Tuesday

Bagaimana Untuk Mendapat Taqwa?


Perkataan Taqwa banyak digunakan dalam iman kita. Ia adalah satu konsep yang perlu untuk kita fahami - kerana ia adalah salah satu hak yang Allah SWT miliki ke atas kita dalam kehidupan ini. 

Perkataan taqwa dalam bahasa Arab diterjemahkan kepada kesedaran. Lebih khusus - ia merujuk kepada kesedaran Allah SWT. Seluruh kewujudan seorang mukmin berakar pada satu konsep: penyerahan sepenuhnya kepada Allah SWT. Perkataan Islam dalam bahasa Arab diterjemahkan kepada penyerahan, dan perkataan Muslim diterjemahkan kepada orang yang tunduk kepada Allah.

Satu detik pengajaran yang indah di zaman para sahabat berlaku di mana Omar Ibn Al Khattab RA bertanya kepada Ubay ibn Kaab RA tentang definisi taqwa. Ubay menjawab dengan bertanya kepada Omar sama ada dia pernah melalui laluan yang penuh dengan duri. Apabila Omar berkata dia melakukannya, Kaab bertanya kepadanya bagaimana dia berjaya melaluinya. Omar menjawab dengan berkata "Saya menyingkap (pakaian saya) dan melakukan yang terbaik (untuk mengelakkan duri). Ubay kemudian berkata "itulah taqwa". Ini adalah cara yang kuat dan indah untuk menerangkan apa itu kesedaran Tuhan. Ia adalah menyedari Allah SWT dalam setiap detik kehidupan kita baik dalam kesulitan mahupun senang.

Berikut adalah 3 cara untuk meningkatkan taqwa anda kepada Allah SWT jika anda sentiasa berusaha untuk berpegang kepada mereka:

1- Mengingati akhirat:

Sentiasa mengingatkan diri kita tentang hari kiamat dan api neraka akan mengawal kita, dan membantu kita mengutamakan Allah dalam semua keadaan.

2- Teruskan berdoa dan memohon kepada Allah agar memberi taqwa

Nabi SAW pernah membuat pelbagai doa yang melibatkan ketakwaan. Yang popular ialah “Ya Allah! Aku memohon kepadamu petunjuk, ketakwaan, kesucian dan kekayaan.”

3- Bersihkan keraguan atau salah faham anda

Cara terbaik untuk menghapuskan sebarang keraguan yang kita ada tentang apa-apa isu Islam atau perkara yang boleh dan tidak boleh kita lakukan ialah bertanya kepada mereka yang 

Taqwa Seorang Muslim.


Segala puji bagi Allah yang menunjukkan dua jalan dan membebankan dua kumpulan jin dan manusia. Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah yang tiada sekutu bagiNya. Dia mengutus rasul-rasul-Nya sebagai pembawa berita gembira dan pemberi peringatan. Aku bersaksi bahwa Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya, penutup para nabi dan pemberi syafaat pada hari kiamat. Semoga rahmat dan kesejahteraan Allah tercurah kepada beliau, keluarga dan semua sahabatnya. Dan selepas:

Aku berpesan kepadamu dan diriku tentang ketaqwaan, mengambil bekal amal-amal ketaatan, meninggalkan yang haram, banyak memohon ampun dan memperbaharui taubat. Orang yang berpegang pada kebenaran, berjaya dan orang yang melampaui batas dan mengikuti hawa nafsu, gagal. 

Allah berfirman: 


"(Tetapi apabila datang musibah yang besar, yaitu pada hari manusia mengingat apa yang telah diusahakannya, dan terbukalah api neraka kepada orang-orang yang melihat, adapun orang yang melampaui batas, dan lebih mengutamakan kehidupan orang lain. dunia, maka sesungguhnya nerakalah tempatnya. Tetapi barangsiapa yang takut akan kedudukan Tuhannya dan menahan jiwa dari hawa nafsunya, maka sesungguhnya surgalah tempatnya.)"

 [Al- Naaziaat: 34-41].

Allah yang Maha Pengasih, Allah menciptakan makhluk-Nya dan menguatkan mereka dengan nikmat yang tidak terhitung. Ini adalah nikmat-Nya bahawa Dia memerintahkan mereka untuk menyembah-Nya dan menjanjikan-Nya berkat-berkat yang berlimpah-limpah atas ketaatan-Nya. Ini adalah belas kasihan-Nya kepada Hamba-Nya bahawa Dia memperingatkan hamba-hamba-Nya tentang hukuman supaya mereka menjauhi jalan kebinasaan. 

Adalah nikmat-Nya bahawa rahmat-Nya telah didahulukan daripada murka-Nya. Dia mengampuni orang yang memohon ampun kepada-Nya. Dia memberi petunjuk kepada orang yang mencari petunjukNya. Dia mengutus Rasul-Rasul-Nya sebagai pembawa berita gembira dan pemberi peringatan. Mereka menjelaskan kepada orang-orang baik dan buruk dan memberitahu mereka bahawa mereka akan dimintai pertanggungjawaban dan diberi balasan atas perbuatan mereka. 

Dunia ini semua amal tanpa hisab dan akhirat semuanya hisab tanpa amal. Allah berfirman dalam hadis Qudsi: 

(“Wahai hamba-hamba-Ku, sesungguhnya amalan-amalan kamu itu Aku catat untuk kamu, kemudian Aku memberi balasan kepada kamu. Maka sesiapa yang mendapat kebaikan hendaklah memuji Allah, dan sesiapa yang mendapati selain itu, janganlah ia mencela sesiapa pun. melainkan dirinya sendiri.”) 

[Hadis ini telah diriwayatkan oleh Imam Muslim]

Wahai Semua kita hamba Allah, amal adalah apa yang Allah lihat. Menurut sebuah hadis: (Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada rupa dan harta kamu tetapi Dia melihat kepada hati dan amalan kamu.) Hadis ini telah diriwayatkan oleh Imam Muslim

Buah dari iman kepada Allah adalah amal soleh. Di puluhan tempat di dalam Al-Quran, Allah telah menggabungkan iman kepada-Nya dengan amal soleh. Dosa adalah penyebab siksaan di dunia ini dan siksaan di Barzakh (masa antara dunia dan Hari Kiamat) dan Hari Akhir. Kami berlindung kepada Allah dalam setiap solat dari siksa kubur dan api neraka

Saudara seiman, inilah hadis yang berkaitan dengan amalan kita di akhirat dalam banyak adegan. Saya berdoa kepada Allah agar Dia memberi manfaat kepada pembaca dan yang suka mencari ilmu melaluinya. Semoga kita mendekatkan diri kepada kebaikan dan menjauhi maksiat.

Saudara seIslam, kubur adalah peringkat pertama akhirat. Apabila seseorang meninggal dunia, keluarganya, harta dan amalnya mengikutinya. Mereka semua kembali kecuali amalan yang kekal bersamanya di kuburnya. Menurut sebuah hadis: “Seorang lelaki yang berwajah cantik, pakaian yang cantik dan bau yang harum datang kepadanya dan berkata, ‘Bergembiralah dengan apa yang menggembirakanmu kerana ini adalah hari yang telah dijanjikan kepadamu.’ Dia bertanya, ‘Siapakah kamu, kerana wajahmu sangat cantik dan mendatangkan kebaikan?” Dia menjawab, ‘Aku adalah amal solehmu. Hadis ini telah diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Abu Dawud dan Nasai, telah menyatakannya sebagai Sahih

Hadis yang sama berkata lagi: “Dan datang kepadanya seorang lelaki yang berwajah jelek, berwajah, pakaian yang hodoh dan berbau busuk dan berkata, ‘Bersedihlah dengan apa yang tidak menyenangkan hatimu, kerana inilah hari yang telah dijanjikan kepadamu.’ Dia bertanya. , 'Siapakah kamu, kerana mukamu paling hodoh dan mendatangkan kejahatan?' Dia menjawab, ‘Aku adalah perbuatan jahatmu.’

