Tuesday

Renungan 5 - Al Quran dan Sunnah Rasulullah ﷺ Renungan Utama


Renungan 5

Jenis lain ialah merenungkan kekuatan Al-Quran dan pengaruhnya terhadap ciptaan ALLAH Rabul Jalalluh yang lain, dan kemudian memikirkan bagaimana seseorang harus bertindak balas; ALLAH Rabul Jalalluh berfirman:

Makna:

“Tidak setara dengan sahabat Neraka dan sahabat Firdaus. Sahabat Syurga - mereka adalah pencapai [kejayaan]. Sekiranya Kami menurunkan Al-Quran ini di atas gunung, anda pasti melihatnya merendahkan diri dan mundur kerana takut kepada ALLAH Rabul Jalalluh. Dan contoh-contoh ini Kami sampaikan kepada orang-orang bahawa mungkin mereka akan berfikir. "

[Al-Hashr: 20-21]

Rasulullah mengajar kita perenungan; ketika dia bangun untuk solat malam pilihan, dia akan melihat ke langit dan kemudian membacakan ayat surah AL-'Imran yang disebutkan di atas yang kami mulakan kuliah ini. Oleh itu, adalah sunnah membaca ayat ini sebelum seseorang memulakan solat malam pilihannya. Ada pendapat lain yang menyatakan bahawa baginda Rasulullah akan membacanya setelah shalat dua Rakaah Sunnahnya untuk solat Fajr.

Perenungan para sarjana membantu mereka menghasilkan keputusan yang baik; sehingga menyebabkan mereka mendapat pendapat yang bernas mengenai hal-hal tertentu ... Perenungan meningkatkan iman seseorang. Buah yang paling penting yang dihasilkan dari perenungan adalah pengetahuan, dan setelah hati bertambah pengetahuan, keadaannya berubah menjadi lebih baik, ini secara langsung merefleksikan anggota badan dan seterusnya meningkatkan keseluruhan status seseorang.

Apa maksudnya merenung diri sendiri? Ini termasuk merenungkan bagaimana ALLAH Rabul Jalalluh menciptakan badan dan bentuknya, serta merenungkan kekurangan seseorang, yang sangat penting kerana tidak ada yang dapat memperbaiki dirinya tanpa memikirkan kekurangannya untuk memperbaikinya dan memperbaiki dirinya sendiri.

Apa yang dilakukan para pembaharu dan peremajaan Muslim yang terkenal untuk mengubah keadaan umat mereka? Tidak ada keraguan bahawa perkara pertama yang mereka lakukan adalah merenungkan keadaan umat mereka untuk memastikan apa yang mereka kekurangan dan mengenal pasti di mana masalah-masalah itu berbohong, dan kemudian, mereka memulakan reformasi dengan memerangi kejahilan, dosa dan perkara-perkara lain .

Sunday

Renungan 4 -Merenung Kejadian Alam Semesta adalah bahagian Keimanan Intelektual.

 


Renungan 4 – Merenung Kejadian Alam Semesta adalah bahagian Keimanan Intelektual.

Jenis perenungan lain adalah mengatasi jalan jahat yang telah sampai kepada orang lain, seperti di mana ALLAH berfirman:

Maksudnya:

"Tidakkah mereka merenung dalam diri mereka sendiri? ALLAH tidak menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya kecuali dalam kebenaran dan untuk jangka masa yang ditentukan. Dan sesungguhnya, banyak orang, dalam pertemuan dengan Tuhan mereka, adalah orang-orang kafir. Tidakkah mereka telah melalui bumi dan memerhatikan bagaimana kesudahan orang-orang sebelum mereka? Kuasa mereka lebih besar, dan mereka membajak bumi dan membangunnya lebih banyak daripada mereka [iaitu, orang-orang Makkan] telah membangunnya, dan para utusan mereka datang kepada mereka dengan bukti yang jelas. Dan ALLAH tidak akan pernah menzalimi mereka, tetapi mereka menzalimi diri mereka sendiri. "

 [Bilik Ar: 8-9]

Mengapa Anda Tidak Berfikir?

"Sesungguhnya, yang paling buruk dari semua makhluk di sisi ALLAH adalah pekak, bisu, mereka yang tidak menggunakan akal / fikiran mereka"

Al-Quran 8:22

Perhatikan ayat ini dengan teliti, ALLAH memberitahu kita bahawa makhluk terburuk adalah makhluk yang tidak beralasan.

"Atau adakah anda berpendapat bahawa kebanyakan dari mereka mendengar atau memberi alasan? Mereka seperti ternakan. Sebaliknya, mereka lebih sesat dengan cara mereka. ”

Al-Quran (25:44)

Tidak ada alasan untuk melepaskan hak anda untuk berfikir sendiri. Akibat mematikan akal kamu,kamu  benar-benar menakutkan, bukan hanya di dunia berikutnya, tetapi di dunia ini. Di dunia ini anda akhirnya mengembara seperti binatang ternakan, atau digembar-gemburkan oleh ketidakpedulian anda oleh mereka yang jahat, atau sebaliknya.

Apa yang perlu difikirkan?

"Dan jangan mengejar perkara yang tidak kamu ketahui. Sesungguhnya, pendengaran, penglihatan dan fikiran, seseorang akan disoal mengenai semua ini".

Al-Quran 17:36

Jawapan mudahnya ialah anda harus memikirkan apa sahaja yang menjadi elemen panduan dalam hidup anda. Apa yang anda kerjakan, kumpulan kepercayaan apa yang anda pegang, pergerakan apa yang anda sertai dan sebagainya. Terdapat akibat dalam semua perkara itu, bukan hanya untuk anda, tetapi untuk yang lain. Sekiranya anda tidak tahu atau faham mengapa anda melakukannya, jangan lakukannya.

"Dari segi spesifik, Al-Qur'an sangat memerlukan pertimbangan mendalam. Maka, apakah mereka tidak akan mempertimbangkan Al-Qur'an, atau apakah fikiran mereka terkunci?

