Friday

PENJELASAN NILAI-NILAI AL-BIRR WA AL-TAQWA DALAM PEMILIKAN

AL-BIRR WA AL-TAQWA

Ekonomi Islam adalah sistem ekonomi yang berbeza dengan sistem ekonomi kapitalis dan sistem ekonomi sosialis, salah satunya ialah hak pemilikan. Islam mengiktiraf kewujudan pemilikan manusia, tetapi tetap menekankan bahawa Allah SWT adalah pemilik mutlak segala sesuatu termasuk alam semesta sehingga apa yang dimiliki manusia hanyalah amanat yang harus diperoleh dan dimanfaatkan sesuai dengan aturan Allah. Pemilikan ialah integrasi sistem ekonomi Islam sehingga mengandungi unsur akhlak yang akan melahirkan nilai khilafah dan nilai al-birr wa al-taqwa (kebaikan dan ketaatan) yang mana kedua-dua nilai itu berpaksikan. nilai ketuhanan (Ilahiyah). Realisasi nilai-nilai ini dalam pemilikan mempunyai implikasi kepada kesejahteraan dan penyamaan ekonomi untuk mencapai "falah" (kebahagiaan dunia dan akhirat).

PENGENALAN

Allah menciptakan manusia dan memberi mereka kedudukan khalifah dan kemakmuran bumi. Segala apa yang Allah berikan kepada manusia adalah hak untuk dia gunakan. Kerana itu, manusia telah mendapat keyakinan untuk menguruskan bumi dan isinya dalam usaha memperoleh harta dan kekayaan. Selagi manusia berusaha untuk mendapatkan harta dengan baik, selagi itu mereka akan mempunyai hak pemilikan penuh ke atas harta yang mereka peroleh dan membangunkannya. Namun begitu, terdapat peraturan yang telah ditetapkan oleh Allah untuk manusia dalam usaha mendapatkan hak milik agar apa yang dimiliki dapat dipertanggungjawabkan kepada Allah SWT.

Konsep pemilikan merupakan sebahagian daripada sistem ekonomi Islam yang menyeluruh dan berbeza dengan konsep pemilikan mengikut pandangan ekonomi sosialis dan ekonomi kapitalis. Ekonomi Islam mengiktiraf kewujudan pemilikan individu di samping mengiktiraf kewujudan pemilikan negara dan pemilikan awam atau umum. Sementara itu, ekonomi sosialis cenderung tidak mengiktiraf pemilikan individu di mana ini selari dengan matlamatnya iaitu kebajikan dan kemakmuran bersama melalui pengurusan dan pemilikan harta oleh negara. Sebaliknya, ekonomi kapitalis memberikan kebebasan terbesar untuk memiliki dan mengurus harta secara individu.

Perbezaan antara pemilikan dalam ekonomi Islam dan ekonomi sosialis dan ekonomi kapitalis bukan sahaja terletak pada perkara yang boleh diguna pakai tetapi paling asasnya terletak pada kewujudan nilai, termasuk al birr wa at taqwa yang merupakan terbitan daripada nilai tauhid. (kepercayaan kepada Tuhan). ) sebagai panduan pemilikan yang boleh digunakan.

Seiring dengan perkembangan pelbagai perusahaan dan perniagaan Islam dewasa ini, penekanan dan penegasan konsep kepemilikan dalam Islam merupakan sesuatu yang harus dipahami dan dilaksanakan oleh pelaku ekonomi Islam agar segala material yang dimiliki dapat membawa kepada matlamat utama iaitu. al-falah.(kebahagiaan di dunia dan akhirat).

PERBINCANGAN

Pemilikan dalam Islam

Perkataan harta berasal daripada bahasa Arab al-milk, yang secara etimologi bermaksud kawalan terhadap sesuatu. Al-susu juga bermaksud sesuatu yang dimiliki (harta karun). Susu juga merupakan hubungan seseorang dengan harta yang diakui oleh syarak, yang menjadikan dia mempunyai kuasa khusus ke atas harta itu, sehingga dia boleh mengambil tindakan undang-undang terhadap harta tersebut, kecuali dengan kehadiran kalangan syariah. Dari segi istilah, al-susu ialah pengkhususan seseorang terhadap pemilik sesuatu objek menurut syarak untuk bertindak secara bebas dan bertujuan untuk mengambil manfaat daripadanya selagi tidak ada.

