Saturday

Apa Itu Mujahadah?


Dan sembahlah Tuhanmu, sehingga datang kepadamu (perkara yang tetap) yakin.

(Surah Al Hijr ayat 99)


وَ الَّذِیْنَ جَاهَدُوْا فِیْنَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَاؕ-وَ اِنَّ اللّٰهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِیْنَ۠(۶۹)

"Dan orang-orang yang berjihad di jalan Kami, pasti Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami; dan sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertakwa."

(Surah al-Ankaboot, ayat 69)

Eksegesis: Makna yang diperoleh daripada ayat ini adalah luas; kesyumulannya meliputi perkara-perkara syariah dan kerohanian. Ayat ini secara jelas berkaitan dengan mujaahadah. Sama seperti bagaimana jalan keikhlasan ditunjukkan kepada mereka yang sentiasa berusaha untuk bertaubat, jalan untuk beramal kepada mereka yang menuntut ilmu, dan jalan ke syurga bagi mereka yang beramal dengan sunnah, jalan juga dibuka bagi mereka yang berusaha dalam jalan Allah Taala.

Orang-orang yang berusaha dalam urusan ibadah dan membersihkan hati dan batin (Nafs) mereka bertambah kefahaman mereka tentang Allah Taala dan mengalami bukaan rohani yang mendedahkan rahsia ketuhanan. Imam Abu al-Qasim al-Qushayri رَحْمَةُ الـلّٰـهِ عَـلَيْه menyatakan: 

'Saya mendengar Uztad Abu Ali al-Daqaaq رَحْمَةُ الـلّٰـهِ عَـلَيْـه berkata: “Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah dengan beribadah kepada Allah, bertakwalah dengan mujaahadah,. pembukaan rohani (mushaahadah).” Dalil untuk ini adalah ayat: 'Dan orang-orang yang berjihad di jalan Kami, pasti Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami.' Imam juga menyebut petikan ahli sufi: 'Terdapat keberkatan dalam usaha', ertinya, perbuatan [berusaha dalam ibadah.adalah cara untuk mencapai keberkatan yang berkaitan dengan keadaan batin.' 

 (p. 899, al-Khaazin, al-Ankaboot, verse 69, vol. 3. p. 457)

(al-Risaalah al-Qushayriyyah, pp. 306 - 307)


Maksud mujaahadah

Imam al-Qurayshi رَحْمَةُ الـلّٰـهِ عَـلَيْه meringkaskan makna mujaahadah dengan cara berikut: 'Ketahuilah bahawa asas dan pengukuhan mujaahadah tertumpu pada menafikan diri yang lebih rendah (nafs) pada kebanyakan masa apa yang dikehendakinya dan memaksanya untuk bertindak menentangnya. keinginan dan kemahuan.' Beliau selanjutnya menyatakan: 'Terdapat dua sifat diri yang lebih rendah: kekal dimanjakan dengan keinginan dan menjauhi perbuatan baik. Oleh itu, apabila diri yang lebih rendah menjadi tidak terkawal dalam mengejar keinginan, ia perlu dikurangkan dengan menggunakan tampuk ketakwaan (taqwa). Apabila ia cuba berdiri sebagai penghalang dalam melakukan perbuatan baik, ia perlu untuk menjauhkannya di luar kehendaknya.’

al-Risaalah al-Qushayriyyah, p. 308

Mujaahadah itu perlu untuk keadaan batin.

Tanpa ibadah dan usaha, tiada apa yang akan dicapai di jalan ini. Syaikh Abu Ali al-Daqaaq رَحْمَةُ الـلّٰـهِ عَـلَيْه menyatakan: 'Ketahuilah bahawa tidak ada sesuatu pun yang dapat dicapai dalam perjalanan ini oleh orang yang tidak melakukan mujaahadah pada permulaannya.' 