Al-Quran 47:24

"Maka tidakkah mereka akan mempertimbangkan Al-Qur'an? Sekiranya ia berasal dari (selain) selain ALLAH, mereka pasti akan menemukan pertentangan di dalamnya".

Al-Quran 4:82

“Haruskah saya mencari penguasa selain ALLAH? Ketika Dia lah yang telah menyatakan kepada kamu Kitab (Al-Qur'an, yang) terperinci dengan jelas ”

Al-Qur'an (6: 114)

Kita mesti membaca dan beri pertimbangan kepada Al-Quran, dengan cukup mendalam untuk membolehkan kita mencari pertentangan. Tidak ada, bagaimanapun, kita harus mempertimbangkannya dengan mendalam sehingga jika ada, kita akan menjumpainya. Al-Quran adalah teks terperinci, dan dalam membacanya dan mempertimbangkannya, ia mesti dianalisis secara terperinci.

"Sekiranya Kami menurunkan Al-Quran ini di atas gunung, kamu akan melihatnya kerendah hatinya gunung yang akan rata dan berkecai kerana rasa takut kepada ALLAH. Dan contoh-contoh ini, Kami sampaikan kepada orang-orang bahawa mungkin mereka akan berfikir"

Al-Quran 59:21

"[Ini] adalah Kitab yang diberkati yang Kami turunkan kepada kamu, agar mereka merenungkan ayat-ayatnya dan bahawa orang-orang yang memahami akan diingatkan".

Qur’an 38:29

Di banyak tempat di Al-Quran kita diingatkan untuk berfikir, mempertimbangkan dan merenungkan Al-Quran serta alam semesta fizikal. Ini bukan hanya cadangan 'by the way'; mereka adalah petunjuk penting dari ALLAH. Akan mendapat akibat yang teruk untuk tidak meluangkan waktu untuk mempertimbangkan Al-Qur'an, ini kerana jika anda tidak membaca dan memikirkan isi kandungannya, maka Al-Quran tidak lagi bertindak sebagai petunjuk, itu bukan lagi kriteria dalam hidup anda sebaliknya, ia hanya menjadi buku yang mesti dilihat dan dihormati. Panduan itu tidak dapat sampai ke hati dan jiwa anda dengan tepat melalui saluran fikiran anda. Yang tinggal hanyalah mengikuti apa yang diberitahu oleh orang lain tentangnya.

“Sesungguhnya, dalam penciptaan langit dan bumi dan penggantian malam dan siang adalah tanda-tanda bagi mereka yang memahami. Yang mengingati ALLAH sambil berdiri atau duduk atau [berbaring] di sisi mereka dan memikirkan penciptaan langit dan bumi, [berkata], "Ya Tuhan kami, Engkau tidak menciptakan ini tanpa tujuan; ]; maka lindungi kami dari azab neraka.

Tuhanku, sesungguhnya siapa pun yang Engkau akui neraka - Engkau telah memalukannya, dan bagi orang-orang yang zalim tidak ada penolong. "

Qur’an 3: 190-192

"Tidakkah mereka merenung dalam diri mereka sendiri? ALLAH tidak menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya kecuali dalam kebenaran dan untuk jangka masa yang ditentukan. Dan sesungguhnya, banyak orang, dalam pertemuan dengan Tuhan mereka, adalah orang-orang kafir. "

Al-Quran 30: 8

Memikirkan ciptaan ALLAH sangat penting, kerana dalam analisis selok-belok dan reka bentuknya adalah tanda-tanda yang menunjuk kepada penciptanya. Dengan hanya mengabaikan kajian ini dan menganggap perkara-perkara tertentu memungkinkan pemikiran yang tidak rasional mengenai asal usul alam semesta dan umat manusia berkembang dalam pemikiran umat Islam yang tidak terpikir. Yaitu, idea evolusi kosmologi dan biologi secara khusus, dan falsafah materialistik secara umum. Idea-idea ini, yang secara semula jadi dan tujuannya dirancang untuk menyangkal Allah mempunyai implikasi negatif dari aspek praktikal dan spiritual dari mereka yang sesat dengan idea-idea ini.

Mengikuti Orang Lain?

Mungkin sebab terbesar orang mematikan fikiran mereka adalah kerana mereka melepaskan tanggungjawab mereka untuk berfikir kepada orang lain, sama ada kerana ketakutan, kemalasan, kesesuaian atau keuntungan. Kenyataannya adalah ini, jika sesuatu itu penting, dan jiwa anda serta tujuannya yang kekal mungkin merupakan perkara terpenting yang dapat anda bayangkan, maka anda mesti memikul tanggungjawab untuk memikirkan secara mendalam tentang apa yang sedang anda jalani. Sekiranya anda memberikan tanggungjawab itu kepada orang lain, itu bermakna anda mempercayai orang itu atau orang dengan jiwa kekal anda. Adakah orang yang anda percayai begitu banyak?

"Dan ketika dikatakan kepada mereka," Ikuti apa yang telah dinyatakan oleh ALLAH, "mereka berkata," Sebaliknya, kita akan mengikuti apa yang kita dapati bapa kita lakukan. " Walaupun bapa mereka tidak berfikir, dan juga mereka tidak dibimbing? "

Al-Quran 2: 170

"Sebaliknya, mereka berkata," Sesungguhnya, kami mendapati bapa kami berdasarkan agama, dan kami mengikut jejak mereka [benar] berpandukan. "

"Dan sama juga, Kami tidak mengirimkan kepada kamu peringatan ke kota kecuali kamu yang kaya raya mengatakan," Sesungguhnya, kami mendapati bapa kami mempunyai agama, dan kami mengikuti jejak mereka. "

Al-Qur'an 43: 21-23

Di sini jelaskan bahawa trend ‘mengikuti nenek moyang kita’ ini merupakan halangan besar untuk bimbingan sejati. Ini adalah halangan yang harus dihadapi oleh semua utusan. Dan untuk menjadi jelas, ini bukan hanya masalah "orang yang dihormati mengatakan bahawa saya harus melakukan ini sehingga saya melakukannya", ini adalah kes yang disesatkan untuk mempercayai bahawa apa yang disuruh anda lakukan dan percayai sebenarnya petunjuk ALLAH.