halangan yang bersifat syariah.1 Pemilikan ialah keistimewaan mempunyai pemilik sesuatu barang mengikut syarak untuk bertindak bebas, dengan tujuan untuk mengambil faedah daripadanya selagi tidak ada halangan syariah.2

Pemilikan (al-milk) merupakan salah satu unsur yang menjadi sebahagian daripada sistem ekonomi Islam di mana Al-Quran sebagai sumber hukum utama menyatakan bahawa pemilik mutlak segala sesuatu termasuk bumi dan isinya adalah Allah SWT. .3 Sementara itu, manusia sebagai hamba Allah diberikan hak pemilikan relatif, iaitu diberi kebebasan untuk mengurus dan memanfaatkan alam semesta dengan pelbagai sekatan dan peraturan yang ditentukan oleh Allah sebagai pemilik mutlak.4

Pengiktirafan Islam terhadap hak milik relatif merangkumi hak milik individu (milkiyah fardhiah/pemilikan persendirian), hak milik am atau awam (milkiyah’ ammah/pemilikan awam) dan hak milik negara (milkiyah daulah/pemilikan negeri).5 Kewujudan pengiktirafan ini menunjukkan. bahawa ajaran Islam memberi perhatian kepada keperluan dan kemaslahatan manusia secara jelas dan menyeluruh.

Nilai Tauhid dan Khilafah dalam Pemilikan

Akhlak merangkumi pemahaman tentang baik buruk perbuatan manusia dan merujuk kepada tingkah laku manusia itu sendiri. Akhlak menempati kedudukan penting dalam ekonomi Islam yang dibina di atas unsur akidah dan ibadah.6 Akhlak ialah kualiti tingkah laku manusia yang menunjukkan tingkah laku itu betul atau salah, baik atau buruk.7 Akidah merupakan terbitan daripada ketuhanan (ilahiyah). yang bermaksud kepercayaan dan pengiktirafan bahawa Allah adalah satu-satunya sumber, paksi dan matlamat hidup, manakala ibadah bermaksud segala aktiviti adalah bertujuan untuk beribadat kepada Allah SWT.

Moral melahirkan nilai-nilai yang akan membimbing tingkah laku seseorang. Dalam bidang ekonomi, nilai-nilai ini akan memandu pelaku ekonomi untuk menjalankan kegiatan ekonomi yang berkualiti dan bertanggungjawab, seperti menjalankan pengeluaran atau penggunaan dengan penuh adil, baik hati, tolong-menolong dan menjauhi perkara-perkara yang dilarang seperti amalan riba. ., gharar, maisyir. Akhirnya ini akan dapat memajukan ekonomi dan membawa kepada realisasi falah.8

Berkenaan dengan pemilikan sebagai sebahagian daripada sistem ekonomi Islam yang menyeluruh, ia tidak boleh dipisahkan daripada peraturan yang melekat padanya, termasuk cara memperoleh, memanfaatkan dan mengurus serta menunaikan kewajipan hak milik tersebut. Peraturan ini dilaksanakan melalui akhlak yang akan melahirkan nilai-nilai yang membimbing tingkah laku manusia dalam mendapatkan, memanfaatkan dan memenuhi hak milik. Pemilikan dalam Islam mengandungi nilai-nilai akhlak yang akan memandu manusia dalam menjalankan aktiviti pemilikan.9

Konsep akhlak dan nilai dalam pemilikan bersumberkan prinsip tauhid dan tercermin dalam pengakuan bahawa Allah adalah pencipta dan pemilik mutlak seluruh alam.10

وَ هَ لِلَّ مُلۡكُ ٱل ه سمَٰوَٰتَ وَٱلَۡۡرۡضَِۗ وَٱ ه لِلُّ عَلَ ىَٰ كُلِّ شَي١١١١

“Kepunyaan Allah-lah kerajaan langit dan bumi, dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu” 

(QS. Ali-Imran 189).

Allah menciptakan alam ini bukan untuk kepentingan-Nya sendiri, tetapi untuk kepentingan sarana kehidupan manusia untuk mencapai kesejahteraan dan kemakmuran sehingga pemilikan manusia bersifat relatif.

لِّلرِّجَالَ نَصَي ٞ ب مِّ ه ما تَرَكَ ٱلۡوَٰلَدَانَ وَٱلَۡۡقۡرَ بُونَ وَلَلنِّسَآَءَ ٞ

مِّ ه ما تَرَكَ ٱلۡوََٰلَدَانَ وَٱلَۡۡۡقۡرَبُونَ مَ ه ما قَ ه ل مَن ۡهُ أَوۡ كَثُرَصٌٗ مَدْرَهُ مِّ ه ما تَرَكَ٧

“Bagi orang laki-laki ada hak mendapat bagian (pula) dari harta peninggalan ibu bapa dan kerabatnya, dan bagi perempuan ada hak bahagian (pula) bahagian harta peninggalan ibu bapa dan kerabatnya, baik sedikit atau banyak menurut pembahagian yang telah ditentukan.” 