Wahai hamba Yang Maha Pengasih, setelah Kiamat muncul, kamu akan melalui banyak adegan yang berkaitan dengan perbuatanmu. Allah berfirman:

 "(Pada hari itu, manusia akan berpisah-pisah1 untuk diperlihatkan (akibat) perbuatan mereka. Maka sesiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah, nescaya dia akan melihatnya, dan sesiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah, niscaya dia akan melihat. itu.) "

[Al-Zalzalah: 6-8].

Wahai Hamba Allah, di antara adegan hari kiamat yang berkaitan dengan amal adalah: kedekatan dengan matahari dan keanekaragaman manusia yang berendam dalam peluh mereka sesuai dengan amal mereka. Menurut sebuah hadis: “Pada hari kiamat, matahari akan sangat dekat dengan manusia sehingga hanya tinggal satu batu sahaja. Sulaim b. Amir berkata: Demi Allah.

"Saya tidak tahu sama ada dia maksudkan dengan "mil" batu (bahan) bumi atau dn alat yang digunakan untuk menyapukan kolirium pada mata. (Nabi, bagaimanapun, dilaporkan telah bersabda): Orang-orang akan berpeluh mengikut amalan mereka, ada yang sampai ke lutut, ada yang sampai ke pinggang dan ada yang mempunyai kekang keringat dan, sambil berkata demikian, Rasulullah ﷺ menunjukkan tangannya ke arah mulutnya.”

[ Hadis ini telah diriwayatkan oleh Imam Muslim.]

Di antara hamba-hamba Allah, akan ada banyak orang yang berada dalam naungan Tuhan Yang Maha Pemurah. Semoga Allah menjadikan anda dan saya di antara mereka!

Di antara adegan hari kiamat yang berkaitan dengan amal adalah pemandangan cahaya di tanah hari kiamat kerana setiap hamba akan mendapat cahaya sebanyak yang diperlukan oleh perbuatannya. Allah berfirman: 

“Pada hari kamu melihat orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan, cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanan mereka.”

 (Al-Hadid: 12).

Ibn Masud berkata: “Mereka akan diberikan cahaya mengikut amalan mereka. Ada yang dikurniakan cahaya seperti pohon kurma, ada yang dikurniakan cahaya seperti orang yang berdiri. Orang yang paling sedikit cahayanya ialah orang yang mempunyai cahaya di ibu jari kakinya yang akan padam dan akan menyala suatu saat.”

Hamba Tuhan Yang Maha Penyayang, Siraat juga merupakan antara adegan amalan pada hari kiamat. Kelajuan melintasinya akan mengikut perbuatan. Menurut sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim: “Kepercayaan dan kekeluargaan akan dihantar, dan ini akan berdiri di sebelah kanan dan kiri Jalan dan orang yang pertama daripada kamu akan melalui (kecepatan) kilat. Dia (perawi) berkata: Aku berkata, Wahai engkau yang lebih aku cintai daripada ayahku dan ibuku, apakah perkara yang seperti kilat yang berlalu? Dia berkata: Tidakkah kamu melihat kilat, bagaimana ia berlalu dan kemudian kembali dalam sekelip mata? Kemudian (mereka akan berlalu) seperti hembusan angin, kemudian seperti berlalunya burung, dan ketergesa-gesaan manusia adalah sesuai dengan perbuatan mereka.”

Semoga Allah memberi manfaat kepada anda dan kami dari Kitab dan Sunnah serta petunjuk dan hikmah yang terkandung di dalamnya. Mohonlah ampun kepada Allah, Dia Maha Pengampun.

"Segala puji bagi Allah yang berfirman: (Maka barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah, niscaya dia akan melihat (balasan)nya, dan sesiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah, niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula.” 

(Al-Zalzalah: 7-8).

Semoga rahmat dan keselamatan Allah tercurah kepada rasul dan hamba-Nya, keluarga dan para sahabatnya. Dan selepas:

Hari-hari kehidupan kita adalah hari-hari bercucuk tanam dan menuai adalah pada hari kiamat. Sungguh hari yang penuh peristiwa itu!

Akan ada orang yang akan selamat daripada keganasan pada hari itu. Malaikat akan menerima mereka. Sebaliknya, akan ada segelintir orang yang akan ketakutan di dalam hati mereka dan ketakutan akan mencecah kerongkong mereka. Sungguh hari yang penuh peristiwa itu! (“Dan kamu akan melihat tiap-tiap umat berlutut [kerana ketakutan]. Tiap-tiap umat akan dipanggil untuk mencatatnya [dan diberitahu; 



“Pada hari ini kamu akan dibalas dengan apa yang telah kamu kerjakan.”) 

[Al-Jaathiyah: 28].

Menurut sebuah hadis: "Dan barangsiapa yang tertinggal dalam beramal, maka keturunannya yang mulia tidak akan meneruskannya."

Di antara adegan-adegan yang berkaitan dengan akhirat yang berkait dengan perbuatan ialah adegan mata kail di kedua sisi Siraat yang akan mencengkam manusia sesuai dengan perbuatan mereka. Menurut sebuah hadis: “Akan ada mata kail seperti duri Sa'dan di dalam Neraka. Pernahkah kamu melihat tanduk-tanduk Sa'dan?" Orang-orang menjawab, "Ya." Beliau berkata, "Kail ini akan menjadi seperti duri Sa'dan tetapi tidak ada seorangpun kecuali Allah  yang mengetahui besarnya ukurannya dan ini akan menjerat manusia menurut ukurannya. kepada perbuatan mereka; sebahagian daripada mereka akan jatuh dan tinggal di Neraka selama-lamanya; yang lain akan mendapat azab (terkoyak-koyak) dan akan keluar dari Neraka.” Hadis ini telah diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.

Di antara adegan hari kiamat yang berkaitan dengan amal ialah adegan hisab dan soal-soal. Menurut sebuah hadis: "Kamu akan bertemu dengan Rabbmu dan Dia akan bertanya kepadamu tentang amalmu." Hadis ini telah diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.

Allah berfirman:

 “Dan sesungguhnya kamu akan ditanya tentang apa yang telah kamu kerjakan.” 

(An-Nahl: 93).

Hamba Allah Yang Maha Pengasih, amalan kita bersama kita di Barzakh dan akhirat. Maka, keringat orang-orang di dekat matahari akan sesuai dengan perbuatan mereka. Terang setiap orang dalam kegelapan akan sesuai dengan perbuatannya. Kelajuan mereka menyeberangi Siraat adalah sesuai dengan perbuatan mereka. Dan mata kail yang mengelilingi Siraat akan mencengkam manusia sesuai dengan perbuatan mereka. Dan Allah akan menyoal hamba-hamba-Nya tentang amalan mereka.

Seperti yang dilaporkan dalam hadis sahih, memasuki syurga adalah berdasarkan rahmat Allah. Tetapi, amal soleh adalah punca mendapat rahmat Allah dan keutamaan di dalam syurga.

Kesimpulannya, tidak tersembunyi dari mana-mana orang yang mulia bahawa perbuatan termasuk semua perbuatan hati, ucapan dan tindakan saya.

Kita berdoa agar Allah memberi kekuatan kepada kita untuk beramal dan menyelamatkan kita dari maksiat. Kita akan bercakap tentang cara pertolongan ilahi untuk amal soleh pada hari Jumaat yang akan datang, insya Allah.