"Dan ketika mereka melakukan kejahatan, mereka berkata," Kami mendapati bapa-bapa kami melakukannya, dan ALLAH memerintahkan kami untuk melakukannya. " Katakanlah, "Sesungguhnya Allah tidak memerintahkan maksiat. Adakah kamu mengatakan tentang ALLAH apa yang tidak kamu ketahui?"

Qur’an 7:28

Kita harus berusaha menjadikannya titik asas dalam hidup kita untuk mengetahui apa yang telah ALLAH katakan, terlebih dahulu, dan dengan demikian mengetahui kapan kepalsuan dikaitkan dengan ALLAH.

'Mengikuti jejak ayah kita' sebagai konsep dapat dirumuskan semula untuk banyak kes tertentu yang termasuk dalam kategori ini. Saya hanya: -

· Mengikuti ibu bapa saya

· Mengikut cara masyarakat saya

· Mengikuti Imam saya

· Mengikuti Rabbi saya

· Mengikuti Imam, Syeikh dan Sarjana saya

· Mengikuti pemimpin masyarakat saya

·         Dan lain-lain…

Apa sahaja cara anda mengucapkannya, semuanya akan sama. Anda mengikuti (secara membuta tuli atau tidak) dan anda dengan rela hati melepaskan tanggungjawab anda untuk berfikir dan mempertimbangkan sendiri.

 

Kami mempunyai contoh khusus dan penting dalam hal ini dari Al-Quran: -

“Mereka (Yahudi dan Kristian) telah menjadikan para sarjana agama dan bhikkhu mereka sebagai penguasa selain ALLAH, dan [juga] Mesias, putera Maria. Dan mereka tidak diperintahkan kecuali menyembah satu Tuhan; tidak ada ketuhanan kecuali Dia. Maha Tinggi Dia di atas apa sahaja yang mereka persekutukan dengan-Nya ”.

Al-Quran 9:31

Bagaimana para sarjana agama dan bhikkhu dianggap sebagai penguasa di samping ALLAH? Kami tahu bahawa mereka tidak dan tidak disembah sebagai Tuhan oleh orang Yahudi dan Kristian, namun kami juga tahu bahawa gereja / imam dan Rabbi menjadikan diri mereka sebagai penafsir dan penjelasan wahyu. Dan dari Al-Quran, kami tahu bahawa ini adalah tugas yang mereka gagal kerana alasan mementingkan diri sendiri.

Adakah anda tahu kumpulan agama besar lain yang dengan rela hati memberikan haknya untuk mempertimbangkan dan memikirkan agama dan panduannya kepada tokoh-tokoh berwibawa?

"Dan jika kamu mematuhi kebanyakan dari mereka di bumi, mereka akan menyesatkan kamu dari jalan ALLAH. Mereka mengikuti kecuali andaian, dan mereka tidak melakukan apa-apa kecuali dugaan ”.

Al-Quran 6: 116

Renungan 3 - Kebesaran Al Quran dan Sunnah Rasulullah ﷺ

 

Mengenai renungan terhadap al-Quran dan Sunnah, Allah berfirman:

Maksudnya:

"Dan Kami (ALLAH) tidak mengutus sebelum kamu melainkan orang-orang yang Kami nyatakan [Mesej kami]. Oleh itu, tanyakan kepada orang-orang mesej [iaitu, bekas tulisan suci] jika anda tidak tahu. [Kami mengirimnya] dengan bukti yang jelas dan peraturan bertulis. Dan Kami menyatakan kepadamu pesan [yaitu, Al-Quran] bahawa kamu boleh menjelaskan kepada orang-orang apa yang diturunkan kepada mereka dan agar mereka dapat berfikir. "

[An-Nahl: 43-44]

Ini adalah masa-masa yang sangat menguji dan banyak cobaan, kesengsaraan, penderitaan yang menimpa umat ini ketika Rasulullah telah memberitahu kita tentang ini, lebih dari 1400 tahun sebelumnya.

Walaupun begitu, penyebab utama dari semua ini adalah bahawa majoriti umat Islam telah menjauhkan diri dari Al-Quran dan ini adalah benar mengikut sunnah. Seluruh umat menderita dan hancur.

Ini adalah kenyataan yang sangat menyedihkan bahawa sebilangan besar umat Islam tidak tahu bahasa Arab - bahasa Al-Quran, tetapi mereka tahu dan memahami banyak bahasa lain selain bahasa ibunda mereka sendiri. Walaupun mengerikan adalah majoriti umat Islam belajar membaca dan menyebut perkataan itu dalam bahasa Arab tetapi tidak mempelajari apa-apa selainnya. Lebih menggembirakan adalah bahawa banyak orang Islam membaca Al-Quran tanpa memahami perkataan apa yang mereka baca, walaupun mereka mempunyai terjemahan Al-Quran dalam bahasa mereka sendiri tetapi mereka duduk dan membacanya hanya dalam bahasa Arab tanpa memahami.

ALLAH MENGATAKAN PALING TINGGI: "Dan Rasulullah akan bersabda:" Ya Allah! Sesungguhnya umatku meninggalkan Al-Quran ini (tidak mendengarkannya dan tidak mengikut undang-undang dan ajarannya). "

[Surah Furqan (25:30)]

 

Seseorang dengan betul berkata:

"Jelas sekali, Al-Quran telah dinyatakan bahwa hal itu dapat dipahami. Tidak ada akal untuk mempercayainya jika kita tidak mengikuti maknanya. Juga, bagaimana ia dapat menjadi sumber petunjuk bagi kita jika kita gagal memahami pesannya.

