Sunday

Renungan 3 - Kebesaran Al Quran dan Sunnah Rasulullah ﷺ

 

Mengenai renungan terhadap al-Quran dan Sunnah, Allah berfirman:

Maksudnya:

"Dan Kami (ALLAH) tidak mengutus sebelum kamu melainkan orang-orang yang Kami nyatakan [Mesej kami]. Oleh itu, tanyakan kepada orang-orang mesej [iaitu, bekas tulisan suci] jika anda tidak tahu. [Kami mengirimnya] dengan bukti yang jelas dan peraturan bertulis. Dan Kami menyatakan kepadamu pesan [yaitu, Al-Quran] bahawa kamu boleh menjelaskan kepada orang-orang apa yang diturunkan kepada mereka dan agar mereka dapat berfikir. "

[An-Nahl: 43-44]

Ini adalah masa-masa yang sangat menguji dan banyak cobaan, kesengsaraan, penderitaan yang menimpa umat ini ketika Rasulullah telah memberitahu kita tentang ini, lebih dari 1400 tahun sebelumnya.

Walaupun begitu, penyebab utama dari semua ini adalah bahawa majoriti umat Islam telah menjauhkan diri dari Al-Quran dan ini adalah benar mengikut sunnah. Seluruh umat menderita dan hancur.

Ini adalah kenyataan yang sangat menyedihkan bahawa sebilangan besar umat Islam tidak tahu bahasa Arab - bahasa Al-Quran, tetapi mereka tahu dan memahami banyak bahasa lain selain bahasa ibunda mereka sendiri. Walaupun mengerikan adalah majoriti umat Islam belajar membaca dan menyebut perkataan itu dalam bahasa Arab tetapi tidak mempelajari apa-apa selainnya. Lebih menggembirakan adalah bahawa banyak orang Islam membaca Al-Quran tanpa memahami perkataan apa yang mereka baca, walaupun mereka mempunyai terjemahan Al-Quran dalam bahasa mereka sendiri tetapi mereka duduk dan membacanya hanya dalam bahasa Arab tanpa memahami.

ALLAH MENGATAKAN PALING TINGGI: "Dan Rasulullah akan bersabda:" Ya Allah! Sesungguhnya umatku meninggalkan Al-Quran ini (tidak mendengarkannya dan tidak mengikut undang-undang dan ajarannya). "

[Surah Furqan (25:30)]

 

Seseorang dengan betul berkata:

"Jelas sekali, Al-Quran telah dinyatakan bahwa hal itu dapat dipahami. Tidak ada akal untuk mempercayainya jika kita tidak mengikuti maknanya. Juga, bagaimana ia dapat menjadi sumber petunjuk bagi kita jika kita gagal memahami pesannya.

Pembacaan semata-mata (iaitu membaca tanpa memahami maksud teks) mungkin boleh diterima sekiranya orang-orang yang belum cukup bernasib baik untuk mendapat pendidikan dan yang kini sudah melewati usia di mana seseorang boleh melakukannya. Tetapi orang-orang yang telah menumpukan sebahagian besar kehidupan mereka untuk pendidikan sekular mereka dan telah memperoleh pengetahuan tentang seni dan sains yang berbeza dan mungkin telah belajar bahasa asing selain bahasa mereka sendiri. Sekiranya orang-orang berpendidikan ini membaca Al-Quran tanpa berfikir dan tanpa memahami maknanya, maka sangat mungkin bahawa, di sisi ALLAH  mereka boleh dianggap bersalah kerana tidak menghormati dan mengejek Kitab Suci. Bagi orang-orang ini, kemungkinan hukuman kerana mengabaikan makna dan mesej Al-Quran boleh melebihi pahala kerana membaca teksnya. "

Abu Khaithama r.a meriwayatkan bahawa berkata:

"Tidakkah saya hendak memberitahu anda tentang faqeeh yang benar (yang mempunyai pemahaman tentang Agama)? (Dia) adalah orang yang tidak menyebabkan orang-orang putus asa dari rahmat Allah dan tidak membiarkan seseorang melakukan kemaksiatan kepada Allah dan tidak meninggalkan Al-Quran, beralih ke sesuatu yang lain daripada itu. Sesungguhnya, tidak ada kebaikan dalam perbuatan ibadah yang tidak mempunyai pengetahuan di dalamnya. Juga tidak ada pengetahuan dalam pengetahuan yang tidak memahaminya. Juga tidak ada gunanya membaca Al-Quran jika tidak ada tadabbur (merenungkan maknanya) untuk mengikutinya. "