Sampaikan juga kongsikan  rahmat dan kasih sayang


Friday

Bab 2: Pemikiran Abu Al Hassan Al Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰ

Di antara persoalan-persoalan pokok yang dikemukakan oleh al-Asy'ari dan menjadi pegangan mazhabnya adalah:

Menurut al-Subki, Abu al-Hasan al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, tidak menciptakan (lam yabda‘) pendapat-pendapat atau dengan kata-kata lain, akidah-akidahnya tetapi beliau sebagai muqarrir mazhab al-Salaf, yang berpegang teguh dengan menggunakan metodologinya dalam mengemukakan dalil dan hujah.18 Jikalau diteliti secara mendalam terhadap pemikiran al-Asy„ari dalam persoalan akidah, jelas kelihatan ia merupakan hasil kombinasi pendapat-pendapat yang diambil dan diceduk daripada pelbagai sumber.

Abu Hassa Al Asy'ari-رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, memang terbukti menolak pendapat Mu`tazilah secara menyeluruh. Jadi pendapat Mu`tazilah umumnya tidak ditemui dalam pemikirannya. Bagaimanapun, oleh kerana pada masa perkembangan pemikiran dan akidah sedang dalam proses pengukuhannya, Abu Hassa Al Asy'ari-رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, seperti yang dapat dilihat dalam kebanyakan sumber menyebutkan bahawa beliau dikatakan sebagai seorang al-Jabariyyah, al-Murji'ah,19 al-Sifatiyyah, al-Musyabbihah, al-Hasyawiyyah dan lain-lain.20

Ini kerana Abu Hassan Al Asy'ari-رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ,mempunyai pendapat-pendapat tertentu yang sama dengan pendapat-pendapat yang dipegang dan diyakini oleh mazhab-mazhab tersebut. Mungkin perkara ini berlaku kerana Abu Hassan Al Asy'ari-رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, terlibat dalam pemikiran golongan tersebut dan mengambil mana-mana pendapat yang dipersetujuinya ataupun pendapatnya itu adalah pendapatnya sendiri dan secara kebetulan bersamaan dengan pendapat-pendapat mereka.

Di antara persoalan-persoalan pokok yang dikemukakan oleh Abu Hassan Al Asy'ari-رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, dan menjadi pegangan mazhabnya adalah: 

(1) Ketuhanan (AT -Tawhid):

(a) Abu Hassan Al Asy'ari-رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, mempercayai Tuhan mempunyai sifat yang kekal (qadim) seperti mengetahui, melihat, berkata-kata dan dengan sifat-sifat itulah Tuhan mengetahui, melihat dan berkata-kata, sedangkan al-Mu'tazilah mengatakan Tuhan tidak mempunyai sifat-sifat yang berbeza daripada dhat-Nya.

(b) Abu Hassan Al Asy'ari-رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, mengatakan Allah mempunyai wajah (wajhan), dua tangan (yadain) dan dua mata (`ainain). Beliau menjelaskan bahawa semua sifat itu adalah sifat-sifat sebenar yang keadaannya tidak diketahui dengan tepat (bi-la kayfa)  Beliau menganggap " Allah duduk di atas `arasy" juga dalam cara yang layak buat Nya.

Mu`tazilah mengatakan keterangan Al-Qur'an seperti tangan dan wajah Allahﷻ mestilah ditafsirkan dengan maksud " rahmat ", " zat " dan lain-lain.

(c) Abu Hassan Al Asy'ari-رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, mengatakan bahawa al-Qur'an adalah Kalam Allah, dan Kalam Allahﷻ adalah qadim, oleh kerana itu al-Qur'an adalah qadim sedangkan Mu`tazilah pula berpendapat al-Qur'an adalah makhluq (bukan qadim).

(d)  Abu Hassan Al Asy'ariرَحِمَهَا ٱللَّٰه berpendapat melihat Allah di akhirat adalah suatu hakikat, walaupun tidak dapat difahami caranya, manakala al-Mu'tazilah pula mengatakan bahawa Allah tidak boleh dilihat kerana ia seolah-olah memperlihatkan bahawa Allah berjisim dan terbatas.

(e) Berhubung dengan kebebasan manusia, Abu Hassan Al Asy'ari-رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ menekankan kekuasaan (qudrah)   Allahﷻ, semua perkara sama ada baik mahupun buruk adalah dikehendaki oleh  Allah, dan Dia menjadikan perbuatan manusia dengan menjadikan dalam diri manusia, kuasa untuk melakukan setiap perbuatan. Ajaran tentang kasb atau iktisab  (usaha) yang kemudiannya menjadi ciri-ciri golongan Al-Asya'irah biasanya disifatkan kepada Abu Hassan Al Asy'ari-رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ  sendiri. Walaupun beliau biasa dengan konsep tersebut, tetapi beliau tidak kelihatan berpegang kepada ajaran itu.

(f) Abu Hassan Al Asy'ariرَحِمَهَا ٱللَّٰه  menekankan bahawa orang Islam yang berdosa besar tetap mu'min tetapi akan menerima hukuman azab neraka. Al-Mu'tazilah mengatakan orang Islam tersebut bukanlah mu'min atau kafir berdasarkan pegangan mereka kepada prinsip al-manzilah bain al-manzilatain.

(2) Hari Kebangkitan (al-Ma‘ad):

(g) Abu Hassan Al Asy'ariرَحِمَهَا ٱللَّٰه  mempertahankan pelbagai aspek ukhrawi seperti al-haud, al-sirat, al-mizan dan syafa`at (Rasulullah) yang dinafikan atau ditafsirkan secara logik (aqli) oleh Mu`tazilah.

Al-Asy„ari bukanlah orang yang pertama menggunakan ilmu Kalam atau hujah akal untuk mempertahankan ajarannya. Di antara mereka yang pernah membuat percubaan yang serupa lebih awal daripadanya ialah al-Harith bin Asad al-Muhasibi (m.243/857). Walau bagaimanapun, kelihatan Abu Hassan Al Asy'ariرَحِمَهَا ٱللَّٰه  menjadi orang yang pertama melakukannya dengan cara yang diterima oleh sebahagian besar ulama. Beliau juga mempunyai kelebihan kerana memiliki pengetahuan yang terperinci dan mendalam mengenai pendapat-pendapat Mu`tazilah.

3. Al-Asya‘irah @ al-Asy‘ariyyah:

3.1 - Latar belakang:

Al-Asy`ariyyah atau al-Asya`irah merupakan mazhab ilmu Kalam yang terdiri daripada para pengikut Abu Hassan Al Asy'ariرَحِمَهَا ٱللَّٰه . Sejarah mazhab ini tidak begitu mendapat perhatian. Sepanjang dua dekad terakhir daripada hidupnya, Abu Hassan Al Asy'ariرَحِمَهَا ٱللَّٰه  dikatakan berjaya menarik ramai pengikut dan dengan itu mazhab ini diasaskan. Ajaran mazhab baru ini sentiasa terdedah kepada serangan daripada berbagai-bagai penjuru. Selain daripada para ulama Mu`tazilah, kumpulan-kumpulan tertentu ulama kalam tradisi (ortodoks) juga turut menyerang mereka.

Menurut pandangan golongan pengikut Ahmad ibn Hanbal رَحِمَهَا ٱللَّٰه . (al-Hanabilah), hujah akal yang digunakan oleh Mu`tazilah dianggap bid`ah yang mesti ditolak. Ini bererti metodologi yang diimplementasikan oleh Abu Hassan Al Asy'ariرَحِمَهَا ٱللَّٰه . turut sama mendapat tentangan daripada mereka.

Dari perspektif lain, golongan al-Maturidiyyah turut mempertahankan ajaran ortodoks dengan hujah akal. Sebahagian daripada mereka kelihatan terlalu bersifat konservatif. Bandingkan: kritikan-kritikan yang dilakukan oleh para ulama awal dalam madhhab tersebut dalam Syarh al-Fiqh al-Akbar yang dihubungkan kepada Al-Maturidi. Walaupun menghadapi tentangan, golongan Abu Hassan Al Asy'ariرَحِمَهَا ٱللَّٰه  beransur-ansur menjadi mazhab yang dominan di tanah Arab dalam kekuasaan Bani `Abbasiyyah (khususnya selepas zaman al-Ma'mun) dan juga di Khurasan.

