu dari bangsa mereka dan sebahasa dengan mereka, iaitu Rasulullah  Mereka mengenal nasab (keturunan)nya, sifatnya, tempat keluar dan tempat masuknya, serta kebenaran (kejujuran) dan amanahnya.

 Rasulullah  bersabda, "Aku dilahirkan dari hasil pernikahan dan bukan dilahirkan dari sifah (perkahwinan ala Jahiliah), sejak Adam hingga ayah dan ibuku melahirkan diriku. Dan tiada sesuatupun dari sifat Jahiliah  yang menyentuhku.”

 

"berat terasa atasnya apa yang kalian derita," 

 

Iaitu terasa berat olehnya sesuatu yang membuat umatnya menderita kerananya. Di dalam hadis sahih disebutkan, "Sesungguhnya agama ini mudah, semua syariatnya mudah, penuh dengan toleransi lagi sempurna. Ia mudah bagi orang yang dimudahkan oleh Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  dalam mengerjakannya."

 Nabi s.a.w. bersabda, "Aku diutus dengan membawa agama Islam yang hanif lagi penuh dengan toleransi."

 "sangat menginginkan keselamatan atas kalian," 

 Beliau s.a.w. sangat menginginkan kalian mendapat hidayah, keimanan, keamanan, keselamatan, manfaat dunia dan akhirat. Beliau s.a.w. telah mengajarkan ilmu, menjelaskan semua perkara yang mendekatkan kepada syurga dan menjauhkan dari neraka.

 Rasulullah . bersabda, "Sesungguhnya Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  tidak sekali-kali mengharamkan sesuatu melainkan Dia telah mengetahui bahawa kelak akan ada dari kalian yang melanggarnya. Ingatlah, sesungguhnya akulah yang menghalang-halangi kalian agar jangan sampai kalian berhamburan terjun ke neraka sebagaimana berhamburannya laron (kelkatu) atau lalat."

 "terhadap orang-orang mukmin sangat penyantun sangat penyayang." 

 Beliau Rasulullah  mengasihani, menyayangi dan merendah dirinya terhadap orang-orang yang beriman. Oleh kerana itu, hak Beliau Rasulullah  harus didahulukan di atas semua hak makhluk, dan wajib bagi umatnya beriman kepadanya, memuliakannya, membantunya dan menghormatinya.

 "129. Maka jika mereka berpaling, maka katakanlah, "Cukuplah Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  bagiku; tidak ada Tuhan kecuali Dia. AtasNya aku bertawakkal. Dan Dia Tuhan 'Arasy yang agung.""

 

Jika umatnya menderhaka, berpaling dari keimanan dan berpaling apa yang Beliau s.a.w. sampaikan, iaitu syariat yang agung, suci, sempurna lagi global, maka Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  lah yang memberikan kecukupan kepadanya. Beliau s.a.w. tidak bertanggung jawab terhadap apa yang mereka kerjakan.

 Tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ. Hanya kepadaNya Beliau Rasulullah  bertawakal dalam meraih hal yang bermanfaat dan menghindarkan hal yang bermadharrat. Dialah yang memiliki segala sesuatu, dan Dia juga yang menciptakannya, kerana Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arasy yang agung yang merupakan atap dari semua makhluk.

 Disebutan ‘Arasy secara khusus, kerana ia merupakan makhluk Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  yang paling besar. Semua makhluk mulai dari langit, bumi, dan segala sesuatu yang ada pada keduanya serta segala sesuatu yang ada di antara keduanya berada di bawah 'Arasy dan tunduk patuh di bawah kekuasaanNya. Pengetahuan (ilmu) Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  meliputi segala sesuatu, kekuasaanNya menjangkau segala sesuatu, dan Dialah yang melindungi segala sesuatu.

Selesai tafsir surah At Taubah (Bara’ah). Segala puji dan anugerah hanyalah milik Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ .

 



 

Sunday

Tribulasi Kehidupan - Baik dan Buruk

 


Tribulasi Kehidupan -  Baik dan Buruk

 Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ berfirman:

"... dan Kami akan mengadili kamu dengan kejahatan dan kebaikan ..."

[Al-Qur'an 21:35]

 Dan, Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ berfirman lagi:

"Alif-Lam-Mim. Adakah orang berfikir bahawa mereka akan ditinggalkan sendirian kerana mereka berkata: 'Kami mempunyai iman', dan tidak akan diuji? Dan sesungguhnya kami menguji orang-orang yang sebelum mereka. Dan Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  pasti akan memberitahu, mereka yang benar, dan pasti akan memberitahukan mereka yang pendusta. "

[Al-Qur'an 29: 1-3]

Dan, Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ berfirman lagi:

"... dan Kami mencobanya dengan baik dan jahat agar mereka berpaling (ketaatan kepada Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ )."

[Al-Qur'an 7: 168]

Al-'Allamah ibn al-Qayyim الله‎رحمة - semoga Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  merahmatinya - berkata, "Adalah mustahak seorang lelaki menderita apa yang menyakitinya, sehingga tidak ada seorangpun yang bebas dari apa yang menyakitinya. Inilah sebabnya mengapa Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  telah menyebut di berbagai tempat di dalam Kitab-Nya bahawa adalah suatu keharusan yang Dia derita pada manusia. Dan cobaan itu berlaku dengan kebaikan dan keburukan, dan suatu keharusan seorang lelaki menderita yang membuatnya bahagia dan yang mana menyakitinya. Oleh itu, dia dituntut untuk bersabar dan bersyukur (kepada Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ ). "

 

Pendapat Ash-Shafi'i  Mengenai Penderitaan

Seorang lelaki bertanya kepada ash-Syafi'I ٱللَّٰ رَحِمَهُ, "Wahai Abu 'Abdillah! Mana yang lebih baik bagi seseorang, untuk mendapatkan kekuatan atau ditimpa penderitaan?" Maka ash-Syafi'i ٱللَّٰ رَحِمَهُ berkata, "Seseorang tidak akan mendapat kekuasaan sampai dia menderita. Kerana sesungguhnya Allahوَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  menimpa Nuh عَلَيْهِ ٱلسَّلَام, Ibrahim عَلَيْهِ ٱلسَّلَام, Musa عَلَيْهِ ٱلسَّلَام, 'Isa عَلَيْهِ ٱلسَّلَامdan Rasulullah , semoga selawat Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  dan salam ke atas mereka semua. Jadi ketika mereka berada sabar, mereka memperoleh kekuatan, jadi janganlah ada yang berpikir sama sekali bahawa dia bebas dari kesakitan. " [Madarij as-Salikin oleh Ibn al-Qayyim 2/283]

Penderitaan dalam Al-Quran yang Mulia

1 - Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  berfirman:

"Siapa yang menciptakan kematian dan hidup sehingga Dia dapat menguji kamu di antara kamu yang mana yang terbaik dalam perbuatannya."

[Al-Qur'an 67: 2]

Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  menciptakan kematian, dan menciptakan kehidupan dan apa sahaja yang ada di dalamnya dari penderitaan dan masalah, untuk menguji kita yang mana satu yang lebih baik dalam perbuatannya daripada yang lain.

2 - Dan Yang Maha Tinggi berkata:

"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia yang sukar."

 [Al-Qur'an 90: 4]

(iaitu dalam keadaan letih, kesusahan, penderitaan dan kesulitan)

3 - Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  berfirman:

"Alif-Lam-Mim. Adakah orang berfikir bahawa mereka akan ditinggalkan sendirian kerana mereka berkata: 'Kami mempunyai iman', dan tidak akan diuji? Dan sesungguhnya kami menguji orang-orang yang sebelum mereka. Dan Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  pasti akan memberitahu, mereka yang benar, dan pasti akan memberitahukan mereka yang pendusta. "

[Al-Qur'an 29: 1-3]

 

Oleh itu, fitnah (ujian) adalah ujian Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  bagi orang-orang yang beriman, agar Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  mengetahui orang-orang yang benar dan Dia akan mengetahui pendusta dalam kesusahan.