Sayyiduna Abu Usman al-Maghribi

رَحْمَةُ الــلّٰهمَةُ اللّٰهُمَهُمْ عَلَهُمْ عَلَهُهُمْ عَلَهُهُمْ عَلَهُمْ عَلَهُمَهْمَهْمَةٌ عَلَهُ عَلَهُمْ عَلَهُ مَعْدَهُ عَلَهُ مَعْدَه 

"selalu berkata: perlu dia akan mengalami bukaan [rohani] di jalan menuju kedekatan kepada Allah Taala atau sesuatu yang akan diwahyukan kepadanya adalah dalam kesesatan.'

(al-Risaalah al-Qushayriyyah, p. 306)

Dua kategori mujaahadah

Jenis pertama berkaitan dengan melakukan ibadah zahir dan menjauhi dosa zahir. Jenis kedua merujuk kepada memerhati bentuk ibadah batin dan menyucikan akhlak dan keadaan batin seseorang. Jenis kedua lebih sukar daripada yang pertama, tetapi juga lebih bermanfaat. 

Imam al-Qushayri رَحْمَةُ الـلّٰـهِ عَـلَيْه menulis mengenai hal ini: ‘Orang ramai berusaha untuk melakukan perbuatan zahir, manakala orang-orang soleh berusaha untuk menyucikan hati mereka. Adalah mudah untuk menahan lapar dan berjaga di malam hari, tetapi adalah sangat sukar untuk memurnikan akhlak dan menjaga kesucian diri (nafs) yang lebih rendah daripada perkara-perkara yang hina.

(al-Risaalah al-Qushayriyyah, p. 309)

Jenis mujaahadah yang pertama juga berprestij, kerana ia dicintai oleh Allah Taala apabila umat-Nya menggunakan harta dan badan mereka dalam urusan ibadah. Ini adalah Sunnah Rasulullaصَلَّى الـلّٰـهُ عَلَيْهِ وَاٰلِهٖ وَسَلَّم dan cara orang-orang yang bertakwa. Al-Quran juga telah memberikan penekanan yang besar terhadap perkara ini. Perhatikan ayat-ayat berikut:

Dinyatakan tentang sedekah (sedekah), berdiri dalam solat dan bertaubat:

Orang-orang yang sabar, dan orang-orang yang benar, dan orang-orang yang taat, dan orang-orang yang membelanjakan hartanya, dan orang-orang yang memohon ampun pada waktu subuh.

(Part 30, Surah al-Shams, verses 7 - 10)

(Iaitu) orang-orang yang sabar, dan orang-orang yang benar, dan orang-orang yang berbudi bahasa, dan orang-orang yang berinfak di jalan Allah, dan orang-orang yang memohon keampunan di akhir malam.

(Part 3, Surah Aal Imran, verse 17)

Mengenai berjaga di malam hari [untuk beribadah], membaca Al-Quran dan sujud, dinyatakan:

Mereka tidak sama - di antara Ahli Kitab, umat yang tetap berdiri, membaca ayat-ayat Allah di waktu pagi dan mereka sujud.

Kesemua mereka tidak serupa; di antara Ahli Kitab ada yang teguh di atas kebenaran, mereka membaca ayat-ayat Allah pada sebahagian malam dan mereka sujud.

(Part 3, Surah Aal Imran, verse 113)


Berkorban tidur untuk beribadah kepada Allah Taala.

Disebutkan dalam al-Quran:

Lambung mereka meninggalkan tempat tidurnya sambil berdoa kepada Tuhan mereka dengan rasa takut dan harap, dan mereka menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.

(Part 30, Surah al-Alaa, verses 14 - 15)

Lambung mereka terlepas dari tempat tidurnya dan mereka berdoa kepada Tuhannya dengan rasa takut dan harap, serta mereka mendermakan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.

(Part 21, Surah al-Sajdah, verse 16)

Walaupun bermalam dalam ibadah sambil sujud dan berdiri, mereka ini tidak menjadi mangsa kesombongan dan kesombongan. Sebaliknya, mereka dengan rendah hati berdoa kepada Allah Taala untuk keselamatan dari Neraka dan memohon ampun. Yang Maha Kuasa menyatakan:

Mereka tidur sedikit pada waktu malam 

(Part 30, Surah al-Shams, verses 7 - 10)

dan pada waktu subuh mereka memohon ampun.