Secara umumnya dari segi fiqh, mereka menganuti mazhab fiqh al-Syafi`i kerana al-Asy`ari selaku pengasasnya menganuti mazhab fiqh yang sama  manakala golongan al-Maturidiyyah adalah bermazhab Hanafi.

Dari segi pengaruh, gerakbalas golongan Hanbali (al-Hanabilah) yang lebih tertumpu kepada Ibn Taimiyyah (m.728/1327) adalah agak terbatas. Bagaimanapun, kira-kira pada zaman al-Sanusi (m.895/1490), walaupun al-Asy`ari dan tokoh-tokoh besar lain dalam mazhabnya disanjung dan diterima, namun begitu tokoh-tokoh ulama kalam tidak lagi menganggap mereka termasuk dalam golongan al-Asya`irah. Pada hakikatnya mereka telah mengambil ajaran daripada sumber-sumber lain.

3.2 - Ulama al-Asya`irah yang terkemuka:

Di antara tokoh-tokoh ulama yang terkemuka dalam golongan al-Asya`irah terdiri daripada:

1. Al-Baqillani [Abu Bakr Muhammad bin Tayyib] (m.403/1013).

2. Ibn Furak33 [Abu Bakr Muhammad bin al-Hasan] (m.406/1015).

3. Al-Isfara'ini, [Abu Ishaq] (m.418/1027).

4. Al-Baghdadi [Abu Mansur Abd Qahir bin Tahir] (m.429/1037).

5. Al-Samnani, [Abu Ja`far] (m.444/1052).

6. Al-Qusyairi, [Abu al-Qasim] (m.460/1072).

7. Al-Juwaini [`Abd al-Malik bin `Abd-Allah bin Yusuf] Imam al-Haramayn (m.478/1085).

8. Al-Ghazali [Abu Hamid Muhammad] (m.505/1111).

9. Ibn Tumart, [`Abu `Abd-Allah Muhammad] (m.525/1130).

10. Al-Syahrastani [Abu al-Fath Muhammad `Abd al-Karim bin Abi Bakr Ahmad] (m.548/1153).

11. Fakhr al-Din al-Razi [Abu `Abd-Allah Muhammad bin `Umar] (m.606/1210).

12. Al-Iji [`Adud al-Din `Abd al-Rahman bin Ahmad] (m.756/1355).

13. Al-Jurjani [Abu Bakr `Abd al-Qahir bin `Abd al-Rahman](m.816/1413).

14. Al-Sanusi [Abu `Abd-Allah Muhammad bin Yusuf bin `Umar bin Syu`aib] (m.895/1490).

   رضي الله عنه

Rasulullah

Allah

رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ,


Thursday

Bab 1 : ALIRAN AL-ASY‘ARI DAN AL-ASYA‘IRAH


(Hanya Hiasan)

Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, 

ALIRAN AL-ASY‘ARI DAN AL-ASYA‘IRAH

Al-Asy'ari atau nama penuhnya Ali bin Ismail bin Ishaq bin Salim bin Ismail bin „Abd-Allah bin Musa bin Bilal bin Abi Burdah bin Abi Musa al-Asy'ari رضي الله عنه. Kunyah (gelaran) beliau ialah Abu al-Hasan.Beliau merupakan seorang tokoh ulama Kalam dan pengasas mazhab usul yang mengambil sempena namanya. Beliau dilahirkan pada tahun 260/874, di kota Basrah dan merupakan keturunan yang kesembilan daripada sahabat Rasulullah iaitu Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه.Pada ketika ayahnya meninggal dunia, beliau telah diamanahkan untuk dijaga oleh Zakariyya bin Yahya al-Saji (m.285/898), seorang tokoh ulama fiqh al-Syafiiyyah.

Dalam beberapa peristiwa, beliau dikatakan pada usia lebih kurang 10 tahun, telah dipelihara oleh Abu Ali al-Jubba'i (m.303/918), di Kota Basrah dengan berdasarkan cerita yang mengatakan ibunya berkahwin dengan al-Jubba‟i dan beliaulah yang telah membesarkannya. Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, kemudian terus menjadi penganut Mu'tazilah selama hampir 30 tahun sehingga mencapai usia 40 tahun.

Oleh kerana kefasihan dan umurnya, al-Jubba‟i selaku ketua mazhab Mu'tazilah di kota tersebut memilih Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, sebagai penggantinya dalam perbahasan. Beliau merupakan salah seorang anak murid al-Jubba‟i yang terbaik dan mungkin bakal menjadi penggantinya seandainya beliau tidak meninggalkan mazhab Mu'tazilah dengan memasuki golongan Ahl al-Haq wa Ahl al-Sunnah. Ahl al-Sunnah atau Ahl al-Hadith. Aliran ini dianutinya sehinggalah beliau berusia 40 tahun dan tidak sedikit pun daripada umurnya digunakan untuk mengarang kitab-kitab yang bercirikan Mu`tazilah yang berlaku pada tahun 300/912. Dalam kehidupan seterusnya, beliau telah berpindah ke Baghdad dan meninggal dunia di sana pada tahun 324/ 936.

Perubahan mengenai cerita-cerita Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, diterangkan dalam banyak variasi.Ia terjadi tiga (3) kali pada bulan Ramadan iaitu beliau dikatakan telah berjumpa dengan Rasulullahﷺ dalam mimpi dan diperintahkan supaya berpegang kuat kepada hadith. Beliau menganggap mimpi itu sebagai benar dan boleh dipercayai, dan sejak ahli-ahli hadith mencela ilmu Kalam, beliau turut sama berbuat demikian. Bagaimanapun, dalam mimpi ketiga beliau disuruh supaya berpegang kuat kepada hadith dan pada masa yang sama tidak meninggalkan ilmu Kalam.

Cerita-cerita tersebut walaupun tidak dapat dipastikan kebenarannya, menjelaskan kedudukan Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ,. Beliau telah mengenepikan kepercayaan-kepercayaan Mu`tazilah dengan menyertai Ahmad ibn Hanbal رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, yang memang ingin diikutinya seperti yang telah diterangkan oleh al-Subki sendiri. Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ,telah meneruskan kepercayaan dan akidah mazhab al-Salaf yang didokongnya.

Dalam catatan al-Maqrizi, dikatakan bahawa selepas meninggalkan Mu'tazilah, beliau mengikuti aliran Abu Muhammad Abd-Allah bin Muhammad bin Sa'id bin Kullab  dalam segala bentuk pemikirannya yang berlawanan dengan Mu'tazilah. Namun demikian, beliau mempertahankan kepercayaan barunya menerusi hujah-hujah akal yang digunakan oleh Mu'tazilah. Kebanyakan guru Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, adalah terdiri daripada tokoh hadith dan fiqh, dan banyak pendapat atau akidahnya bersumberkan daripada tokoh-tokoh tersebut. Mereka ialah:

1. Zakariyyah ibn Yahya al-Saji (m.285/898).

2.Abi Khalifah al-Jumhi [„Abd al-Rahman ibn „Abd al-Salam al-Jumhi) (m.303/938).