 

4 - Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  berfirman:

"Atau kamu berfikir bahawa kamu akan memasuki Syurga tanpa (ujian) seperti yang datang kepada mereka yang meninggal sebelum kamu? Mereka menderita kemiskinan, penyakit dan sangat terguncang sehingga bahkan Rasulullah dan orang-orang yang beriman dengannya berkata, ' Bilakah Pertolongan Allah Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  akan datang? ' Ya! Sesungguhnya pertolongan  Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  sudah dekat! "

[Al-Qur'an 2: 214]

 

Jangan menyangka jalan masuk ke Jannah itu mudah tanpa Jihad, bagi orang-orang sebelum anda menderita perang dan penyakit ... dan terguncang bahawa, bahkan Rasulullah dan orang-orang yang bersamanya berkata ketika pertolongan kepada mereka ditunda: "'Ketika adakah pertolongan Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  akan datang? ' Ya! Sesungguhnya pertolongan Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  sudah dekat! "

5 - Rasulullah , bersabda:

"Dunia adalah penjara mu'min, dan Syurga bagi kafir."

[Sahih Muslim, Kitab az-Zuhdi wa'r-Raqa'iq (18/93) - Sharh an-Nawawi]

Oleh itu, mu'min yang benar bersabar atas apa yang menimpanya di dunia sehingga menjadi kegembiraan abadi baginya, dan kafir itu menggembirakan dunia seolah-olah itu adalah syurga-Nya, dan itu menjadi hukuman abadi-Nya pada hari ganjaran.

Jenis-jenis penderitaan dan kesabaran terhadapnya

1 - Ketakutan, kelaparan dan pembunuhan. Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  berfirman:

 "Dan tentunya, Kami (Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ ) akan menguji kamu dengan sesuatu ketakutan, kelaparan, kehilangan harta benda, nyawa dan buah-buahan, tetapi memberi kabar gembira kepada as-sabirun (orang-orang yang sabar)."

[Al-Qur'an 2: 155]

 2 - Perang dan Jihad. Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  berfirman:

 "Dan sesungguhnya, Kami (Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ ) akan mencuba kamu sehingga Kami (Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ ) mengetahui para mujahidin (orang-orang yang berperang di jalan Allah) dari kalangan kamu dan as-sabirin (orang-orang yang sabar)."

 [Al-Qur'an 47:31]

Maka penderitaan dengan peperangan adalah agar Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  mengetahui orang-orang mujahidin dan orang-orang yang sabar.

 3 - Penyakit. Kadang-kadang, penderitaan itu disebabkan oleh penyakit sehingga Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  dapat menguji kesabaran seseorang dan mendengar permohonannya. Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  berfirman:

 "Dan (ingatlah) Ayyub (Ayub عَلَيْهِ ٱلسَّلَام), ketika dia berseru kepada Tuhannya: 'Sesungguhnya kesusahan telah melanda aku, dan Engkau adalah Yang Maha Penyayang dari semua orang yang menunjukkan belas kasihan.' "

[Al-Qur'an 21:83]

4 - Pemenjaraan. Suatu jenis ujian agar Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  dapat mengetahui (dan mengasingkan) orang yang sabar dari yang lain, seperti yang terjadi pada Yusuf ٱلسَّلَامُ عَلَيْهِ  - ketika dia tinggal di penjara selama lapan tahun, kerana tuduhan yang menyentuh martabatnya. Kemudian dia keluar dengan bebas (dari apa yang dituduhnya), bermaruah dan menjadi menteri.

5 - Percubaan kekayaan dan anak-anak. Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  berfirman:

 "Sesungguhnya, harta dan anak-anakmu adalah cobaan."