Sahih al-Bukhari, Hadith 52

Mereka akan kurang tidur pada waktu malam. Dan akan memohon ampun pada bahagian akhir malam.[10]

Beliau juga menyatakan:

Dan orang-orang yang ada di dalam Tuhan mereka dimuliakan dan dibangkitkan (۶۴), dan orang-orang yang berkata: "Ya Tuhan kami, beritahukanlah kepada kami azab Jahm."

Dan orang-orang yang menghabiskan malam dengan sujud dan berdiri kerana Tuhan mereka. Dan orang-orang yang berserah diri, 'Ya Tuhan kami, jauhkanlah azab Neraka dari kami, sesungguhnya azabnya itu adalah belenggu di leher.' [11]

Mengenai orang-orang yang mencari keredhaan Tuhannya, mereka tenggelam dalam cinta-Nya dan memohon kepada-Nya, Allah Taala berfirman:

Dan janganlah kamu mengusir orang-orang yang menyeru Tuhannya pagi dan petang, kerana mengharap wajah-Nya.

Dan janganlah kamu menjauhkan (dari majlis kamu) orang-orang yang menyeru Tuhannya di waktu pagi dan petang; mencari keredhaan-Nya.

Penekanan pada solat, bacaan al-Quran dan solat Subuh adalah jelas di mana Yang Maha Kuasa telah menyatakan:

Dirikanlah sembahyang dari tergelincir matahari hingga senja malam dan bacaan subuh - bahawa bacaan subuh itu disaksikan 

Tegakkan solat, dari tergelincir matahari hingga gelap malam, dan Al-Quran di waktu pagi (iaitu Solat Subuh); sesungguhnya para malaikat itu hadir pada Al-Quran pagi itu.

Allah Taala berfirman tentang Qiyam al-Layl dan Salah al-Layl:

یٰۤاَیُّهَا ​​​​الْمُزَّمِّلُۙ(۱) قُمِ الَّیْلَ اِلَّا قَلِیْلًاۙ(۲) نِّصْفَهٗۤ اَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِیْلًاۙ(۳) اَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْاٰنَ تَرْتِیْلًاؕ(۴) اِنَّا سَنُلْقِیْ عَلَیْكَ قَوْلًا ثَقِیْلًا(۵) اِنَّ نَاشِئَةَ الَّیْلِ هِیَ اَشَدُّ وَطْاً وَّ اَقْوَمُ قِیْلًاؕ( ۶)

 Wahai orang yang berselimut (dengan selendang iaitu Nabi Muhammad). Berdirilah (untuk solat) pada malam hari kecuali sebahagian daripada malam. Setengah malam, atau kurang sedikit daripada itu. Atau perbanyakkan sedikit, dan bacalah Al-Quran dengan seronok dalam peringkat-peringkat yang berbeza secara perlahan (iaitu setiap huruf Al-Quran mesti disebut secara tersendiri dan betul). Sesungguhnya Kami kelak akan mewajibkan kepadamu kalimat yang berat. Sesungguhnya bangun malam (untuk solat) itu adalah lebih berat (di atas badan) dan paling sesuai (waktu) untuk perkataan itu mengalir dengan betul.

Dalam meniru Qiyam al-Layl Nabi, para Sahabat juga akan beribadah dengan banyak:

Allah Ta'ala berfirman:

تَرٰىهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا یَّبْتَغُوْنَ فَضْلًا مِّنَ اللّٰهِ وَ رِضْوَانًا٘-سِیْمَاْهُمِ فِسُمْ جُّوْمِ فِسُمْجُّومِ فِسُونَ

Kamu akan melihat mereka rukuk dan sujud, mencari Keredhaan Allah dan keredhaan-Nya. Tanda-tanda mereka adalah pada muka mereka dengan tanda-tanda sujud.'