3. Sahl ibn Nuh.

4. Muhammad ibn Ya„qub al-Ma'bari.

5. Abd al-Rahman bin Khalaf al-Dabbi.

6. Al-Jubba‟i [Abu Ali b. Abd al-Wahhab b. Salam] (m.303/918).

Di antara hasil-hasil karya al-Asyari yang terkenal dan menjadi sumber rujukan utama dalam persoalan akidah ialah:

1. Al-Ibanah ‘an Usul al-Diyanah.

2. Al-Luma’ fi Radd ‘ala Ahl al-Zaigh wa al-Bida‘.

3. Maqalat al-Islamiyyin wa Ikhtilaf al-Musallin.

4. Risalah fi Istihsan al-Khawd fi ‘Ilm al-Kalam.

5. Qawl Jumlah Ashab al-Hadith wa Ahl al-Sunnah fi al-I‘tiqad.

6. Risalah fi Radd `ala Ahl al-Thughr bi-Bab al-Abwab.

Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, hidup di sekitar akhir abad ke-3/9 dan awal abad ke-4/10 pada ketika kerajaan Bani Abbasiyyah peringkat pertama telah lemah dan munculnya kerajaan-kerajaan kecil seperti Samaniyyah (261/876), Buwayh (310/925), Hamdaniyyah (317/932) dan Fatimiyyah (297/912). Pada masa tersebut, aliran-aliran pemikiran (firqah) lain mulai berkembang seperti al-Qadariyyah, al-Jahmiyyah, al-Mu'tazilah, al-Karramiyyah, al-Khawarij, al-Syi'ah, al-Qaramitah, al-Batiniyyah dan sebagainya. Di samping itu, kegiatan penterjemahan dan falsafah serta tasawwuf mulai berkembang dengan pesatnya dengan kelahiran tokoh-tokoh mereka masing-masing yang begitu berkaliber.

Pemikiran:

Menurut al-Subki, Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, tidak menciptakan (lam yabda‘) pendapat-pendapat atau dengan kata-kata lain, akidah-akidahnya tetapi beliau sebagai muqarrir mazhab al-Salaf, yang berpegang teguh dengan menggunakan metodologinya dalam mengemukakan dalil dan hujah.Jikalau diteliti secara mendalam terhadap pemikiran Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ,dalam persoalan akidah, jelas kelihatan ia merupakan hasil kombinasi pendapat-pendapat yang diambil dan diceduk daripada pelbagai sumber.

Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, memang terbukti menolak pendapat Mu`tazilah secara menyeluruh. Jadi pendapat Mu`tazilah umumnya tidak ditemui dalam pemikirannya. Bagaimanapun, oleh kerana pada masa perkembangan pemikiran dan akidah sedang dalam proses pengukuhannya, Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, seperti yang dapat dilihat dalam kebanyakan sumber menyebutkan bahawa beliau dikatakan sebagai seorang al-Jabariyyah, al-Murji'ah,al-Sifatiyyah, al-Musyabbihah, al-Hasyawiyyah dan lain-lain.

Ini kerana Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, mempunyai pendapat-pendapat tertentu yang sama dengan pendapat-pendapat yang dipegang dan diyakini oleh mazhab-mazhab tersebut. Mungkin perkara ini berlaku kerana Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, terlibat dalam pemikiran golongan tersebut dan mengambil mana-mana pendapat yang dipersetujuinya ataupun pendapatnya itu adalah pendapatnya sendiri dan secara kebetulan bersamaan dengan pendapat-pendapat mereka.


Saturday

Bab 4 : Ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah:


4.1 - Perubahan nama:

Pada peringkat awal, mazhab Ahl al-Sunnah wa al-Jama`ah tidak dikenali dalam dunia Islam, terutama pada zaman Bani Umaiyyah dan awal zaman Bani `Abbasiyyah. Dengan kemunculan al-Asy`ari, nama @ aliran yang diberikan kepada mereka ialah mazhab al-Asya`irah.

Menurut al-Syahrastani, istilah Ahl al-Sunnah wa al-Jama`ah hanya timbul setelah al-Asy`ari melibatkan diri dengan golongan al-Sifatiyyah dalam menetapkan sifat-sifat azali bagi Allah, dan menyokong pendapat-pendapat mereka dengan hujah-hujah ilmu kalam. Semenjak itulah nama al-Sifatiyyah bertukar kepada al-Asy`ariyyah.

Di dalam kitab Maqalat al-Islamiyyin sewaktu membicarakan pendapat-pendapatnya atau dengan kata-kata lain akidah-akidahnya, al-Asy`ari menyebutkan " Ini adalah sebahagian daripada pendapat (qaul) Ashab al-Hadith dan Ahl al-Sunnah. Sementara itu, di dalam kitab al-Ibanah pula, beliau menyebutkan: “ Ini adalah pendapat (qaul) Ahl Haq wa al-Sunnah.” Di dalam kedua-dua kenyataan itu, beliau tidak menyebut perkataan al-Jama‘ah.

Besar kemungkinan al-Baghdadi merupakan orang yang pertama di kalangan golongan al-Asya„irah yang menggunakan perkataan al-Jama‘ah selepas perkataan Ahl al-Sunnah diikuti oleh al-Syahrastani. Walau bagaimanapun, al-Jama‘ah yang sebenar menurut pandangan „Ali bin Abi Talib (k.w) dari generasi pertama Islam adalah bersama ahli kebenaran sekalipun mereka itu sedikit. Al-Furqah (perpecahan) adalah dengan mengikut Ahl al-Batil sekalipun mereka itu ramai.

Sementara itu, al-Asy„ari al-Qummi (m.301/914) mengatakan bahawa al-Jama‘ah adalah golongan ramai yang menyokong mana-mana pemerintahan tanpa mengira sama ada pemerintahan itu adil ataupun zalim. Mereka bersepakat bukan kerana keagamaan, malahan pengertian al-Jama‘ah yang sebenar bagi mereka adalah perpecahan (al-furqah) kerana dendam mendendam berlaku sesama mereka terutamanya mengenai aspek-aspek Tawhid, hukum, fatwa dan lain-lain. Mereka bertengkar dan mengkafir sesama mereka.

Justeru itu, tidak hairanlah jika al-Zamakhsyari (m.537/1143) memandang Ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah dengan pandangan yang begitu negatif, malahan beliau menamakan mereka al-Mujbirah atau al-Jabariyyah.56 Oleh itu, al-Jama‘ah menurut pengertian yang kedua dikatakan boleh merujuk kepada simbol perpaduan secara lahir sesama mereka di bawah satu pemerintahan yang tidak berkaitan dengan keagamaan (perpaduan politik). Pada hakikatnya, ia merupakan perpecahan dan perselisihan dari segi hukum, fatwa dan lain-lain.

Istilah Ahl al-Sunnah wa al-Jama„ah pada mulanya diberikan kepada aliran al-Asya„irah tetapi kemudian telah diperluaskan sehingga merangkumi mazhab fiqh dan lapangan-lapangan ilmu Islam yang lain.

4.2 -Golongan-golongan dalam Ahl al-Sunnah wa al-Jama`ah:

Berdasarkan keterangan al-Baghdadi (m.429/1037) menunjukkan bahawa Ahl al-Sunnah wa al-Jama„ah adalah terdiri daripada lapan (8) golongan:

Pertama: Orang yang mengetahui aspek Tawhid, kenabian, hukum janji dan ancaman, pahala dan dosa, syarat-syarat ijtihad, kepimpinan (imamah), kepimpinan umat (al-za‘amah) dengan metod aliran ulama-ulama Kalam al-Sifatiyyah (yang menetapkan sifat-sifat Tuhan yang tidak berkait dengan fahaman tasybih, ta‘til (ingkar sifat-sifat Allah) serta bid`ah al-Rafidah, al-Khawarij, al-Jahmiyyah, al-Najjariyyah dan semua golongan bid„ah lainnya.

Kedua: Para imam dalam fiqh, sama ada Ahl_al-Ra'y mahupun Ahl_al-Hadith yang menganuti aliran golongan al-Sifatiyyah dalam persoalan pokok agama, mengenai zat dan sifat Tuhan yang azali dan menjauhkan diri daripada fahaman al-Qadariyyah dan Mu„tazilah, menetapkan adanya ru‟yah (melihat Tuhan dengan mata) tanpa tasybih dan ta„til, kebangkitan (al-hasyr), pertanyaan dalam kubur, telaga (al-haud), jambatan (al-sirat), syafaat dan pengampunan dosa kecuali syirik, nikmat pahala ahli syurga dan azab ahli neraka.