[Al-Qur'an 64:15]

Kekayaan dan anak-anak adalah ujian dari Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  kepada hamba-Nya, sehingga Dia dapat mengetahui kemampuannya (betul) membesarkan anak-anaknya, dan pembayaran zakat atas hartanya. Rasulullah bersabda, "Sebaik-baik harta adalah orang yang soleh bagi orang yang soleh."

[Diriwayatkan oleh Ahmad dan itu sahih]

Dan dia, Rasulullah , berkata, "Ketika seseorang mati, tindakannya berhenti kecuali tiga: amal yang berterusan, atau pengetahuan yang terbukti bermanfaat, atau anak yang saleh yang meminta dia."

[Diriwayatkan oleh Muslim - Sharh an-Nawawi (11/85)]

 6 - Bahaya dari orang. Rasulullah , bersabda, "Mukmin yang bergaul dengan orang-orang dan tetap bersabar atas keburukan mereka, lebih baik daripada mu'min yang tidak bergaul dengan orang-orang dan dia juga tidak bersabar atas keburukan mereka. . "

[Diriwayatkan oleh Ibn Majah dan at-Tirmidhi dan itu sahih]

Oleh itu, semua Nabi-Nabi عَلَيْهِ ٱلسَّلَام ,umat mereka menyakiti mereka dan berselisih dengan mereka, tidak mempercayai mereka, berusaha membunuh mereka, dan mengasingkan mereka dari negara mereka. Tetapi mereka tetap bersabar dan kemenangan itu adalah sekutu mereka. Allah تَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  berfirman:

"(Mereka dicabut) sampai, ketika para utusan menyerah harapan dan menyangka bahawa mereka ditolak (oleh orang-orang mereka), kemudian datang kepada mereka Bantuan Kami, dan siapa sahaja yang Kami (Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ ) kehendaki diselamatkan."

 [Al-Qur'an 12: 110]

Dan Dia (Allahوَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  ) berkata mengenai Luqman yang Bijaksana ketika dia memerintahkan anaknya:

"Wahai anakku! Tetapkanlah as-salah, perintahkan yang baik dan larilah yang jahat, dan bersabarlah atas apa sahaja yang menimpa kamu. Sesungguhnya, ini adalah beberapa perintah penting (yang diperintahkan oleh Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  tanpa pengecualian)."

[Al-Qur'an 31:17]

Penderitaan dalam Sunnah yang Disucikan

Cara Al-Qur'an yang mulia berbicara tentang penderitaan, sunnah yang disucikan juga membicarakannya. Maka dia, Rasulullah , berkata ketika ditanya orang mana yang ditimpa kesengsaraan yang paling berat, "Para Nabi عَلَيْهِ ٱلسَّلَام, dan kemudian suka, dan seterusnya seperti mereka. Seseorang menderita menurut Dinnya. Jadi jika Din-nya tegas, penderitaannya menjadi parah. Dan jika dalam Dinnya ada kelembutan, maka penderitaan itu sesuai dengan Dinnya. Oleh itu, penderitaan itu tidak meninggalkan hamba sehingga ia meninggalkan dia berjalan di bumi, dan tidak ada dosa padanya . "

 [Diriwayatkan oleh at-Tirmidhi dan dia mengatakan hadis ini adalah hasan sahih]

 

Dan atas kewibawaan Abu Hurayrah  رضير اللعنه   - semoga dia - yang melaporkan bahawa Rasulullah , bersabda, "Penderitaan itu tidak berlaku untuk seorang lelaki atau wanita yang beriman, dalam dirinya diri dan harta kekayaannya, sehingga dia bertemu dengan Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  sedangkan tidak ada dosa padanya. "

[Diambil oleh Ahmad dan at-Tirmidhi dan dia mengatakan bahawa hadis itu hasan sahih]