Pembacaan semata-mata (iaitu membaca tanpa memahami maksud teks) mungkin boleh diterima sekiranya orang-orang yang belum cukup bernasib baik untuk mendapat pendidikan dan yang kini sudah melewati usia di mana seseorang boleh melakukannya. Tetapi orang-orang yang telah menumpukan sebahagian besar kehidupan mereka untuk pendidikan sekular mereka dan telah memperoleh pengetahuan tentang seni dan sains yang berbeza dan mungkin telah belajar bahasa asing selain bahasa mereka sendiri. Sekiranya orang-orang berpendidikan ini membaca Al-Quran tanpa berfikir dan tanpa memahami maknanya, maka sangat mungkin bahawa, di sisi ALLAH  mereka boleh dianggap bersalah kerana tidak menghormati dan mengejek Kitab Suci. Bagi orang-orang ini, kemungkinan hukuman kerana mengabaikan makna dan mesej Al-Quran boleh melebihi pahala kerana membaca teksnya. "

Abu Khaithama r.a meriwayatkan bahawa berkata:

"Tidakkah saya hendak memberitahu anda tentang faqeeh yang benar (yang mempunyai pemahaman tentang Agama)? (Dia) adalah orang yang tidak menyebabkan orang-orang putus asa dari rahmat Allah dan tidak membiarkan seseorang melakukan kemaksiatan kepada Allah dan tidak meninggalkan Al-Quran, beralih ke sesuatu yang lain daripada itu. Sesungguhnya, tidak ada kebaikan dalam perbuatan ibadah yang tidak mempunyai pengetahuan di dalamnya. Juga tidak ada pengetahuan dalam pengetahuan yang tidak memahaminya. Juga tidak ada gunanya membaca Al-Quran jika tidak ada tadabbur (merenungkan maknanya) untuk mengikutinya. "

 (Rujuk Kitab al-Ilm dari Imam Nasai 143)

Sebilangan orang jahil mengatakan bahawa kalimat Sayyidina Ali r.a . Juga tidak ada gunanya membaca Al-Quran jika tidak ada tadabbur (merenungkan maknanya) untuk mengikutinya ..." bertentangan dengan hadis Rasulullah yang menyatakan: "Barangsiapa membaca sepucuk surat dari Kitab ALLAH , dia akan dikreditkan dengan perbuatan baik, dan perbuatan baik mendapat pahala sepuluh kali ganda. Saya tidak mengatakan bahawa Alif-Lam-Mim adalah satu huruf, tetapi Alif adalah sepucuk surat, Lam adalah huruf dan Mim adalah huruf. ''

[Tirmidzi 2919 Sahih]

Oleh itu, mereka mendakwa bahawa dengan hanya membaca Alif-Lam-Mim seseorang dikreditkan dengan 30 perbuatan baik dan kerana tidak ada yang mengetahui maknanya, ini membuktikan bahawa membaca tanpa pemahaman menghasilkan perbuatan yang baik.

Hadis ini sahih 100% dan kesimpulan yang diambil dari hadis ini juga betul. Tetapi, apa yang mereka lakukan di bawah naungan hadis ini adalah 100% baatil (salah). Hadis ini dan targheeb ditarik untuk membaca Quraan dan kerana Quraan tidak lain adalah firman ALLAH , ada barakah (keberkatan) di dalamnya dan seseorang diberi pahala kerana mengucapkan kalimah ALLAH dari mulutnya. Namun, pembacaan kata-kata ALLAH secara umum, tidak boleh kosong dari pemahaman, perenungan, dan tindakan.

Kita tidak mampu duduk dan membaca Quraan tanpa peduli untuk mengetahui apa yang sedang kita baca dan jika kita tidak tahu apa yang kita baca maka mengapa kita dapat merenungkannya atau bertindak di atasnya.

Jadi, apa bukti untuk ini?

Tafsir ibn katheer berbunyi:

"ALLAH memerintahkan mereka untuk merenungkan Al-Qur'an dan melarang mereka mengabaikannya, atau mengabaikan makna bijak dan kata-kata yang fasih. Allah menyatakan bahawa tidak ada percanggahan, percanggahan, pernyataan bertentangan atau percanggahan dalam Al-Quran, kerana itu adalah wahyu dari Yang Maha Bijaksana, Maha Puji. Oleh itu, Al-Quran adalah kebenaran yang datang dari Kebenaran, ALLAH. Inilah sebabnya mengapa Allah berfirman dalam Ayat lain:

"Tidakkah mereka kemudian berfikir secara mendalam (tadabbur) dalam Al-Quran, atau hati mereka terkunci (dari memahaminya)"

(Surah Muhammed ayat 24)

Begitu juga terdapat banyak ayat dalam Al-Quran yang menasihati untuk mempertimbangkan dan melaksanakan dan mengutuk mereka yang tidak melakukannya. Ayat yang satu ini cukup untuk membuktikan bahawa tidak ada gunanya membaca Al-Quran tanpa bertafakur (tadabbur) sebaliknya ia adalah perbuatan yang patut dicela. Sekiranya kita tidak memahami apa yang kita baca, bagaimana mungkin kita dapat merenungkan dan menindakinya.

Rasulullah bersabda: "Celakalah orang yang membacanya tetapi tidak memikirkannya."

Inilah hadis lengkap yang ada di Tafsir ibn katheer: Ibn Marduwyah mencatat bahawa `Ata 'berkata," Saya, Ibn `Umar dan` Ubayd bin `Umayr pergi ke` Aisyah dan memasuki kamarnya, dan ada layar antara kita dan dia. Ibnu Umar berkata, "... Ceritakan kepada kami tentang hal yang paling luar biasa yang anda saksikan dari Rasulullah ." Dia menangis dan berkata, "Semua urusannya sangat mengagumkan." Pada suatu malam, dia mendekatiku sehingga kulitnya menyentuh kulitku dan berkata, "Biarlah aku menyembah Tuhanku." Saya juga suka kamu menyembah Tuhanmu. 'Dia menggunakan kulit air dan berwuduk, tetapi tidak menggunakan terlalu banyak air. Dia kemudian berdiri dalam solat dan menangis sehingga janggutnya menjadi basah. Dia sujud dan menangis hingga membuat tanah basah. Dia kemudian berbaring di sebelahnya dan menangis. Ketika Bilal datang untuk memberi tahu Rasulullah untuk solat Subuh, dia berkata, `` Ya Rasulullah! Apa yang membuat anda menangis, sedangkan ALLAH telah mengampuni dosa-dosa sebelumnya dan yang terakhir

"Wahai Bilal! Apa yang menghalangi saya menangis, ketika malam ini, Ayat ini diturunkan kepada saya"

"Sesungguhnya, dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang, memang ada tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal."