 (Rujuk Kitab al-Ilm dari Imam Nasai 143)

Sebilangan orang jahil mengatakan bahawa kalimat Sayyidina Ali r.a . Juga tidak ada gunanya membaca Al-Quran jika tidak ada tadabbur (merenungkan maknanya) untuk mengikutinya ..." bertentangan dengan hadis Rasulullah yang menyatakan: "Barangsiapa membaca sepucuk surat dari Kitab ALLAH , dia akan dikreditkan dengan perbuatan baik, dan perbuatan baik mendapat pahala sepuluh kali ganda. Saya tidak mengatakan bahawa Alif-Lam-Mim adalah satu huruf, tetapi Alif adalah sepucuk surat, Lam adalah huruf dan Mim adalah huruf. ''

[Tirmidzi 2919 Sahih]

Oleh itu, mereka mendakwa bahawa dengan hanya membaca Alif-Lam-Mim seseorang dikreditkan dengan 30 perbuatan baik dan kerana tidak ada yang mengetahui maknanya, ini membuktikan bahawa membaca tanpa pemahaman menghasilkan perbuatan yang baik.

Hadis ini sahih 100% dan kesimpulan yang diambil dari hadis ini juga betul. Tetapi, apa yang mereka lakukan di bawah naungan hadis ini adalah 100% baatil (salah). Hadis ini dan targheeb ditarik untuk membaca Quraan dan kerana Quraan tidak lain adalah firman ALLAH , ada barakah (keberkatan) di dalamnya dan seseorang diberi pahala kerana mengucapkan kalimah ALLAH dari mulutnya. Namun, pembacaan kata-kata ALLAH secara umum, tidak boleh kosong dari pemahaman, perenungan, dan tindakan.

Kita tidak mampu duduk dan membaca Quraan tanpa peduli untuk mengetahui apa yang sedang kita baca dan jika kita tidak tahu apa yang kita baca maka mengapa kita dapat merenungkannya atau bertindak di atasnya.

Jadi, apa bukti untuk ini?

Tafsir ibn katheer berbunyi:

"ALLAH memerintahkan mereka untuk merenungkan Al-Qur'an dan melarang mereka mengabaikannya, atau mengabaikan makna bijak dan kata-kata yang fasih. Allah menyatakan bahawa tidak ada percanggahan, percanggahan, pernyataan bertentangan atau percanggahan dalam Al-Quran, kerana itu adalah wahyu dari Yang Maha Bijaksana, Maha Puji. Oleh itu, Al-Quran adalah kebenaran yang datang dari Kebenaran, ALLAH. Inilah sebabnya mengapa Allah berfirman dalam Ayat lain:

"Tidakkah mereka kemudian berfikir secara mendalam (tadabbur) dalam Al-Quran, atau hati mereka terkunci (dari memahaminya)"

(Surah Muhammed ayat 24)

Begitu juga terdapat banyak ayat dalam Al-Quran yang menasihati untuk mempertimbangkan dan melaksanakan dan mengutuk mereka yang tidak melakukannya. Ayat yang satu ini cukup untuk membuktikan bahawa tidak ada gunanya membaca Al-Quran tanpa bertafakur (tadabbur) sebaliknya ia adalah perbuatan yang patut dicela. Sekiranya kita tidak memahami apa yang kita baca, bagaimana mungkin kita dapat merenungkan dan menindakinya.

Rasulullah bersabda: "Celakalah orang yang membacanya tetapi tidak memikirkannya."

Inilah hadis lengkap yang ada di Tafsir ibn katheer: Ibn Marduwyah mencatat bahawa `Ata 'berkata," Saya, Ibn `Umar dan` Ubayd bin `Umayr pergi ke` Aisyah dan memasuki kamarnya, dan ada layar antara kita dan dia. Ibnu Umar berkata, "... Ceritakan kepada kami tentang hal yang paling luar biasa yang anda saksikan dari Rasulullah ." Dia menangis dan berkata, "Semua urusannya sangat mengagumkan." Pada suatu malam, dia mendekatiku sehingga kulitnya menyentuh kulitku dan berkata, "Biarlah aku menyembah Tuhanku." Saya juga suka kamu menyembah Tuhanmu. 'Dia menggunakan kulit air dan berwuduk, tetapi tidak menggunakan terlalu banyak air. Dia kemudian berdiri dalam solat dan menangis sehingga janggutnya menjadi basah. Dia sujud dan menangis hingga membuat tanah basah. Dia kemudian berbaring di sebelahnya dan menangis. Ketika Bilal datang untuk memberi tahu Rasulullah untuk solat Subuh, dia berkata, `` Ya Rasulullah! Apa yang membuat anda menangis, sedangkan ALLAH telah mengampuni dosa-dosa sebelumnya dan yang terakhir

"Wahai Bilal! Apa yang menghalangi saya menangis, ketika malam ini, Ayat ini diturunkan kepada saya"

"Sesungguhnya, dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang, memang ada tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal."