Dari 'Abdur-Rahman ibn' Awf رضير اللعنه - semoga Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  - katanya, "Kami bersama Rasulullah , selama berberapa hari-hari buruk sehingga kami tetap sabar. Kemudian kami menderita. selama hari-hari baik setelah Rasulullah tidak ada tetapi kami tidak bersabar. "  

[Diriwayatkan oleh at-Tirmidhi yang mengatakan hadis ini hasan)

Rasulullah , meminta perlindungan kepada Allah وَتَعَالَى‎ سُبْحَانَهُ  dari cobaan, sehingga dia berkata:

"Ya Allah! Dengan pengetahuan-Mu tentang yang ghaib, dan Kekuasaan-Mu atas ciptaan-ciptaan-Nya, peliharalah kami hidup selama Engkau tahu bahawa hidup itu lebih baik bagikami. Dan berikanlah kami kematian apabila Engkau telah mengetahui bahawa kematian itu lebih baik bagi kami. Ya Allah! Dan kami meminta ketakutan-Mu kepada-Mu dari yang ghaib dan yang dilihat, dan kamiaku meminta firman kebenaran dalam kesenangan dan kemarahan. Dan kami meminta penyelesaian kepada Mu dalam kemiskinan dan kemakmuran. Dan aku meminta nikmat yang tidak berakhir. Dan kami meminta penghiburan kepada anda untuk mata yang tidak dapat diteruskan. Dan kami meminta keredhaan-Mu setelah keputusan itu. Dan kami meminta kepada anda kesejukan kehidupan selepas kematian, dan kami meminta kepada-Mu kenikmatan melihat WajahMu, dan cinta untuk pertemuan denganMu, tanpa kesulitan yang merusak, atau percubaan dengan kemungkinan tersasar. Ya Allah! Cantikkan kami dengan keindahan Iman dan jadikan kami pemimpin yang terpimpin. "

[Sahih Sunan an-Nisa'i 1237]

 

(a) Muhammad ibn Jamil Zainu dan Muhammad ibn Ahmad Sayyid Ahmad

(s) Tawjihul-Muslimin ila't-Tariqi'n-Nasri wa't-Tamkin

Thursday

Nilai Islam dengan Nilai Sekular Barat.

Membandingkan Nilai Islam dengan Nilai Sekular Barat - 1

Soalan:

1) Adakah anda mengatakan bahawa sebahagian daripada memahami al-Quran adalah memahami konteks sejarahnya?

2) Perlukah saya mempertimbangkan dunia 1400 tahun yang lalu ketika saya membaca Al-Quran?

Terdapat dua perkara di sini. Pertama, seseorang yang ingin mempelajari Islam dengan betul harus menyedari masa ketika ayat-ayat diturunkan dan konteks di mana ia diturunkan. Anda akan sering melihat bahawa surah-surah terbahagi kepada sama ada Makkah atau Madinah. Hal ini penting kerana situasi masyarakat Islam berbeza ketika mereka mula di Makkkah berbanding ketika mereka berhijrah ke Madinah. Perkara kedua adalah bahawa hanya kerana kita harus mengetahui konteks sejarah Al Quran tidak bermaksud hanya sesuai untuk waktu ia diturunkan. Ini adalah mesej yang berlaku untuk kehidupan kita hari ini. Ramai sarjana sejak beberapa ratus tahun yang lalu telah belajar untuk menangani keadaan sosial dan teknologi baru dengan cara Islam. Saya mesti mengatakan pada pendapat saya sendiri walaupun ada orang yang ragu-ragu untuk berubah - ada pelbagai contoh. Ini tidak bermaksud bahawa tidak mungkin Al-Quran menjadi panduan untuk hari ini. Kita mesti terus melakukan pembaharuan sistem tanpa reformasi Islam.