(QS. An-Nisaa: 7).

Manusia hanyalah pemilik sementara yang diberi hak dan amanah oleh Allah untuk mengurus alam.12 Dengan pengiktirafan ini, apa yang diperjuangkan manusia dalam mengurus alam termasuk harta benda mestilah berlandaskan ibadah kepada Allah SWT. Secara amalannya, seseorang yang menerapkan akhlak dan nilai tauhid dalam kegiatan tersebut akan sentiasa membimbing dirinya melakukan perkara-perkara yang menepati syariat Allah SWT dan menjauhkan diri daripada perkara-perkara yang dilarang oleh Allah SWT.

Manusia diciptakan oleh Allah untuk menjadi khalifah di muka bumi yang diberi mandat dan tanggungjawab oleh Allah untuk mengurus alam 13 Bagi merealisasikan nilai khilafah ini, manusia diberi hak14 hak kawalan, pemilikan dan pengurusan sumber alam semula jadi untuk memenuhi keperluan mereka dan terus hidup. Insya Allah 

مُّسۡتَخۡلَفَينَ فَيهَِۖ فَٱلهذَينَ

ءَامَنُواْ مَنكُمۡ وَأَنفَقُواْ لَهُمۡ أَجۡ ٞ ر كَبَي ٞ ر ٧

“Berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya dan nafkahkanlah sebagian dari hartamu yang telah dikuasai Allah kepadamu. Maka orang-orang yang beriman di antara kamu dan menafkahkan (sebahagian dari) harta mereka, mereka mendapat pahala yang besar” 

(QS. Al-hadid: 7). 15

Berkenaan dengan ayat di atas, penciptaan bumi dan isinya bukanlah untuk dimiliki oleh satu golongan sahaja, tetapi untuk semua jenis manusia. Oleh itu, Islam mengiktiraf kewujudan pemilikan individu,16 kerana setiap manusia berhak memperolehi rezekinya dengan memiliki dan memproses alam semesta untuk memenuhi keperluannya asalkan kaedah perolehan dan pemrosesannya mengikut petunjuk Allah SWT. . Dengan peranannya sebagai khalifah dan pengiktirafan pemilikan manusia secara individu, ia mempunyai tanggungjawab untuk berkelakuan dengan betul dari segi ekonomi dan menggunakan hak miliknya dengan baik dan sesuai dengan syariat agar apa yang dimilikinya menjadi ibadah dan bernilai di sisi Allah serta bermanfaat bagi orang lain.

Nilai Al-Birr wa Al-taqwa dalam Pemilikan

Seperti yang telah dibincangkan sebelum ini, akhlak terbina atas dasar tauhid dan merangkumi kefahaman tentang kebaikan dan keburukan perbuatan yang akan memandu nilai-nilai tingkah laku manusia. Prinsip tauhid berkait rapat dengan pemilikan yang terzahir dalam nilai al-birr wa al-taqwa. Nilai-nilai ini dicerminkan dalam beberapa peraturan dan peraturan yang mengawal tingkah laku dan tindakan manusia dalam proses pemilikan.

Al-birru berarti kebaikan dan Al-taqwa berarti takwa (menjalankan perintah Allah dan menjauhi larangan-Nya).17 Dengan nilai-nilai tersebut, segala aktiviti pemilikan mestilah berlandaskan nilai kebaikan dan ketakwaan iaitu dengan melaksanakan apa yang Allah adakan. diperintahkan dan menjauhi apa yang dilarang Allah. Penjelmaan nilai kebaikan dan ketaqwaan terlihat dimana kepemilikan harus diperoleh dengan cara yang halal, baik, sah dan sesuai syariat (bebas riba, maisyir dan gharar). Kepemilikan dilarang diperoleh dengan cara yang batil, tidak sah serta melanggar hukum.18

Cara yang diperintahkan oleh Allah yaitu dengan bekerja dan memperoleh langsung melalui pemindahan hak dengan jalan warisan, wasiat serta akad-akad pemindahan hak milik yang sah seperti jual beli atau hibah19 serta tidak terdapat hal yang secara langsung dapat membahayakan/merugikan keselamatan orang atau kelompok pada proses kepemilikan dan pemanfaatan barang.