[Surah al Imran (3: 190)]

Lalu berkata: "Celakalah orang yang membacanya tetapi tidak memikirkannya."

(Tafsir ibn katheer)

Lebih-lebih lagi, ada banyak hadis sahih dari Rasulullah yang kita cintai yang mempunyai ungkapan ini, “beberapa orang akan membaca Al-Quran tetapi tidak akan melampaui tenggorokan mereka dan yang akan keluar dari (yaitu meninggalkan) agama (Islam) ketika anak panah berlalu melalui permainan. " Dan dalam beberapa riwayat, perkataan yang digunakan untuk menggantikan Al-Quran adalah iman (iman). Kedua-duanya mempunyai makna yang sama di sini, kerana jika Al-Quran tidak melebihi dari kerongkong mereka, bagaimana iman (iman) dapat melebihi dan sebaliknya.

Salah satu hadits di mana iman digunakan adalah diriwayatkan oleh Sayidina Ali r.a  mengatakan: Saya mendengar Rasulullah bersabda, "Pada hari-hari terakhir dunia ini akan muncul beberapa orang muda bodoh yang akan menggunakan (dalam tuntutan mereka) ucapan terbaik dari semua orang (iaitu Al-Qur'an) dan mereka akan meninggalkan Islam sebagai anak panah yang melalui permainan ini. Kepercayaan mereka tidak akan melampaui tenggorokan mereka .. "

[Sahih Al-Bukhari, 4808]

Semua hadis ini membicarakan kumpulan Orang-orang yang akan keluar dari fahaman Islam (kharijie) dan sifat utama mereka adalah bahawa Al-Quran hanya akan terhad kepada leher mereka (iaitu untuk tujuan bacaan yang kuat) dan ia tidak akan melampaui. Ini hanya boleh berlaku apabila pembaca tidak cuba memahami apa yang dibacanya, atau / dan tidak memahaminya dengan betul berdasarkan sunnah, atau / dan tidak bertafakur atas aayat ALLAH, atau / dan tidak melaksanakan Deen ALLAH dengan betul pada dirinya sendiri.

Siapa di antara kita yang ingin berkongsi sifat ini yang disediakan khas untuk Kharijiees (iaitu mereka yang keluar dari Islam)?

Oleh itu, kita tidak boleh membaca Al-Quran tanpa memberi perhatian sewajarnya untuk memahaminya dengan betul dan melaksanakan apa yang kita baca. Kita harus membaca Al-Quran setiap hari dan membacanya dengan penuh pengertian, dan tidak boleh meninggalkannya. Kita harus memahami dan bertindak berdasarkan Quran berdasarkan sunnah; di dalamnya terletak kejayaan kita.

Oleh itu, sekarang mari kita lihat bagaimana para pendahulu kita yang saleh membaca Al-Quran: 'Ataa' semoga ALLAH memberkati baginda melaporkan bahawa Abu 'Abdur-Rahmaan As-Sulami , semoga Allah berfirman kepadanya: "Kami belajar Al-Quran dari orang-orang (yaitu para sahabatRazi Allahu Anho Png Transparent - Radiallahu Taala Anhu In Arabic, Png  Download , Transparent Png Image - PNGitem semoga ALLAH berkenan dengan mereka) yang mengatakan kepada kita bahawa mereka tidak akan pernah melampaui hafalan sepuluh ayat sehingga mereka memahami maksudnya dan menerapkannya. Kami belajar makna ayat-ayat Al-Quran ini dan implikasi praktiknya. Walau bagaimanapun, akan tiba masanya beberapa orang akan membaca Al-Quran, tetapi tidak akan melampaui tenggorokan mereka (iaitu mereka tidak akan memahami / memahami / melaksanakan apa yang mereka baca). "

[Dirakam oleh di tabari; disahkan oleh Ahmad Shakir]

Renungan 2 - Merenung kewajiban diri didunia menuju negeri abadi.

 


RENUNGAN  2

Al-Hassan رضي الله عنه  berkata:

"Dia yang kata-katanya bukan kebijaksanaan, kesunyiannya tidak dihabiskan untuk merenung dan pengamatannya untuk tidak mengambil pelajaran. Orang seperti itu tidak peduli dan menghabiskan waktu."

Dia, semoga Allah merahmatinya, berkata mengenai ayat seratus empat puluh enam bab Al-A'raaf di mana Allah berfirman:


Ini bermaksud:

"Aku akan berpaling dari tanda-tanda-Ku orang-orang yang sombong di bumi tanpa hak ..."

[Al-A'raf: 146]

Itu bermaksud "Saya (iaitu, Allah) akan menghalang hati mereka dari merenung."

‘Abdullah ibns Al-Mubaarak    ra pernah melihat Sahl ibn‘ Uday رضي الله عنه dalam perenungan diam, jadi dia bertanya kepadanya: “Sejauh mana Anda telah mencapai?” yang dia jawab: "Sirat (yaitu, jambatan di atas Neraka)."

Bishr رضي الله عنه berkata: "Sekiranya orang merenungkan kebesaran Allah, mereka tidak akan pernah menderhaka kepada-Nya."

Abu Shurayh رضي الله عنه pernah duduk dan menutup kepalanya dengan pakaiannya dan mula menangis. Ketika dia ditanya mengapa, dia menjawab: "Saya merenung, dan menyedari berapa banyak hidup saya telah berakhir, berapa sedikit perbuatan baik saya, dan seberapa dekat saya sampai mati - jadi saya menangis."

Abu Suleiman رضي الله عنه pernah menasihati orang-orang dengan mengatakan: "Latihlah mata anda untuk menangis dan hati anda untuk merenungkan."