Oleh itu, saya mengatakan bahawa saya ingin mengambil contoh bagaimana membaca Al-Quran dari konteks sejarahnya boleh menyebabkan seseorang salah faham. Ini adalah isu alkohol. Perlahan-lahan dilarang. Pertama orang diberitahu bahawa ada yang baik dan buruk dalam alkohol tetapi yang buruk melebihi yang baik. Orang-orang itu diberitahu untuk tidak meminum alkohol ketika bersolat dan kemudiannya dilarang sama sekali. Ini tersebar di seluruh Al-Quran jadi katakan seseorang yang baru mula membaca Al-Quran melihat ayat di mana alkohol mempunyai kebaikan dan keburukan. Mereka mungkin menganggap tidak boleh minum alkohol kerana Allah mengatakan ada kebaikan. Sekiranya mereka tidak mengetahui bahawa di kemudian hari di dalam Al-Quran, ia dilarang sama sekali sehingga boleh menyebabkan mereka melihat mesej Islam secara berbeza. Lihatlah Allah memahami keinginan kita dan mungkin sekiranya alkohol dilarang dalam wahyu pertama orang tidak akan memeluk Islam. Jadi perlahan-lahan dilarang untuk mempermudah orang. Atau masalah lain boleh timbul.

Jadi secara ringkasnya saya fikir ketika mempelajari al-Quran seperti dengan serius bahawa penting untuk memahami konteks sejarahnya dan peristiwa yang berlaku. Juga pada masa yang sama saya adalah penyokong mereka yang ingin menggunakan Islam dalam kehidupan masa kini dan untuk memperbaiki sistem menggunakan Islam. Tidak ada yang akan menjadi 100% seperti sebelumnya 1400 tahun yang lalu dan kita mesti terbuka terhadap beberapa perubahan tetapi bukan perubahan dalam al-Quran. Dan anda mungkin menganggap bahawa adalah tugas yang sukar untuk mempelajari konteks seperti itu, tetapi bahkan kita umat Islam tidak mengetahui semua perkara dalam sejarah Islam, itulah sebabnya kita bergantung kepada mereka yang berpendidikan untuk menolong kita dalam perkara tersebut.

Membandingkan Nilai Islam dengan Nilai Sekular Barat -2

Soalan:

Kedua, saya sering mendengar orang menjelaskan bahawa ayat-ayat agresif dalam Al-Quran ada kaitannya dengan "jika orang memulakan perang dengan orang yang damai". Dengan kata lain, ini semua mengenai reaksi terhadap pencerobohan. Walaupun saya menjumpai ayat-ayat seperti itu di dalam Al-Quran, saya menjumpai banyak lagi petikan yang memberi petunjuk kepada orang Islam bahawa orang yang tidak beriman mesti memeluk Islam atau menjadi dhimmi. Ini bukan situasi defensif, reaktif, ini adalah petunjuk agar tindakan proaktif diambil oleh umat Islam.?

Saya cadangkan anda menyenaraikan ayat-ayat yang ingin anda jelaskan. Anda tidak boleh dilarang menyenaraikan ayat-ayat quran sehingga anda tidak perlu takut akan perkara tersebut. Ya ada status dhimmi. Tetapi mereka mempunyai hak dengan status ini. Ya, setiap orang yang bukan beragama Islam di negara Islam mesti mendapat pendidikan mengenai Islam. Amat memalukan bagi umat Islam sekiranya mereka majoriti di sebuah negara di bawah undang-undang Islam jika mereka tidak memanggil orang bukan Islam untuk Islam. Ini mesti dilakukan dengan cara yang baik walaupun seperti yang dinyatakan dalam Al-Quran. Pendakwaan Islam kepada orang bukan Islam tidak membantu membawa mereka masuk Islam menurut pendapat saya. Dan anda tahu kami melakukan ini kerana cinta. Kerana jika kita tidak peduli dengan orang bukan Islam, kita akan meninggalkan mereka ke dunia mereka sendiri tetapi kita tidak melakukan ini. Kami memanggil mereka Islam kerana kami percaya ia menawarkan kehidupan yang lebih baik bagi mereka.