Mereka mengikuti kekhilafahan para khalifah yang empat, memuji para ulama salaf, mewajibkan sembahyang dan sembahyang Jumaat di belakang imam-imam yang menjauhkan diri daripada bid„ah, mengatakan wajibnya pengambilan (istinbat) hukum daripada al-Qur‟an, hadith dan ijma„ (sahabat), mengharuskan sapu di atas dua khuf, talaq tiga sekaligus, haram nikah mut„ah, wajib mentaati pemerintah (sultan) dalam perkara-perkara yang bukan berbentuk maksiat, termasuklah dalam golongan ini juga pengikut-pengikut Malik, al-Syafi„i, al-Awza„i, al-Thawri, Abu Hanifah, Ibn Abi Laila, juga para pengikut Abu Thaur, Ahmad bin Hanbal, al-Zahiri,dan seluruh ulama fiqh yang berpegang kepada pokok-pokok ajaran golongan al-Sifatiyyah dalam bidang usul dan tidak mencampurkan fiqhnya dengan bid„ah golongan-golongan lain.

Ketiga: Mereka yang mengetahui saluran hadith (al-akhbar wa al-sunan) yang datang daripada Rasulullah, membezakan yang benar dan yang palsu, mengetahui sebab-sebab kebaikan dan kelemahan seseorang (al-Jarh wa al-Ta‘dil) dengan menghindarkan diri daripada bid„ah yang sesat.

Keempat: Mereka yang mengetahui banyak persoalan kesusasteraan, nahw-saraf dan mengikuti jejak langkah tokoh-tokoh bahasa seperti al-Khalil, Abi „Amru bin al-„Ala‟, Sibawaih, al-Farra‟, al-Akhfasy, al-Asmu„i, al-Muzani, Abu „Ubaid dan semua ulama nahw, sama ada daripada aliran Kufah mahupun Basrah yang tidak bercampur pengetahuan mereka dengan bid„ah al-Qadariyyah, al-Rafidah atau al-Khawarij. 

Kelima: Mereka yang mengetahui pelbagai bentuk bacaan (qira’at) al-Qur‟an, tafsiran-tafsiran ayat serta takwilannya yang bersesuaian dengan mazhab Ahl al-Sunnah, bukan takwilan ahli-ahli bid„ah.

Keenam: Ahli-ahli zuhud dan golongan tasawwuf yang giat beramal dengan tidak banyak bicara, menetapkan Tawhid dan meniadakan tasybih serta menyerahkan diri kepada Tuhan.

Ketujuh: Mereka yang bertempat di kawasan atau medan pertahanan orang-orang Islam untuk menjaga keamanan negara Islam dan mempertahankan serta melahirkan mazhab Ahl al-Sunnah wa al-Jama„ah.

Kelapan: Seluruh negara yang tunduk kepada penguasaan (sya‘a’ir) Ahl al-Sunnah, berpegang kepada pendapat ulama Ahl al-Sunnah wa al-Jama„ah dalam aspek keadilan, ketauhidan, janji,ancaman dan merujuk urusan-urusan agama kepada mereka dan bertaklid dalam hukum-hukum furu„, sama ada dalam perkara halal atau haram.

Berpandukan keterangan al-Baghdadi tersebut, ternyata bahawa apa yang dikatakan Ahl al-Sunnah wa al-Jama„ah pada zaman tersebut dan seterusnya sudah merangkumi banyak kumpulan di dalamnya. Ada kemungkinan inilah juga dimaksudkan oleh al-Baghdadi sebagai al-Jama‘ah seperti yang terangkum di dalam istilah tersebut..

4.3 - Faktor-faktor perkembangan Ahl al-Sunnah wa al-Jama‘ah:

Perkembangan aliran al-Asya„irah atau Ahl al-Sunnah wa al-Jama„ah, kekuasaan dan pengaruhnya dalam dunia Islam secara meluas dan dianuti oleh sebahagian besar umat Islam dapat diperhatikan daripada beberapa faktor. Di antara faktor-faktor tersebut adalah seperti berikut:

Pertama: Tekanan dan paksaan yang dikenakan oleh aliran Mu`tazilah terhadap para pengikut aliran-aliran lain dalam masalah al-Qur'an adalah makhluq (bukan qadim), di samping paksaan di atas perintah al-Ma'mun (m.218/833) yang menganuti aliran Mu`tazilah pada abad ke-3/9 diikuti selepasnya oleh al-Mu`tasim (m.227/842) dan al-Wathiq (m.232/847) sehinggalah al-Mutawakkil (m.247/861) menaiki takhta.

Al-Mutawakkil ialah khalifah yang memainkan peranan penting dalam kejayaan golongan Ahl al-Sunnah wa al-Jama`ah mendominasi dunia Islam seterusnya.59 Semasa kenaikan al-Mutawakkil menjadi khalifah, aliran Mu`tazilah memegang kekuasaan dalam hampir kesemua bidang sama ada pemerintahan dan pentadbiran negara, institusi-institusi pendidikan, pusat-pusat perubatan, perdagangan. Aliran ini juga turut mendominasi akidah golongan berpendidikan tinggi, intelek-intelek dan kelas-kelas masyarakat yang mempunyai pengaruh.

Aliran al-Sifatiyyah menguasai masyarakat bawahan dan kebanyakannya terdiri daripada kadi, pendakwah, ulama fiqh dan orang-orang yang mengikuti mereka. Al-Mutawakkil bersekutu dengan golongan bawahan kerana mendapati faedah dan keuntungan daripada tindakannya itu. Ia boleh menjadikan dirinya sebagai sanjungan orang ramai dan model khalifah yang fanatik.

Perintah telah dikeluarkannya untuk menyingkirkan Mu`tazilah dan golongan rasionalis dari kerajaan. Kolej dan universiti diarah supaya ditutup. Bidang kesusasteraan, sains dan falsafah tidak dibenarkan dan golongan rasionalis umumnya diburu keluar dari kota Baghdad.

Al-Mutawakkil juga telah memusnahkan makam Saiyidina Ali bin Abi Talib ra dan anak-anaknya. Ulama fiqh yang fanatik menjadi ulama Islam dan memegang kuasa dan pemerintah negara. Di bawah kekuasaan al-Mustazhid bi'llah (Ahmad, Abu al-`Abbas, 279/892 - 289/902), kemenangan mutlak mereka dicapai. Golongan rasionalis dihukum.

Golongan al-Sifatiyyah menetapkan bahawa " keadilan " adalah dengan menghidupkan prinsip perbuatan manusia iaitu bahawa Allah menguasai alam dengan " keadilan " yang merupakan zat-Nya. Mereka juga menetapkan bahawa ujian benar atau salah bukanlah atas kehendak mana-mana individu tetapi kebaikan untuk kemanusiaan. Doktrin ini bersifat revolusi dan hak Tuhan itu ditujukan kepada khalifah yang boleh melakukan apa sahaja termasuk perkara yang tidak baik.

 Allah

Rasulullah

Bab 3- Riwayat Hidup & Pemikiran Abu Al Hassan Al Asy'ari

Abu Al-Hassan Al-Asy'ari: Tokoh Ilmu Kalam (260 - 324 H)

Nama penuh beliau ialah Abū al-Hasan 'Ali ibn Ismail ibn Ishaq al-Asy'ari. Lahir pada M 874-936 (H 260-324), dikenali dgn panggilan Imām al-Asy'ari  atau Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, . Dia adalah seorang Arab Sunni Muslim ahli teologi akademik dan pengasas eponim daripada teologi Ash'arisme atau Asharit, yang membina "sekolah teologi yang paling penting dalam Islam Sunni".