Ibn ‘Abbas رضي الله عنه, mengatakan:“ Merenungkan perbuatan baik menyebabkan seseorang melakukan perbuatan itu dan menyesali kejahatan menyebabkan seseorang meninggalkannya. Apabila perhatian utama hamba adalah menyenangkan Allah, Dia akan membuat kesunyiannya dihabiskan untuk merenung dan ucapannya terdiri dari pujian dan kesyukuran kepada Allah. "

Perhimpunan yang paling mulia adalah yang dihabiskan untuk merenungkan dan merenungkan Nama dan Sifat Allah, Neraka, Syurga, ganjaran Allah, azab Allah, nikmat Allah, Akhirat, dan ayat-ayat Al-Quran sebuah. Ini adalah perhimpunan paling manis dan paling suci.

Imam Shaafi'i رضي الله عنه mengatakan: "Kebajikan kebohongan ada dalam empat hal: Kebijaksanaan, yang asasnya adalah perenungan; kesucian, asasnya mengawal keinginan seseorang; kekuatan, yang asasnya mengawal diri semasa marah; dan keadilan, yang asasnya bersikap sederhana dalam pandangan seseorang ”

Jenis perenungan yang paling bermanfaat ialah:

1. Apa faedahnya hamba di akhirat dan bagaimana mencapainya?

2. Mencegah akibat buruk di akhirat dan bagaimana menjauhinya.

Ini adalah hal-hal terpuji yang harus kita renungkan, dan cara untuk mendapatkan faedah dan mencegah kemungkaran tersebut adalah dengan merenungkan nikmat Allah, perintah dan larangan-Nya, Nama dan Sifat-Nya dalam Al-Quran dan Sunnah, seberapa cepat hidup ini akan lenyap, dan sifat akhirat yang abadi; semakin banyak yang berfikir tentang singkatnya kehidupan ini, semakin banyak usaha yang akan dia lakukan untuk memanfaatkan waktunya dengan tepat. Selepas perkara-perkara ini, perkara berikut adalah penting:

· Perkara-perkara yang bermanfaat dalam kehidupan ini, dan bagaimana mencapainya.

· Kejahatan yang dapat menimpa seseorang, dan cara menghindarinya.

Allah telah menyebutkan perenungan dalam Al-Quran dan menyamakannya dengan menyebutkan nikmat, ciptaan-Nya dan kemampuan-Nya, seperti ketika Dia berfirman:

Maksudnya: Adakah salah seorang dari anda ingin memiliki kebun pohon palem dan kebun anggur di bawahnya sungai yang mengalir di mana dia memiliki setiap buah? Tetapi dia menderita usia tua dan mempunyai keturunan yang lemah [yaitu, belum matang], dan ia dilanda taufan yang berisi api dan dibakar. Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat [yang] kamu mungkin fikirkan. "

[Al- Baqarah: 266]

Hati lelaki seperti itu akan melekat di kebunnya dari perspektif berikut:

· Ini adalah taman yang besar, bukan taman yang kecil.

· Ini merangkumi banyak jenis pokok seperti pokok palma dan pokok anggur.

· Ia merangkumi pokok yang sangat mahal.

· Taman disiram dengan mengalir sungai dan bukan dari sumur, yang berarti bahwa usaha keras diperlukan untuk mengairi.

· Lelaki itu sudah tua dan secara semula jadi memerlukan sumber pendapatan tanpa perlu banyak usaha.

· Anak-anaknya masih muda dan sakit, dan dia bimbang mereka tidak akan mendapat sumber pendapatan setelah kematiannya kecuali dari kebun ini.

Semua hal yang disebutkan di atas bermaksud bahwa keterikatan pria itu dengan kebun akan sangat besar, jadi bagaimana kehancurannya jika kebun ini dilanda puting beliung yang akan menyebabkan kebakaran yang akan menghancurkan kebunnya? Dia akan terjejas secara mendalam; dia akan merasa bingung dan tertekan. Mari kita renungkan, mengapa Allah memberikan contoh seperti itu?

Ini adalah contoh yang Allah berikan kepada mereka yang melakukan banyak perbuatan baik, tetapi melakukannya hanya untuk dilihat; pada hari kebangkitan, orang-orang ini akan memerlukan setiap perbuatan baik yang mereka lakukan dan ganjarannya; mereka akan melihat perbuatan yang mereka lakukan dalam kehidupan ini dan juga melihat Neraka di depan mata mereka; matahari akan terbenam, sangat dekat dengan kepala orang; mereka akan banyak berpeluh; Sirat akan didirikan di atas api neraka dan satu-satunya jalan untuk keselamatan adalah dengan perbuatan baik mereka, setelah mendapat rahmat dari Allah. Tetapi apa yang akan berlaku kemudian? Maka Allah akan menjadikan perbuatan mereka tidak bernilai dan menyebarkannya ke mana sahaja. Sejauh mana kehancuran mereka? Oleh itu, apa yang diperlukan untuk membuat orang merenung dan dengan demikian berusaha untuk ikhlas dalam perbuatan mereka? Contohnya seperti ini - yang terdapat di dalam Al-Quran.

Ayat serupa yang lain adalah seperti di mana Allah berfirman:

yang bermaksud:

 “Contoh kehidupan [duniawi] ini hanyalah seperti hujan yang Kami turunkan dari langit yang diserap oleh tumbuhan di bumi - [dari] makanan yang dimakan oleh manusia dan ternak - hingga, ketika bumi telah perhiasannya dan dihiasi dan orang-orangnya menganggap bahawa mereka memiliki kemampuan atasnya, maka datang kepadanya perintah Kami pada waktu malam atau siang, dan Kami menjadikannya sebagai panen, seolah-olah ia tidak berkembang semalam. Oleh itu, adakah kita menerangkan secara terperinci tanda-tanda bagi orang yang berfikir? "

 [Yunus: 24]

Thursday

RENUNGAN 1 - Merenung akan kejadian diri dan alam semesta.