۞ٱ ه لِلُّ ٱلهذَي سَ ه خرَ لَكُمُ ٱلۡبَحۡرَ لَتَجۡرَيَ ٱلۡف لكُ فَيهَ بَأَمۡرَهَ وَلَتَ بتَ وُُاْ

مَن فَضۡلَهَ وَلَعَلهكُمۡ تَشۡكُرُونَ ٩١

Allah-lah yang menundukkan lautan untukmu supaya kapal-kapal dapat berlayar padanya dengan seizin-Nya dan supaya kamu dapat mencari karunia -Nya dan mudah-mudahan kamu bersyukur.”

(QS. Al-jatsiyah : 12).

Sedangkan yang dilarang Allah yaitu yang diperoleh dengan cara bathil dan tidak sah, seperti korupsi, penggelapan, pencurian, penipuan, penyuapan, berlaku curang dan harta yang diperoleh dari hasil riba dan sebagainya. Selain itu, dilarang juga untuk mengekploitasi dan memo-nopoli barang yang dibutuhkan masyara-kat demi keuntungan pribadi atau ke-lompok tertentu.

وَلََ تَأۡكُلُوٓاْ أَمۡوََٰلَكُم بَيۡنَكُم بَٱلۡبََٰطَلَ وَتُدۡلُواْ بَهَآ إَلَى ٱلۡحُ ه كامَ لَتَأۡكُلُواْ

ف ثَۡمَ وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ

ٱلۡۡ مۡوََٰلَ ٱل ه ناسَ بَ يقٗا مِّنۡ أَ رَ ٩٨٨

“Dan janganlah sebahagian kamu mema-kan harta sebahagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang bathil dan (janganlah) kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebahagian dari-pada harta benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui.” 

(QS. Al-Baqarah : 188).

Demikian juga dalam mengembang-kan kepemilikannya tersebut harus mengandung nilai al-birr (kebaikan) dan al-taqwa (ketaqwaan). Kepemilikan harus dikembangkan dengan cara-cara yang dihalalkan dan sesuai syari’at, seperti de-ngan membuka tempat usaha yang halal dengan tetap menjaga kepentingan dan ketertiban umum, serta tidak membaha-yakan/merugikan keselamatan orang lain. Kepemilikan juga dapat dikembangkan dengan melakukan usaha kerjasama de-ngan pihak lain, seperti melalui akad mudharabah, musyarakah dan sebagainya.

Manusia dilarang mengembangkan kepemilikannya dengan cara yang dapat merusak nilai dan akhlak, seperti menjual minuman keras, menjual babi, menjual obat terlarang atau hal-hal lain yang dapat merusak kesehatan jasmanai dan rohani, serta membahayakan keselematan orang lain. Selain memberikan hak untuk mem-dan mengembangkan kepemilik-an, Islam juga memberikan hak kepada manusia untuk menggunakan hak milik-nya dimana penggunaannya tetap mewu-judkan nilai-nilai kebaikan dan ketaq-waan.

Nilai al-birr terwujud jika kepemilikan digunakan untuk sesuatu yang menda-tangkan manfaat bagi pemiliknya tanpa mendatangkan mudharat bagi yang lain. Bahkan, sebaiknya kepemilikan dapat mendatangkan manfaat bagi yang lain, seperti memberi zakat (jika telah mencapai nisab), infak, shodaqah, memberi nafkah, berpartisipasi dalam kegiatan sosial,atau bahkan dapat membuka lapangan pekerja-an kepada orang lain. Kepemilikan dila-rang digunakan pada hal-hal yang dapat menimbulkan kerugian atau mudharat, baik untuk pemiliknya maupun yang lain. Dilarang juga digunakan untuk hal-hal yang dapat menimbulkan kerusakan di muka bumi ataupun hal-hal lain yang ber-tentangan dengan ajaran syari’ah. Manu-sia juga dilarang berbuat serakah dengan penguasaan materi dan menganggapnya sebagai ukuran keberhasilan.