Jenis mujaahadah yang kedua ialah melakukan ibadah batin dan menyucikan batin dan akhlak:

Ibadah batin merujuk kepada cinta kepada Allah dan Rasul-Nya صَلَّى الـلّٰـهُ عَلَيْهِ وَاٰلِهٖ وَسَلَّم; mempunyai keyakinan agama; ikhlas; mendekatkan diri kepada Allah; bertawakkal kepada Allah; berpuas hati, sabar dan bersyukur; berasa insaf, merenung dan bertaubat; merenung Ilahi; bersemangat untuk melakukan kebaikan; berpaling kepada Allah ketika bersedih; bersikap sederhana; bertakwa kepada Allah dan mengharapkan rahmat-Nya; takut akan azab ilahi; menjadi sedar Tuhan; dan kembali kepada Allah Taala dalam setiap perkara. Ini semua adalah ibadah yang tinggi. Menyucikan keadaan dalaman dan akhlak dikenali sebagai ‘tazkiyyah al-nafs’ (penyucian diri). Hal ini dinyatakan dalam Al-Quran:

قَدْ اَفْلَحَ مَنْ تَزَكّٰىۙ(۱۴) وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهٖ فَصَلّٰىؕ(۱۵)

Sesungguhnya berjaya ialah orang yang suci. Dan bersembahyang dengan menyebut nama Tuhannya.

Al-Quran juga menyatakan:

وَ نَفْسٍ وَّ مَا سَوّٰىهَاﭪ(۷) فَاَلْهَمَهَا فُجُوْرَهَا وَ تَقْوٰىهَاﭪ(۸) قَدْ اَفْلَحَ مَنْ زَكّٰىهَاﭪ(۹) وَ قَدْ خَابَ مَنْ دَسّٰىهَاؕ(۱۰)

Dan demi jiwa dan demi Dia yang menjadikan ia patut. Dan ditanamkan padanya (yakni dalam jiwa manusia, kefahaman tentang) dosa dan ketakwaannya. Sesungguhnya berjayalah orang yang menyucikannya (yakni jiwanya). Dan tidak beruntung orang yang menutupinya dengan dosa.

Di atas jalan kerohanian, tazkiyyah dan penyucian hati inilah yang sangat dititikberatkan, kerana meluruskan hati menghasilkan pembetulan keadaan zahir juga. Nabi صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَاٰلِهٖ وَسَلَّم bersabda: ‘Berhati-hatilah! Terdapat seketul daging di dalam badan; jika ia baik, maka seluruh jasad tetap baik, dan jika ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ambil iktibar; ia adalah hati.’

Untuk memahami dan mendekatkan diri kepada Allah Taala, mujaahadah jenis kedua ini juga perlu dilakukan. Ia lebih mencabar daripada jenis pertama. Namun, dengan izin Allah Taala, mereka yang berazam juga menguasai perkara ini. Cabaran timbul dalam perjalanan ini kerana tipu daya diri rendah (nafs) sangat halus dan banyak. Seseorang tidak menyedari dalam keadaan biasa perangkap diri yang lebih rendah yang dia telah menjadi mangsa. Walau bagaimanapun, apabila keadaan tertentu timbul, maka seseorang akan mengetahui bahawa penyakit rohani seperti itu masih ada. Sebagai contoh, seseorang mungkin percaya bahawa dia seorang individu yang sabar. Walau bagaimanapun, apabila musibah melanda, dia menemui realiti dirinya; kesukaran itu menyebabkan dia resah, dan dia mengeluarkan kata-kata aduan. Perkara yang sama timbul dalam situasi jika seseorang tidak dihormati; ia membuatkan seseorang menyedari betapa hati menginginkan pujian dan penghormatan serta dipenuhi dengan narsisisme.

