Monday

Ramadhan - Jangan Melampaui Batas - Mohonlah keampunan dan bertaubat.


Fir'aun adalah Taghut yang paling besar yang berkata, "Akulah tuhanmu, yang paling tinggi", dan berkata lagi, "Wahai para pemimpin! Aku tidak tahu bahawa kamu mempunyai ilah (tuhan) selain aku." 

Dialah yang membunuh anak-anak Bani Israel, dan membiarkan betina mereka hidup:

Maka Allah Rabbul Jalalluh memerintahkan Nabi Musa As dan Nabi Harun As:

"Pergilah, kamu berdua, kepada Fir'aun (Firaun), sesungguhnya dia telah melampaui batas (semua batasan dalam kekafiran dan kemaksiatan dan berperilaku sebagai sombong dan sebagai zalim)."

[Ta-Ha: 43]

"Dan berbicara kepadanya dengan lembut,"

[Ta-Ha: 44]

 Allah Rabbul Jalalluh memerintahkan Nabi Musa AS dan Nabi Harun AS untuk berbicara dengan Fir'aun, si-taghut penindas yang kuat, dengan bicara yang lembut:

"Dan bicaralah kepadanya dengan lembut, mungkin dia boleh menerima nasihat atau takut kepada Allah."

[Ta-Ha: 44]

 Seorang lelaki berdoa kepada Allah Rabbul Jalalluh: "Ya Allah Tuhanku, jika itu rahmatMu kepada orang yang berkata," Akulah tuhanmu, yang paling tinggi (Firaun), "maka bagaimana dengan siapa yang berkata," Maha Suci dan Maha Tinggi Kamu, Ya Allah Tuhanku. "? Ya Allah Tuhanku, jika itu rahmatMu kepada orang yang berkata," Wahai para pemimpin! Saya tidak tahu bahawa anda mempunyai ilah (tuhan) selain saya, "lalu bagaimana dengan siapa pun yang berkata," Tidak ada tuhan melainkan Allah Sendiri, dan bahawa Dia tidak mempunyai pasangan? ""

 Dengarkan Hadis Qudsi yang dinyatakan di atas:

(Sesiapa yang berterima kasih kepadaKu, Aku memberinya lebih banyak keberkatan; barang siapa yang mentaati Aku, Aku membesarkannya dan lebihkan  darjatnya. Barangsiapa yang tidak mentaati Aku, aku tetap membuka pintu Rahmat-Ku untuknya; jika dia kembali kepada-Ku, Aku memberikannya dengan-Ku Cinta kerana Aku mengasihi orang-orang yang bertaubat dan menyucikan diri untuk kepentingan-Ku. Sekiranya dia tidak bertaubat, Aku tetap memperlakukannya dengan menyusahkannya untuk menyucikannya. 

Barangsiapa yang menolongKu melebihi diri mereka sendiri, Aku lebih baik kepada mereka daripada diri mereka sendiri, Amal perbuatan dikalangan hamba akan dibalas dengan sepuluh kali ganda atau tujuh ratus kali hingga berkali-kali berulang. Aku hanya menghitung setiap perbuatan buruk itu, kecuali jika orang itu bertobat dan meminta Pengampunan Ku, dalam hal ini Aku memaafkan walaupun sebesar mana dosa mu. Aku mengambil kira apa-apa perbuatan baik dan Aku ampunkan dosa-dosa besar sekalipun. Rahmat-Ku melebhi KemurkaanKu; Toleransi-Ku mengatasi kekerasan Ku; Pengampunan Ku menggantikan Hukuman-Ku kerana Aku lebih berbelas kasihan dengan hamba-hamba-Ku daripada seorang ibu dengan anaknya."

Bulan Ramadhan yang mubarak ini dilempahi dengan keberkatan juga sarat dengan pengampunan. Amatlah rugi jika setiap dari kita tidak mengambil kesempatan memohon kepada Allah Rabbul Jalalluh di bulan yang penuh Rahmat ini dengan keampunan dan segera bertaubat. Tiada dosa dan maksiat yang tidak di ampunkan melainkan melakukan dosa syirik. Bermunajatlah,menangislah semau kamu memohon redho Allah Rabbul Jalalluh.

Segala puji bagi Allah, Tuhan Pencipta Seluruh Alam Jagat Maya.