Dan orang bukan Islam juga berhak diperlakukan dengan adil di negara Islam. Status mereka adalah perlindungan dan pada masa perang mereka tidak perlu bergabung dengan tentera tetapi sebaliknya tentera melindungi mereka. Ketika anda melihat kehidupan Rasulullah , dia selalu berhubungan dengan orang bukan Islam. Malangnya di beberapa negara hari ini di mana umat Islam adalah majoriti mereka memperlakukan orang bukan Islam tanpa rasa hormat tetapi ini salah kerana mereka akan melihat sifat ini sebagai sebahagian daripada Islam dan ini akan menjauhkan mereka dari Islam, berikut adalah penjelasan ringkas mengenai kewajiban seorang Muslim sepatutnya:

Tugas seorang Muslim terhadap orang bukan Islam

Soalan:

 Apa kewajipan seorang Muslim terhadap orang bukan Islam, baik dia seorang dhimmi di negara Islam atau di negerinya sendiri, dan orang Islam itu tinggal di tanah orang bukan Islam itu? Tugas yang ingin saya jelaskan adalah interaksi pelbagai jenis, bermula dengan memberi salam dan diakhiri dengan meraikan perayaan orang bukan Islam dengannya. Adakah dibenarkan untuk membawanya sebagai teman di tempat kerja sahaja? Mohon nasihat kami, semoga Allah memberi ganjaran kepada anda.

 

 

Segala puji bagi Allah.

Kewajiban Muslim terhadap orang bukan Islam merangkumi beberapa perkara:

(a)

Dakwah atau memanggilnya kepada Allah, semoga Dia dimuliakan dan dimuliakan. Dia harus memanggilnya kepada Allah dan menjelaskan kepadanya tentang kenyataan Islam bila mungkin, berkenaan dengan apa sahaja masalah yang dia ketahui, kerana inilah kebaikan terbesar yang dapat dia berikan kepada sesama warganya dan kepada orang-orang yang dia temui orang Yahudi , Orang Kristian dan lain-lain yang mungkin menjadi penganut agama Islam (musyrik), kerana Nabi (saw) bersabda: "Orang yang membimbing orang lain ke arah kebaikan akan mendapat pahala seperti orang yang melakukannya." Dan dia berkata kepada Ali, ketika dia mengirimnya ke Khaybar dan memerintahkannya untuk memanggil orang Yahudi ke Islam: "Demi Allah, jika Allah memberi petunjuk seorang lelaki melalui anda, itu akan lebih baik bagi anda daripada memiliki unta merah (jenis terbaik). " Dan dia (berkat dan sejahtera Allah) berkata: "Barangsiapa memanggil orang lain untuk mendapat petunjuk yang benar, ia akan mendapat pahala seperti orang-orang yang mengikutinya, tanpa sedikit pun mengurangi pahala mereka."

Oleh itu memanggilnya (bukan Islam) kepada Islam, menyampaikan Islam kepadanya dan bersikap ikhlas kepadanya adalah antara kaedah terbaik untuk mendekati Allah

(b)

Dia tidak boleh menganiaya dirinya, sehubungan dengan kesejahteraan fizikalnya, kekayaan atau kehormatannya. Sekiranya dia seorang dhimmi (non-Muslim yang hidup di bawah pemerintahan Muslim), musta'man (orang yang diberi jaminan keamanan di tanah Muslim) atau mu'aahid (seseorang dengan negaranya yang orang-orang Islam mempunyai perjanjian damai), maka dia harus memberi haknya, dan tidak melanggar kekayaannya dengan mencuri, mengkhianati atau menipu, dan dia tidak boleh mencederakannya secara fizikal dengan memukul atau membunuhnya, kerana kenyataan bahawa dia adalah mu'aahid atau dhimmi, atau musta'man, bermaksud bahawa dia dilindungi oleh syarak.