[Surah al Imran (3: 190)]

Lalu berkata: "Celakalah orang yang membacanya tetapi tidak memikirkannya."

(Tafsir ibn katheer)

Lebih-lebih lagi, ada banyak hadis sahih dari Rasulullah yang kita cintai yang mempunyai ungkapan ini, “beberapa orang akan membaca Al-Quran tetapi tidak akan melampaui tenggorokan mereka dan yang akan keluar dari (yaitu meninggalkan) agama (Islam) ketika anak panah berlalu melalui permainan. " Dan dalam beberapa riwayat, perkataan yang digunakan untuk menggantikan Al-Quran adalah iman (iman). Kedua-duanya mempunyai makna yang sama di sini, kerana jika Al-Quran tidak melebihi dari kerongkong mereka, bagaimana iman (iman) dapat melebihi dan sebaliknya.

Salah satu hadits di mana iman digunakan adalah diriwayatkan oleh Sayidina Ali r.a  mengatakan: Saya mendengar Rasulullah bersabda, "Pada hari-hari terakhir dunia ini akan muncul beberapa orang muda bodoh yang akan menggunakan (dalam tuntutan mereka) ucapan terbaik dari semua orang (iaitu Al-Qur'an) dan mereka akan meninggalkan Islam sebagai anak panah yang melalui permainan ini. Kepercayaan mereka tidak akan melampaui tenggorokan mereka .. "

[Sahih Al-Bukhari, 4808]

Semua hadis ini membicarakan kumpulan Orang-orang yang akan keluar dari fahaman Islam (kharijie) dan sifat utama mereka adalah bahawa Al-Quran hanya akan terhad kepada leher mereka (iaitu untuk tujuan bacaan yang kuat) dan ia tidak akan melampaui. Ini hanya boleh berlaku apabila pembaca tidak cuba memahami apa yang dibacanya, atau / dan tidak memahaminya dengan betul berdasarkan sunnah, atau / dan tidak bertafakur atas aayat ALLAH, atau / dan tidak melaksanakan Deen ALLAH dengan betul pada dirinya sendiri.

Siapa di antara kita yang ingin berkongsi sifat ini yang disediakan khas untuk Kharijiees (iaitu mereka yang keluar dari Islam)?

Oleh itu, kita tidak boleh membaca Al-Quran tanpa memberi perhatian sewajarnya untuk memahaminya dengan betul dan melaksanakan apa yang kita baca. Kita harus membaca Al-Quran setiap hari dan membacanya dengan penuh pengertian, dan tidak boleh meninggalkannya. Kita harus memahami dan bertindak berdasarkan Quran berdasarkan sunnah; di dalamnya terletak kejayaan kita.

Oleh itu, sekarang mari kita lihat bagaimana para pendahulu kita yang saleh membaca Al-Quran: 'Ataa' semoga ALLAH memberkati baginda melaporkan bahawa Abu 'Abdur-Rahmaan As-Sulami , semoga Allah berfirman kepadanya: "Kami belajar Al-Quran dari orang-orang (yaitu para sahabatRazi Allahu Anho Png Transparent - Radiallahu Taala Anhu In Arabic, Png  Download , Transparent Png Image - PNGitem semoga ALLAH berkenan dengan mereka) yang mengatakan kepada kita bahawa mereka tidak akan pernah melampaui hafalan sepuluh ayat sehingga mereka memahami maksudnya dan menerapkannya. Kami belajar makna ayat-ayat Al-Quran ini dan implikasi praktiknya. Walau bagaimanapun, akan tiba masanya beberapa orang akan membaca Al-Quran, tetapi tidak akan melampaui tenggorokan mereka (iaitu mereka tidak akan memahami / memahami / melaksanakan apa yang mereka baca). "

[Dirakam oleh di tabari; disahkan oleh Ahmad Shakir]