Dalam menggunakan kepemiliknya, manusia harus bersikap hati-hati, seder-hana, hemat, tidak berlebihan tetapi juga tidak kikir. Di sinilah perlu adanya kese-imbangan dalam penggunaan kepemi-likan. Nilai keseimbangan di sini meliputi keseimbangan dalam pemenuhan keperluan dunia dan akhirat, serta keseimbangan antara keperluan individu dan keperluan sosial.20

KESIMPULAN

Akhlak merupakan faktor penting dalam ekonomi Islam. Akhlak berkait rapat dengan prinsip dan nilai tauhid, di mana segala kegiatan ekonomi mestilah berlandaskan keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT termasuk sistem pemilikan yang merupakan salah satu unsur ekonomi. Daripada akhlak tersebut akan muncul nilai-nilai yang akan membimbing manusia untuk membetulkan tingkah laku ekonomi sehingga akhirnya falah akan terwujud.

Dalam Islam, pemilik mutlak alam ini ialah Allah SWT. Namun Islam mengiktiraf kepemilikan manusia, dengan melihat peranan manusia sebagai khalifah yang diberi mandat dan hak untuk mengurus dan menggunakan alam semesta sesuai dengan syariat.

Kewujudan nilai al-birru wa al-taqwa dalam pemilikan memberi implikasi kepada kesejahteraan manusia iaitu mendorong manusia bekerja secara produktif sebagai sumber ekonomi bagi memenuhi keperluan dan mengelak kemiskinan. Selain itu, suasana saling bantu-membantu, hormat-menghormati dan hormat-menghormati akan tercipta antara manusia. Menerapkan nilai-nilai al-birru wa al-taqwa juga akan menghalang penguasaan golongan kaya yang mengawal kepentingan rakyat secara amnya supaya ekonomi berada dalam keadaan seimbang dan tidak dimonopoli untuk kepentingan golongan tertentu, tetapi merebak ke pelbagai lapisan masyarakat. Ini akan menggalakkan penciptaan kemakmuran dan kesaksamaan ekonomi sehingga akhirnya falah akan direalisasikan.



















Daftar Pustaka

1 Abdul Rahman , Fikih Muamalat (Jakarta : Prenada Media Group, 2010), 46- 47.

2 Hendi Suhendi, Fiqh Muamalah (Jakarta : Rajagrafindo, 1997), 33.

3 QS. Ali-Imran (3) : 189

4 QS. An-Nisaa (4) : 7

5 Pusat Pengkajian dan Pengembangan Ekonomi Islam (P3EI), Ekonomi Islam , (Jakarta : Rajagrafindo Persada, 2008), 75

6 P3EI, Ekonomi Islam, 56.

Abdul Aziz, Etika Perniagaan dari Perspektif Islam (Bandung: Alfabeta, 2013), 13.

Lihat juga M. Dawan Rahardjo, Ekonomi dan Etika Pengurusan. (Yogyakarta : Tiara Wacana, 1990), 3

8 P3EI, Ekonomi Islam, 57-58

Kewujudan nilai dalam tingkah laku ekonomi semata-mata dapat menghasilkan ekonomi normatif, yang tidak dapat berjalan secara dinamik. Pelaksanaan nilai-nilai mestilah berlandaskan prinsip ekonomi secara bersama 9 Abdul Rahman , Fikih Muamalat (Jakarta : Prenada Media Group, 2010), 46-47.

10 P3EI, Ekonomi Islam, 75. Lihat juga Juhaya S Praja, Ekonomi Syariah, (Bandung : Pustaka Setia, 2012), 90.

11 P3EI, Ekonomi Islam , 75

12 Juhaya S Praja, Ekonomi Syari’ah, 90.

13 P3EI, Ekonomi Islam, 62. Konsep khilafah dapat dijabarkan lebih lanjut dalam berbagai pengertian, 

namun pengertian umumnya adalah amanah dan tanggung jawab manusia terhadap apa-apa yang telah dikuasakan kepadanya dalm bentuk sikap dan perilaku manusia terhadap Allah, sesama dan alam semesta.

14 Hendi Suhendi, Fiqh Muamalah, 32. Hak adalah suatu ketentuan yang digunakan oleh syara’ untuk menetapkan suatu kekuasaan atau suatu beban hukum.

15 Mustafa Edwin Nasution, dkk, Pengenalan Eksklusif Ekonomi Islam (Jakarta : Prenada Media Grup, 2006), 19.

Yang dimaksud dengan menguasai di sini adalah penguasaan yang bukan secara mutlak. Hak milik pada hakikaynya milik Allah, manusia menafkahkan hartanya harus menurut hukum-hukum yang telah disyariatkan Allah.