Menurut ulama2 teoloji, walaupun "teologi sekolah Ash'ari sering dipanggil ortodoksi Sunni," ahl al-hadis asli, akidah awal Sunni dari mana Asy'arisme berkembang terus berkembang bersama dengannya Sunni 'ortodoksi' saingan juga. " Menurut sebahgian ahli sejarah ortodoksi (ajarn asal) ini bertanding dalam bentuk " orthodoxy Hanbali / über-Sunni".

Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, terkenal kerana mengambil kedudukan perantara antara dua pemikiran teologi teoritis yang berlainan pada masa itu: Dia menentang kedua-dua Mu'tazilah dimana pada asalnya dialah toloh Mutazilah yg paling tersohor sekali. Namun setelah dia bertaubat dan kembali kepada pegangan ASWJ. Dia menentang semua bentuk penganjuran penggunaan alasan ekstrem dalam perdebatan teologi dan Zahir (menggunakan akal saja) seperti puak2 Mujassim dan Muhaddithin, yang sepenuhnya menentang penggunaan sebab atau kalam , dan mengutuk sebarang perdebatan teologi sama sekali.

Sekolah Al-Ash'ari akhirnya memenangkan "penerimaan luas dalam Islam Sunni, kepercayaan teologi rasmi yang sebahagian besarnya ditakrifkan oleh prinsip Ash'arī." Oleh kerana usaha beliau itu, Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, kemudiannya dihormati oleh seluruh umat Islam Sunni kerana berjaya "bersepadu metodologi rasionalis ahli-ahli teologi spekulatif ke dalam rangka ortodoks Islam." Dia terus dihormati oleh epithets Imām al-mutakallimūn ("Pemimpin Ahli Teologi Scholastic") dan Imām ahl as-sunnah wal-jamā'ah ("Pemimpin Sunni").

Hari ini, majoriti umat Islam di seluruh dunia mendukung fahaman Ahli Sunnah Waljamaah, berakidahkan Asy’ariyah. Tetapi semua itu tidak akan berlaku tanpa jasa seorang ulama besar bernama Imam Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ,.

Imam Abu Hasan atau nama sebenarnya Abū al-Ḥasan Alī ibn Ismāīl ibn Isḥak al-Ash’ari dilahirkan di Basrah pada 260 Hijrah bersamaan 873/874 Masihi. Beliau lahir semasa era khalifah al-Mu’tamid dari Bani Abbasiyyah. Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, bukan sebarang orang kerana beliau merupakan keturunan sahabat Nabi s.a.w yang mulia, Abu Musa al-Ash’ari r.a.

Semasa kecilnya, beliau tidak berpeluang mendapat kasih sayang bapanya, Ismail bin Ishak yang telah pergi menghadap Ilahi. Tetapi dalam wasiatnya, dia meminta agar puteranya itu diajar dalam ilmu hadis oleh Sheikh Zakaria al-Saji rahimahullah. Sheikh Zakaria dianggap tokoh ulung dalam ilmu hadis dan merupakan anak murid kepada Imam Ahmad bin Hanbal rahimahullah. Selain beliau, Imam Abu Hasan turut berguru dengan Abu Khalaf al-Jahmi, Abu Sahl bin Sarh, Muhammad bin Ya’qub al-Muqri’ dan Abdurrahman bin Khalaf al-Bashri,

Tidak ramai tahu sebelum menjadi pendukung utama Ahli Sunnah Waljamaah, beliau merupakan pendukung fahaman Muktazilah. Ini disebabkan oleh bapa tirinya yang juga seorang ulama Muktazilah terkenal bernama Ali al-Juba’i. Justeru, tidak hairanlah beliau banyak berguru dan berdiskusi dengan figura-figura Muktazilah pada ketika itu.

Tetapi semua itu berubah apabila Imam Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, berdepan jalan buntu bila mendepani satu permasalahan akidah. Mengikut riwayat Ibnu al-Sakir dalam kitabnya Tabyin Kadhib al-Muftari fima Nusiba ila al-Imam Abu’l Hasan al- Ash’ari, beliau bermimpi berjumpa Rasulullah s.a.w sebanyak tiga kali pada bulan Ramadan.

Pada kali pertama, selepas mendengar persoalan yang diajukan oleh Imam Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ,, baginda hanya menjawab, “Ikutilah sunnahku.” Selepas 10 hari, beliau sekali lagi bermimpi berjumpa dengan Rasulullah yang mengungkapkan kalimah sama. Pada 10 hari terakhir Ramadan, Imam Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, sekali lagi bermimpi berjumpa baginda di mana baginda menasihatinya untuk tidak menolak ilmu kalam dan mengikuti apa yang datang daripada baginda.

Ini membantu beliau menyelesaikan permasalahan akidah yang dinyatakan dengan membandingkan permasalahan-permasalahan ini dengan dalil-dalil al-Quran dan hadis Rasulullah s.a.w. Sejak itulah, Imam Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, menetapkan pendirian untuk menolak semua ajaran ekstrem yang wujud ketika itu termasuk Muktazilah dan mendukung sunnah baginda.

Dan sebagai manifestasi penolakan beliau terhadap ajaran Muktazilah, Imam Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, membuat satu ucapan di mimbar selepas 15 hari mimpi terakhirnya berjumpa baginda. Dalam ucapannya, beliau menyifatkan fahaman Muktazilah sebagai menyimpang selepas mendapat petunjuk daripada-Nya. Lantas, mulai hari itu, Imam Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, mengisytiharkan keluar daripada Muktazilah dan kembali mendukung ajaran Ahli Sunnah.

Sejak hari itu, beliau berusaha membimbing umat Islam untuk keluar daripada elemen ekstrem fahaman-fahaman seperti Syiah, Muktazilah dan Qadariyah. Misalnya, dalam ilmu hadis, Imam Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ,mengarang satu kitab khusus untuk mematahkan semua hujah Muktazilah yang dibawa Ibnu Rawandi terhadap hadis-hadis Rasulullah s.a.w. Antara kitab yang dikarang beliau ialah Kitab al-Mukhtazin (kitab tafsir al-Quran), al-Ijtihad dan al-Qiyas (kitab fiqh).

Begitupun, wujud perselisihan dalam kalangan ulama tentang jumlah sebenar manuskrip yang dihasilkan Imam Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ,. Mengikut al-Sakir, beliau percaya ulama besar Ahli Sunnah Waljamaah itu menghasilkan 90 buah kitab dari pelbagai disiplin ilmu. Tetapi menurut Ibnu Hazm, Ibnu Katsir dan Ibnu Imad al-Hambali, beliau hanya menghasilkan 55 buah manuskrip. Sementara Imam Tajuddin al-Subki pula berpandangan Imam Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, hanya menghasilkan 21 buah kitab.

Di sebalik perbezaan pendapat tentang bilangan sebenar manuskrip beliau, ramai memuji ketegasannya mempertahankan Ahli Sunnah Waljamaah daripada se.ra.ngan liar pendukung fahaman seperti Muktazilah dan Syiah. Imam as-Subki melihat dakwaan Imam Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, membawa bidaah dari segi pemikiran atau mazhab baru sebagai mengarut. Sebaliknya, beliau hanya menegakkan kembali mazhab para ulama terdahulu dan memelihara manhaj yang dibawa oleh para sahabat Nabi s.a.w.

Imam Abu Hasan kembali ke rahmatullah pada tahun 324 Hijrah bersamaan 935/936 Masihi. Sebelum kembali menghadap Ilahi, beliau memanggil temannya bernama Shamsuddin al-Zahabi di mana beliau bersaksi bahawa beliau tidak pernah mengkafirkan seorang pun umat Islam. Ia juga merupakan wasiat Imam Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, kepada umat Islam agar tidak saling melabel kafir antara satu sama lain.

a) Pemikiran al-Asya‘irah:

Berhubung dengan aspek-aspek pemikiran mereka, tidak banyak yang diketahui tentang pemikiran al-Asya'irah dalam setengah abad selepas kematian pengasasnya. Golongan al-Asya„irah berpegang kepada slogan “ mengikut sunnah (Ittiba‘ al-sunnah) adalah lebih baik daripada melakukan bid'ah (ibtida‘). Mereka berpegang kepada sumber-sumber al-Qur‟an, al-sunnah, sahabat, tabi„in dan Ahl al-Hadith. Golongan tersebut tidak begitu memberikan perhatian dan penekanan kepada akal, berbanding dengan Mu„tazilah atau al-Maturidiyyah.