Imam Abu al-Qasim al-Qushayri رَحْمَةُ الـلّٰـهِ عَـلَيْه menceritakan kisah menarik yang berkaitan dengan ini. Imam menulis: ‘Ada seorang Syaikh yang menunaikan solat di saf pertama masjid selama bertahun-tahun. Pada suatu hari, atas sebab tertentu, dia tidak dapat sampai ke Masjid tepat pada waktunya, lalu dia solat di saf terakhir. Selepas itu, dia menghilang untuk masa yang lama. Selepas tempoh yang panjang, apabila dia dilihat semula, dia ditanya di mana dia berada. Beliau menjawab: 

“Saya telah mengqadha solat yang telah saya lakukan di saf pertama masjid selama bertahun-tahun. Saya fikir doa-doa itu terdiri daripada keikhlasan untuk Allah Taala. Namun, kerana tiba lewat pada suatu hari, orang ramai melihat saya menawarkan Solat di barisan terakhir, yang menyebabkan saya berasa malu. Oleh itu, saya menyedari bahawa saya telah pergi ke masjid lebih awal selama bertahun-tahun hanya untuk menunjukkan kepada orang ramai. Oleh itu, saya mengulangi solat mereka.”’

Satu lagi riwayat yang serupa disebutkan mengenai Sayyiduna Abu Muhammad al-Murtaish رَحْمَةُ الـلّٰـهِ عَـلَيْه. Dia menyatakan: ‘Saya telah mengerjakan haji berkali-kali, tetapi kemudian saya mengetahui bahawa diri saya yang lebih rendah (Nafs) memainkan peranan dalam kesemuanya. Ini kerana pada suatu hari, ibu menyuruh saya membawa sekoci air. Ini terasa membebankan diri saya yang lebih rendah. Oleh itu, saya mendapat tahu bahawa untuk diri saya yang lebih rendah mudah menerima apa yang saya kejar selama beberapa kali saya mengerjakan haji adalah kerana pengaruh dan kepentingan diri sendiri. Seandainya diriku yang lebih rendah telah dihapuskan, tidaklah sukar baginya untuk menunaikan sesuatu yang dianggap betul dalam Islam: mentaati ibuku.

(al-Risaalah al-Qushayriyyah, hlm. 309

Lebih lanjut dinyatakan dalam ayat:

وَ اِنَّ اللّٰهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِیْنَ۠(۶۹)

Dan sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertakwa.[20]

Surah al-Ankaboot, ayat 6

Allah Taala menolong mereka di dunia, dan Dia akan memberikan kepada mereka keampunan dan pahala di akhirat.[21

Mufti Muhammad Qasim Atari

Nota Sensasi yang Meliputi Tuhan:

Rujukan:

 [1] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 21, Surah al-Ankaboot, verse 69)

[2] Madarik, al-Ankaboot, Ayah. 69, p. 899, al-Khaazin, al-Ankaboot, verse 69, vol. 3. p. 457

[3] al-Risaalah al-Qushayriyyah, pp. 306 - 307

[4] al-Risaalah al-Qushayriyyah, p. 308

[5] al-Risaalah al-Qushayriyyah, p. 306

[6] al-Risaalah al-Qushayriyyah, p. 309

[7] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 3, Surah Aal Imran, verse 17)

[8] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 3, Surah Aal Imran, verse 113)

[9] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 21, Surah al-Sajdah, verse 16)

[10] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 26, Surah. al-Zaariyaat, verses 17 - 18)

[11] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 19, Surah al-Furqaan, verses 64 - 65)

[12] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 7, Surah al-Anaam, verse 52)

[13] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 15, Surah Bani Israeel, verse 78)

[14] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 29, Surah al-Muzzammil, verses 1 - 6)

[15] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 26, Surah al-Fath, verse 29)

[16] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 30, Surah al-Alaa, verses 14 - 15)

[17] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 30, Surah al-Shams, verses 7 - 10)

[18] Sahih al-Bukhari, Hadith 52

[19] al-Risaalah al-Qushayriyyah, p. 309

[20] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)](Part 21, Surah al-Ankaboot, verse 69)

[21] Madarik, Surah al-Ankaboot, verse 69, p. 900