16 P3EI, Ekonomi Islam, 76.

Kepemilikan individu merupakan persyaratan yang mendasar bagi tercapainya kesejahteraan masyarakat, sebab ia menciptakan motivasi dan memberikan ruang bagi seorang individu untuk memanfaatkan sumber daya yang optimal.

Lihat juga Juhaya S Praja, Ekonomi Syari’ah, 92

17 Atang Abd Hakim, Filsafat Ekonomi Islam

Hakikat taqwa adalah mengikuti segala yang diperintahkan oleh Allah SWT dan menjauhi segala yang dilarang oleh-Nya. Ia adalah sarana untuk meraih kebaikan dan kebahagian hidup di dunia dan di akhirat. Secara bahasa kebaikan (al-birr atau al-khair, atau al-ihsân) berarti berimbang atau proporsional, karenanya iapun dsebut al-‘adl (al-Qasimi, 1978; 128) dan atau prilaku yang baik (husn al-khulq). Adapun taqwa memiliki beberapa pengertian: (1) takut/al-khauf; (2) hati-hati; (3) jalan lurus; (4) meninggalkan yang tidak berguna; dan (5) melindungi dan menjaga diri dari murka Allah.

18 Yusuf Qardhawi, Peran Nilai dan Moral Dalam Perekonomian Islam terjemah, (Jakarta : Robbani Press, 1997), 116.
Lihat juga Rachmat Syafe’i, Fiqh Muamalah, (Bandung : Pustaka Setia, 2000), 26.
وَلََ تَأۡكُلُوٓاْ أَمۡوََٰلَكُم بَيۡنَكُم بَٱلۡبََٰطَلَ وَتُدۡلُواْ بَهَآ إَلَى ٱلۡحُ ه كامَ لَتَأۡكُلُواْ
ف ثَۡمَ وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ
Jurnal Ilmu Akuntansi dan Bisnis Syariah
19 Juhaya S, Ekonomi Syari’ah, 92
Lihat juga Achmad, Jurnal Al-Risalah : Wawasan Al-Qur’an tentang Kepemilikan, Vol.11 No.2 November 2011.
20 Rifat Syauqi nawawi, Perspektif Al-qura’an tentang Ekonomi, dalam Jauhar : Jurnal Pemikiran Islam Kontekstual Vol.1 No. 1 , 99Achmad, Jurnal Al-Risalah : Wawasan Al-Qur’an tentang Kepemilikan, Vol.11 No.2 November 2011.
Aziz, Abdul. Etika Bisnis Perspektif Islam .Bandung : Alfabeta, 2013.
Haider, Syed Nawab. Etika dan Ilmu Ekonomi, terjemah Husin Anis. Bandung : Mizan, 1991.
Hakim, Atang Abd. Filsafat Ekonomi Islam.
Hermawan, Hendri Adinugraha, Norma dan Nilai dalam Ilmu Ekonomi Islam. Media Ekonomi & Teknologi Informasi Vo.21 No.1 MAret 2013 : 49-59.
Nasution, Mustafa Edwin Nasution, dkk, Pengenalan Eksklusif Ekonomi Islam. Jakarta : Prenada Media Grup, 2006.
Praja, S Juhaya. Ekonomi Syariah. Bandung : Pustaka Setia, 2012.
Pusat Pengkajian dan Pengembangan Ekonomi Islam (P3EI). Ekonomi Islam . Jakarta : Rajagrafindo Persada, 2008
Qardhawi, Yusuf . Peran Nilai dan Moral Dalam Perekonomian Islam terjemah. Jakarta : Robbani Press, 1997
Rahardjo, M. Dawan. Etika Ekonomi dan Manajemen. Yogyakarta : Tiara Wacana, 1990.
Rahman, Abdul., Fikih Muamalat. Jakarta : Prenada Media Group, 2010.
Sholahudin,M. Asas-asas Ekonomi Islam. Bandung: PT Rajagrafindo, 2007.
Sudarsono, Heri. Konsep Ekonomi Islam Suatu Pengantar. Yogyakarta: CV. Adipura, 2003.
Suhendi, Hendi. Fiqh Muamalah. Jakarta : Rajagrafindo, 1997.
Sularno, M. Jurnal Al-Mawarid : Konsep Kepemilikan dalam Islam Edisi IX,2003.
Syafe’i, Rachmat. Fiqh Muamalah. Bandung : Pustaka Setia, 2000.
Syauqi, Rifat Nawawi, Perspektif Al-qura’an tentang Ekonomi, dalam Jauhar : Jurnal Pemikiran Islam Kontekstual Vol.1 No. 1 , 9