Al-Baqillani merupakan tokoh pertama yang mempunyai hasil tulisan yang wujud dan boleh ditemui, dan pada zamannya, golongan al-Asya'irah menggunakan konsepsi Mu„tazilah tertentu (terutama ajaran Abu Hasyim tentang hal atau ahwal dan mungkin juga dipengaruhi oleh kritikan-kritikan golongan al-Maturidiyyah.

b) Perbezaan dengan pemikiran al-Asy‘ari:

Satu persoalan yang menyebabkan mazhab ini mulai berbeza dengan Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, sendiri adalah mengenai tafsiran ayat-ayat al-mutasyabihat dengan istilah-istilah berunsur fizikal (jism) yang digunakan kepada Allah seperti tangan, wajah dan duduk di atas ‘arasy.

Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, mengatakan bahawa semua perkara tersebut hendaklah diterima bukan dari segi kiasan (tasybih) tetapi bi-la kayfa. Bagaimanapun, Abu Hanifah telah pun berpendapat demikian kerana beliau mengatakan Allah mempunyai tangan, muka dan ruh. Ia adalah sifat-sifat-Nya tanpa perlu bertanya bagaimana (bi-la kayfa). Bagaimanapun, al-Baghdadi dan al-Juwayni mentafsirkan “tangan” secara kiasan (tasybih) sebagai “ kuasa,” dan “wajah” sebagai dhat atau wujud dan ia juga menjadi sikap kebanyakan golongan al-Asya'irah terkemudian.

Dalam persoalan usaha (al-kasb atau al-iktisab), Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, menekankan usaha (kasb) manusia dalam perbuatan adalah diciptakan (makhluq). Dengan demikian, beliau menegaskan bahawa kekuasaan Allah adalah hakiki mankala usaha manusia hanya bersifat perlambangan (majazi) sahaja. Namun, al-Juwayni mengemukakan pendapat bahawa ajaran al-Asya'irah adalah berada di pertengahan. 

C)Perubahan dalam pemikiran al-Asya‘irah:

Menjelang pertengahan abad ke-5/11, perubahan telah berlaku dalam metodologi kerana teologi Islam telah menerima perubahan metodologi daripada tokoh-tokoh ulama seperti al-Baghdadi, Ibn Hazm, al-Razi, al-Ghazali dan juga daripada ahli-ahli falsafah seperti al-Farabi, Ibn Sina dan lain-lain.

Golongan pengikut al-sunnah sebelum Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, berpegang kepada sumber-sumber wahyu (al-naql) dalam persoalan I‘tiqad. Bagaimanapun, aliran-aliran pemikiran (madhhab) lain mengambil bentuk pemikiran falsafah dan berpegang kepada akal dalam persoalan yang sama. Keadaan ini mendorong Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ, menggunakan hujah akal untuk menentang aliran-aliran lain bertujuan untuk menjaga al-sunnah.

Tindakannya itu mendorong para pendokong mazhabnya menetapkan akidah-akidah mereka dengan hujah akal untuk tujuan yang sama. Metodologi ini dikekalkan sehingga mereka dikenali sebagai ulama-ulama al-mutaqaddimin (terdahulu) yang diketuai oleh Abu Bakr al-Baqillani (m.403/1013) dan diikuti oleh Imam al-Haramayn Abu al-Ma'ali al-Juwayni (m.478/1085). Seterusnya perubahan berlaku lagi dalam pemikiran mereka yang bercampuraduk dengan pemikiran falsafah hingga mereka dikenali sebagai ulama-ulama al-muta'akhkhirin (terkemudian).

Ibn Khaldun menjelaskan bahawa al-Ghazali merupakan orang yang pertama termasuk dalam golongan modernis yang menulis kitabnya dengan menggunakan metodologi falsafah kerana menggunakan cara berhujah Aristotle. Namun begitu, kesan-kesan itu telah pun wujud sebelumnya dalam perkembangan metodologi al-Juwaini. Mengenai al-Ghazali, sungguhpun beliau dianggap sebagai tokoh al-Asya'irah yang terulung, namun beliau telah menolak kitab-kitab Abu Hassan Al-Asy'ari رَحِمَهَا ٱللَّٰهُdan para ulama kalam yang bercampuraduk dengan falsafah Greek. Al-Ghazali melibatkan diri secara aktif dalam ajaran Ibn Sina dan ahli-ahli falsafah yang lain sehingga beliau akhirnya mampu menentang mereka menerusi asas yang mereka sendiri gunakan dengan beroleh kejayaan yang menggalakkan. Beliau jugalah yang mempelopori kemenangan terakhir al-Asya'irah di Timur.

Fakhr al-Din al-Razi menjejaki langkahnya diikuti oleh para ulama kalam (al-mutakallimin) selepasnya sehingga menyebabkan kedua-dua bidang, ilmu kalam dan falsafah tidak dapat dibezakan lagi. Dari zaman ini dan seterusnya, cara berhujah Aristotle dan metafizik-metafizik Plato baru yang lain diserapkan dalam ajaran golongan al-Asya'irah. Ajaran-ajaran ini dengan begitu cepat menjadi lebih bersifat intelektual dalam keadaan yang tidak begitu sempurna. Pada masa-masa tertentu, pendapat-pendapat ortodoks. 

Yang diragui juga turut diambil dan perbahasan awal falsafah memenuhi hampir sebahagian besar ruang dan perhatian berbanding dengan ajaran ilmu kalam yang sebenar.

Contoh yang paling nyata dapat dilihat dalam kitab al-Mawaqif oleh Adud al-Din al-Iji (m.750/1345) dan Maqasid dan penafsiran kepada kedua-duanya yang mengambil bentuk kitab Tajrid,45 di samping kitab al-Tawali‘ oleh al-Baydawi (m.691/1286).46 Pada akhirnya, mazhab al-Asya'irah boleh dikatakan telah tenggelam dalam arus falsafah.

Para ulama al-Asya'irah selepas kurun ke-8/1448 tidak lagi membawa idea-idea baru, sebaliknya mereka lebih cenderung mengulangi pendapat-pendapat sebelumnya. Dengan gejala-gejala tersebut, selepas abad ke-9/15 dikatakan falsafah ‘ilm al-kalam telah mengalami zaman kebekuan sehinggalah lahirnya Muhammad „Abduh (1322/1904) yang mengulas kitab al-‘Aqa’id al-‘Adudiyyah oleh Muhammad bin As'ad al-Siddiq al-Dawani, dan turut menuliskan akidahnya dalam Risalah al-Tawhid.

Secara keseluruhannya, ia menunjukkan bahawa di antara al-Asy„ari dan al-Asya'irah, terdapat perubahan yang ketara. Mereka tidak lagi terikat dengan metodologi yang diasaskan oleh al-Asy'ari tetapi secara beransur-ansur berubah kepada ciri-ciri pemikiran Mu'tazilah atau falsafah. Perubahan dalam aspek-aspek pemikiran mereka boleh dikatakan turut sama mengubah aliran al-Asya'irah hingga pada abad-abad seterusnya aliran ini tidak lagi dikenali sebagai al-Asya'irah tetapi telah bertukar kepada aliran Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah.

    رضي الله عنه

Rasulullah

Allah

رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ,

RUJUKAN

al-Fayyadl, M.T. (2020, 19 Jun). Biografi Imam Abu al-Hasan al-Asy’ari, Sang Penyelamat Umat. NU Online.