(c)

Tidak ada sebab mengapa kita tidak boleh berinteraksi dengannya, membeli, menjual, menyewa, mengambil pekerja dan sebagainya. Diriwayatkan dalam laporan sahih bahawa Rasulullah membeli dari kuffaar yang menyembah berhala, dan dia membeli dari orang Yahudi, dan ini adalah interaksi. Ketika dia meninggal, perisainya dijanjikan oleh seorang Yahudi untuk mendapatkan makanan yang dibelinya untuk keluarganya.

(d)

Berkenaan dengan salam, orang Islam tidak boleh mengucapkan salam, tetapi dia dapat mengucapkannya, karena Rasulullah bersabda: "Jangan mulakan salam salam dengan orang Yahudi atau Kristian." Dan dia (berselawat dan selawat ke atasnya) berkata: "Sekiranya orang-orang Kitab menyambut kamu dengan salam (dengan mengucapkan al-salaamu 'alaykum), katakanlah' Wa 'alaykum." "Jadi orang Islam tidak boleh memulai memberi salam kepada seorang kaafir, tetapi jika kaafir memulakannya, dan orang Yahudi atau Nasrani dan lain-lain menyambut anda dengan salam, maka anda harus mengucapkan "wa 'alaykum," seperti yang dikatakan oleh Rasulullah .

 

Ini adalah beberapa hak antara seorang muslim dan seorang kafir.

Hak lain adalah menjadi jiran yang baik. Oleh itu, jika dia berjiran, bersikap baik kepada dia dan jangan mengganggu dia; bersedekah kepadanya jika dia miskin, memberinya hadiah, memberinya nasihat yang bermanfaat, kerana ini adalah perkara-perkara yang akan menariknya kepada Islam dan menjadi Muslim; dan kerana jiran mempunyai hak. Rasulullah bersabda: "Jibreel terus mendesak saya untuk bersikap baik kepada jiran saya sehingga saya berfikir bahawa dia akan menjadikannya pewaris saya." Saheeh - dipersetujui. Sekiranya jiran itu adalah kaafir, dia masih mempunyai hak jiran; jika dia adalah kerabat dan kaafir, maka dia mempunyai dua hak: hak jiran dan hak saudara.

Salah satu hak jiran adalah bahawa anda harus bersedekah kepadanya, tetapi tidak zakaah, jika dia miskin, kerana Allah berfirman (tafsiran maksudnya): "ALLAH tidak melarang anda untuk berlaku adil dan baik terhadap mereka yang tidak berperang terhadap anda kerana agama dan juga tidak mengusir anda dari rumah anda. Sesungguhnya, Allah menyukai orang-orang yang berurusan dengan adil ”[al-Mumtahanah 60: 8]. Menurut hadis sahih yang diriwayatkan dari Asma 'binti Abi Bakr (ra), ibunya, yang merupakan seorang musyrik, memeluknya ketika berlaku gencatan senjata antara Rasulullah dan penduduk Makkah, meminta pertolongan. Asma ’meminta izin kepada Nabi (saw) - haruskah dia menjalin hubungan kekeluargaan dengannya? Rasulullah bersabda: "Menjalin hubungan kekeluargaan dengannya."

Tetapi untuk merayakan perayaan mereka, orang Islam tidak boleh mengambil bahagian dalam merayakan perayaan mereka, tetapi tidak ada salahnya memberikan ucapan takziah kepada mereka jika orang yang dikasihi meninggal dunia, seperti mengatakan "Semoga Allah memberi ganti rugi atas kehilangan anda" dan kata-kata baik lainnya . Tetapi dia tidak boleh mengatakan "Semoga Allah mengampuni dia" atau "Semoga Allah merahmati dia" jika si mati itu adalah kaafir, dan dia tidak boleh mendoakan si mati jika dia seorang kaafir. Tetapi dia boleh mendoakan agar orang yang masih hidup mendapat petunjuk dan mendapat pampasan dan sebagainya. Petikan akhir.