 Renungan 1

RENUNGAN dari sudut rohani adalah salah satu perbuatan terbesar yang dilakukan oleh hati; kunci inilah yang membuka pintu yang membolehkan cahaya petunjuk masuk; itu adalah langkah awal ke arah pemahaman dan pemahaman yang betul; banyak orang mengetahui kebaikannya tetapi tidak menyedari hakikat, intipati dan buahnya. Allah SWT telah memerintahkan kita untuk merenungkan, tetapi hanya sedikit yang melakukannya. Dia juga memuji sebilangan kecil yang benar-benar melakukannya. Allah berfirman; Renungan dari hati adalah salah satu perbuatan terhebat yang dibuat oleh hati;  kunci inilah yang membuka pintu yang membolehkan cahaya petunjuk masuk; itu adalah langkah awal ke arah pemahaman dan pemahaman yang betul; banyak orang mengetahui kebaikannya tetapi tidak menyedari hakikat, intipati dan buahnya. Allah SWT telah memerintahkan kita untuk merenungkan, tetapi hanya sedikit yang melakukannya. 

Dia juga memuji sebilangan kecil yang benar-benar melakukannya. Allah berfirman: Renungan dari hati adalah salah satu perbuatan terhebat yang dibuat oleh hati;  kunci inilah yang membuka pintu yang membolehkan cahaya petunjuk masuk; itu adalah langkah awal ke arah pemahaman dan pemahaman yang betul; banyak orang mengetahui kebaikannya tetapi tidak menyedari hakikat, intipati dan buahnya. Allah SWT telah memerintahkan kita untuk merenungkan, tetapi hanya sedikit yang melakukannya. Dia juga memuji sebilangan kecil yang benar-benar melakukannya. Allah berfirman:


“[Mereka] yang mengingati Allah ketika berdiri atau duduk atau berbaring di sisi mereka dan memikirkan kejadian langit dan bumi, [sambil berkata], 'Ya Tuhan kami! Anda tidak membuat ini tanpa tujuan… '”

  [Al ‘Imran: 191]

‘Ataa RA, berkata:“ ‘Ubayd ibn‘ Umayr RA dan saya pernah pergi mengunjungi ‘Sayyidah Aisyah, RA, dan ketika kami tiba, dia berbicara kepada kami dari balik tabir yang mengatakan:‘ O ’Ubayd! Apa yang berhenti daripada mengunjungi saya? '' Dia, katanya, menjawab:

'Riwayat di mana Nabi SAW bersabda:

"Kunjungilah secara berkala, oleh itu orang lebih suka dan merindui anda."

Kemudian dia bertanya kepadanya:

‘Ceritakan perkara paling menakjubkan yang anda alami bersama Nabi SAW; dia kemudian menangis dan berkata:

"Semua urusannya sangat mengagumkan, tetapi suatu malam dia datang kepadaku (iaitu, gilirannya dia bermalam) dan berkata kepadaku:" Jangan mengganggu saya, kerana malam ini saya ingin menyembah Tuhanku. " Kemudian, dia berwuduk, berdiri dalam solat, dan menangis sehingga janggutnya basah kuyup; kemudian, dia turun sujud dan terus menangis hingga merendam lantai, lalu, dia mengakhiri sholatnya dan berbaring di sisinya hingga Sayidina Bilal RA, datang untuk memberitahunya bahawa sudah waktunya untuk solat Fajr, dan ketika Sayidina Bilal RA melihat keadaannya, dia bertanya: 'Wahai utusan Allah! Mengapa anda menangis begitu banyak ketika Allah telah mengampuni semua dosa masa lalu dan masa depan anda? '' Nabi Muhammad SAW menjawab:

"Beberapa ayat diturunkan kepada saya semalam; celakalah orang yang membacanya dan tidak memikirkannya! ”

Kemudian Nabi SAW membaca:

  Maksudnya:


"" [Mereka] yang mengingati Allah ketika berdiri atau duduk atau [berbaring] di atas mereka

sisi dan memikirkan penciptaan langit dan bumi, [berkata], 'Ya Tuhan kami! Anda tidak membuat ini tanpa tujuan… '”

[Al ‘Imran: 191]


Dasar/Sebab menyegerakan Taubat

 

AllahRabbul Jalalluh berfirman dalam ayat yang lain mengenai segera bertobat yang artinya:

 "Hai orang-orang yang beriman bertaubatlah kepada Allah dengan Taubat yang Nasuha.

(Quran surat at-tahrim ayat 8 )

Yakni benar di dalam tugasnya ada yang mengatakan bahwa maksudnya adalah bernasihat atau menginginkan baik karena Allah dalam taubat itu.

Umar bin al-Khattab RA  ditanya mengenai taubat nasuha Dia berkata "yaitu seseorang bertobat dari perbuatan jahat dan berjanji tidak akan mengulanginya untuk selama-lamanya"

diriwayatkan dari Ibnu Abbas RA mengenai firman Allah SWT

 "Tuubuu ilallahu taubatan nasuha"

Yaitu bertobat yang bersungguh-sungguh dalam hati memohon ampun dengan lisan dan bermaksud tidak mengulanginya untuk selama-lamanya.

Sebagaimana diriwayatkan dari Rasulullah . beliau bersabda yang artinya:

"Orang yang memohon ampun dengan lidahnya tetapi terus melakukan perbuatan dosa adalah seperti orang yang mengejek Tuhannya"

(roudhotul ulama)

Dari Tsabit Al Banani ; “Dia berkata "iblis telah datang kepadaku dengan menangis ketika ayat Mulia ini turun"

 (tafsir Al lubab)

dari Abu Bakar  RA,  Rasulullah . beliau bersabda yang artinya:

"Tetaplah membaca Laa ilaha illallah dan istighfar serta perbanyaklah membaca keduanya karena iblis yang dilaknat AllahRabbul Jalalluh telah berkata aku binasakan manusia dengan dosa dan maksiat dan mereka membinasakan aku dengan bacaan Laailahaillallah dan istighfar, Setelah aku melihat itu aku binasakan mereka dengan ketenangan nafsu dan mereka tetap mengira bahwa mereka orang-orang mendapat petunjuk.

(Durrun Mantsur).

Dari Rasulullah beliau bersabda yang artinya :

"iblis berkata Ya Tuhanku demi keagunganmu aku tidak henti-henti akan menyesatkan anak cucu Adam selagi nyawa mereka berada pada jasadnya. AllahRabbul Jalalluh berfirman "demi keagungan Ku dan kemegahan Ku Hai hamba terkutuk Akupun tidak berhenti-henti akan mengampuni mereka selagi mereka mau beristighfar".

dari Atha' bin kholid, Dia berkata "telah sampai kepadaku bahwa setelah ayat "waman yaaghfir dzunuba illallahu walam yusirru 'ala maa fa'aluu wahum ya'lamuun" (tidak ada yang mengampuni dosa-dosa kecuali Allah dan mereka tidak akan terus menerus dalam perbuatannya sedang mereka sama-sama mengetahui)

maka berteriaklah iblis yang terkutuk di tengah-tengah anak buahnya dan dia menaburkan debu pada kepalanya dan berteriak sehingga anak buahnya berdatangan dari darat dan lautan Mereka bertanya apa yang terjadi padamu wahai pemimpin kami dia menjawab ada sebuah ayat yang turun dalam kitab Allah SWT yang mengisyaratkan bahwa dosa bisa tidak lagi membahayakan seorang pun dari anak cucu Adam Mereka bertanya apa itu lalu iblis menceritakan pada mereka mereka berkata kita buka saja pintu-pintu kesenangan nafsu untuk mereka lalu mereka tidak akan bertobat dan tidak beristighfar mereka menyangka bahwa mereka berada pada kebenaran maka puaslah iblis dengan gagasan itu.

dari Anas bin Malik ra Dia berkata "aku mendengar Rasulullah SAW. bersabda yang artinya :

"Allah SWT berfirman, Hai anak cucu Adam Sesungguhnya jika engkau masih mau berdoa kepadaKu dan mengharap Rahmat Ku, Aku akan mengampuni dosa yang telah kau lakukan dan aku telah peduli. Hai anak cucu Adam seandainya dosa-dosamu menumpuk setinggi langit kemudian engkau memohon ampun kepadaKu, Aku pasti akan mengampunimu dan Aku tidak peduli anak cucu adam seandainya engkau datang mengharap Aku dengan kesalahan sepenuh bumi kemudian engkau bertemu Aku dengan tidak menyekutukan sesuatu dengan Aku tentu Aku datang kepadamu dengan memberi ampunan sepenuh bumi.

(hadits riwayat Imam turmudzi). terjemah Durratun Nasihin halaman 138.

kitab terjemah durratun nasihin

 

Bahaya orang yang tidak segera taubat

 



Baiklah pembahasan taubat terahir yaitu bahayanya jika tidak segera taubat atau dalam kata lain menunda-nunda untuk taubat. karena dalam hadits di sebutkan:

"Halakal musawwifuun" yang artinya: "Celakalah orang-orang yang suka menangguhkan taubat."

Bahaya menangguhkan taubat

Musawwif artinya orang yang menangguhkan, yaitu orang yang berkata: "Aku akan bertaubat kelak," Dia adalah celaka, sebab dia seakan-akan menggantungkan urusannya pada kekekalan yang bukan dalam kekuasaannya. Sebab mungkin dia tidak kekal lagi (mati setelah berkata demikian), atau mungkin dia masih hidup, tetapi tidak mampu menghindari dosa pada hari ini, tidak mampu pula menghindarinya pada hari esok. Kelemahannya menghindari dosa sekarang ini tidak lain hanyalah karena dikuasai hawa nafsu. Hawa nafsu itu tidak akan membiarkan pada hari esoknya. Bahkan pengaruhnya berlipat ganda dan bertambah kokoh, kerana sudah terbiasa. Jadi tidaklah hawa nafsu yang diteguhkan manusia dengan kebiasaannya itu sama dengan hawa nafsu yang tidak diteguhkan kedudukannya.

Perhatikanlah, wahai orang-orang yang selalu mengikuti majlis pengajian ilmu. Wahai orang-orang yang berhati bersih, jika Nabi Muhammad Saw. saja memohon ampun dan bertaubat, padahal Allah Rabbul Jalalluh telah mengampuni dosanya yang dahulu maupun yang kemudian, maka bagaimanakah orang yang tidak jelas keadaannya seperti kita, diampuni atau tidak? Tidakkah seharusnya bertaubat kepada Allah Rabbul  Jalalluh dalam setiap waktu? Dan menjadikan lidahnya selalu sibuk dengan bacaan istighfar, selalu berdzikir kepada Tuhan Maha Raja, Yang Maha Pengampun dan yang menyelamatkan dari adzab neraka? ( Majalisul Abrar)

Antara hadits yang berkenaan dengan suruhan menyegerakam taubat yaitu berbunyi:

"Apa bila Allah Rabbul Jalalluh. menghendaki baik hambaNya, ia pasti akan menyegerakan (siksa) baginya di dunia. tetapi jika Dia menghendaki buruk pada hambaNya, dia pasti menangguhkan hukuman hamba itu sebab dosanya, sehingga akan di tepatinya di hari kiamat kelak. Anjuran segera bertaubat

Membahas masih sekitar tentang taubat yaitu dengan judul anjuran segera bertaubat. dalam kitab terjemah Durratun Nasihin disebutkan Allah SWT berfirman dalam Alquran yang artinya :

"dan bertaubatlah kamu semua kepada Allah wahai orang-orang beriman agar kamu beruntung” (Quran surat An Nur 31)

Seorang ahli hikmah berkata bahwa tobat seseorang dapat diketahui dengan 4 hal:

1-Dia akan memelihara lidahnya dari ucapan yang tidak ada gunanya pergunjingan Adu Domba dan bohong

2-Dia tidak memiliki rasa kedengkian dalam hatinya atau permusuhan kepada siapapun dari manusia kini

3-memisahkan diri dari orang-orang jahat dan tidak berkawan dengan salah seorang dari mereka

4-dia akan selalu bersiap diri menyambut kematian menyesali dosa dan memohon ampun dari dosa yang pernah dikerjakannya serta bersungguh-sungguh dalam taat kepada AllahRabbul Jalalluh.

Sumber  kitab terjemah durratun nasihin